Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Tak wogole to zapomnialem sie przywitac.. Wiec czynie to -> CZESC WSZYSTKIM maniakom PC ale i ogolnie zafascynowanych ukladem CO w swoich domach :-)

 

Mysle, ze zagoszcze w tym watku na dlugo, bo mi odpowiada - duzo techniki, duzo praktyki, duzo ciekawych rozwazan nt. oszczedzania energii :)

 

Troche o mnie -> informatyk, (troszke z'geek'owany) elektronik-amator, "zlota raczka". Buduje domek, wlasnie koncze rozkladac instalacje podlogowki (doslownie - jutro ostatnia petla ;) Ogrzewanie docelowe - PC, tymczasowe (a w przyszlosci jako awaryjne) - prad (udalo sie kupic prawie nowiutkiego Kospela 12kW za 1k pln :-). Powierzchnia ogrzewana - jakies 360m2 ale w tym 140m2 piwnic, ktorych ogrzewanie (szczegolnie PC) kosztuje tyle co nic ;-) i dodatkowo dwa garaze w bryle budynku po 30m2 kazdy - ledwo podgrzewane do tych 12-14st C. Obliczone zapotrzebowanie na cieplo - ok 19 tys kWh / sezon, wymagana moc ok 9kW. Co do domku - 18cm styro na scianach (lambda 0,036), 25cm welny w dachu (lambda 0,035), rekuperator.

 

No skoro sie juz tak ladnie i tresciwie przedstawilem to spytam Was co sadzicie o mojej koncepcji sterowania ogrzewaniem. Przez pare stron w zeszlym roku ciagnal sie watek o tym jak zrobic, zeby pompa nie chodzila w I taryfie i ogolnie jak to wszystko zoptymalizowac, zeby chodzilo w taryfie taniej, a jednoczesnie zeby sterowanie nie kosztowalo majatku. Oczywiscie to co pisze to poki co teoria, wiec moze tylko mi sie to takie proste wydaje - dlatego czekam na konstruktywna krytyke, kotlownie dopiero urzadzam (sam, a co! nie bedzie mi obcy w rurach grzebal :) :) :)

 

A wiec mamy PC jako zrodlo zasilania. Ja pewnie wybiore jakas prosta, polskiej produkcji, najchetniej bez zadnego sterownika bo to tylko zwykle mocno podraza uklad a szkoda potem to wywalac jak sie juz zaplacilo :-) Byle tylko moc w jakis prosty (np. napieciowo czy inaczej) sposob sterowac temperatura zasilania. Ale przyjmijmy narazie, ze nawet takiego sterowania nie chcemy. Czyli mamy pompe z mozliwoscia sterowania on/off i ustawiona na sztywno temperatura zasilania na obliczeniowa temperature jaka nam bedzie potrzebna w najwieksze mrozy - np. 40st C (wiem - to obniza COP pompy ale narazie to pominmy).

 

Za pompa ciepla stawiamy bufor - mysle, ze 1000l bedzie najodpowiedniejszy. Taki bufor mozna kupic za 1,5k pln bez izolacji, a izolacje zrobic samemu z odpadkow styropianu / welny - zwykle nie ma co z nimi zrobic wiec voila, pozbywamy sie ich gratis.

 

Mamy pompe, duzy bufor. Do bufora podlaczamy *prosty* sterowniczek, ktory przy spadku temperatury w buforze do ~27st C uruchomi PC zeby ta naladowala go spowrotem do 40st C. Zakladajac, ze w tym momencie nie bedzie z niego odbierane cieplo - mamy 13st C roznicy, czyli ok 15kWh do naladowania - przy pompie ~9kW daje to ok 1,5h ciaglej pracy pompy, po ktorym ta sie wylacza i czeka przynajmniej kilkadziesiat minut na rozladowanie bufora. Fajnie bo sprezarka nas za to na pewno polubi, a sama pompa odwdzieczy sie dlugim, bezawaryjnym czasem pracy. Sterowniczek wyposazylbym w prosty programator ktory uruchamialby caly mechanizm tylko w godzinach II taryfy (22-6, 13-15).

 

Do tej pory wszystko proste, tanie i nieskomplikowane? Jasne, takie przeciez ma byc!

 

Lecimy dalej. Mamy bufor i jego kontrolowane ladowanie z glowy. Podlaczamy w pokoju reprezentatywnym termostacik! Ustawiamy go na 21st C i podlaczamy go do pompy obiegowej podlogowki, pompy zainstalowanej tuz za buforem. Termostat w najprostszej wersji dziala cala dobe - czyli nawet jak wyczerpie juz caly bufor, a temperatura nie wzrosnie do 21st C to bedzie mielil pompa caly czas. Ale pompa ciepla sie nie wlaczy bo jej sterowniczek nie pozwala na dzialanie w I taryfie..

 

Teraz mozliwe usprawnienia..

 

1. Termostat zamieniamy na sterownik typu euroster i ustawiamy na nim podbicie temperatury w nocy - czyli pompa zacznie nam na pewno chodzic w nocy, rozladowujac bufor, a ten bedzie sie z kolei probowal regenerowac - jednak przy ciaglym odbiorze ciepla przez podlogowke moze byc tak, ze chodzi caly czas az do wylaczenia o 6.00 przez sterownik :) W ten sposob mamy naladowana w nocy podlogowke, ktorej cieplo powinno byc oddawane w dzien.

 

2. Czujnik temperatury na zasilaniu tuz za pompa obiegowa podlogowki - jezeli temperatura zasilania spadnie ponizej ~20st C - pompa sie wylacza (to zabezpieczenie przed tym zeby pompa nie chodzila niepotrzebnie i nie brala pradu, jezeli bufor zostal rozladowany np. pod koniec dnia i wlaczy sie dopiero za np. 2-3h).

 

3. Sterownik pogodowy - wywalamy sterownik, ktory ma nam utrzymac temperature 40st C w buforze. Zastepujemy go pogodowka. Umieszczamy czujnik na zewnatrz i on za pomoca doboru odpowiedniej krzywej grzewczej grzeje nam BUFOR do danej temperatury. Dzieki temu oszczedzamy na COPie pompy - bo jak jest +10st C na zewnatrz to w buforze mamy 25st. (przykladowo - moze mniej, moze wiecej), a nie stale 40st.

 

Mozliwe bledy w dzialaniu:

 

1. Zimno pod koniec dnia! Bufor sie wyladuje, pompa stanie (bo temperatura zasilania spadnie ponizej 20 st) i marzniemy. Ale ktos tu pisal, ze srednio jego pompa chodzi przez 6-8h w ciagu doby, a temperatura w ciagu dnia spada ledwo o 0,5st C :) Wszystko zalezy od ocieplenia i akumulacji domku.

 

Mozna ew. ten prosty sterowniczek co wylacza pompe w I taryfie wyposazyc w uklad "awaryjny", ktory przy spadku temperatury w pomieszczeniach ponizej np. 19st C uruchomi pompe mimo wszystko w taryfie I.

 

 

No.. Zapewne teraz mnie zjecie na kolacje (ups, albo juz sniadanie) i powiecie ze to wszystko juz bylo i ze kazde urzadzenie albo sterownik takie mozliwosci w sobie posiada :) Ale to tylko moje zalozenia i projekt narazie "w glowie". Calosc sterowania w/w nawet malo doswiadczony elektronik posklada za parenascie, paredziesiat PLN (nie liczac ew. sterownika pogodowego) :)

 

Uprzedzam tez pytania o bufor -> osobiscie uwazam, ze jest potrzebny bo redukuje ilosc wlaczen / wylaczen pompy, mi on osobiscie jest jeszcze potrzebny bo pelni prosta role sprzegla przy drugim zrodle ciepla (piec elektryczny), da sie tez do niego w prosty sposob podlaczyc np. kominek z plaszczem, czy solary (choc to juz uwazam za przegiecie) - oczywiscie pamietajac wtedy o mieszaczu lub przynajmniej termicznym zaworze mieszajacym na wejsciu do obiegu podlogowki :) Niemniej - podlaczajac np. kominek - pomijajac zabezpieczenia samego kominka, nie trzeba tu juz dodawac ZADNEJ automatyki - bo jak temperatura w buforze wzrosnie to nasz "sterowniczek" pompy poprostu wogole nie wlaczy.

 

Uff, musialem to z siebie wyrzucic, bo tak sie czaje i robie podchody malutkimi kroczkami w mojej glowie do tej mojej instalacji, a tu moze ktos z wiekszym doswiadczeniem odrazu podpowie, skrytykuje, pochwali, zgani te moje zamysly.. :)

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Uff, musialem to z siebie wyrzucic, bo tak sie czaje i robie podchody malutkimi kroczkami w mojej glowie do tej mojej instalacji, a tu moze ktos z wiekszym doswiadczeniem odrazu podpowie, skrytykuje, pochwali, zgani te moje zamysly.. :)
Napisałeś się co niemiara ;).

Pozwolę sobie trochę pokrytykować. Bufor ciepła w układzie z pompą ciepła nie jest IMHO, zbyt dobrym rozwiązaniem. Żeby zgromadzić w nim energię musisz znacznie podnieść parametry, a tym samym spada COP. Masz dosyć dobrze ocieplony dom. Jeżeli jeszcze ma on sporą akumulacyjność, to przy ogrzewaniu podłogowym tylko w II taryfie nie musisz obawiać się znacznych spadków temperatury. Nie ma więc najmniejszego powodu, aby stosować bufor. Oczywiście jeżeli chcesz dodatkowo używać innych źródeł ciepła, to zastosowanie bufora jest w pełni uzasadnione.

Przy pominięciu bufora sterowanie układem jest banalnie proste - sterujesz temperaturą w pomieszczeniach. Euroster jest dobrym rozwiązaniem - w II taryfie wymuszasz temperaturę w pomieszczeniach o 1K wyższą niż w I taryfie i nic więcej nie potrzeba. Jeżeli ustawisz histerezę na eurosterze na np. 0,5K, to nie musisz obawiać się częstego załączania i wyłączania PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oraz ponosic podwojne stale oplaty. Nie wiem tez z jakim tempem stycznik przelacza prad i czy urządzenia w tym czasie nie glupieja

Pewnie da się to zrobić, ale musisz mieć 3-fazówke w całodobowej taryfie. Musiałbys przeliczyć ile kWh musisz zużyć w całodobówce, żebyś wyszedł na zero. Jak byś miał wątpliwości, to możesz na chwilę przełączenia (+ około 20min na odpoczynek sprężarki) wyłączać PC, żeby się coś z nią nie stało.

Co do dużego bufora to policz sobie ile m3 ma podłogówka - np. 100m2 x 10cm grubości to 10m3, fakt że beton ma nieco inny współczynnik, ale za to objętości są duże. Najpierw możesz zacząć od podłączenia bezpośredniego, a jak to Ci nie wystarczy zawsze możesz dołożyć bufor. Problem jest gdy są grzejniki, bo w tych pomieszczeniach szybciej się wychładza, ale do PC zaleca się mieć wszędzie podłogówkę i wtedy problem znika. W dobrze izolowanym domu temperatura w pokoju w ciągu kilku godzin nie spadnie bardziej niż o 1 stopień. HenoK dobrze radzi ;-) Dodatkowo jak masz różnie wychładzające się poddasze i parter możesz ewentualnie zastosować 2 eurostery.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie trochę pokrytykować.

 

Na to liczylem ;-)

 

Bufor ciepła w układzie z pompą ciepła nie jest IMHO, zbyt dobrym rozwiązaniem. Żeby zgromadzić w nim energię musisz znacznie podnieść parametry, a tym samym spada COP.

 

No wlasnie ten zbiornik mialby u mnie sluzyc glownie jako zabezpieczenie pompy przed zbyt czestym wlaczaniem / wylaczaniem, a takze jako sprzeglo z uwagi na to, ze planuje jeszcze jakies dodatkowe zrodlo ciepla :) Chce np. na stale miec podlaczony piec elektryczny - w razie awarii pompy lub sytuacjach kiedy przyjdzie -30st C i pompa nie wyrobi :-) Generalnie dobieram pompe "na styk", a z uwagi na raczej spore zuzycie CWU (lubie ciepelko) moze byc tak, ze jej moc bedzie za mala:) Wtedy odpali sie z automatu piecyk elektryczny.

 

Poooozatym przez najblizsze 3-4 miesiace bede grzal TYLKO piecem elektrycznym i obawiam sie, ze bez bufora dostane ostro po kieszeni bo moze mi sie odrazu nie udac wyregulowac wszystkiego tak, zeby chodzilo w II taryfie :) A tak to sobie bufor w nocy zagrzeje do 70-80st C (dla pieca COP i tak bedzie 1 bez wzgledu na temperatury ;-) i bede mial 100% pewnosci, ze taka ilosc energii (~55kWh) wystarczy mi zeby nie zmarznac w dzien :-) Przypuszczam, ze przez te 3-4 miesiace bufor mi sie dzieki temu zwroci - to moj pierwszy sezon grzewczy wiec moze nie byc za ciekawie :-)

 

Masz dosyć dobrze ocieplony dom. Jeżeli jeszcze ma on sporą akumulacyjność, to przy ogrzewaniu podłogowym tylko w II taryfie nie musisz obawiać się znacznych spadków temperatury. Nie ma więc najmniejszego powodu, aby stosować bufor. Oczywiście jeżeli chcesz dodatkowo używać innych źródeł ciepła, to zastosowanie bufora jest w pełni uzasadnione.

 

Co do akumulacyjnosci to trudno powiedziec - sciany mam dosc cienkie - porotherm 25, wylewki beda grube na 7cm. Czytalem gdzies opinie ze mozna przyjac, ze 1cm wylewki = 1h akumulacji, wiec wychodziloby, ze jednak popoludniu / wieczorem pompa powinna sie wlaczyc i troche dogrzac:) Jak bedzie w praktyce - tego nie wiem.

 

Przy pominięciu bufora sterowanie układem jest banalnie proste - sterujesz temperaturą w pomieszczeniach. Euroster jest dobrym rozwiązaniem - w II taryfie wymuszasz temperaturę w pomieszczeniach o 1K wyższą niż w I taryfie i nic więcej nie potrzeba. Jeżeli ustawisz histerezę na eurosterze na np. 0,5K, to nie musisz obawiać się częstego załączania i wyłączania PC.

 

Tylko gro osob tutaj piszacych pisalo (w 2008 - moze teraz juz sie nauczyli?;) ze nie potrafia sobie dac rady z ustawieniem i pompa mimo wszystko wlacza sie tez w I taryfie.

 

Ja to bym najchetniej sobie zrobil swoj sterownik na jakims PLC ;-)

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie da się to zrobić, ale musisz mieć 3-fazówke w całodobowej taryfie.

 

No. Ale to zaden problem przeciez :) Oplaty miesieczne chyba tylko sa minimalnie wyzsze niz przy 1 fazowym przylaczu, sam przylacz kosztuje tyle samo.

 

Musiałbys przeliczyć ile kWh musisz zużyć w całodobówce, żebyś wyszedł na zero.

 

No wlasnie - ja narazie nie mam zadnych danych ale widzialem ze gro osob z tego watku notuje sobie dokladne zuzycia w I i II taryfie - podzielcie sie tymi danymi to przeliczymy w skali roku jakie to by moglo dac oszczednosci lub straty i czy gra jest warta swieczki :)

 

Jak byś miał wątpliwości, to możesz na chwilę przełączenia (+ około 20min na odpoczynek sprężarki) wyłączać PC, żeby się coś z nią nie stało.

 

Trzebaby wogole sprawdzic czas przelaczania stycznikow - zapewne sa tez jakies z szybkim przelaczaniem ktore nie wprowadza wiekszych zaklocen do naszej instalacji :)

 

Co do dużego bufora to policz sobie ile m3 ma podłogówka - np. 100m2 x 10cm grubości to 10m3, fakt że beton ma nieco inny współczynnik, ale za to objętości są duże.

 

Owszem, zdaje sobie sprawe ze podlogowka to spory bufor - ale mimo wszystko nie zawsze jak widac wystarczajacy - a taki buforek moze przedluzyc ten nieszczesny czas przerwy w I taryfie o 2-3-4h :)

 

Najpierw możesz zacząć od podłączenia bezpośredniego, a jak to Ci nie wystarczy zawsze możesz dołożyć bufor. Problem jest gdy są grzejniki, bo w tych pomieszczeniach szybciej się wychładza, ale do PC zaleca się mieć wszędzie podłogówkę i wtedy problem znika.

 

Mam 100% podlogowki oczywiscie :-) No - tylko jeden grzejniczek drabinkowy w lazience ale to tylko do suszenia recznikow :)

 

W dobrze izolowanym domu temperatura w pokoju w ciągu kilku godzin nie spadnie bardziej niż o 1 stopień. HenoK dobrze radzi ;-) Dodatkowo jak masz różnie wychładzające się poddasze i parter możesz ewentualnie zastosować 2 eurostery.

 

O tym nie pomyslalem - o ile straty ciepla na poddaszu mam bardzo podobne do parteru, to na poddaszu wylewka bedzie mniejsza (mam duze przedscianki) - zamiast 140m2 bedzie ok 90m2. Dodatkowo praktycznie znikome ilosci murowanych scian (kolankowa ma 25cm wysokosci ;-))) - same nieakumulacyjne skosy z KG :) No no, trzeba to rzeczywiscie przemyslec!

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poooozatym przez najblizsze 3-4 miesiace bede grzal TYLKO piecem elektrycznym i obawiam sie, ze bez bufora dostane ostro po kieszeni bo moze mi sie odrazu nie udac wyregulowac wszystkiego tak, zeby chodzilo w II taryfie :) A tak to sobie bufor w nocy zagrzeje do 70-80st C (dla pieca COP i tak bedzie 1 bez wzgledu na temperatury ;-) i bede mial 100% pewnosci, ze taka ilosc energii (~55kWh) wystarczy mi zeby nie zmarznac w dzien :-) Przypuszczam, ze przez te 3-4 miesiace bufor mi sie dzieki temu zwroci - to moj pierwszy sezon grzewczy wiec moze nie byc za ciekawie :-)
To zupełnie zmienia postać rzeczy. W takim przypadku bufor jest jak najbardziej sensowny. Natomiast przy pompie ciepła proponowałby go odłączać, np. elektrozaworem. Podłogówka bez problemu może pracować z dużo większą mocą. Moją mam obliczoną na 6kW, a na początku podawałem do niej 15kW i bez problemu to odbierała. Ważna rzecz - o ile przy buforze zagrzanym do wysokiej temperatury podmieszanie przy podłogówce jest konieczne, to przy pompie ciepła wręcz przeszkadza. Przy grzaniu podłogówki cały przepływ z pompy ciepła powinien iść bezpośrednio na rozdzielacze podłogówki. Uzyskasz wtedy niskie parametry grzania, a tym samym wysokie COP.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chce np. na stale miec podlaczony piec elektryczny - w razie awarii pompy lub sytuacjach kiedy przyjdzie -30st C i pompa nie wyrobi :-)

Przeważnie PC mają grzałki wewnętrzne więc piec el.jako źródło awaryjne jest zbędne. 8)

 

Ja bym napisal, ze nie "przewaznie", a "jak sobie za to zaplacisz" ;) ;) Pozatym jak padnie pompa (jej sterownik czy inny kawalek elektroniki) to zapewne i grzalka sie nie wlaczy :)

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chce np. na stale miec podlaczony piec elektryczny - w razie awarii pompy lub sytuacjach kiedy przyjdzie -30st C i pompa nie wyrobi :-)

Przeważnie PC mają grzałki wewnętrzne więc piec el.jako źródło awaryjne jest zbędne. 8)

 

Dobrze kombinuje :lol: :wink:

Tylko wzialbym cos jeszcze bo gdy piec elektryczne tez sie popsuje albo prundu nie bedzie to lepiej miec jakis koksiak!!!

Tylko tak sie zastanawiam co bedzie gdy i koksiak nawali ...? :wink:

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]

Natomiast przy pompie ciepła proponowałby go odłączać, np. elektrozaworem.

 

Ale dlaczego wlasciwie? Ja rozumiem, ze bufor przy typowym zastosowaniu moze byc zbedny (jako dodatkowy, niepotrzebny koszt) ale jak juz jest to czy nie warto jednak z niego skorzystac ? Dlaczego - o tym piszesz sam nizej :-)

 

[...]

Przy grzaniu podłogówki cały przepływ z pompy ciepła powinien iść bezpośrednio na rozdzielacze podłogówki. Uzyskasz wtedy niskie parametry grzania, a tym samym wysokie COP.

 

No wlasnie - jezeli pompa bedzie grzala tylko i wylacznie bufor - to zapewniam jej duzy przeplyw z praktycznie zerowymi oporami - czy wlasnie takie grzanie nie bedzie jeszcze bardziej ekonomiczne ?:)

 

Instalacje CO mam obliczona z oporami rzedu 15kPa i przeplywem ponizej 1m3/h - obsluzy to kazda pompka na I lub maksymalnie II biegu :)

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze kombinuje :lol: :wink:

Tylko wzialbym cos jeszcze bo gdy piec elektryczne tez sie popsuje albo prundu nie bedzie to lepiej miec jakis koksiak!!!

Tylko tak sie zastanawiam co bedzie gdy i koksiak nawali ...? :wink:

 

Nie mam za bardzo komina pod koksiak ;-) Dlatego mysle o ew. kominku z plaszczem. Pozatym wszedzie wentylacja mechaniczna i brak kanalow wentylacji grawitacyjnej (mam jeden ale szczelny - puscilem nim sobie kable do anten ;-))

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]

Natomiast przy pompie ciepła proponowałby go odłączać, np. elektrozaworem.

 

Ale dlaczego wlasciwie? Ja rozumiem, ze bufor przy typowym zastosowaniu moze byc zbedny (jako dodatkowy, niepotrzebny koszt) ale jak juz jest to czy nie warto jednak z niego skorzystac ? Dlaczego - o tym piszesz sam nizej :-)

 

[...]

Przy grzaniu podłogówki cały przepływ z pompy ciepła powinien iść bezpośrednio na rozdzielacze podłogówki. Uzyskasz wtedy niskie parametry grzania, a tym samym wysokie COP.

 

No wlasnie - jezeli pompa bedzie grzala tylko i wylacznie bufor - to zapewniam jej duzy przeplyw z praktycznie zerowymi oporami - czy wlasnie takie grzanie nie bedzie jeszcze bardziej ekonomiczne ?:)

 

Instalacje CO mam obliczona z oporami rzedu 15kPa i przeplywem ponizej 1m3/h - obsluzy to kazda pompka na I lub maksymalnie II biegu :)

pozdr.

Żeby dalej na ten temat dyskutować, musiałbyś pokazać jak chcesz to połączyć (schemat instalacji).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby dalej na ten temat dyskutować, musiałbyś pokazać jak chcesz to połączyć (schemat instalacji).

 

No, masz racje. Poki co nie mam rozrysowanego schematu i nie mam za wiele czasu zeby go przygotowac :( Ale zalozenie jest proste - pompa grzeje tylko i wylacznie bufor (wiec nie ma tu za bardzo zadnej innej armatury procz pompy obiegowej wbudowanej w PC) wedlug np. sterownika pogodowego (do danej temperatury w buforze), a sterownik pokojowy (np euroster) steruje pompa obiegowa ZA buforem. Za buforem w przypadku podlaczenia kominka musialby jeszcze wystepowac zawor mieszajacy - najprosciej to chyba termostatyczny, ustawiony stale na 40st C.

 

Czyli mamy jakby dwa obiegi rozdzielone buforem - jeden z PC ktory tylko ogrzewa bufor i sterowany jest pogodowo, drugi to podlogowka - sterowana "pokojowo" :)

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poki co nie mam rozrysowanego schematu i nie mam za wiele czasu zeby go przygotowac :( Ale zalozenie jest proste - pompa grzeje tylko i wylacznie bufor (wiec nie ma tu za bardzo zadnej innej armatury procz pompy obiegowej wbudowanej w PC) wedlug np. sterownika pogodowego (do danej temperatury w buforze), a sterownik pokojowy (np euroster) steruje pompa obiegowa ZA buforem. Za buforem w przypadku podlaczenia kominka musialby jeszcze wystepowac zawor mieszajacy - najprosciej to chyba termostatyczny, ustawiony stale na 40st C.

 

Czyli mamy jakby dwa obiegi rozdzielone buforem - jeden z PC ktory tylko ogrzewa bufor i sterowany jest pogodowo, drugi to podlogowka - sterowana "pokojowo" :)

pozdr.

Wygląda to sensownie. Jak chcesz grzać ciepłą wodę ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda to sensownie. Jak chcesz grzać ciepłą wodę ?

 

Poki nie bedzie PC to sprawa jest prosta - grzalka wbudowana w bojler, grzana w II taryfie :) Mam juz kupiony bojler 300l z dwoma wezownicami - udalo sie dorwac nowiutki zbiornik blomberga z izolacja za 1,5k pln - z wyprzedazy po likwidowanym sklepie w Niemczech :-) Dorobilem sobie do niego mufke z nierdzewki 1 1/2' do wkrecenia grzaly wiec poki co problem CWU mam z glowy.

 

Docelowo z PC to trzebaby dolozyc zawor rozdzielajacy i w czasie kiedy pompa przestanie podgrzewac bufor - przelaczac na ladowanie CWU :) Docelowo jak juz "wycyrklujemy" jaka musi byc temperatura w zbiorniczku, zeby cieplej wody wystarczylo na caly dzien - do takiej bedziemy grzali buforek w nocy (nawet jakby "szczyt" temperatury mial pokryc piecyk elektryczny.

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poki nie bedzie PC to sprawa jest prosta - grzalka wbudowana w bojler, grzana w II taryfie :) Mam juz kupiony bojler 300l z dwoma wezownicami - udalo sie dorwac nowiutki zbiornik blomberga z izolacja za 1,5k pln - z wyprzedazy po likwidowanym sklepie w Niemczech :-) Dorobilem sobie do niego mufke z nierdzewki 1 1/2' do wkrecenia grzaly wiec poki co problem CWU mam z glowy.
Wężownica przeniesie Ci 9kW mocy z pompy ciepła?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bonetka

 

Dziekuję za podjęcie tematu.

Rzeczywiście jest 7.3.0 i 7.4.0 ale ja mam tylko jeden obieg ( również jeden rozdzielacz ) w związku z czym nie mogę pojąć jak można zrobić taki program-przecież wiadomo , że chodzi o zmaksymalizowanie oszczędności poprzez II taryfę.

 

Wydaje mi się, że nowszy sterownik do Nibe ma większe możliwości...

Zobaczcie proszę http://www.nibeonline.com/pdf/031334-1.pdf

tutaj na stronie 29 jest możliwość ustawienia scheduli dla różnych dni itp.

 

Poprawcie jeżeli to nie jest to... Generalnie ten sterownik wydaje sie super - czy ktoś zna PC z jeszcze lepszym? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...