Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

No właśnie chodzi mi o kilkudniowy brak prądu. Nawet przy braku prądu tylko przez jedną dobę komfort w domu znacząco się pogorszy.

Z tego co wiem o glikolowych GWC, to są one poziome, a ja chcę zrobić pompę z pionową sondą gruntową. Czy w przypadku pionowego dolnego źródła też wystarczy je przewymiarować?

Jedna doba Cie nie zabije. Wierz mi. :lol:

14 "dób" to rzeczywiście już problem. Ale to naprawdę ekstremalny przypadek.

Widzę że naprawdę dmuchasz na zimne.

 

GWC glikolowe wcale nie musi być poziome. Po prostu jeśli ktoś je sobie stawia nie mając sąd pionowych jako DZ, to nie będzie inwestował w drogie odwierty tylko dla GWC.

Wystarczy tylko przeliczyć jaka moc będzie potrzebna dla podgrzania strugi powietrza nawiewanego (przeważnie około 4kW, ale to zależy od wielkości wymiany) i o tyle przewymiarować dodatkowo DZ.

W Twoim przypadku są to odwierty, ale zasada dotyczy także kolektorów poziomych.

 

Jak podepniesz nagrzewnicę to już Twój wybór. Jeśli bezpośrednio z DZ to przed pompą ciepła, jeśli chcesz grzać strugę powietrza ciepłem już wytworzonym przez PCi to np. na powrocie z podłogówki.

To problemy do rozwiązania na potem że tak powiem. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nie chcę klasycznej wentylacji mechanicznej z rekuperatorem, bo w przypadku braku prądu zostaję bez wentylacji w domu - stąd wywiew grawitacyjny. (Jeśli nie będzie prądu i nawiew nie będzie działał, to poprostu uchylę okno).

 

Identycznie możesz postąpić (zakładając że to sytuacja incydentalna i awaryjna) rozszczelniając więcej niż jedno okno w przypadku standardowej wentylacji nawiewno-wywiewnej.

 

GWC możesz zastosować rurowy.

 

Do napędu wentylacji możesz zastosować zwykły, prosty, tani generatorek prądotwórczy (moc wentylatorów i automatyki nie jest duża). Jak się tak zabezpieczasz przed brakiem zasilania to i tak pewnie myślisz o generatorku do zasilania awaryjnego.

 

Co do nagrzwnicy to masz dwa wyjścia:

- albo wpięcie jej bezpośrednio do rozdzielaczy ogrz. podłogowego (ale wtedy wyjdzie spora i droga ta nagrzewnica; no i trzeba się mocno pochylić nad obliczeniami spadków ciśnienień w tym obwodzie),

- albo sposób prostszy ale droższy w eksploatacji - niezależne zasilenie nagrzewnicy wyższą temp. np. z zasobnika cwu, najlepiej z mamką i jak największego.

 

Jest jeszcze sposób ze sprzęgłem (ale wtedy spadnie COP ogrzewanai) lub sposób z dodatkowym buforem i obiegiem sterowanym przez automatykę PCi (ale to może wymagać ingerencji w automatykę PCi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie chodzi mi o kilkudniowy brak prądu. Nawet przy braku prądu tylko przez jedną dobę komfort w domu znacząco się pogorszy.

 

Moje zdanie jest ze za bardzo kombinujesz. Rozumiem, ze boisz sie 2 tygodniowej przerwy w dostawie pradu, ale tzn, ze rownie dobrze mozesz postawic dom na palach na wypadek powodzi, abo zbudowac go odporny na wiatry 300km/h.

Ja bym zainwestowal w nieduzy generator pradu na rope za pare tysiecy, na wypadek dlugich awarii. Wydaje mi sie ze brak pradu generuje zancznie powazneijsze problemy niz brak wentylacji.

 

Generator rozwaizuje wszystkie problemy, mozesz wtedy zrobic normalna wentylacje z rekuperatorem. Sama zauwazylas, ze to co chcesz zrobic teraz jest b. nietpowe i nikt tego nie oferuje. Przecieranie szlakow roznie sie moze skonczyc jesli chodzi o wygode, i sprawnosc systemu.

 

 

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do nagrzwnicy to masz dwa wyjścia:

- albo wpięcie jej bezpośrednio do rozdzielaczy ogrz. podłogowego (ale wtedy wyjdzie spora i droga ta nagrzewnica; no i trzeba się mocno pochylić nad obliczeniami spadków ciśnienień w tym obwodzie),

A czemu ma wyjść taka spora i doga. Anielka Q nie planuje ogrzewania nadmuchowego, a ceny tych stosowanych przy GWC glikolowym (40 x 40cm) kształtują się w przedziale 1200-1600zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu ma wyjść taka spora i doga. Anielka Q nie planuje ogrzewania nadmuchowego, a ceny tych stosowanych przy GWC glikolowym (40 x 40cm) kształtują się w przedziale 1200-1600zł.

 

Hipotetycznie. Nie wiemy nic o mocy bo nie wiemy jaki to budynek (ilość powietrza). Nie znamy też wymagań (co to dla inwestora znaczy zimne a co ciepłe powietrze). Wszystko kwestia różnic temp. na wymienniku. Mniejsza różnica, miejsza moc dla danej nagrzewnicy. Chciałem zasygnalizować, że w zależności jaką temp. będzie zasilana (który wariant) należy dokonać doboru mocy nagrzewnicy, a im ta temp. wyższa tym nagrzewnica może być mniejsza aby osiągnąć planowany efekt. Bo co innego jak komuś starczy podgrzanie strumienia pow. o 5K np. -20 do -15stC przy zasilaniu strony wodnej 50/45 a co innego jak z +10 będziemy chcieli podgrzać do +15 i to przy zasilaniu 30/25, wtedy nominalna moc nagrzewnicy musi być 4-5 razy większa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hipotetycznie. Nie wiemy nic o mocy bo nie wiemy jaki to budynek (ilość powietrza). Nie znamy też wymagań (co to dla inwestora znaczy zimne a co ciepłe powietrze). Wszystko kwestia różnic temp. na wymienniku. Mniejsza różnica, miejsza moc dla danej nagrzewnicy. Chciałem zasygnalizować, że w zależności jaką temp. będzie zasilana (który wariant) należy dokonać doboru mocy nagrzewnicy, a im ta temp. wyższa tym nagrzewnica może być mniejsza aby osiągnąć planowany efekt. Bo co innego jak komuś starczy podgrzanie strumienia pow. o 5K np. -20 do -15stC przy zasilaniu strony wodnej 50/45 a co innego jak z +10 będziemy chcieli podgrzać do +15 i to przy zasilaniu 30/25, wtedy nominalna moc nagrzewnicy musi być 4-5 razy większa.

Wygląda na to, że mam dość wygórowane wymagania, bo chciałabym, żeby przy -20stC na zewnątrz temperatura powietrza nawiewanego była chociaż +5stC, a jeszcze lepiej +10. Co do ilości potwietrza, to nie wiem jak liczyć: powietrze higieniczne + 0,2 kubatury brutto (jak dla świadectw energetycznych) czy z krotności wymian wymaganych dla poszczególnych pomieszczeń czy jeszcze jakoś inaczej. Kubatura budynku z grubsza licząc to około 880 m3 (bez garażu nieogrzewanego).

A czy ktoś wie jaką temperaturę ma powiertrze nawiewane po wyjściu z klasycznej centrali z rekuperatorem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ktoś wie jaką temperaturę ma powiertrze nawiewane po wyjściu z klasycznej centrali z rekuperatorem?

 

Mam rekuperaotr firmy bartosz (bez kolektora gruntowego).

 

Przy temp. wew. 21 stopni, i obecnych zewnetrznych -5/+5 temperatura nawiewu oscyluje miedzy 17 a 18C. Reku ustawiony na 70% obrotow, czyli jakies 350m^3/h.

 

Ale przy najwiekszych mrozach -25C, radzil sobie gorzej bo nawiew byl tylko okolo +5 tylko, wiec do obiecanej sprawnosci mu daleko bylo :-(

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo co innego jak komuś starczy podgrzanie strumienia pow. o 5K np. -20 do -15stC przy zasilaniu strony wodnej 50/45 a co innego jak z +10 będziemy chcieli podgrzać do +15 i to przy zasilaniu 30/25, wtedy nominalna moc nagrzewnicy musi być 4-5 razy większa.

I w jednym i drugim przypadku podgrzewamy strugę powietrza o 5K więc ilość dostarczonego ciepła do jego podgrzania będzie taka sama.

Wpływ na moc nagrzewnicy ma temperatura zasilania i wielkość strugi powietrza po stronie odbioru.

Dlatego nagrzewnice się liczy dla temperatury zasilania i wielkości przepływu obu czynników.

 

Wygląda na to, że mam dość wygórowane wymagania, bo chciałabym, żeby przy -20stC na zewnątrz temperatura powietrza nawiewanego była chociaż +5stC, a jeszcze lepiej +10. Co do ilości potwietrza, to nie wiem jak liczyć: powietrze higieniczne + 0,2 kubatury brutto (jak dla świadectw energetycznych) czy z krotności wymian wymaganych dla poszczególnych pomieszczeń czy jeszcze jakoś inaczej. Kubatura budynku z grubsza licząc to około 880 m3 (bez garażu nieogrzewanego).

A czy ktoś wie jaką temperaturę ma powiertrze nawiewane po wyjściu z klasycznej centrali z rekuperatorem?

Jeśli nagrzewnica będzie działała tylko na darmowym źródle ciepła - GWC to temperatury jakie możesz oczekiwać to +5-8oC.

Kubaturę do obliczeń traktujesz całościowo bez rozbijania na poszczególne pomieszczenia, a w Twoim przypadku to 880m3.

Wentylacja zima odbywa się na poziomie 0,15-0,5 kubatury na godzinę.

I dla takiej wymiany powinna być wyliczona moc GWC

Dla wymiany 440m3/h przy różnicy temperatur -20 zewnątrz - +8 nawiew potrzebujesz wymiennika o mocy 4,2kW.

Teraz dożo zależy od gruntu w jakim będą wykonane odwierty DZ.

Moc możliwa do pobrania z odwiertów pionowych to 30-80W/mb

Jak widzisz rozbieżności są dojść duże.

Jeśli założymy że każdy metr odwiertu jest w stanie dostarczyć 50W/mb to musiałabyś mieć dodatkowo wykonane 80m .

Uff, drogo wychodzą te dodatkowe 4kW przy sondach pionowych.

 

Temperatura powietrza nawiewanego po przejściu przez rekuperator zależy od bardzo wielu czynników (sprawność rekuperacji, temp. powietrza wywiewanego, temp. powietrza nawiewanego) i w sezonie może się zmieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za wszelkie pomysły. Mam jeszcze takie pytania:

przyjmując następujące założenia

1. ilość powietrza nawiewanego ok. 400 m3/h (policzyłam jak dla strat ciepła na wentylację wg metodyki liczenia świadectw energetycznych)

2. ogrzanie powietrza od -20 do +5 st C

3. nagrzewnica zasilana z rozdzielacza ogrzewania podłogowego

to

 

Pytanie 1: jaką moc (i wymiary) musi mieć nagrzewnica? (czy mogę ze wzoru dla nagrzewnic elektrycznych P = Q * 0,36 * T gdzie:

P - moc grzewcza [W]

Q - wydatek powietrza [m3/h]

T- różnica temperatur przed i za nagrzewnicą [K])

 

Pytanie 2: czy moc pompy ciepła musi być zwiększona o wymaganą moc nagrzewnicy?

Pytanie 3: czy jeżeli podłączę nagrzewnicę do rozdzielacza podłogowki, to w lecie będzie ona chłodnicą (np. tak jak moduł chłodzenia w pompach nibe http://www.biawar.com.pl/index.php/pompy-ciepla/pkm/menu-id-39.html)?

Z góry dziekuję za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nagrzewnica będzie działała tylko na darmowym źródle ciepła - GWC to temperatury jakie możesz oczekiwać to +5-8oC.

Kubaturę do obliczeń traktujesz całościowo bez rozbijania na poszczególne pomieszczenia, a w Twoim przypadku to 880m3.

Wentylacja zima odbywa się na poziomie 0,15-0,5 kubatury na godzinę.

I dla takiej wymiany powinna być wyliczona moc GWC

Dla wymiany 440m3/h przy różnicy temperatur -20 zewnątrz - +8 nawiew potrzebujesz wymiennika o mocy 4,2kW.

Teraz dożo zależy od gruntu w jakim będą wykonane odwierty DZ.

Moc możliwa do pobrania z odwiertów pionowych to 30-80W/mb

Jak widzisz rozbieżności są dojść duże.

Jeśli założymy że każdy metr odwiertu jest w stanie dostarczyć 50W/mb to musiałabyś mieć dodatkowo wykonane 80m .

Uff, drogo wychodzą te dodatkowe 4kW przy sondach pionowych.

 

Temperatura powietrza nawiewanego po przejściu przez rekuperator zależy od bardzo wielu czynników (sprawność rekuperacji, temp. powietrza wywiewanego, temp. powietrza nawiewanego) i w sezonie może się zmieniać.

 

Dziękuję bardzo! Pisałam swoje pytania w czasie gdy Ty pisałeś tę odpowiedź. Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem – złe założenie do wentylacji.

Od dawna już nie używa się tzw. krotności wymiany.

Liczy się (normowo) ze strumieni usuwanych z łazienki 50m3/h, z osobnego WC 30m3/h, dla pomieszczeń bez okna 15m3/h, dla kuchni od 30 do 70m3/h – przy czym w okresie nocnym te strumienie redukuje się do 20m3/h na 1 stale przebywającą osobę .

W zasadzie praktyka wykazuje, że w normalnym użytkowaniu ten ostatni „przelicznik” wystarcza do prawidłowej wymiany powietrza, utrzymując „dobrą” wilgotność.

 

Moim zdaniem wydatek 100m3/h jest aż nadto wystarczającym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie 3: czy jeżeli podłączę nagrzewnicę do rozdzielacza podłogowki, to w lecie będzie ona chłodnicą (np. tak jak moduł chłodzenia w pompach nibe http://www.biawar.com.pl/index.php/pompy-ciepla/pkm/menu-id-39.html)?

Z góry dziekuję za pomoc

Żeby nagrzewnica magla stać się chłodnicą dla pasywnego chłodzenia latem jest potrzebny odbiór ciepła z powietrza nawiewanego.

Jeśli będzie podłączona jako GWC będzie to działało, bo ciepło będzie przekazywane do chłodniejszego gruntu przez obieg glikolu.

Dodatkowym plusem jest znacznie szybsza regeneracja DZ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I w jednym i drugim przypadku podgrzewamy strugę powietrza o 5K więc ilość dostarczonego ciepła do jego podgrzania będzie taka sama.

Wpływ na moc nagrzewnicy ma temperatura zasilania i wielkość strugi powietrza po stronie odbioru.

Dlatego nagrzewnice się liczy dla temperatury zasilania i wielkości przepływu obu czynników.

Ilość dostarczanego ciepła będzie taka sama, ale moce nagrzewnic będą inne, aby dostarczyć taką samą ilość ciepła przy innych parametrach mediów - i o to cały czas mi chodzi.

Wpływ na moc wymiennika (w tym nagrzewnicy) mają wpływ temperatury wejściowe po obu stronach (nie tylko zasilania wodnego ale wejścia powietrza) oraz wielkości przepływów (także po stronie wodnej a nie tylko po stronie powietrznej).

 

Jeśli nagrzewnica będzie działała tylko na darmowym źródle ciepła - GWC to temperatury jakie możesz oczekiwać to +5-8oC.

Trudno w zime oczekiwać takich temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym zauważyć, że zasilanie nagrzewnicy bezpośrednio z rozdzielaczy podłogówki powoduje brak podgrzewania powietrza podczas postoju pompy ciepła, nie wiem czy to takie fajne.

 

Dlaczego? Jak obiegówka chodzi to zawsze to lepiej niż podłaczyć do dz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowym plusem jest znacznie szybsza regeneracja DZ

 

Dz to nawet nie zauważy takiej ilości ciepła, które w lato będzie w stanie dostarczyć taka chłodnica :wink:

 

A to wszystko przy założeniu, że latem wentylacja grawitacyjna (wywiew) będzie „zaciągał” z kanałów nawiewnych i to przy bardzo szczelnych i zamkniętych oknach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem wydatek 100m3/h jest aż nadto wystarczającym.

Moim skromnym zdaniem to trochę mało dla kubatury 880m3.

To zaledwie 0,11 kubatury na godzinę.

Choć moje szacunkowe liczenie dużo więcej nie zakładało (0,15 V/h) :)

 

Dodatkowym plusem jest znacznie szybsza regeneracja DZ

 

Dz to nawet nie zauważy takiej ilości ciepła, które w lato będzie w stanie dostarczyć taka chłodnica :wink:

Takiej to znaczy jakiej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak na zupełnym marginesie. Wyżej podałem, że wystarczy do obliczeń tylko 100m3/h powietrza „wymienianego” – to prawda, ale pozostaje problem regulacji takiej wentylacji.

Obawiam się, że zimą te 400m3/h jest też bardzo optymistyczne, a opory na „nagrzewnicy” i samych kanałów, mogą spowodować „cofkę” z któregoś kanału wywiewnego.

 

Moim zdaniem takie rozwiązanie wentylacji nie jest dobre. Zimą nie do „okiełzania”, a latem praktycznie bez wentylacji.

 

Pewnym rozwiązaniem byłoby wybudowanie jednego komina wentylacyjnego, z wentylatorem i podpięcie pod to wszystkich wywiewów. Da to możliwość pewnego sterowania w okresie zimowym, oraz zapewni wentylację w okresie letnim.

Ale najprościej w takim przypadku podpiąć pod wszystko najtańszy rekuperator i sprawa załatwiona.

Wentylacja będzie sterowalna i dogrzewana wymiennikiem z PCi, a w przypadku braku prądu komin (wyrzutnia) spowoduje, ze „zadziała wentylacja grawitacyjna”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...