Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Orientować się w histerezie, temperaturze DZ i GZ, wydajności w zależności i co jeszcze? Jest jeszcze drobny problem, trzeba mieć masę kasy by się wogóle móc orientować. Temat dla masochistów moim zdaniem.

 

Hehe, jeśli chodzi o masochistów to poczytaj wątek o kotłach na ekogroszek, czasach przedmuchu, podawania, czuwania i miesiącach spędzonych na oglądaniu czy płomień jest prawidłowy, czy sadza ma odpowiednią konsystencję itd..

 

Poza tym, jeśli masz jakieś doświadczenia związane z użytkowaniem PCi to słucham (bo o tym jest ten wątek), jeśli nie to wesołych świąt życzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

PC to moim zdaniem super wynalazek.

Nie kupię jej bo CO z nią jest zbyt drogie w stosunku do zysków jakie oferuje, do tego jeszcze system jest wystarczająco skomplikowany by nie działał właściwie z niewiadomych przyczyn. Nie znaczy to oczywiście że zawsze tak musi być. Niektórzy mają szczęście :)

 

Do tych co piszą że nie mam a marudzę. Nie mam i nie będę miał również pieca na olej. Czy wszystko trzeba sprawdzać na własnej skórze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm z tego co pamiętam grzejesz się prądem.

Zobaczymy za kilka lat jak cena prądu pójdzie ostro w górę a z pewnością pójdzie. Prawdopodobnie cena energii elektrycznej będzie wzrastała w zależności od zużycia i wtedy pogadamy. Prezes URE już się podał do dymisji pod naciskiem właścicieli Grup Energetycznych.

A co ty byś zrobiił z twoim ogrzewaniem gdyby okazało się mało wydajne gdyż za mało kabli masz w posadzce? Pewnie byś dołożył grzejnik akumulacyjny, Bartek przecież może zrobić to samo ;).

Niekmpetentni fachowcy każdą instalację potrafią spieprzyć.

Z pewnością obsługa magnetowidu jest bardziej skomplikowana od obsługi PCi a ilu ludzie je ma lub mialo, z tego co pamiętam 5% ludzi potrafiło zaprogramować nagrywanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A u mnie PC działała bardzo dobrze w te mrozy ostatnie. W domku było 20-21stC w łazience 24 stC tak jak miało być. Temperatury jakie odnotowałem były w przedziale -12stC - -21stC. Moc pompy to 6kW budynek 180m2 parterowy. Wszystko co potrzeba, żeby układ dobrze działał to kogoś kto dobrze wszystko przeliczy, zmontuje a na koniec dokładnie wyreguluje instalację hydraulicznie i nie przy pomocy rotametrów, które pokazują czasami dziwne rzeczy ale termicznie wg. dt temperatury zasilania i powrotu. Ponieważ jest to fizyka a nie losowa gra liczbowa wszystko można policzyć i przewidzieć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie nie grzeję niczym, bo nie mam jeszcze domu. Planuję prąd. Dla wygody no i płyta fundamentowa jako akumulator ciepła. Żeby mnie rachunki nie zjadły zrobię najcieplejszy dom jaki się da z moje fundusze. Zamiast inwestować w PC zainwestuję w styro. Dlatego też zmieniłem ściany. Zamiast solbet 42 będą z byle czego plus ocieplenie jakieś 25 cm styro. Okna drogie ale ciepłe. Na strop 30 cm wełny. Projekt prawie kwadrat bez żadnych wykuszy, ganków itp. Mostki termiczne wypalę ogniem i mieciem :). Za rok porozmawiamy jak to działa (mam nadzieję). Myślę że PC jak i cała ta skomplikowana instalacja nie będzie potrzebna. Zaproszę dziewczyny z duzymi radiatorami i wystarczy by zrobiło się ciepło :).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sezon grzewczy rozpoczliśmy w zasadzie od listopada 2009r. - wcześniej to raczej testowaliśmy PC jak to działa zaraz po instalacji

 

od początku PC działała bez grzałek, po kilka godzin dziennie - w domu było ok 21oC co przy podłogówce dla mnie i tak jest za dużo

 

zastanawiam sie nad temp. DZ - tam zawsz były temperautury na wyjściu -3, -4oC a przy mrozach -6oC, na powrocie o 2, 3oC więcej; tak przynajmniej pokazuje PC

 

Instalator był w ostatnich dniach i coś pozmieniał w ustawieniach serwizowych, powiedział, że gdyby działały grzałki (przynajmniej jedna na 3000W) to nie byłoby takiej sytuacji jaką opisałem

 

Teraz przy temp. -2oC w domu jest 22oC (za ciepło) i PC działa bez grzałek. Zobaczymy jak się zachowa znowu przy -26oC

 

witajcie,

 

muszę Was zapytać, bo wydaje mi się, że coś jest nie tak.

 

może ktoś coś doradzi?

 

Może wszystko jest w porządku i nie ma co dramatyzowac :) od kiedy zacząłęś sezon grzewczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze - ja cały czas wierzę w mojego Instalatora

Jak dla mnie to najlepsza firma w województwie - działaja od lat, rocznie montują po kilkadziesiąt pomp, w razie problemów zawsze pomagają

 

Ja jeszcze z oceną się wstrzymuje bo może wina leży po naszej stronie - nieumiejętne użytkowanie, może wina nie do końca wykończonego ocieplenia (brak ocieplenie przy murłatach i nie do końca uszczelniony ogród zimowy, brak kominka w salonie)

 

Powinno się zmienić tytuł tego wątku na "Jak za dużą kasę zafundować sobie problematyczne ogrzewanie"

PC powinny być instalowane w budynkach które ogrzewania nie potrzebują. Gdybym był producentem PC to taki punkt zawarłbym w gwarancji :).

 

Tytuł jest OK, natomiast należy dodać ostrzeżenie "Nie nauka lecz chęć spora zrobi z Ciebie instalatora" :wink:

 

Zapewne nadaje się do każdego wątku, w którym eksploatuje się tematy innowacyjnych technologii w budownictwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

system jest wystarczająco skomplikowany by nie działał właściwie z niewiadomych przyczyn.

Przyczyny z których system nie działa są zawsze banalnie proste, jak np. za mały kolektor, za mała powierzchnia grzewcza, za małe przepływy, za mała moc pc itp. To na prawdę nie jest apteka i nic nie musi być dokładnie wyliczone, musi się tylko z grubsza zgadzać. Niestety trudno nie widząc instalacji i budynku ustalić w czym tkwi problem, stąd zazwyczaj pojawiają się różne hipotezy i wskazówki co zrobić, żeby było dobrze. Każdą, najprostszą rzecz na budowie można schrzanić, sprawdzisz to organoleptycznie, gdy zaczniesz budowę. Jeśli nie przypilnujesz, to ekipy schrzanią Ci dokładnie wszystko - od fundamentu po dach.

Piszesz, że zainwestujesz w gruby styropian i ocieplenie. To słuszny kierunek, ale nie każdy jest w stanie zrobić wszystko od nowa, zwłaszcza gdy budynek już stoi od kilku lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

od początku PC działała bez grzałek, po kilka godzin dziennie - w domu było ok 21oC

Jest szansa, że poza niewydajnym DZ reszta instalacji działa poprawnie, a po prostu dom ma duże zapotrzebowanie. Możesz sprawdzić jak szybko wychładza się dom bez ogrzewania przez np. 12 lub 24h. Poszukasz też wtedy najbardziej energożernych stref.

zastanawiam sie nad temp. DZ - tam zawsz były temperautury na wyjściu -3, -4oC a przy mrozach -6oC, na powrocie o 2, 3oC więcej; tak przynajmniej pokazuje PC

To ewidentnie jest nie tak jak trzeba, chyba że PC pokazuje nieprawdę (w co wątpię). Na wszelki wypadek sprawdź temperaturę rur DZ jakimś innym termometrem, np. pokojowym z zewnętrznym czujnikiem. Ja obecnie mam 1.5/3.7, na początku listopada było nawet koło 10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry wieczór i Wesołych Świąt,

 

Jestem tutaj nowy, bo do tej pory nie brałem pompy ciepła pod uwagę, ale:

- będę miec w domu 180-metrowym (garaż 30m) wentylację z rekuperacją - koszt ok 15k PLN brutto,

-do tej pory brałem pod uwagę tylko piec gazowy kondensacyjny + kominek z płaszczem wodny (piec gazowy z zasobnikiem ok. 12-15k PLN brutto).

 

Ostatnio natknąłem się na PC NIBE Fighter 410P, która powinna zapewnic wentylację mechaniczną i z tego wyciągnąc jeszcze C.O. i C.W.U. Koszt pompy to 20k PLN netto czyli coś koło zestawu powyżej i tutaj pytanie - czy ktoś z forumowiczów totot użytkuje? W takim wypadku kominek byłby bez płaszcza jako rezerwowe ogrzewanie przez te 20-30 przeważnie dni w roku, kiedy temperatura spada poniżej -10 St.C.

 

Jest jedno ale - dom ma zapotrzebowanie wg projektu na poziomie 9,7kW, pompa w opisie ma napisane, że nadaje się na domy o zapotrzebowaniu 4-6kW, jednak w projekcie nie była brana pod uwagę wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła, która będzie zamontowana i ocieplenie cieńsze było (teraz mam skończony stan "0" z ociepleniem fundamentów styro 12cm, potem ściany bedą miały 20 cm., a dach 30cm).

 

Co Wy o tym sądzicie?

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

Cooba16

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio natknąłem się na PC NIBE Fighter 410P, która powinna zapewnic wentylację mechaniczną i z tego wyciągnąc jeszcze C.O. i C.W.U. Koszt pompy to 20k PLN netto

Cooba16

 

Cenowo baaaardzo zachęcające rozwiązanie CO, CWU i rekuperacji w jednym. Diabeł pewnie jak zawsze w drobiazgach. Jaka sprawność tej pompy, jaka sprawność reku, jakie koszty eksploatacji i jaka cena całości instalacji (DZ?) Chętnie poczytam jak ktoś ma i sam poszperam bo bardzo zachęcająco to wszystko wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jest powietrzna więc cop będzie raczej mocno zmienny zależnie od temp na zewnątrz.... podają dla ciebie 2,65 ale przy grzaniu cw to raczej będzie w rezultacie jakieś 2,2-2,4.

czyli nie wchodząc w obliczenia, nie opłaca się w żaden sposób

 

poza tym ma raczej mały zbiornik, góra jedno napełnienie wanny a i to niewielkiej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Skoro pompa bez problemu grzeje mu cwu to należy wykluczyć problem z wydajnością samej pompy. Nie bardzo to wszystko rozumiem, oprócz tego że niemal na pewno zapotrzebowanie cieplne budynku jest znacznie większe niż oszacowane przez instalatora.

 

Niestety tak jak większość ludzi mylisz temp. z mocą.

 

Niczego nie mylę. Bartek napisał o krótkim czasie w jakim pompa podgrzewa ponownie wodę w zasobniku i to miałem na myśli, nie temperaturę. A wątpliwości co do tego czy 10kW PCi da radę ogrzać umiarkowanie ocieplony budynek o skomplikowanej bryle i kubaturze prawie 800 m3 mam od początku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaproszę dziewczyny z duzymi radiatorami i wystarczy by zrobiło się ciepło :).

 

Powyższe rozwiązanie, jak każde ma wady i zalety. Główna zaleta jest taka, że aby je zastosować, nie trzeba koniecznie budować domu. Wadą są koszty, przewyższające wszystko, włącznie z prądem. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 5 listopada jak przeszedłem na taryfę weekendową G12w (byłem w C11) zużyłem łącznie 1556,3 kWh z czego w tańszej 1070,2 co dało 68,77%.

Oszczędności z tego tytułu względem C11 w tym okresie to 282 PLN :) zaś w porównaniu z G11 jednotaryfową 184 PLN. Średnia cena energii brutto to 36,4 gr/kWh w taryfie G12w. W tym samym okresie zużycie pompy ciepła to 848 kWh bez podziału na taryfy (podlicznik jednotaryfowy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry wieczór i Wesołych Świąt,

 

Jestem tutaj nowy, bo do tej pory nie brałem pompy ciepła pod uwagę, ale:

- będę miec w domu 180-metrowym (garaż 30m) wentylację z rekuperacją - koszt ok 15k PLN brutto,

-do tej pory brałem pod uwagę tylko piec gazowy kondensacyjny + kominek z płaszczem wodny (piec gazowy z zasobnikiem ok. 12-15k PLN brutto).

 

Ostatnio natknąłem się na PC NIBE Fighter 410P, która powinna zapewnic wentylację mechaniczną i z tego wyciągnąc jeszcze C.O. i C.W.U. Koszt pompy to 20k PLN netto czyli coś koło zestawu powyżej i tutaj pytanie - czy ktoś z forumowiczów totot użytkuje? W takim wypadku kominek byłby bez płaszcza jako rezerwowe ogrzewanie przez te 20-30 przeważnie dni w roku, kiedy temperatura spada poniżej -10 St.C.

 

Jest jedno ale - dom ma zapotrzebowanie wg projektu na poziomie 9,7kW, pompa w opisie ma napisane, że nadaje się na domy o zapotrzebowaniu 4-6kW, jednak w projekcie nie była brana pod uwagę wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła, która będzie zamontowana i ocieplenie cieńsze było (teraz mam skończony stan "0" z ociepleniem fundamentów styro 12cm, potem ściany bedą miały 20 cm., a dach 30cm).

 

Co Wy o tym sądzicie?

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

Cooba16

to jest powietrzna więc cop będzie raczej mocno zmienny zależnie od temp na zewnątrz.... podają dla ciebie 2,65 ale przy grzaniu cw to raczej będzie w rezultacie jakieś 2,2-2,4.

czyli nie wchodząc w obliczenia, nie opłaca się w żaden sposób

 

poza tym ma raczej mały zbiornik, góra jedno napełnienie wanny a i to niewielkiej :)

Na stronach polskiego dystrybutora tej pompy informacje na jej temat są bardzo skąpe. Na stronie firmy Nibe można znaleźć więcej.

Przede wszystkim to, że pompa ta nie pracuje na powietrzu zewnętrznym, tylko na powietrzu wentylacyjnym. Zastępuje ona w całości centralę wentylacyjną.

http://republika.pl/hanko2005/images/Pompa_ciepla.gif

 

COP pompy jest wiec przez cały rok wysokie, ale znaczna część odzyskanego ciepła idzie na podgrzanie powietrza nawiewanego. Sytuację mogłoby poprawić zastosowanie GWC, który podniósłby temperaturę powietrza nawiewanego.

Przy temperaturze powietrza usuwanego z pomieszczeń 20 st. C i przy schłodzeniu o 20K 100m3/h możemy uzyskać moc grzewczą ponad 800W. Niby niedużo, ale to w sezonie grzewczym trwającym 200dni oznacza ok. 4000kWh. Fakt, że nawet w przypadku zastosowania GWC część tej energii zużyjemy na podgrzanie powietrza wentylacyjnego. Na potrzeby przygotowania ciepłej wody dla 4 osób potrzebujemy w sezonie grzewczym ok. 1500kWh. Na cele ogrzewania i wentylacji pozostaje więc ok. 2500kWh. Prawdę mówiąc na pokrycie strat budynku przez przegrody zewnętrzne pozostaje niewiele, bo na podgrzanie powietrza wentylacyjnego do temperatury 20st. C przy wydatku 100m3/h potrzeba ok. 2200kWh.

Czy jest więc sens stosowania tego typu pompy ciepła? Moim zdaniem tak. Przy domu spełniającym znaczna część cech domu pasywnego możemy ze stratami ciepła przez przegrody zewnętrzne dojść do poziomu 10-15kWh/m2 rocznie. Straty te w znacznym stopniu są pokrywane przez zyski bytowe i słoneczne.

Uzupełnienie ich przez system grzewczy nawet oparty o grzałki elektryczne nie jest wielkim problemem. Np. dla domu 100m2 oznacza to zużycie energii w sezonie grzewczym rzędu 1000-1500kWh. Do tego dojdzie jeszcze zużycie energii przez pompę ciepła (0,715kW) - ok. 3400kWh w sezonie grzewczym.

Razem możemy się więc spodziewać zużycia energii w sezonie grzewczym na ogrzewanie i przygotowanie ciepłej wody rzędu 4400-5000kWh, co przy cenie energii 0,5zł/kWh (jedna taryfa ze względu na całodobową pracę pompy ciepła) oznacza wydatek 2200-2500zł (330-380zł miesięcznie).

Bez pompy ciepła w tym samym domu zużylibyśmy 9,5-10tys. kWh, co oznaczałoby koszt 4700-5000zł w sezonie grzewczym. Fakt, że przy ogrzewaniu elektrycznym moglibyśmy skorzystać z II taryfy, co zmniejszyłoby wydatki na energię elektryczną do poziomu 2900-3000zł, jednak nadal nie mielibyśmy rozwiązanego problemu wentylacji. Aby mówić o komforcie podobnym do rozwiązania z pompą ciepła konieczna byłaby centrala wentylacyjna z odzyskiem ciepła (5-7tys. zł).

To tyle świątecznych rozważań na ten temat. Czy warto to rozwiązanie zastosować każdy musi sobie sam odpowiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

czy możliwe jest, że podłogówka zasilana pompą ciepła niezbyt dobrze spisuje się ze 'sterowaniem pogodowym'?

Taką informację otrzymałem z jednej z firm montujących pompy. Zadałem pytanie, czy jest możliwość sterowania pogodowego. Odpowiedź: nie, bo nie sprawdza się to w praktyce z powodu zbyt dużej bezwładności podłogówki.

 

Do tej pory myślałem, że jest właśnie odwrotnie - czyli im większa bezwładność ukł.grzewczego tym większy sens stosowania sterowania pogodowego.

Kto tu ma rację?

Pozdrawiam Świątecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...