Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam,

 

Czy ktoś moze mi podać ile go kosztował prąd za cały dom czyli użytkowy plus pompa ciepła za cały rok? Najlepiej za cały 2010?

I jakiej wielkości to budynek? I jaka technologia - murowana czy szkielet?

Próbuję porównać czy pompa ciepła jest opłacalna w domach szkieletowych. Teoretycznie (według danych producenta) juz wiem, ale chciałabym realne rachunki. Nie wyliczenia teoretyczne, tylko sumę prawdziwych rachunków z zakładu energetycznego.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

 

Czy ktoś moze mi podać ile go kosztował prąd za cały dom czyli użytkowy plus pompa ciepła za cały rok? Najlepiej za cały 2010?

I jakiej wielkości to budynek? I jaka technologia - murowana czy szkielet?

Próbuję porównać czy pompa ciepła jest opłacalna w domach szkieletowych. Teoretycznie (według danych producenta) juz wiem, ale chciałabym realne rachunki. Nie wyliczenia teoretyczne, tylko sumę prawdziwych rachunków z zakładu energetycznego.

 

pozdrawiam

 

Dom 160 m2 bliżniak w styczniu 800 zł za wszystko teraz 300 zł tylko cwu i "światło"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś moze mi podać ile go kosztował prąd za cały dom czyli użytkowy plus pompa ciepła za cały rok? Najlepiej za cały 2010?

I jakiej wielkości to budynek? I jaka technologia - murowana czy szkielet?

Próbuję porównać czy pompa ciepła jest opłacalna w domach szkieletowych. Teoretycznie (według danych producenta) juz wiem, ale chciałabym realne rachunki. Nie wyliczenia teoretyczne, tylko sumę prawdziwych rachunków z zakładu energetycznego.

"Prawdziwe" rachunki z zakładu energetycznego za zafałszowane przez prognozowanie.

Dlatego podam Ci rzeczywiste koszty energii za okres od 01-01-2010 do 03-01-2011 r. . Zużyłem w tym czasie 7735kWh za które zapłaciłem 3458 zł (koszty energii, kosztów przesyłowych i kosztów stałych). Dane mojego domu znajdziesz w stopce tego postu.

Z tego ogrzewanie kosztowało mnie ~1100-1200zł (nie miałem wtedy jeszcze podlicznika).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Czy ktoś moze mi podać ile go kosztował prąd za cały dom czyli użytkowy plus pompa ciepła za cały rok? Najlepiej za cały 2010?

I jakiej wielkości to budynek? I jaka technologia - murowana czy szkielet?

Próbuję porównać czy pompa ciepła jest opłacalna w domach szkieletowych. Teoretycznie (według danych producenta) juz wiem, ale chciałabym realne rachunki. Nie wyliczenia teoretyczne, tylko sumę prawdziwych rachunków z zakładu energetycznego.

 

pozdrawiam

 

data odczytu: 01.06.2010

Liczydło: 1/C1 DZIENNA wartość odczytu: 1 373,000 kWh

Liczydło: 2/C2 NOCNA wartość odczytu: 1 343,000 kWh

 

 

data odczytu: 27.04.2011

Liczydło: 1/C1 DZIENNA wartość odczytu: 3 884,000 kWh

Liczydło: 2/C2 NOCNA wartość odczytu: 4 759,000 kWh

 

Razem:

Liczydło: 1/C1 DZIENNA : 2 511,000 kWh (1 271,5704 zl)

Liczydło: 2/C2 NOCNA : 3 416,000 kWh (1 158,024 zl)

 

Suma:

- za 11 miesięcy: 5 927,000 kWh (2 429,5944 zl)

 

Pompa ciepla w tym okresie zuzyla na cele co+cwu 3 930 kWh (1 561,275 zl)

Do kwot nalezy doliczyc koszty stale ktore wynosza w moim przypadku 21,20 zl/mc co daje mi dodatkowo za okres 11 miesiecy: 233,2 zl

Laczne koszty za wspomniany okres wynosza: 2 662,80 zl

 

Pompa ciepla Vaillant,model geoTherm plus 62/2 (5,9kW) ze zintegrowanym zasobnikiem cwu 175l.

wszedzie ogrzewanie podlogowe a dodatkowo w dwoch lazienkach i pralni po jednym grzejniku drabinkowym (jako suszarki) z wbudowanymi grzalkami elektrycznymi. Wentylacja mechaniczna z reku Renovent HR Large 400 z bypassem, GWC zwirowe pod garazem - centrala pracuje non-stop i zuzywa zima ok. 0,6 kWh a latem ok. 0,8 kWh na dobe.

Powierzchnia podlog ogrzewanych ok. 215 m2 a uzytkowa (powyzej 1,9m) ok. 175 m2. Dom murowany z BK 400 o grubosci 36cm, ocieplony styropianem 20cm, podloga na gruncie ocieplona styro 30cm, dach ocieplony PUR otwarto-komorkowa 30cm, sciany zewnetrzne odciete od fundamentu foamglassem 4cm, fundament ocieplany od zewnatrz 20cm styro i od srodka 10cm ale do wysokosci chudziaka, garaz nieogrzewany ale ocieplany od srodka styro 20cm na suficie i 10cm na scianach. Okna polaciowe Fakro o wsp. 0,94 (trojszybowe), okna pionowe tez dwu-komorowe i dodatkowo rolety zewnetrzne, razem maja wsp. ok. 0,9

Dom w zabudowie blizniaczej

 

Dane z odczytow licznika energii elektrycznej ktorych sam dokonuje co jakis czas.

 

Pzdr.

Edytowane przez piwopijca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyliczenia już masz powyżej, a jak chcesz więcej - jest tego pełno na naszym forum, cofnij się tylko trochę do tyłu, co jakiś czas Koledzy podają zużycie i koszty. Jest nawet gotowy arkusz w Excelu.

Co do szkieleciaka to na parterze nie widzę problemu, bo posadzka na gruncie (beton) lub strop nad piwnicą (jak u mnie) może zakumulować masę ciepła. I teraz zależy, czy będziesz miał poddasze użytkowe. Jeśli nie - nie ma tematu, wszystko będzie OK. Jeśli ma być poddasze, to albo układasz rurki ogrzewania w stropie, ale tu już nie będzie zbyt dużej akumulacyjności ciepła, albo robisz duże grzejniki, albo ogrzewanie ścienne. Oczywiście wszystko będzie działać jak należy, ale... moim zdaniem przy szkieleciaku z poddaszem użytkowym warto zamontować do pompy ciepła spory bufor, np. 1000 litrów, który w taryfie nocnej będzie akumulować ciepło (praca pompy c. w taniej taryfie), a w dzień bufor oddawał to ciepło na poddasze, natomiast na parterze nie musi wtedy pracować podłogówka, bo wystarczy to, co pompa ogrzeje w nocy. Wszystko to można bez problemu wysterować mając dwa osobne rozdzielacze na parter i poddasze i dwie osobne pompki obiegowe do ogrzewania podłogowego i dwa sterowniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

proszę Was o poradę co do doboru systemu dla CO/CWU w oparciu o PC (powietrze/woda, woda/woda, solanka/woda - różne warianty jeśli ceny porównywalne wraz z osprzętem i dolnym źródłem). Mam już wyliczenia z OCZ(OZC?:)) i trochę sprowadziły mnie one na ziemię. Dom wyszedł jaki wyszedł, trudno. Uwarunkowania były takie a nie inne. No nic. Więc mam takie informacje - zapotrzebowanie na moc dla CO - 6700 W, zapotrzebowanie roczne na ciepło CO - 14400kWh. Powierzchnia użytkowa 250m2. CWU - 5000kWh roczne (dla 5 osób). Ogrzewanie podłogowe + 6 grzejników w łazienkach. Proszę o poradę lub wskazanie konkretnych PC lub całych rozwiązań. Wskazanie na bufor/zasobnik - jak duży? jedno- czy dwupłaszczowy? Jednopłaszczony z wężownicą dla CO i solarów. Min. wody dla CWU - 300l. Proszę o uwzględnienie drugiej wężownicy dla solarów w przyszłości. No i obowiązkowa grzałka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marfe, jeszcze sprecyzuj jak istotna jest dla Ciebie druga taryfa. Tak na oko, czyli pi razy drzwi, to potrzebujesz 16 kW dobrej powietrznej (np. Zubadan), lub 8 kW glikolowej, wtedy poza 2. taryfę wyjdziesz kilkadziesiąt dni w roku, a na kilka włączy się grzałka. W końcu nad morzem fajniej macie. Po co Ci te grzejniki w łazienkach? Nie lepiej zagęścić podłogówkę? Ręczniki i tak wyschną.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co Ci te grzejniki w łazienkach? Nie lepiej zagęścić podłogówkę? Ręczniki i tak wyschną.

Wiesz to z własnego doświadczenia, czy tylko teoretyzujesz ?

W większości przypadków sama podłogówka w łazience nie wystarczy (w łazience wymagana jest wyższa temperatura niż w innych pomieszczeniach, a powierzchnia podłogi jest przeważnie zbyt mała). Trzeba ją wspomóc albo grzejnikami, albo ogrzewaniem ściennym.

U mnie bardzo dobrze sprawdza się grzejnik łazienkowy (drabinka) podłączona pod podgrzewacz ciepłej wody. Szczegóły znajdziesz w moim dziennik budowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz to z własnego doświadczenia, czy tylko teoretyzujesz ?

 

W sumie ani jedno, ani drugie ;). W łazienkach mam podłogówkę elektryczną i za grzejnikami nie tęsknię ani trochę. Ale przyjmuję że z wodną to co innego. Taka niewdzięczna rola Was, mistrzów forum, żeby być mądrzejszym i bardziej doświadczonym ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W łazienkach mam podłogówkę elektryczną i za grzejnikami nie tęsknię ani trochę.

Rzeczywiście nie pomyślałem w tym wypadku o podłogówce elektrycznej (tu może nie być problemu z uzyskaniem odpowiednio wysokiej temperatury w łazience, za to może być problem ze zbyt wysoką temperaturą posadzki), ale ona nie bardzo pasuje do tematu pomp ciepła ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

 

"Prawdziwe" rachunki z zakładu energetycznego za zafałszowane przez prognozowanie.

Dlatego podam Ci rzeczywiste koszty energii za okres od 01-01-2010 do 03-01-2011 r. . Zużyłem w tym czasie 7735kWh za które zapłaciłem 3458 zł (koszty energii, kosztów przesyłowych i kosztów stałych). Dane mojego domu znajdziesz w stopce tego postu.

Z tego ogrzewanie kosztowało mnie ~1100-1200zł (nie miałem wtedy jeszcze podlicznika).

 

HenoK,

Czy dobrze rozumiem, że Twój dom ma 109m2 ogrzewanej powierzchni parteru + 40m2 nieogrzewany garaż + poddasze jeszcze niezagospodarowane, zatem i nieogrzewane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do szkieleciaka to na parterze nie widzę problemu, bo posadzka na gruncie (beton) lub strop nad piwnicą (jak u mnie) może zakumulować masę ciepła. I teraz zależy, czy będziesz miał poddasze użytkowe. Jeśli nie - nie ma tematu, wszystko będzie OK. Jeśli ma być poddasze, to albo układasz rurki ogrzewania w stropie, ale tu już nie będzie zbyt dużej akumulacyjności ciepła, albo robisz duże grzejniki, albo ogrzewanie ścienne. Oczywiście wszystko będzie działać jak należy, ale... moim zdaniem przy szkieleciaku z poddaszem użytkowym warto zamontować do pompy ciepła spory bufor, np. 1000 litrów, który w taryfie nocnej będzie akumulować ciepło (praca pompy c. w taniej taryfie), a w dzień bufor oddawał to ciepło na poddasze, natomiast na parterze nie musi wtedy pracować podłogówka, bo wystarczy to, co pompa ogrzeje w nocy. Wszystko to można bez problemu wysterować mając dwa osobne rozdzielacze na parter i poddasze i dwie osobne pompki obiegowe do ogrzewania podłogowego i dwa sterowniki.

 

Dzięki raz jeszcze wszystkim za dane.

 

No więc po pobieznym przejrzeniu kosztów wychodzi mi, że w szkielecie w ogóle nie opłaca się montaż pompy ciepła.

Robiliśmy zestawienie kosztów zużycia prądu u naszych klientów i okazuje się, że koszt zużytego prądu jest porównywalny bądź tylko trochę wyższy przy zwykłym ogrzewaniu elektrycznym na grzejniki konwektorowe, ale sterowane przy pomocy programatorów (koszt programatora to 300 netto).

 

Przy ogromnym koszcie inwestycyjnym pompy ciepła to nigdy się ona nie zwróci. Jeśli by któryś z panów miał ochotę z ciekawości zerknąć na porównawcze dane utrzymania budynku szkieletowego (w tym kosztów ogrzewania) to zapraszam na http://www.domykanadyjskie.com/koszty-uzytkowania/

 

Jeśli na forum znalazły się ktoś, kto mieszka w szkielecie i może się podzielić informacjami, to zawsze jest mile widziany.

 

Dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze rozumiem, że Twój dom ma 109m2 ogrzewanej powierzchni parteru + 40m2 nieogrzewany garaż + poddasze jeszcze niezagospodarowane, zatem i nieogrzewane?

Dokładnie tak. Poddasze od parteru jest odizolowane 24cm styropianu.

Dodam jeszcze, że w 2010 r. zamieszkiwany był przez 3-4 dorosłe osoby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marfe, jeszcze sprecyzuj jak istotna jest dla Ciebie druga taryfa. Tak na oko, czyli pi razy drzwi, to potrzebujesz 16 kW dobrej powietrznej (np. Zubadan), lub 8 kW glikolowej, wtedy poza 2. taryfę wyjdziesz kilkadziesiąt dni w roku, a na kilka włączy się grzałka. W końcu nad morzem fajniej macie. Po co Ci te grzejniki w łazienkach? Nie lepiej zagęścić podłogówkę? Ręczniki i tak wyschną.

 

Moze być istotna - jak się spojrzy na nią kalkulatorem ;).

16kW zubadana troche kosztuje :) - dlatego nie chcę "na oko", ale konkretnie 11kW czy mniej czy więcej - aby nie przepłacać, moze przy 16kWh zubadana za to wyjdzie podobnie glikolowa z pionowym dolnym źródłem ale o mniejszej mocy?

Poproszę też o inne produkty i przykłady?

Na oko dom miał być <20kWh/m2/rok a wyszło 57kWh... no ale to może ja za dużo oczekiwałem, a nie dało sie mimo ocieplenia więcej osiągnąć przy takim a nie innym projekcie domu :) dlatego PC aby obniżyć te rachunki w kWh wyrażone o ten dzielnik COP :)

 

Na razie zdecydowałem się na grzejniki - wiem, że można zagęścić albo dać na ścianę etc., elektryczne etc. na razie wychodzi na grzejniki :) (ale to na razie).

Edytowane przez marfe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronie do której jest link jest podany koszt spalonego drewna odpowiednio 1360zł dla 105m2 pow. uż. i 1160zł dla domu 130m2 pow. uż. czyli jest sporo palone w kominku(co trzeba lubić, w przeciwnym wypadku koszty są wyższe). koszty ogrzewania też nie są za bardzo reprezentatywne, gdyż dla domu 130m2 są za rok 2009 a dla domu 105m2 są okres 2009/2010 - a od tego czasu ceny zarówno prądu jak i drewna poszły do góry.

 

Tam są podane kwoty za różne okresy, bo takie były dostepne.

Dzisiaj zbieramy koszty zużycia na nowo.

A co do drewna to wiesz, jak to jest: kupisz 10m3, wydasz 1700, ale drewno mokre i spalisz całe 10m3, mimo że wystarczyłoby 5m3, gdyby wilgotność była odpowiednia. Dużo zależy od wkładu kominkowego i dużo zależy od umiejętności palącego.

 

Niestety nie da sie porównać kosztów 1:1. Jeden lubi 20 stopni, a drugi 24 = duża różnica w kosztach ogrzewania. Jeden dom ma 5 nieduzych okien, a drugi 15 i na połowę ściany. Itd.

Dlatego liczę się z tym, że nie znajdę jednoznacznej odpowiedzi, ale przynajmniej będą jakieś dane do porównania.

 

Ostatnio jeden z klientów podał mi całkowite zużycie prądu za dom 130m2, zamieszkały non stop (ludzie pracują w domu), ogrzewany tylko i wyłącznie grzejnikami elektrycznymi zupełnie bez użycia kominka. Za 40 dni, wliczając opłaty stałe zapłacił 500 złotych! To było gdzieś na przełomie stycznia i lutego, więc zimne miesiące. Zatem jak się dobrze zaprogramuje grzejniki w szkielecie to koszty są naprawdę nieduże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko teraz porownywanie 'szkieletora" do "murowanca" moze byc lekko oblozone bledem.

Przeciez "szkieletory" tez maja rozne ocieplenia, tzn. wsp. przenikania przez przegrody tak jak domy murowane i jak tutaj porownywac cokolwiek?

Ja np. mam mostki od komina przy kominku, od schodow betonowych stojacych na chudziaku czy scianek dzialowych parteru tez stojacych na chudziaku.

Tak samo z ociepleniem czy wspomnianymi przeszkleniami etc.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marfe

Oczywiście że glikolowa może mieć dużo mniejszą moc - można zaryzykować, że prawie o połowę. Ale trochę nie tędy droga - pytanie co chcesz osiągnąć. Masz zapotrzebowanie 6,7 kW przy, u Ciebie zdaje się -18 o i 14 kWh CWU / dobę, co znaczy, że gdyby wystąpiła taka obliczeniowa doba, pompa o ca. 7,5 kW grzewczej będzie produkowała dzienne ciepło w 24h. Przy -18 dobre powietrzne mają COP załóżmy 1,9, co znaczy że mocy znamionowej (pobieranego prądu) taka pompa musi mieć ok. 4 kW. Takie które, mają taki pobór prądu reklamuje się jako 16+ kW grzewczej, bo tyle jest przy A7 / W35. Dla glikowej wystarczy z powodzeniem 2-2,5 kW znamionowej. Ale być może masz inny pogląd, i na przykład w największe mrozy chcesz się dogrzewać grzałką albo kominkiem. Albo np. masz kaprys obrobić -20 o tylko w drugiej taryfie. Słowem bez kalkulatora się nie da. Co do Zubadana - w osobnym wątku wskazywałem na różnice pomiędzy Polską a UK. Poza tym masz jakieś takie małe zapotrzebowanie albo dużo kWh na rok. Z jakiego wzoru korzystałeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko teraz porownywanie 'szkieletora" do "murowanca" moze byc lekko oblozone bledem.

Przeciez "szkieletory" tez maja rozne ocieplenia, tzn. wsp. przenikania przez przegrody tak jak domy murowane i jak tutaj porownywac cokolwiek?

 

Pewnie, że masz rację. Ogólnie murowanego do szkieletu się nie da, ale mam nadzieję, że znajdzie się tu parę osób, które mają PC w szkielecie. A poza tym mam świadomość, że jeśli porównamy dwa takie same domy, ale jeden murowany, a drugi szkielet, to niezależnie od źródła ciepła zawsze szkielet będzie oszczędniejszy.

 

Zatem wszystkie dane są cenne, jeśli jest ich dużo :) Stąd moja prośba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@InezDomyKanadyjskie

Ponizej w formie takiej jak na podanej przez Ciebie stronce, zeby latwiej mozna bylo porownywac.

 

Domek 175m2 pow. uzytkowej (215 m2 podlog ogrzewanych), parter z poddaszem użytkowym, 2 osoby, niemal przez cały czas ktoś jest w domu:

 

Średni miesięczny rachunek za utrzymanie budynku to 431,25 PLN.

 

Rachunki za okres 2010/2011 (pelen rok):

 

* prąd w całości (użytkowy + ogrzewanie budynku): 2.815 PLN/rok

* drewno do kominka: 90 PLN/rok

* nieczystosci plynne (max. raz na 6 tygodni, 10m3): 1 440 PLN/rok

* nieczystosci stale: (odbiór 2x w miesiącu): 650 PLN/rok

* filtry do wentyacji mechanicznej: 30 PLN/rok

* bakterie do szmba: 150 PLN/rok

 

RAZEM: 5.175 PLN

 

Podzielone przez 12 miesięcy = 431,25 PLN średnio na miesiąc.

 

Koszty porownywalne z domkiem 130m2 ze wspomnianej stronki.

 

Tak na marginesie, donosze wrazenie ze staracie sie zniechecic potencjalnych inwestorw do pomp ciepla podajc koszt za takowa 70 000 zl....

 

Koszt dodatkowego wyposażenia oscyluje w granicach:

 

* kominek z rozprowadzeniem ciepła: ok. 20.000 PLN brutto (razem z kominem)

* odkurzacz centralny: 3.500-4.000 PLN (kompletna instalacja z osprzętem)

* panele słoneczne do podgrzewania wody: 15.000-20.000 PLN

* pompa ciepła: ok. 70.000 PLN (kompletna instalacja z uzbrojeniem kotłowni i odwiertem)

* rekuperacja: 16.000-20.000 PLN (kompletna instalacja z montażem)

* instalacja alarmowa: 3.500-4.000 PLN (kompletna instalacja z czujnikiem czadu i dymu włącznie, ale bez nadajnika – dostarczany przez firmę monitorującą)

 

Tyle to zaplacilem za kompletny system z PCi (Vaillanta), odwiertami, podlogowka w calym domu, trzema grzejnikami drabinkowymi, hydrofornia z pompa glebinowa, styropianami na podlogach (parter 30cm, poddasze 10cm), siatkami, foliami etc. ale bez wylewek-posadzki.

 

Pzdr.

Edytowane przez piwopijca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na marginesie, donosze wrazenie ze staracie sie zniechecic potencjalnych inwestorw do pomp ciepla podajc koszt za takowa 70 000 zl....

Tyle to zaplacilem za kompletny system z PCi (Vaillanta), odwiertami, podlogowka w calym domu, trzema grzejnikami drabinkowymi, hydrofornia z pompa glebinowa, styropianami na podlogach (parter 30cm, poddasze 10cm), siatkami, foliami etc. ale bez wylewek-posadzki.

 

Piwopijco,

Bo my wszystkie koszty podajemy realne czyli wszytsko w sumie, co jest potrzebne. Zatem jeśli zestaw, który wymieniłeś kosztował Cię ok. 70,000 to wszystko się zgadza. Widzisz, ja wychodzę z założenia, że klient, który nie zna się na budowie domu (mieszkaniec, a nie budowlaniec) nie jest w stanie przewidzieć wielu wydatków. Dlatego nie mówimy, że pompa kosztuje na przykład 25,000, a potem się okazuje, że do tego trzeba doliczyć odwiert, inną instalację w domu itd i w sumie robi się 70.000. U nas ceny podawane są prawdziwe, bez niespodzianek. Na pewno tracimy na tym, bo część klientów złapie się na lep konkurencji "taniej" i do nas nie przyjdzie, ale przynajmniej nie mam wrażenia, że kogoś naciągam.

Bo ja też nie chciałabym dostać kosztów częściowych, a później głowić się, skąd wziąć kasę np. na odwiert. Przecież większość ludzi ma ograniczoną ilość pieniędzy na budowę domu i musi z góry wiedzieć ile za ten dom zapłaci.

Uważam, że tak jest uczciwie.

 

A skoro koszty użytkowania pompy są niewiele niższe niż zwykłych grzejników (dom standardowej wielkości i zbudowany w szkielecie), to chyba przyznasz, że nie warto inwestować w pompę ciepła?

 

Ja nie mówię, że to jest zły rodzaj ogrzewania. W domach murowanych grzeje się inaczej. Jeśli jeszcze dom jest naprawdę duży to PC pewnie się zwróci. Ale w szkielecie nie ma takich szans.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...