Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Eeee tam, to dla cieniarzy, graj na kontraktach terminowych, tam to dopiero można osiągnąć zyski. Podczas Twoich wyliczeń nie bierzesz pod uwagę ryzyka inwestycji, czym ryzyko większe tym potencjalny zysk/wtopa większa. Bezpieczeństwo inwestycji w pc jest porównywalne (większe?) jak w obligacje skarbowe z tym, że złotówka w każdej chwili może polecieć w maliny (jak rok temu), a energia zawsze będzie potrzebna i jakoś nie chce tanieć. Inna sprawa, to nikt nie każe ci kupić pc za 60kzł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)powiedzieli, że można go nie mieć, ale wtedy sterowanie temperaturą w każdym pomieszczeniu oddzielnie nie może być zrealizowane ze względu na wielkość przepływu jaka musi być utrzymywana w pompie cały czas. Czyli jeśli np. dwa pokoje za bardzo przykręcę i przepływ spadnie poniżej wymaganego(...)

 

I mieli rację, ale tylko w przypadku gdy zastosujesz wypasioną drogą automatykę z siłownikami na poszczególnych pętlach.

Jeśli dasz normalne rozdzielacze ręcznie regulowane to nie zamkniesz 80% obwodów na stałe, tylko sobie z czasem wyregulujesz LEKKO przepływy aby uzyskać żądane temperatury we wszystkich pomieszczeniach.

Do pompy ciepła ja bym na Twoim miejscu nie stosował takiej wypasionej "automatyki podłogowej" ani bufora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(tylko czy da się przewidzieć jaką będziemy mieli temperaturę na DZ?)

Trochę się da. Przy woda/woda nie powinno się zejść poniżej 5-7 stopni, bo może zamarznąć w parowniku. Przy gruntowym poziomym temperatura powinna być w okolicach 0 stopni, przy pionowym ciut więcej (3-5?). To tak w teorii, a w praktyce jak widać po wielu postach różnie bywa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I mieli rację, ale tylko w przypadku gdy zastosujesz wypasioną drogą automatykę z siłownikami na poszczególnych pętlach.

Jeśli dasz normalne rozdzielacze ręcznie regulowane to nie zamkniesz 80% obwodów na stałe, tylko sobie z czasem wyregulujesz LEKKO przepływy aby uzyskać żądane temperatury we wszystkich pomieszczeniach.

Do pompy ciepła ja bym na Twoim miejscu nie stosował takiej wypasionej "automatyki podłogowej" ani bufora.

 

Dzięki Serwis24 i pompxxla za odpowiedzi. Rozumiem, że jeśli zrezygnuję z automatyki sterowanie temperaturą w każdym pokoju oddzielnie może być zrealizowane tylko ręcznie poprzez ustawianie przepływów, czy tak? A czy jest możliwość zastosowania jakieś "prostej automatyki" czy już wchodzą w grę siłowniki i bufor? Nie wiem też czy w ogóle przy pompie ciepła zasadne jest obniżanie temperatury w tymczasowo nieużywanych pomieszczeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eeee tam, to dla cieniarzy, graj na kontraktach terminowych, tam to dopiero można osiągnąć zyski. Podczas Twoich wyliczeń nie bierzesz pod uwagę ryzyka inwestycji, czym ryzyko większe tym potencjalny zysk/wtopa większa. Bezpieczeństwo inwestycji w pc jest porównywalne (większe?) jak w obligacje skarbowe z tym, że złotówka w każdej chwili może polecieć w maliny (jak rok temu), a energia zawsze będzie potrzebna i jakoś nie chce tanieć. Inna sprawa, to nikt nie każe ci kupić pc za 60kzł.

 

Można też na jednorękiego przeznaczyć, po co czekać lata na zyski.

 

Węglowe kosztuje mnie 2 tys/rok 150 m2, ale jak mi się rozleci ten brudas na ekogroszek i podleczę kasę wchodzę w pc.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że jeśli zrezygnuję z automatyki sterowanie temperaturą w każdym pokoju oddzielnie może być zrealizowane tylko ręcznie poprzez ustawianie przepływów, czy tak?

Zdecydowanie NIE!!! :o

Za ich pomocą doregulowujesz tylko przepływy do optimum i koniec. 8)

Dalej żadnego kręcenia-to nie służy do regulacji temperatury w pomieszczeniu. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że jeśli zrezygnuję z automatyki sterowanie temperaturą w każdym pokoju oddzielnie może być zrealizowane tylko ręcznie poprzez ustawianie przepływów, czy tak?

Zdecydowanie NIE!!! :o

Za ich pomocą doregulowujesz tylko przepływy do optimum i koniec. 8)

Dalej żadnego kręcenia-to nie służy do regulacji temperatury w pomieszczeniu. :wink:

To jak w takim razie robiona jest regulacja temperatury w każdym pomieszczeniu oddzielnie? Musi być do tego automatyka+bufor czy jakoś inaczej bo teraz to już nic nie wiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie poprzez siłowniki i elektrozawory co było opisywane już wcześniej , ale z doświadczenia nie polecam tego rozwiązania. :cry:

Jak czytasz poprzednie posty , to w zeszłym roku chyba w styczniu i lutym opisywałem swoje eksperymenty z siłownikami. 8)

Pomijając bezwładność podłogówki mocno skakała dT GZ oraz było więcej startów PC.

Siłowniki sprzedałem ,a zawory wywaliłem. :p

Wniosek jest jeden:

Pełna rura tylko z regulacją hydrauliczną przepływów. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK dzięki Klimaw, czytam ten wątek powoli, ale tyle tego jest, że albo przeczytałem już o tym, ale nie zarejestrowałem, albo jeszcze nie doszedłem do tego bo jestem gdzieś koło strony 110 :-?

Czyli od początku nie instalowałeś żadnej automatyki z buforem. To wg Ciebie złe rozwiązanie czy po prostu kosztowne? Przepraszam, że tak męczę, ale jestem jestem jeszcze kompletnie zielony w tym temacie :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

możecie mi doradzić jak dobrać długość rur do kolektora , czy rozłożyć te rury w pojedyncze nitki czy może pętle . Naczytałem się że długość rur nie ma dużego znaczenia a bardziej powierzchnia terenu(kolektora) , gdybym zrobił 10 rowów w odległości co 1m od ciebie i długości 30m , czy taki kolektor będzie odpowiedni ?

Z tą powierzchnią i długością rury nie do końca prawda, bo w ekstremalnym przypadku by wystarczyło owinąć te 600m2 jedną pętlą rury. Jeśli, jak piszesz, będziesz to robił sam, to ułożenie wybierz takie, jakie najłatwiej ci się uda zrealizować uwzględniając jak najkrótszy czas kopania (zależy to też od koparki jaką sobie załatwisz). Czy zrobisz kolektor meandrowy, czy spiralny, czy jakikolwiek inny to na 6a wszystkie dobrze będą działały i nie przejmuj się teoriami o wyższości świąt... Natomiast weź pod uwagę odległości bezpieczeństwa od brzegów kolektora. Jeśli planujesz 10 rowów co metr na 20m działki to będą one o szerokości łyżki koparki, a więc też metra? Jeśli tak, to aż się prosi w nich ułożyć spiralkę z pe32 (pe40 ze względu na promień gięcia się nie zmieści). Niestety spiralka długości 30m by była dosyć rzadka ze względu na maksymalną długość rury pe32, choć sekcje 125-150m by od biedy wystarczyły. Jeśli tak, to może mniej rowów ? np. 6-7 co 2-3m ?

Weź też pod uwagę to, że korzystając z rury PE32 możesz mieć pętle po 100-125metrów, max 150m, ale za to mniej glikolu do nich wlejesz, natomiast rura PE40 spokojnie pozwala na pętle 200-250 metrowe, a więc mniejsze rozdzielacze, za to większy koszt glikolu i szerszy wykop. Około 800m możesz spokojnie zaokrąglić do 1000, bo 6 arów to sporo, a rura jest tania. Ja bym nie ryzykował z 600 metrami (10x30x2). Jak raz robisz demolkę na działce, to lepiej nie poprawiać, a różnica w kosztach dłuższych rur nie jest aż tak duża. 100 mb rury to 150 zł, więc na rurze nie ma co oszczędzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1)- jaka jest właściwa delta na DZ bliżej 3 czy 5

2)- jaką macie deltę na GZ u nas 9 - 11 (wydaje mi się, że to sporo - ale te mostki termiczne)

3)- ile razy pompa powinna się włączać na dobę 9 to ok czy za dużo

4)- jak sterujecie pompą aby pracowała w II taryfie (czy na noc ustawiacie wyższą temp.)

1) bliżej 3

2) na gz mam deltę poniżej 5. delta rzędu 9-10 to za słaby przepływ, a nie za duże zapotrzebowanie i pc musi grzać wodę o 5 stopni więcej. Delta gz się zmieni jak zwiększysz bieg obiegówki lub zamontujesz mocniejszą.

3) to zależy jak pracuje i jaki jest priorytet, jeśli priorytetem jest tania taryfa (i wahania temperatury rzędu 1 stopnia), to optymalnie powinna się włączać 2x na dobę, jeśli komfort stabilnej temperatury co do pół stopnia, to może być i 9x z krótszmi cyklami.

4) w czasie taniej taryfy mam wyższą temperaturę na sterowniku pokojowym.

Bufor wyrzuć, bo to przy Twojej instalacji tylko generator strat, a drabinki (bez tej garażowej przykręconej do minimum) niech sobie grzeją równolegle z podłogówką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałeś, że planujesz pompę 14kW. Wg Twoich danych zapotrzebowanie wychodzi:

15*767=11,5kW.

 

Czemu chcesz przewymiarowaną pompę. Optymalna wydaje się pompa o mocy 11-12kW.

 

I taka była właśnie w planach razem z 2xstudnia , niestety kolektor muszę dać poziomy i sprzedawca pompy stwierdził że w takim przypadku trzeba dać 14kw .

Pytam tutaj bo już sam zaraz zgłupieję , wszędzie piszą właśnie żeby dać pompę "ciut" słabszą .

 

No to gratulacje dla Pana instalatora, przewymiaruje pompe o 3KW ze względu na poziomy kolektor...

Widać, że instalator zaebzpiecza się na wypadek braku mocy, ale co z rachunkami??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to gratulacje dla Pana instalatora, przewymiaruje pompe o 3KW ze względu na poziomy kolektor...

Widać, że instalator zaebzpiecza się na wypadek braku mocy, ale co z rachunkami??

 

Znowu falstart z oceną......

Nie wnikając w szczegóły tego konkretnego przypadku, PC dająca załóżmy 12kW na studniach nie da tyle samo na glikolu, tym bardziej na płaskim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to gratulacje dla Pana instalatora, przewymiaruje pompe o 3KW ze względu na poziomy kolektor...

Widać, że instalator zaebzpiecza się na wypadek braku mocy, ale co z rachunkami??

 

Nie można być zbyt pochopnym z ocenami, gdyż nie wiemy dla jakich waunków podana była moc PCi. Jeśli w układzie woda/woda moc wynosi ok. 14kW, to faktycznie dla układu glikol/woda z wym. poziomym przy temp. wyjścia glikolu z PCi poniżej zera, PCi może mieć moc jakieś 11 - 12kW. Zresztą to nie apteka, 10% przewymiarowania (jeśli nastąpi) to nie przewymiarowanie). Nie dajmy się zwariować. Z taką dokładnością to się nie wykona ozc. Także samo szacowanie temp. dz (wpływające na moc PCi) obarczone jest dużym błędem.

Trochę w asekuranckim podejściu instalatorów jest też sporo winy inwestorów (ich podejścia do sprawy). Bo jeśli ktoś zapłaci mniej 50 czy 150zł za sezon to tego nie odczuje i nie pochwali nikogo. Natomiast jeśli przy silniejszych mrozach będzie miał zimniej to zrobi raban, bo dla 95% użytkowników temp. wewnątrz domu jest jedyną parametrem, na podstawie którego są wstanie ocenic czy PCi działa dobrze czy źle.

 

Napiszę więcej, lekko przewymiarowana PCi może okazać się korzystna z uwagi

na lepsze wykorzystanie taniego prądu, gdyż niższy średni COP zostanie zrekompensowany korzystniejszym rozkładem pomiedzy I i II taryfą. Chodzi głównie o to aby nie sugerować się mocami dobieranych kotłów i nie przewymiarowywać PCi 30, 50 czy 100%.

Ale 10% ?..........to wszystko jest jeszcze w granicach błędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...