Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam wszystkich doświadczonych bywalców i uzytkowników PC.

Jestem nowa i zupełnie zielona, a przymierzam się do budowy i wszystko z tym związane jest czarną magią. Zastanawiam sie równiez i nad grzaniem. Najpierw był pomysł legalletu teraz myślę o pompie i tyle, bo nic o tym nie wiem czym to sie je. Dom będzie miał 130m i garaż 30.Parterówka. Chce uniknąć kotłowni. Będzie wentylacja z rekuperatorem. Nie wiem jaka pompa i czy wystarczy do ogrzania(wszyscy domownicy to zamrzluchy). Proszę o pomoc, radę i opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

rwxw:to trochę skomplikowany system - rozumiem, że masz czasowe przełączniki. które na czas zaprogramowany przez ciebie przełączają obieg na grzejniki? hmm... a co w sytuacji kiedy wyjedziesz a w międzyczasie okaże się, że ustawiony przez ciebie czas otwarcia obwodu na podłogówkę jest za krótki?

 

sorki za dociekliwośc ale mam pytanie... z arkusza wynika, ze twoja pompa zużyła 639kwh nocnej taryfy przez 17 dni a masz Pci 8kw... wychodzi 37,5kwh dziennie, jesli pompa pobiera 2kw/h to masz taryfę nocną 18,8h/dobę?:) czy dogrzewasz się grzałką?

drugie pytanie... masz w tym okresie 60kwh zużycia prądu 1-fazowego. co tak dużo go zużywa??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

System nie jest taki skomplikowany, ale wreszcie działa jak należy - nie polecam mieszać grzejników na górze z podłogówką na dole. Moja instalacja była gotowa 2 lata przed pomysłem na pc i stąd grzejniki... Przy odrobinie czasu opiszę kolejne testowane rozwiązania i co z tego wynikało. Tak na szybko: mam 2 obiegówki - jedną do podłogi, drugą do grzejników. Przełącznik czasowy jest ustawiony tak, że przerywa zasilanie obiegówce podłogówki w drogiej taryfie i to cała komplikacja. Jest jeszcze zawór zwrotny, żeby woda w podłogówce się nie cofała.

Jeśli wyjadę, to moc podłogówki i jej bezwładność są na tyle duże, że nie będzie problemów, na zagrzanie ma całe 12h.

Odnośnie zużycia dobrze zauważyłeś. Dziś wpisałem do arkusza stan licznika, ale zapomniałem zmienić datę, którą już poprawiłem. :oops: Grzałki nie mam.

Prąd jednofazowy zużywają 3 obiegówki: 100W DZ, 2x66W GZ. Czyli przez 12h pracy wychodzi koło 2.5 kWh. Jest to koło 10% zuzycia, więc nie jest tak źle. Wewnątrz pc nie mam obiegówek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rwxw napisał :

Przesyłam parę obrazków z pomiarów mojej instalacji wykonanych przez ostatnie 2 dni. Pomiary wykonałem czujnikami DS1820 podpiętymi do kompa i przytkniętymi pod izolacją termiczną do rur.

 

 

Mam pytanie jak masz podłączone tyle czujników do kompa, jak to można zrobić, czy możesz coś bliższego napisać ? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zagoglujesz "DS1820" to znajdziesz dużo danych na ten temat. Czujniki (maksymalnie kilkaset sztuk) podpinasz do dwużyłowego(-ych) kabla(-i), który ciągniesz do przejścówki przy kompie. Dosyć czytelnie opisali to na:http://mod-planet.com/termometr-na-ds1820,293.html. Czujniki można kupić na allegro po 4zł sztuka, przejściówkę do RS232 można wykonać za mniej niż 10zł, można też kupić gotową na allegro za 30-50zł. Można zrobić/kupić też na usb. Oprogramowanie którego używam do zbierania danych to digitemp.org pod Ubuntu, wykresy to gnuplot. Można łatwo zrobić monitoring online wyświetlany na stronie www. Jest też soft pod windę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile Ty masz czujników ?

Według tego linku jeśli dobrze rozumuję do jednej przejściówki można dołączyć dużą ilość czujników ?

Mam zrobioną podłogówkę ale nie wylaną posadzkę (aura nie pozwala) gdzie byś sugerował zainstalowanie czujników ? mam 1 rozdzielacz w kotłowni (większej średnicy) z 3 wyjściami do 3 szafek z rozdzielaczami 2 na parterze i 1 na piętrze (piętro 40m).

DZ mam ze studnią rozdzielaczową 2 x 115m

Proszę o jakieś sugestię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ponoć można nawet kilkaset. Ja mam 4 czujniki przy pompie (dz, gz), 1 na zewnąrtrz, 2 wiszą luźno w piwnicy, ale podłącze je na powrót podłogi i grzejników, jeden jest za szafą w rogu pokoju - bez sensu, ale w tym miejscu miałem wolny kabel rok temu, a później przyszła w to miejsce szafa. Zastanów się co byś chciał monitorować i poprowadź tam kable dwużyłowe zebrane w pęk gdzieś w jednym miejscu. Czujniki będziesz mógł przyczepić później (chyba że chcesz monitorować temperaturę podłogi - w sumie też ciekawe).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile Ty masz czujników ?

Według tego linku jeśli dobrze rozumuję do jednej przejściówki można dołączyć dużą ilość czujników ?

Mam zrobioną podłogówkę ale nie wylaną posadzkę (aura nie pozwala) gdzie byś sugerował zainstalowanie czujników ? mam 1 rozdzielacz w kotłowni (większej średnicy) z 3 wyjściami do 3 szafek z rozdzielaczami 2 na parterze i 1 na piętrze (piętro 40m).

DZ mam ze studnią rozdzielaczową 2 x 115m

Proszę o jakieś sugestię

 

Dla pompy ciepła istotne są DZ we/wy i GZ we/wy. Na tej podstawie już można powiedzieć czy instalacja działa optymalnie.

Jeżeli chcesz badać temperatury na wyjściu poszczególnych odwiertów,i wtedy ew.regulować przepływy,to możesz nawet dać w studzience na poszczególnych pętlach DZ :D

Albo jeśli masz zamiar "oczujnikować" jastrych to również dobra okazja ku temu;) Tylko po co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zmiana temp. parowania silnie wpływa na moc chłodniczą. Natomiast temp. skraplania na moc elektryczną. Jeśli moc grzewcza to w przybliżeniu suma tych mocy oraz moc chłodnicza jest w przybliżeniu o COP chłodniczy większa od mocy elektrycznej, to ogólne wniosek jest taki:

- na moc grzewczą ma wpływ przede wszystkim temp. parowania.

 

Dlatego wzrost temp. parowania o 15K spowoduje znaczny wzrost mocy grzewczej, znacznie większy niż spadek tej mocy spowodowany wzrostem temp. skraplania o 15K. Stąd dużo większa moc dla 15/50 niż dla 0/35.

 

To oczywiście bardzo uproszczone rozumowanie pozwalające nie na ocenę ilościową lecz jakościową.

 

Owszem wszystko się zgadza , ale pompa o mocy 10KW przy B0/W35 raczej nie bedzie miała 14,7KW przy B15/W50. Co najwyżej daje jej 13 KW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem wszystko się zgadza , ale pompa o mocy 10KW przy B0/W35 raczej nie bedzie miała 14,7KW przy B15/W50. Co najwyżej daje jej 13 KW.

 

Masz rację.

Taką pompę też jestem w stanie dla Ciebie "spreparować".

Dam mniejszy skraplacz, dam mały parownik, dodatkowego wymiennika tzw. "ekonomizera" także nie zamontuję, same oszczędności ;)

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem wszystko się zgadza , ale pompa o mocy 10KW przy B0/W35 raczej nie bedzie miała 14,7KW przy B15/W50. Co najwyżej daje jej 13 KW.

 

Tak jak to w poprzednim poście napisane, jeśli wszystkie el. będą poprawnie dobrane to będzie raczej >14kW. No chyba że zawór rozprężny będzie kiepski (wąski zakres regulacji) lub będzie dobrany za mały to jest w stanie ograniczyć moc nawet do 13kW nie powodując jeszcze awaryjnego wyłączenia. 15K wzrostu na dolnym źródle to "przepaść" i jeśli zawór rozprężny "pokryje regulację" to moc wzrośnie znacznie.

 

Oczywiście wzrost temp. źródła o 15K nie spowoduje wzrostu temp. parowania o 15K, tylko mniej, gdyż wzrosną róznice temp. na parowniku. A ile mniej to zależy od doboru parownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czy ma ktos moze pompe ciepla firmy Ecopower

 

Posiadam taką pompę (8) od października. Napisz co chciałbyś wiedzieć.

 

Witam wszystkich forumowiczów. Forum czytam od dawna ale dopiero teraz zdecydowałem się zabrać w nim głos (częściowo z braku czasu)

Posiadam dom "Ciekawy wariant 1" o pow. 117m2. Od początku myślałem o pompie ciepła i żadna siła nie była w stanie mnie od tego oderwać. No i całe szczęście bo nie zamieniłby tego na żadne inne źródło ciepła. Czytając wiele na temat pomp min. na forum doszedłem do wniosku, że większość "flaków" w pompach jest taka sama a nawet tych samych firm i że można kupić pompę za 10k i za 30k. Ja wybrałem tę za 10 i o dziwo wszystko działa :D . Jutro przyjedzie pan elektryk i podłączy mi podlicznik to będę mógł coś więcej powiedzieć na temat zużycia prądu.

 

A teraz kilka danych na początek:

 

Dom 117m2+nieocieplony garaż

Ściany 24+15styropia

Dach 25 wełna

Posadzka 10 styropian+3systemowy pod podłogówkę

Wszędzie podłogówka. Dół wszędzie kafle, góra( i tu uwaga bo wielu się o to pyta) wykładzina (spisuje się bardzo dobrze).

Okna trzyszybowe (za cały dom, a okien naprawdę sporo zapłaciłem tylko 2k więcej)

Kominek bez płaszcza

Wentylacja mechaniczna z reku (mam dokupioną ale jeszcze nie zamontowaną chłodnicę do połączenia z DZ)

Pompa Ecopower8

Odwierty 4x30m

Dwa zbiorniki z mamką po 120L (nie było miejsca na jeden duży)

 

Jak na razie jeszcze to wszystko ustawiam ale nigdy nie było problemu, że w domu jest zimno (lubię krótki rękawek) albo, że brakowało ciepłej wody. (trzy osoby i ciągli nie kończący się goście)

:D

Mrozy po 20 stopni a w domu 21. Pompa chodzi prawie non stop a dolne źródło spada do 1.5 na wejściu i -2 na wyjściu.

Liczę, że w następnym roku jak odwierty się dobrze zasklepią będzie lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa Ecopower8

Odwierty 4x30m

Jak to instalatorzy potrafią dziwnie wyliczyć dolne źródło. Mnie do pompy 8kW zaproponowano 5 x 40m. To oczywiście nie mało kosztuje. Instalator dorze zarobi i jeszcze ma pewność że będzie wysoka temperatura. Jedynie moją kieszeń to zaboli.

 

Jakie macie opinie na temat ilości nie za głębokich odwiertów? Czy można przyjąć 50W/m?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam dla pompy 5,9kW lacznie w dol 100mb i przy obecnych mrozach na poziomie -20*C do -26,5*C DZ ochlodzilo sie max na -1*C.

Rozmawialem z czlowiekim ktory zajmuje sie pompami i powiedzial ze to niezly wynik na takie mrozy a nie mowilem jakiej glebokosci mam kolektor.

Wiele zalezy od warunkow lokalnych gruntu, ja mam sporo pokladow wody po drodze DZ wiec nie musialem miec zbyt rozbudowanego DZ.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Lewko, a co to znaczy że się odwierty zasklepia??

 

Dziekuję

 

Witaj

Odwierty są szersze niż dwururka i do nich jest wtłaczana płuczka czy jak to się tam zwie żeby się nie zasypały. Musi minąć trochę czasu aby ziemia dokładnie rurki otuliła.

 

Co zaś chodzi o głębokość odwiertów to przy wierceniu trafili u mnie na trzy warstwy wodonośne. Ja jednak sądzę, że trzeba było jeszcze z 20 wywiercić.

Poczekam do następnej zimy i zobaczę czy nie warto jeszcze troszkę zainwestować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...