Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Chodziło mi o warunki gruntowe pod kolektor jakie masz. W jakiej technologii budujesz, ocieplenie itd

Ja będę liczył u siebie pompę z nurathermu, prawdopodobnie Pro D7/14 Wi , kolektor 3 odwierty po 63 metry każdy. A metraż mam podobny. Dom z silikatów 20cm wełny tez jeszcze na papierze, w marcu ruszam dopiero.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK,

Dom 175 m2 + dwustanowiskowy garaż nie ogrzewany 38 m2,

parterowy z użytkowym poddaszem,

kubatura netto ok. 465 m3,

Bilans bez zysków bytowych na sezon :

Q=8,66 MW

Qa= 50 kWh/m2

Qv=19 kWh/m3

Z zyskami bytowymi ( w tym kominek 1-2x tygodniowo ), Q=5,82 MW/sezon,

 

ocieplenie ścian 25 cm styro,

okna k=0,8 ( szyby k=0,5 ),

okna dachowe k=0,9

stropodach wełna 35 cm,

podłoga styropian - 20 cm,

ściany nośne i większość działowych silikaty,

ściany działowe poddasze - BK500,

 

Układ domu, wiadomo wszystko co gospodarcze od płn. - zach.

od południa sporo szyb,

 

podłogówka wodna w całym domu,

tak jak napisałem dodatkowo 130-150 mb kabli grzejnych,

kominek w głównej mierze dla przyjemnych doznań,

rekuperator przeciwprądowy,

GWC żwirowe 20-25 m3 żwiru,

PC np. Ochsner 303 ( nie pomyłka - 303 ), lub podobna,

wymiennik odzysku ciepła dla cwu ( własny pomysł ),

kolektor poziomy dla wymiennika powietrze/woda do wspomagania PC - 200 mb rur fi32,

brak GZ-50 ( chociaż mam rurę w ziemi i używam w obecnym domu - do rozbiórki ),

dwie taryfy ( G12 ) :

prunt tani = 0,22 zł,

prunt drogi = 0,44 zł,

 

koszty ogrzewania + cwu - rocznie ( nie na sezon ! ) :

najbardziej optymistycznie - 780 - 850 zł.

najbardziej pesymistycznie - 1280-1320 zł.

Średnio 950 zł rocznie ( + drewno do kominka, ale tego nie liczę, bo i tak bym palił dla przyjemnosci ) .

 

Zwiększony koszt wszystkich ustrojstw w stosunku do kotłowni dla GZ-50 = + 15 kzł.

 

Oszczędności w ogrzewaniu i na konstrukcji domu z uwzględnieniem amortyzacji wszystkich urządzeń w stosunku do kotłowni GZ-50

ok. 1200 zł rocznie.

 

Zwrot nakładów w odniesieniu do ogrzewania gazem 12,6 roku,

Zwrot nakładów w odniesieniu do ogrzewania prądem 8,6 roku.

 

Węgla i tym podobne obsługowe systemy, nie biorę pod uwagę.

 

P.S.

ogrzewanie GZ-50 i normalną PC z kolektorem poziomym, uwzględniając koszty ogrzewania, przegladów, inwestycji i amortyzacji wychodzą baaaardzo podobnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Widzę, że jest tutaj kilka osób, które mają jako takie pojęcie o PC. Moje pytanie do nich??

Czy jest sens zakładać PC, gdy w domku nie mam podłogówki, jeno kalafiory przewymiarowane o jakieś 30%, jakie COP w tym wypadku się uzyska zważywszy na fakt, że na obieg trzeba puścić dużą temp. Czy to ma sens?

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Widzę, że jest tutaj kilka osób, które mają jako takie pojęcie o PC. Moje pytanie do nich??

Czy jest sens zakładać PC, gdy w domku nie mam podłogówki, jeno kalafiory przewymiarowane o jakieś 30%, jakie COP w tym wypadku się uzyska zważywszy na fakt, że na obieg trzeba puścić dużą temp. Czy to ma sens?

 

Pozdro

 

nie jestem specem i nie pracuję w branży.

Moje zdanie jest następujące.

 

Racej nie ma sensu.

 

Ale zależy to od kilku parametrów, głównie zapotrzebowania na ciepło i odniesienia do medium, którego teraz używasz do ogrzewania.

Jeśli ogrzważ blok dla 20-40 rodzin to jest o co walczyć,

jeśli dom 100-120m2, nigdy inwestycja się nie zwróci. Przy kaloryferach oczywiście.

 

To tak pokrótce,

ale co tu gdybać trza by usiąść i policzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc,

 

Mam pytanie, czy mozna w jakis sposob wykorzystac staw na dzialce do instalacji pompy ciepla? Staw bedzie raczej niewielki, chodzi mi tez o pozyskanie ziemi na podsypke pod dom. Poziom wod gruntowych jest dosc wysoki i dlatego chce wyniesc dom w gore, by zmniejszyc ryzyko problemow. Czy ma sens np. zatopienie w stawie lub zakopanie pod stawem zrodla dolnego? Moze ktos robil cos podobnego?

 

Dzieki i pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc,

 

Mam pytanie, czy mozna w jakis sposob wykorzystac staw na dzialce do instalacji pompy ciepla? Staw bedzie raczej niewielki, chodzi mi tez o pozyskanie ziemi na podsypke pod dom. Poziom wod gruntowych jest dosc wysoki i dlatego chce wyniesc dom w gore, by zmniejszyc ryzyko problemow. Czy ma sens np. zatopienie w stawie lub zakopanie pod stawem zrodla dolnego? Moze ktos robil cos podobnego?

 

Dzieki i pzdr.

 

czytałem w necie, że tylko (!) pod stawem,

bardzo dobra sprawność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moze pamietasz, gdzie taka informacje znalazles?

 

nie pamiętam,

na stronie jednego z dostawców PC,

były rozrysowane sposoby układania kolektorów.

 

Pod stawem gdyż jest baaaardzo mokro i dobra wymiana,

jak kolektor jest odpowiednio dobrany do mocy PC, a staw spory ( chyba powyżej 1000m2 ), to rybkom nic nie będzie :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak kolektor jest odpowiednio dobrany do mocy PC, a staw spory ( chyba powyżej 1000m2 ), to rybkom nic nie będzie :wink:

 

W tym sek, ze staw w zalozeniu ma byc niewielki. Znalazlem kilka stron, ktore wskazuja na mozliwosc wykorzystania stawu, a wlasciwie wody w nim, jako zrodla zakumulowanego ciepla.

 

Czy ktos z forumowiczow zrobil podobna konfiguracje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden staw nie jest tu dobrym pomysłem. Powód jest prozaiczny - staw zawiera wodę.

Jest to specyficzny homeostat. Im bliżej dna - tym bliżej 4stC. Na identycznej głębokości w gruncie jest około 8stC i to też "z wody", bo z wilgoci zawartej w gruncie. W stawie JEST konwekcja a w gruncie - nie.

To cała tajemnica.

Korzystać z dużego ciepła właściwego wody? TAK! Tylko uciekać od źródła, w którym konwekcja radykalnie zabija samą ideę, czyli stawu.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden staw nie jest tu dobrym pomysłem. Powód jest prozaiczny - staw zawiera wodę.

Jest to specyficzny homeostat. Im bliżej dna - tym bliżej 4stC. Na identycznej głębokości w gruncie jest około 8stC i to też "z wody", bo z wilgoci zawartej w gruncie. W stawie JEST konwekcja a w gruncie - nie.

To cała tajemnica.

Korzystać z dużego ciepła właściwego wody? TAK! Tylko uciekać od źródła, w którym konwekcja radykalnie zabija samą ideę, czyli stawu.

Adam M.

 

Masz pewnie racje, ale jak traktowac propozycje roznych firm, by zatopic kolektor w stawie, albo skorzystac z rzeki? Jako blad w sztuce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopowiem. Jeśli staw jes mały i nie "przykryje" całego kolektora, to mogą być techniczne kłopoty z "wpięciem" w pozostałą część kolektora. I jak to liczyć, bo różne uzyski.

 

sSiwy12,

mógłbyś rozwinąć temat z tym "wpięciem" :)

 

niewykluczone, że będę miał dwa obiegi i różne środowiska kolektora ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można to potraktować jako inercję intelektualną. O ile dobrze dobrana PC pracująca na rzece jeszcze ma sens, bo nurt stale "zmienia" wsad, to stojący staw jest nieporozumieniem.

No, gdyby go tak piaseczkiem na jakie 2 metry zasypać i to bez opróżniania z wody, to byłoby najlepsze dolne źródło tego typu, o jakim słyszałem. :lol:

 

Latem źle, bo przy dnie jest niska temperatura nawet jak przy powierzchni jest 18stC.

Zimą źle, bo przy dnie jest nie więcej niż 4stC i łatwo można taki staw zamrozić, bo przy takiej powierzchni to aura bardzo pomaga w tym dziele. :lol:

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem laik zupełny, ale tak sobie myślę, że techniczny aspekt tego rozwiazania (w przypadku stawu oddalonego od domu) polega na połączeniu obu nitek kolektora w jedną. W tym przypadku (staw) trzeba by chyba zaizolować "doprowadzenie i odprowadzenie) nitek ze stawu, bo bedzie istniała różnica temperatur między stawem o gruntem w którym biegną nitki kolektora. Tak sądzę. Natomiast przy "jednorodnym" kolektorze ten problem nie istnieje. Natomiast istnieje sposób połaczenia tych nitek (w Twoim przypadku) - może "studzienka zbiorcza", mieszacz itp. Myslę też, że potrzebne będą dodatkowe pompy (dla każdej nitki kolektora jedna). Jedno jest pewne do PC musi dochodzić medium dobrze "zmieszane".

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...