Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam pytanie. Moja instalacja jest w tej chwili wyłączona...nie mieszkam więc i ciepła woda nie jest mi potrzebna. Czy powinienem w menu pompy wybrać opcję wyłączenie instalacji, czy wystarczy po prostu ją wyłączyć? Muszę jeszcze zrobić test na wilgoć w posadzce...bo posadzka ma już około rok ale nie była wygrzewana i nie chciałbym aby później panele mi się pokręciły...gdzieś wyczytałem że najprostszym sposobem jest szczelne przyklejenie czarnej foli około 0,5 m2 do posadzki i odczekanie 24 h. Jeśli po tym czasie na folii będą krople bądź jakiekolwiek ślady wilgoci to należy posadzkę wygrzewać. Jakie macie zdanie na ten temat?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No coz moi mili - minal rok od kiedy mam PC. No i jak to wszystko wyszlo? Ano wyszlo, ze w ciagu roku zuzylem: 5450kWh energii elektrycznej (od 30 sierpnia 2010 do dnia dzisiejszego - 19.06.2011). Obecnie ogrzewanie domu jest wyłączone, a dzienne zużycie energii elektrycznej na potrzeby CWU to około 4-5kWh.

W moim przypadku ustawiłem ogrzewanie aby działało od 22-6 i od 13-15. Oczywiście, jeśli poza tymi godzinami było zimno, to PC chodziła i nie było zmiłuj.

W 80% udało mi się wykorzystać energię elektryczną w taniej taryfie, co powodowało, że koszt 1kWh wraz z opłatami to 0,42zł. Oznacza to, że wydałem 5450*0,42 = 2289 PLN na potrzeby ogrzania domu i wody ciepłej (czyli około 255PLN/m-cznie). Moja rodzina to 4 osoby (dzieci w wieku 6 i 8 lat). Temperatura zadana w domu to 21 stopni. Aby było weselej to grzałki elektrczyne były wyłączone i nie zauważyłem, aby kiedykolwiek sterownik mojej PC domagał się włączenia grzałki. Na pewno czeka mnie wyczyszczenie zaworu od obiegu podłogówki, gdyż zauważyłem zbyt wolny przepływ wody co skutkowało dT=10stopni (!). Pominę kwestię tego, że to był 1 sezon grzewczy. Na ścianach mam 15cm styro, w podłodze na gruncie 10cm (nie mam piwnicy), w dachu 30cm wełny. Mam nadzieję, że mój post pomoże nowym w podjęciu decyzji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to moze byc argument. Czyli wlacze pompe i w menu wybiore wylaczenie instalacji...

 

A ja podam Ci przykład z praktyki, nie tylko odnosząc się do użytkowników pompy ciepła ale dotyczy to wszystkich użytkowników urządzeń elektrycznych.

Jeśli wyłączysz pompę w menu to elektronika jest non-stop zasilana i czasami po burzy następuje załamanie nerwowe gdy za wymianę elektroniki przychodzi faktura jak za prąd do ogrzewania za 2 sezony.... Miałem przypadek gdy padła też sprężarka.

 

A co do "zastania" pomp obiegowych, jest taka duża śrubka na korpusie silnika, a pod nią dostęp do wirnika ;)

 

Ale wybór należy do użytkownika co robi z instalacją w sezonach burzowych, ja tam się cieszę z nadmiaru roboty ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wlasnie sam juz nie wiem ktora opcja lepsza...a co sie moze stac jak instalacja bedzie stala?? Znaczy w ogole odlaczona od sieci? co nalezy pozniej zrobic przed uruchomieniem?? A moze lepiej ustawic np na najnizsza temp i niech chodzi?? Nie mozna tlumaczyc ze swzon burzowy itd...przeciez jak sie mieszka to pompa chodzi okragly rok, rowniez w ten wlasnie sezon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czasami po burzy następuje załamanie nerwowe gdy za wymianę elektroniki przychodzi faktura jak za prąd do ogrzewania za 2 sezony

Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe (B+C) w skrzynce z bezpiecznikami dla domu powinno rozwiązać sprawę. Niestety koszt to około 500zł na 3 fazy. Mnie kiedyś podczas burzy przeskoczyły iskry na wiszących z puszek kablach co było spowodowane przepięciem o ładnych kilku kV- wtedy postanowiłem takie zabezpieczenie zamontować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak porządnie "walnie" to nic nie pomoże.

Co znaczy nic nie pomoże ? Jak nie pomoże, to było źle zrobione. Nie takie sprzęty się skutecznie zabezpiecza. Oprócz B i C można dołożyć ograniczniki przeciwprzepięciowe klasy D przy gniazdku zasilającym pc. Poczytajcie sobie o przepięciach na np. http://www.ochrona.net.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...przeciez jak sie mieszka to pompa chodzi okragly rok, rowniez w ten wlasnie sezon

Jak się mieszka to co innego. Pytałeś co zrobić jeśli jeszcze nie mieszkasz.

Mniejsze ryzyko jeśli pompa jest w ogóle wyłączona gdy nie jest potrzebna, najlepiej "na kablu". Jeśli bezpośrednio w rozdzielnicy to chociaż "eską".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na elektryce sie nie znam wiem tylko ze mam bezbieczniki glowne przy liczniku na slupie, nastepne w piwnicy przy tablicy, a do pompy idzie przewod na ktorym tez sa bezpieczniki. Oodzielnie jest podlaczona elektronika i oddzielnie sprezarka.

Wihajster napisz mi co trzeba by zrobic przed sezonem jesli bede mial wylaczona pompe?? Cos moze sie zastac ze sie tak wyraze??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Zastać" mogą się pompy obiegowe po dłuższym postoju.

Przeciw temu są funkcje w sterownikach PC uruchamiające pompy obiegowe co jakiś czas na krótki czas.

Nie wiem czy to "zabieg marketingowy", bo ja nie programuję takiej funkcji w moich sterownikach, a mógłbym, ale jak dotąd nie miałem sygnału od żadnego klienta że problem z tym związany się pojawił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wihajster napisz mi co trzeba by zrobic przed sezonem jesli bede mial wylaczona pompe?? Cos moze sie zastac ze sie tak wyraze??

 

Jeśli któraś pompa obiegowa nie ruszy, to powinien wyskoczyć błąd (temperaturowy lub spowodowany presostatem) albo po stronie dolnego źródła albo po stronie górnej.

Po stronie górnej nic Ci się tak od razu nie zepsuje, sprężarka na pewno nie padnie. Wywali presostat i tyle. Będzie sygnał że coś się dzieje. Gorzej jeśli w dolnym źródle instalator dał za niskie stężenie czynnika niezamarzającego i jeśli zdąży zamrozić parownik. Jednak i tutaj uszkodzić parownik jest bardzo trudno, rozszczelnienia bywają często głównie na układach typu woda-woda (dwie studnie)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem tylko ze mam bezbieczniki

Bezpiecznik (wyłącznik nadprądowy) jest po to, żeby w przypadku jakiegoś mniej lub bardziej przypadkowego zwarcia (np. wiercenie w ścianie przez kabel) nie wypalić całego kabla w ścianie, nie spowodować pożaru jeśli zrobi się zwarcie w urządzeniu itp. Wyłączają one zasilanie, jeśli natężenie prądu przekroczy wartość progową, dla której instalacja jest przystosowana (np. w czasie zwarcia lub podłaczenia zbyt wielu elektrycznych grzejników). Kolejna sprawa to wyłaczniki różnicowo-pradowe (przeciwporażeniowe), które powinny być też w skrzynkach - wyłączają prąd wtedy, gdy ucieka on z instalacji w niekontrolowany sposób, np. przez pacjenta, który złapał za kabel z fazą i prąd płynie przez niego do ziemi, przy okazji porażając go. Dzięki nim pacjent przeżyje. Trzecia kategoria, to urządzenia przeciwprzepięciowe. Ograniczają one napięcie w gniazdku do np. 1200V, które to napięcie powinien przez chwilę wytrzymać każdy sprzęt domowy. Jeśli w kablu pojawi się wyższe napięcie niż to dopuszczalne (np. z powodu nieplanowanego zasilenia gdzieś w okolicy kabla przez piorun), to wyłącznik przeciwprzepięciowy zwiera fazę do ziemi i ten nadmiarowy ładunek płynie sobie do ziemi nie psując naszych urządzeń. Jeśli piorun walnie w kabel, to przez taki wyłacznik może popłynąć do ziemi prąd rzędu kilku (a nawet kilkudziesięciu) tysięcy amper, a w naszym gniazdku nie powinno się pojawić napięcie większe niż te np. 1200V. Wyłącznik przeciwprzepięciowy może się w takim przypadku przepalić i trzeba go wymienić, bo przestanie chronić naszą instalację przed kolejnym uderzeniem. Są 3 podstawowe rodzaje wyłaczników przciwprzepięciowych używanych w domach: klasy B, C i D. Różnią się one miejscem zamontowania i napięciami, jakie dopuszczają na swoim wyjściu. W skrzynkach w domu montujemy B (może być nieco dalej, np. przy liczniku) i C (np. w głównej skrzynce z bezpiecznikami, albo uniwersalny B+C), jak najbliżej chronionego urządzenia montujemy D, który chroni przed przepięciami wyindukowanymi na kablach wewnątrz budynku w który walnął piorun. To tak w telegraficznym skrócie o 3 różnych rodzajach zabezpieczeń w naszych domach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok...mam nadzieje ze to ostatnia opinia i sluszna oczywiscie :)

a tak dla pewnosci za dwa miesiace wlacze na dobe pompe i bedzie ok... Do tej pory powinienem juz miec wyposazenie lazienki wiec uruchomie pompe do grzania CWU i powinno byc wszystko ok

Edytowane przez photos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...