Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Nie mam bo jakos nie bylo okazji ;) Mimo ze stoi bufor 1000l ;) W tym roku bedzie PC i II taryfa i mam nadzieje zejsc do max 1,8-2k pln za CO+CWU. Sam prad w II taryfie kosztowalby jak napisales 5600, wiec roznica = 3600 pln. PC zwroci sie w mig.

zmiana taryfy nic nie kosztuje, ale jak nie było okazji to trzeba rocznie dorzucić 2,5k zł do rachunku. Bufor przy podłogówce może generować straty. Nie wiem ile zużywasz cwu, ale liczę że na ogrzewanie potrzebujesz 12000kWh tj przez 200dni średnio po 60kWh, zatem przec 2,5kW - tyle może dostarczyć dobra zamrażarka pobierając 600W wpięta do WM - bez kredytu!!!

No pewnie,jak połączenie nie wypali lub za bardzo bedę wychładzał to cwu będzie grzała grzała ;)

to po co pc skoro nie będzie mogła się wykazać i dostarczyć do układu tanią energię?

Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

zmiana taryfy nic nie kosztuje, ale jak nie było okazji to trzeba rocznie dorzucić 2,5k zł do rachunku.

 

Tak, wiem. Sam sobie jestem winien z ta taryfa - wiecznie nie bylo czasu i checi zeby ja zmienic, a oszczedzilbym sporo "grosza" :) CWU - poki co tylko dwie dorosle osoby wiec az tak duzo jej nie schodzi. Baniak 300l grzeje poki co grzaleczka 2kW za parenascie zlotych - przyda sie do okresowego wygrzewania zbiornika przeciwko legionelli :)

 

Nie wiem ile zużywasz cwu, ale liczę że na ogrzewanie potrzebujesz 12000kWh tj przez 200dni średnio po 60kWh, zatem przec 2,5kW - tyle może dostarczyć dobra zamrażarka pobierając 600W wpięta do WM.

 

Problem tylko z tym "srednio" - przy zimie takiej jak ostatnia gdzie bylo wiele kolejnych dni i nocy z niskimi temperaturami - musialbym i tak odpalac piecyk i podlogowke. I cale oszczednosci psu w bude. I jeszcze z tym ze 150-200m3/h powietrza (bo tyle srednio wymieniam) nie przeniesie tych 2,5kW zeby bylo komfortowo (czyt. nie wialo mi goracym powietrzem po plecach). Pomijam fakt ze z wylaczona podlogowka musze miec ze 4stC wieksza temperature powietrza, no i w nogi "ziabi" :) Nie, zdecydowanie mowie nie temu pomyslowi! (choc nie twierdze ze mogloby byc oplacalne w sensie inwestycyjnym i pozniejszym eksploatacyjnym - nie liczylem tego, moze by sie oplacilo, moze wyszloby podobnie ale ja oczekuje wiekszego komfortu cieplnego :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem tylko z tym "srednio" - przy zimie takiej jak ostatnia gdzie bylo wiele kolejnych dni i nocy z niskimi temperaturami - musialbym i tak odpalac piecyk i podlogowke. I cale oszczednosci psu w bude. I jeszcze z tym ze 150-200m3/h powietrza (bo tyle srednio wymieniam) nie przeniesie tych 2,5kW zeby bylo komfortowo (czyt. nie wialo mi goracym powietrzem po plecach). Pomijam fakt ze z wylaczona podlogowka musze miec ze 4stC wieksza temperature powietrza, no i w nogi "ziabi" :)

ogrzewanie powietrzem jest szybkie i skuteczne, nie mówiłem o wyłączaniu podłogówki, ona będzie się grzała (właściwie utrzymywała stałą temp), rzadko się włączy, ponieważ nie będzie oddawała ciepła do pomieszczeń, w których powietrze będzie miało stałą temperaturę. Żadnego nadmuchu "gorącego" powietrza - powietrze z anemostatu nawiewnego będzie miało o 1-2 stC temp wyższą - masz na tyle ciepły dom, że to wystarczy do pokrycia strat domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ogrzewanie powietrzem jest szybkie i skuteczne, nie mówiłem o wyłączaniu podłogówki, ona będzie się grzała (właściwie utrzymywała stałą temp), rzadko się włączy, ponieważ nie będzie oddawała ciepła do pomieszczeń, w których powietrze będzie miało stałą temperaturę. Żadnego nadmuchu "gorącego" powietrza - powietrze z anemostatu nawiewnego będzie miało o 1-2 stC temp wyższą - masz na tyle ciepły dom, że to wystarczy do pokrycia strat domu.

 

Mowisz to kolego "na oko" czy liczyles to ? Bo 200m3 powietrza podgrzane o 2stC jest w stanie przeniesc cale 0,134kWh energii. Czyli zeby przeniesc owe 2,5kW trzeba to powietrze pedzace 200m3/h podgrzac o cale 37stC, czyli nawiewane przez anemostat mialoby 57stC. Raczej wialoby cieplem po plecach ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowisz to kolego "na oko" czy liczyles to ? Bo 200m3 powietrza podgrzane o 2stC jest w stanie przeniesc cale 0,134kWh energii. Czyli zeby przeniesc owe 2,5kW trzeba to powietrze pedzace 200m3/h podgrzac o cale 37stC, czyli nawiewane przez anemostat mialoby 57stC. Raczej wialoby cieplem po plecach ;)

nic na oko - takiej mocy są instalowane grzałki w rekuperatorach i jakoś to ciepło jest dostarczane do systemu. U siebie planuję nad wewnętrzną jednostką klimatyzatora zainstalować anemostat nawiewny WM (może jeszcze w tym roku) jak się uda to przetestuję podobny system.

Co do powietrza jako nośnika energii cieplnej to słuszna racja, przyznaję się do błędu, niestety powinno być więcej powietrza lub wyższa jego temperatura np; DGP z kominka - ale takie systemy również się sprawdzają.

Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nic na oko - takiej mocy są instalowane grzałki w rekuperatorach i jakoś to ciepło jest dostarczane do systemu

 

Tylko po to zeby ogrzac zamarzniety wymiennik, a nie dostarczyc to cieplo do pomieszczen :) Do ogrzewania (klimatyzacji zreszta tez) uzywa sie kanalow o kilkukrotnie wiekszej srednicy niz do zwyklej wentylacji, przy predkosciach rzedu 1500-2000 m3/h, ja wymieniam 10 x mniej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanko odnośnie pomp powietrznych. Ponieważ mam mało terenu myślę o takiej pompie.

 

Jak to jest z tym COP? Oraz z praca w mrozy?

 

Producenci podają różne liczby ale mnie przekonuje bardziej wypowiedz osoby która to ma i użytkuje.

 

Kiedyś myślałem nad pionowymi odwiertami ale koszty mnie hamują.

 

Autorus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanko odnośnie pomp powietrznych. Ponieważ mam mało terenu myślę o takiej pompie.

 

Jak to jest z tym COP? Oraz z praca w mrozy?

 

Producenci podają różne liczby ale mnie przekonuje bardziej wypowiedz osoby która to ma i użytkuje.

 

Kiedyś myślałem nad pionowymi odwiertami ale koszty mnie hamują.

 

Autorus

 

Za naprawdę dobrą pompę powietrze-woda zapłacisz niewiele mniej albo tyle samo co za prostą, bezawaryjną gruntową z odwiertami. Nie raz to analizowaliśmy na forum. Oba rozwiązania są RÓWNIE DOBRE, ale każde z nich ma też wady. Gruntowa jest droższa inwestycyjnie, ale tańsza w eksploatacji. Różnica kosztów w typowym niedużym, średnio lub dobrze ocieplonym domu zwróci się po mniej więcej 10 latach, bo rachunki za prąd przy gruntowej będą nieco mniejsze. Na przykład przy gruntowej zapłacisz 2000 zł rocznie, a przy powietrznej 2500. Zakładając, że pompa gruntowa z odwiertami wyjdzie 5 tys. drożej od DOBREJ powietrznej, mamy po 10 latach zwróconą różnicę, a później jest już tylko taniej. Są pompy powietrzne dużo tańsze, ale ich skuteczność zwłaszcza w zimowe noce jest wątpliwa i rachunki za prąd rosną , powiedzmy, powyżej 3000 zł, a to już jest sporo, bo ich sprawność (COP) mocno spada, trzeba się też wspomagać czystym prądem. Pompy gruntowe są też bardziej "odporne" na duże zimowe skoki temperatury. Ich dolne źródło - odwierty - ma prawie zawsze powyżej zera stopni, przeważnie powyżej 5 stopni, a przy powietrznej wszystko zależy od tego, jaka zima nam się trafi i od tego gdzie mieszkamy. Jeśli budujemy dom na wypiździewie, jak np. u mnie na Kaszubach, gdzie temp. w nocy często spadały poniżej -25 stopni, nie zaryzykowałbym powietrznej PC. Co innego np. na Śląsku - tam jest zasadne co najmniej rozważyć taką pompę. Druga sprawa - jeśli ktoś jest na styk z kasą przy budowie domu ten szuka tańszych rozwiązań i wtedy warto poszukać powietrznej PC, jak nie mamy zbyt dużych ograniczeń i np. zapas w zdolności kredytowej - poleciłbym kupno gruntowej z odwiertami jako najpewniejsze rozwiązanie. Z kolei jak ktoś ma opór miejsca na działce to w cenie DOBREJ pompy powietrznej dostanie DOBRĄ pompę gruntową wraz z kolektorem poziomym a grzać będzie i tak taniej. Jest tyle zmiennych i wad/zalet, że w każdym przypadku trzeba to sobie poważnie przemyśleć. Ja wybrałem z powodów, jakie opisałem powyżej coś taniego typu Ecopower, albo Ecopol około 9 kW z dwoma odwiertami po około 80 metrów. Do tego dobre, ale NIE jakieś superexxxtra ocieplenie domu. Wszystko w sferze planów, bo budowę zacznę pewnie za rok, dwa albo trzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozwinę w/w pomysł na najtańszą pc - pp, jeśli dobrze zaizolujemy sprężarkę i skraplacz zamrażarki o mocy np 400W i w tej izolacji zrobimy 2 otwory na górze i dole, wówczas przepływające przez nie powietrze będzie ogrzewane i można je skierować do anemostatów nawiewnych, natomiast dwa kolejne otwory do jej wnętrza, również na dole i górze pozwolą na schłodzenie zużytego powietrza z reku i skierowanie go do wyrzutni, taki sprzęt pracowałby w stabilnych warunkach i można liczyć na wysoki cop (nawet do 5) co przy w/w mocy może przenieść w doprowadzanym powietrzu do domu nawet 2kW, tj przy pracy ciągłej 48kWh/dobę - to w małych domach w zupełności wystarczy do ogrzania nawet w spore mrozy. Aby się przekonać do możliwościach takiego sprzętu wystarczy stanąć w markecie z boku zamrażarki tam gdzie ona usuwa ciepło odebrane schłodzonym w niej mrożonkom (tu uwaga - w niektórych sklepach mają doprowadzone wyciągi do takiego sprzętu). Przy wentylacji 200m3/godz świeże powietrze z reku będzie podgrzewane dodatkowo o 29stC - może warto spróbować??? Korzyści mogą być zaskakujące przy niewielkim koszcie. Zwłaszcza, że latem można odwrócić obieg powietrza. Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy kolega mam pc pp? Bo chętnie bym się dowiedział coś więcej odnośnie eksploatacji konkretnych modeli.

tak oczywiście, przez kilka lat użytkowałem przenośny klimatyzator, w tym roku zainstalowałem 2 tanie splity, inwertery - solidnie chłodzą, zatem grzać będą podobnie.

Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaka masz chałupę, bo u mnie niestety 300m2 wiec te odwierty będą mnie tez procentowo więcej kosztowały :(

 

To jest liczone na chałupę "średniodobrze" ocieploną, czyli 20 styro, 35-40 wełny (dach), dobre okna, powierzchnia ok. 140m2 + dogrzewana piwnica 65m2 i garaż 22m2, rekuperacja z wymiennikiem gruntowym.

Jak dobrze ocieplisz te 300 m2, powinno wystarczyć, strzelam, 14 kW mocy grzewczej, więc odwiertów jakieś 250 metrów = około 20.000 zł z dokumentacją. Zaznaczam - szacuję. To ile ma być mocy powinno być policzone. Jak będziesz już wiedział - możesz zacząć się zastanawiać nad typem ogrzewania.

Odwierty i większa pompa wyjdą drogo, ale jeśli postawisz na powietrzną - też nie może być żadnej ściemy, bo przy tej powierzchni potrzebna jest dobra pompa (nietania) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli dobrze zaizolujemy sprężarkę i skraplacz zamrażarki o mocy np 400W i w tej izolacji zrobimy 2 otwory na górze i dole, wówczas przepływające przez nie powietrze będzie ogrzewane i można je skierować do anemostatów nawiewnych, natomiast dwa kolejne otwory do jej wnętrza, również na dole i górze pozwolą na schłodzenie zużytego powietrza z reku i skierowanie go do wyrzutni, taki sprzęt pracowałby w stabilnych warunkach i można liczyć na wysoki cop (nawet do 5) co przy w/w mocy może przenieść w doprowadzanym powietrzu do domu nawet 2kW, tj przy pracy ciągłej 48kWh/dobę - to w małych domach w zupełności wystarczy do ogrzania nawet w spore mrozy.

Oczywiście taka sprawność jest możliwa, jeżeli dostarczysz do zamrażarki odpowiednią ilość ciepła (ciepłego powietrza, produktów do schłodzenia). W praktyce tanie dostarczenie tego ciepła jest możliwe ... latem, czyli wtedy, gdy tego ciepła najmniej potrzebujemy.

Tu znajdziesz opis wykorzystania takich zamrażarek : http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic110203-120.html#2239027 .

Tylko nie każdy ma na działce strumyk nie zamarzający przez całą zimę ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu chodzi o schłodzenie 200m3 powietrza usuwanego z reku do wyrzutni - taka zamrażarka powinna je dodatkowo ochłodzić o 29stC - czy to możliwe, przy dobrym sprawnym parowniku (można go usprawnić dodatkowym radiatorem), dlaczego nie? Oczywiście jeśli przez WM przepuścimy 300m3/godz powietrza to ta energia (2kWh) podgrzeje powietrze o 20stC, Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest liczone na chałupę "średniodobrze" ocieploną, czyli 20 styro, 35-40 wełny (dach), dobre okna, powierzchnia ok. 140m2 + dogrzewana piwnica 65m2 i garaż 22m2, rekuperacja z wymiennikiem gruntowym.

Jak dobrze ocieplisz te 300 m2, powinno wystarczyć, strzelam, 14 kW mocy grzewczej, więc odwiertów jakieś 250 metrów = około 20.000 zł z dokumentacją. Zaznaczam - szacuję. To ile ma być mocy powinno być policzone. Jak będziesz już wiedział - możesz zacząć się zastanawiać nad typem ogrzewania.

Odwierty i większa pompa wyjdą drogo, ale jeśli postawisz na powietrzną - też nie może być żadnej ściemy, bo przy tej powierzchni potrzebna jest dobra pompa (nietania) :)

 

Dla tego w pierwszym etapie będzie zapewne piec elektryczny a potem się zobaczy :) Też tak myślałem nad 14-16kw pompą pp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu chodzi o schłodzenie 200m3 powietrza usuwanego z reku do wyrzutni - taka zamrażarka powinna je dodatkowo ochłodzić o 29stC - czy to możliwe, przy dobrym sprawnym parowniku, dlaczego nie? Oczywiście jeśli przez WM przepuścimy 300m3/godz powietrza to ta energia (2kWh) podgrzeje powietrze o 20stC,
Napisz w takim razie jak sobie wyobrażasz taki dobry, sprawny parownik. Bo "normalne" zamrażarki raczej takich parowników nie mają (zazwyczaj jest to prosta skrzynia, przez która nie przepływa 200m3 powietrza w ciągu godziny).

Poz tym jak chcesz schłodzić powietrze o 29 st. C, a po drugiej stronie podgrzać je o podobny rząd wielkości, to zapomnij o sprawności rzędu 5,0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...