Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Po badaniach geologicznych na mojej działce (biedny piaseczek) i rozmowach z fachowcem od PC zdecydowałem się na pompę powietrze/woda. Widziałem taką działającą w Niemczech i bardzo mi się spodobała (brak odwiertów czy wykopów, tańsza instalacja). Wiem, że jest to najmniej wydajna z pomp, no ale coś za coś. Czy są forumowicze, którzy mają u siebie tego typu pompę? Kończę budowę domu szkieletowego, cały parter z ogrzewaniem podłogowym (73m2), na górze przewymiarowane grzejniki panelowe. Jako wspomaganie pompy (na arktyczne mrozy jak tej zimy) kominek w układzie zamkniętym. W domu instalowany jest też rekuperator. Pompę, rekuperację, kominek i instalację CWU, ZWU oraz kanalizację wykonuje firma Ekoinstalacje Pawła Aulicha z Zielonej Góry - zna ktoś człowieka? (wiem, że to trochę działanie z d... strony, pytać o opinię kiedy umowa już podpisana, ale lepiej późno....)

:D

3majcie się ciepło!

http://www.szkielet.pl/forum/files/thumbs/t_img_1599_202.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Sporo ostatnio czytam o pompach ciepła i znalazłem pewną sprzeczność dotyczącą poziomego kolektora. Według jednego źródła im słabszy grunt tym rury kolektora powinno się układać gęściej (0.5 m suchy grunt, 0.8 m wilgotny grunt) natomiast inny autor zaleca odwrotnie - przy słabym gruncie odstępy powinny być większe. W ogóle odstępy mniejsze niż 0.6 m są niedopuszczalne z uwagi na tworzenie się "korków lodowych" uniemożliwiających regenerację źródła. Ten sam autor zaleca nie robić większych pętli kolektora niż 100m a z tego co czytam są 200 metrowe i większe.

Jakie jest wasze zdanie na ten temat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompę, rekuperację, kominek i instalację CWU, ZWU oraz kanalizację wykonuje firma Ekoinstalacje Pawła Aulicha z Zielonej Góry - zna ktoś człowieka? (wiem, że to trochę działanie z d... strony, pytać o opinię kiedy umowa już podpisana, ale lepiej późno....)

No cóż o wiarygodności tej firmy mogą co nieco powiedzieć teksty ze strony tej firmy:

http://www.eko-instalacje.pl/o_instalacje.html

"

I tak prawidłowo zmontowany układ może działać następująco:

 

ZIMA - Słoneczna pogoda, napalone w kominku - dom będzie ogrzewany ze zładu pochodzącego tylko z kominka, a ciepłą wodę dostarczą kolektory słoneczne. UWAGA: Ciepło zawarte w buforze kominka może starczyć nawet na kilka dni !!!"

 

kolektory słoneczne zimą to chyba tylko jako ozdoba dachu!

 

O ich dokładności świadczą zwłaszcza:

"wachania temperatury"

z tej samej strony

:D

No ale może to jakieś inne ekoinstalacje z Zielonej Góry

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolektory słoneczne zimą to chyba tylko jako ozdoba dachu!

 

Nie mogą być tylko ozdobą, na pewno pracują cały rok!! ;)

Co powiecie na takie bajki, też żywcem z tej strony:

 

"Średnio szacuje się, iż czas zwrotu takiego układu jest mniejszy niż 5 lat. Czyli po 5 latach od momentu uruchomienia instalacji solarnej, będziemy mieli ciepłą wodę za darmo."

 

Średnio - czyli u nich zdarza się że część kolektorów "zwraca się" już po 2-3 ??

 

Pompy ciepła u nich osiągają COP nawet 7, chyba że ja czytać nie umiem.

 

Takiej oferty nikt nie zaproponuje - śmiało brać te instalacje ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według jednego źródła im słabszy grunt tym rury kolektora powinno się układać gęściej (0.5 m suchy grunt, 0.8 m wilgotny grunt) natomiast inny autor zaleca odwrotnie - przy słabym gruncie odstępy powinny być większe.

Oczywiście że przy słabszym gruncie odległości większe. Nie wiem jakie źródła podają przeciwnie.

 

Przykład odwrotny.

Uruchom grzałkę od czajnika w powietrzu - spali się. Przy tej samej mocy w powietrzu grzałka powinna mieć większą powierzchnię, logiczne.

 

Ten sam autor zaleca nie robić większych pętli kolektora niż 100m a z tego co czytam są 200 metrowe i większe.

Jakie jest wasze zdanie na ten temat?

 

100-metrowe dotyczą PE32. Większe długości wymagają grubszych rur, chodzi głównie o opory przepływu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według jednego źródła im słabszy grunt tym rury kolektora powinno się układać gęściej (0.5 m suchy grunt, 0.8 m wilgotny grunt) natomiast inny autor zaleca odwrotnie - przy słabym gruncie odstępy powinny być większe.

Oczywiście że przy słabszym gruncie odległości większe. Nie wiem jakie źródła podają przeciwnie.

 

Przykład odwrotny.

Uruchom grzałkę od czajnika w powietrzu - spali się. Przy tej samej mocy w powietrzu grzałka powinna mieć większą powierzchnię, logiczne.

 

Co do odległości przy słabym gruncie to nie jestem przekonany, pewność mam że trzeba więcej metrów. Jeżeli grunt ma słabą przewodność to można zakładać że tylko ciepło zgromadzone blisko kolektora jest dostarczane do układu, więc może być prawdą że można gęściej układać tylko trzeba więcej metrów.

Ale to tylko moje przemyślenia :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do odległości przy słabym gruncie to nie jestem przekonany, pewność mam że trzeba więcej metrów. Jeżeli grunt ma słabą przewodność to można zakładać że tylko ciepło zgromadzone blisko kolektora jest dostarczane do układu, więc może być prawdą że można gęściej układać tylko trzeba więcej metrów.

Ale to tylko moje przemyślenia :).

Są tu do rozważenia dwie sprawy.

Jedna dotyczy przewodności cieplnej gruntu - ta cecha decyduje o tym ile ciepła może dopłynąć do wymiennika z gruntu (im lepsza przewodność gruntu, tym rzadziej możemy układać rury).

Druga dotyczy pojemności cieplnej gruntu (im większa pojemność cieplna gruntu, tym mniejszą powierzchnię zajmuje wymiennik).

W przypadku słabych gruntów (suche piaski), grunt ma małą przewodność cieplną i małą pojemność cieplną. Konieczne jest więc gęstsze ułożenie rur na większym obszarze.

W przypadku silnie nawodnionych gruntów ciężkich (np. gliny) będzie akurat odwrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzeba więcej metrów ale kwadratowych, to jest najważniejsze :)

 

A gęściej można ułożyć, tylko przy większych kosztach - rury, płyn niezamarzający, rozdzielacze, czasami większa studzienka.

Dlatego przy słabych gruntach rosną koszty wymiennika gruntowego :(.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku słabych gruntów (suche piaski), grunt ma małą przewodność cieplną i małą pojemność cieplną. Konieczne jest więc gęstsze ułożenie rur na większym obszarze.

 

Jedno "ale". Przy gruncie piaszczystym mamy dużo mniejsze obciążenie cieplne w przeliczeniu na 1m2.

Gdybyśmy mieli czerpać tyle samo by się zgadzało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie mam co do odpowietrzenia

Jeśli masz kilka poziomów, to chyba najlepiej zacząć od tego najdalszego wg. połączeń rurami od miejsca skąd powietrze może się zebrać i uciec. I tak jest ryzyko, że odpowietrzając jeden obieg drugi się przez przypadek zapowietrzy. Wtedy trzeba akcję wykonać kilka razy, aż do skutku. Pętla zapowietrzona nie musi się zachowywać 0/1kowo, bo bańka powietrza może być na tyle mała, że trochę wody obok niej przepłynie, a na tyle duża, że będzie przeszkadzać i woda popłynie inną rurą.

Czy mogę równocześnie przy odpowietrzaniu każdego poziomu "przedmuchać każdą pętlę przy zamknietych wszystkich innych ?

Jeśli pc nie grzeje to możesz zamykać rury jak chcesz. Jeśli pc grzeje, to powinieneś jej zapewnić taki przepływ jakiego wymaga (patrz instrukcja obsługi do danego modelu).

W tej chwili wynosi ono ok. 1,6. Jakie wartości są optymalne zakładając że mam trzy kondygnacje ogrzewane?

10m słupa wody to około 1bara, więc jeśli mierzysz ciśnienie na dole, to z grubsza 1.6-2 powinno być dobre. Wytrzymałość ciśnieniowa rur jest duża, więc nie powinno być problemów. Żeby wiedzieć jaką masz, musisz sprawdzić dla swojego rodzaju rur (na pewno więcej niż 3 bary).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostrzegam przed kupnem pompy Junkers.

Polskie przedstawicielstwo ma bardzo słabych, niedoszkolonych instalatorów. Sa to przyuczeni hydraulicy, którzy nie mają pojęcia o regulacji pompy!!!!

Instalator ze Śląska źle zwymiarował dolne źródło i w rezultacie znajomi słono przepłacili.

W dodatku ponad trzy tygodnie je instalował bo podobno ciągle coś go zaskakiwało podczas prac. Teraz wiem, że w tej cenie można mieć pompę innej firmy, która ma profesjionalnych instalatorów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostrzegam przed kupnem pompy Junkers.

Polskie przedstawicielstwo ma bardzo słabych, niedoszkolonych instalatorów. Sa to przyuczeni hydraulicy, którzy nie mają pojęcia o regulacji pompy!!!!

Instalator ze Śląska źle zwymiarował dolne źródło i w rezultacie znajomi słono przepłacili.

W dodatku ponad trzy tygodnie je instalował bo podobno ciągle coś go zaskakiwało podczas prac. Teraz wiem, że w tej cenie można mieć pompę innej firmy, która ma profesjionalnych instalatorów.

 

A ja sie zaliczam do srednio zadowolonych klientow Climy Komfort :-(

 

Ogrzewanej powierzchni 180m^2, okna 0.5, sciany 15cm styropaniu, podloga 15cm styropianu, dach 28cm welny. Od 6 stycznia do 31 stycznia pompa Pro D 5/10 zezarla gdzies z 900KWh.

A od 20.10.2009 do 06.01.2010 jakies 1800KWh.

 

Porownujac do tego zuzycia przez forumowiczow, to zdecydowanie duzo jest. Do tego nie moge dojsc do ladu z ich podlogowka co przewinelo sie pare stron temu. Do tego ich pompa raz na jakis czas wywala mi bezpiecznik roznicowy, raz padl falownik w sterowniku, mialem akcje z zawieszaniem sie calego sterownika, widywalem krzaki na wyswietlaczu, byl wymieniany sterownik pokojowy. Bylo tego zdecydowanie za duzo jak na droga instalcje.

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moja PC ogrzewa dom 220m2 (I sezon), podłogówka w całym domu, na gruncie 13cm styro, na ścianach 15cm styro, na poddaszu wełna 20cm

PC to Danfoss DHP-H 10 kW

PC zużywa ok 65kW na dobę pracując 24h bez przerwy. Grzałki wyłaczyłem bo załączała sobie 3000W, a czasami nawet 6000W. Tak więc teraz działa tylko na sprężarce. W domu przy mrozach -20oC temperatura spada do ok. 18oC nad ranem, ale po przepaleniu w kominku jest 21oC - w zupełności wystarczy.

 

Jeśli chodzi o działanie PC to od kilku dni zachowuje się tak samo - na dolnym źródle pokazuje -7oC na wyjściu i -4oC na powrocie, na CO na wyjściu jest 34oC a na powrocie 29oC. Integral -860. Na termostacie pokojowym ustawione jest 20oC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na dolnym źródle pokazuje -7oC na wyjściu i -4oC na powrocie.

To już prawie katastrofa, te -7 na wyjściu. Pewnie działka była za mała?

Sęk w tym, że Bartek ma odwierty, w sumie 200m.

Trochę to czarno widzę - w następnym sezonie może być jeszcze gorzej, no chyba, że masz grunt, który szybko zregeneruje dolne źródło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...