Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dzieki sSiwy12 pobudziłem swoją wyobraźnie i po konsultacji z Panem K. zaproponował takie rozŁożenie kolektora. Prosiłbym tylko o rozwianie kolejnych moich wątpliwości:

1.Czy takie "poŁamanie" jego biegu nie zmniejsza jego wydajności?

2.Czy umieszczenie kolektora po stronie póŁnocnej również nie zmniejszy jego możliwości regeneracji. AdamK chyba gdzieś napisaŁ,ze wokól takiego kolektora powstaje korek lodowy i czy będzie miaŁo mniejsze nasŁonecznienie wpŁyw na jego regenracje? (Budynek bedzie mial 7m wyskości).

3.Czy studzienka z zaworem rozprężnym nie jest za daleko kotŁowni (okoŁo 6m)? Od niej idzie do pompy tzw"ciepŁociąg" czy to nie bądą straty?

 

Będę wdzieczny za informację i sugestię. Dużo przeczytałem ale wciąż mam blade pojęcie o tym wszystkim.

 

Witos tutaj chodzi o kolektor do pompy z bezpośrednim parowaniem od Thermogolv, czyli 3x70m.

http://img129.imageshack.us/img129/5148/92893407.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

I nie wiem skąd te 1,5m od granicy działki, bo moim zdaniem nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby kolektor przebiegał nawet w granicy działki.

Wydaje mi się,że bardziej chodzi tutaj o regenerację złoża wokół kolekotora. Jak jest betonowe ogrodzenie z fundamentem to wtedy jest zakłócony przepływ energii cieplnej w glebie. Chodzi o to,żeby kolektor bez żadnych przeszkód oddawał "zimno" i "ogrzewał" się od gleby. Ale to tylko moje domysły:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam troszkę inne pytanie:

Jak należy wprowadzić rury z dolnego źródła do domu??

Uściślę:

Nie mam wybranego wykonawcy, ale wykonuję już fundamenty w których warto ułożyć rury osłonowe pod zasilanie pompy.

Wymyśliłem, że przewierty wykonam z jednej strony domu, a pompa będzie z drugiej (14 metrów dalej). Odległość od wejścia do domu do wyjścia rur w kotłowni chcę pokonać w rurach fi 75 ułożonymi w fundamencie lub w jednej rurze fi160.

Czy rury docelowe np. fi 40 mogę ułożyć w teraz ułożonej 1-nej rurze fi 160 lub w 2-ch rurach fi 75??.

Drugie pytanie jeżeli w dwóch rurach to jaka powinna być między nimi odległość?

Proszę o pilną pomoc, jutro zasypuję fundamenty

Dzięki

Tlobo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymyśliłem, że przewierty wykonam z jednej strony domu, a pompa będzie z drugiej (14 metrów dalej).

Przy takiej odległości, to ja bym po prostu pociągnął docelowe rury (te fi 40, jeśli takie wystarczą) i zostawił ich z 10 metrów poza obrysem fundamentu (drugi koniec oczywiście w kotłowni). W 14 mterów i tak nie wciśniesz rury z izolacją, a zgrzanie rury poza domem nie jest wielkim problemem (pewnie i tak zrobią Ci studzienkę). Jedyny kawałek osłonówki może się przydać przy przechodzeniu przez ścianę fundamentową, choć i to niekoniecznie. Co do odległości, to bardziej istotna jest rur od posadzki, niż rur od siebie nawzajem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, mogę wsadzić docelowe, tylko nie wiem jakie.

Czy możecie podać mi konkretny typ.

Jaka musi być odległość rur od posadzki, ja bym dał na 0.8mb wewnątrz piasku w fundamencie

Pozdrawiam

Tlobo

 

Rura PE 40/3,7 lub 40/3,0. Jeśli będziesz ubijał grunt to radze z grubszą ścianką w odległości 1 m od siebie. Rure powrotną raczej zaizoluj. Zasilającą nie musisz, gdyż odbierzę trochę ciepła spod budynku. Głebokośc 80 cm z powodzeniem wystarczy.[/code]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na naszym osiedlu pojawiła sie firma robiąca odwierty. Polski sprzęt Wamet, sondy szwedzkie, ludzie mili itd. Problem w tym, ze odwierty robią po 40 m! TYLKO!

 

Czy to jest bezpieczne i dobre rozwiązanie?

Daja gwarancję, wiem ze ludzie mają juz tam pompy z ich odwiertami i rzekomo jest ok po pierwszym sezonie.

 

Ale czy to jest rozwiązanie bezpieczne? Zdaję sobie sprawę ze wydajniejsze byłoby na 100m ale tutaj mniej się boję wydajności (bo zapewne wielkich roznic nie będzie) ale ogołnie, czy taki system będzie działał i nie obciązał pompy za bardzo?

 

dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na naszym osiedlu pojawiła sie firma robiąca odwierty. Polski sprzęt Wamet, sondy szwedzkie, ludzie mili itd. Problem w tym, ze odwierty robią po 40 m! TYLKO!

 

Czy to jest bezpieczne i dobre rozwiązanie?

Daja gwarancję, wiem ze ludzie mają juz tam pompy z ich odwiertami i rzekomo jest ok po pierwszym sezonie.

 

Ale czy to jest rozwiązanie bezpieczne? Zdaję sobie sprawę ze wydajniejsze byłoby na 100m ale tutaj mniej się boję wydajności (bo zapewne wielkich roznic nie będzie) ale ogołnie, czy taki system będzie działał i nie obciązał pompy za bardzo?

 

dzięki za pomoc

 

Nie masz sie czego obawiac. Nie jest to za bardzo istotne czy wsadzisz rure w 100 m otwór czy w trzy 30 metrowe otwory. Zajmie to na pewno wiekszą powierzchnię ale na działanie systemu nie wpłynie negatywnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tlobo

tu masz ew. jak może to wyglądać :

http://forum.muratordom.pl/post2269033.htm#2269033

Klimaw

mogę ...tylko że u siebie miałam G12w czyli G12 + w ( 22-6 oraz 13-15 + weekendy całą dobę tania ) ....a w Enei jest inaczej bo G12w to 22-7 każdego dnia i weekendy ..nie ma tych 2 godzin w ciągu doby w srodku dnia które miałam u siebie ........czyli u mnie było jakby te 12.000 kWh ale były i te południowe godziny ...a tu nie ma wymogu zadnego ale nie ma też tych południowych godzin ...i właśnie o to się rozchodzi .... :wink:

ps. nie dość że zabrali to jeszcze 600 zł za nic ( przecież nie za zużycie bo go nie było ...tylko za utracone korzyści ) kazali zapłacić :(

ze mną tylko robić interesy :lol:

teraz będę miała normalną G12

channel8

gratuluję samozaparcia z tym czytaniem :)

jak najbardziej dobrze że robi jedna , wtedy odpowiedzialnośc i gwarancja są w jednych rękach a tak rozmywa się i pojawia się tzw. spychologia :cry:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klimawku

ja w ogóle ogólnie lubię wygodę i dobrze tez lubię mieć :lol: czemu nie ? a kto nie chce ? ( zawsze należy wybierać opcję najlepszą z możliwych )

Wiesz, właściwie to ja trochę porwałam się z motyką na słońce ..w 1 roku miałam 16.000 wiec myślałam ze się nazbiera to 12.000 ale mnie tu czasami długo nie ma i dlatego taki jest wynik ( za mało ) . Z drugiej strony specjalnie nabijać dla samego nabijania licznika też jest bez sensu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do posiadaczy kolektorow poziomych:

Czy przy zakopywaniu kolektora wykonawcy oznaczali gdzie leza rurki? Cos na zasadzie jak sie oznacza rury z woda albo kable z pradem (tasma ostrzegawcza).

I tak i nie! Na początku (I nitka) tak, potem nie. Dlatego zostało mi trochę żółtej taśmy z czarnym napisem.

Moim zdaniem warto dać taki znacznik w miejscach gdzie ewidetnie istnieje ryzyko "kolizji" z innymi instalacjami podziemnymi.

Ja nie wymagałem, instalatorzy nie mieli czasu (i tak jest w pyte roboty) a kolektor zajmuje cały tył działki - zatem wiem gdzie nie kopać zbyt głęboko :lol:

Natomiast niezbędne instalacje typowo "domowe" są od frontu. Poza tym, jedynie przyłącze wodne "sięga" poziomu kolektora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do posiadaczy kolektorow poziomych:

Czy przy zakopywaniu kolektora wykonawcy oznaczali gdzie leza rurki? Cos na zasadzie jak sie oznacza rury z woda albo kable z pradem (tasma ostrzegawcza).

Wymiennik poziomy wykonywałem sam i dawałem nad rurami niebieską taśmę ostrzegawczą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Jak policzyc sprawnosc (COP) pompy ciepla o parowaniu bezposrednim (np: M2 Zirus). Energie elektryczna mozna znierzyc ale nie wiem jak mierzyc energie cieplna (morze jakos szacowac albo w sposob przyblizony na podstawie roznic temperatur?)

Tj. chodzi mi o jakis sposob monitorowania sprawnosci pompy.

Pozdr,

ppiszc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mamy specjalistyczne narżedzia to proste ale gorzej jak nie mamy .....

W Ziriusie pomiar mozna wykonać w następujący sposób: zamknąć rozbiory (co i cwu), uruchomić pompę ciepła, zanotować temp na jednym z termometrów (najlepiej na górnym ze względu na warstwowy rozkład temperatury w buforze), zanotować stan podlicznika energii elektrycznej i pozwolić na pracę przez dokładnie 1 h. Po tym czasie odczytać

zużycie energii przez pompę oraz przyrost temp. Na podstawie tych danych

możemy obliczyć ile energii zostało zapakowane do zbiornika. W = m x c x

(t2 - t1) . m - masa wody (kg), c - ciepło właściwe wody (1,163 Wh/kgK),

t2 - t1 (przyrost temp).

Jak to będzie wiadmo to już Cop nie bedzie stwarzało trudności. Pewnie że wynik jest obarczony pewnym błędem ( straty na izolacji zb. i itp .) ale na bezrybu i rak ryba :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...