Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Podobnie jeśli chodzi o CWU podane przez kbab - 362l na sezon na 4 osoby to chyba zbyt mało w moim przypadku. Jeśli dobrze kojarzę to tankuję na koniec sezonu grzewczego 500l i zawsze we wrześniu mam już sucho w zbiorniku. Sądzę, że zużywam min 600l, a może nawet 800l, a to przecież nie ma nic wspólnego z tym jak dobrze ocieplony jest dom. No wanna jest dość duża i używana dość często. Temp CWU też zbyt wysoka, być może to też ma negatywny wpływ na wynik końcowy.

Przy w/w ilości oleju na cwu dla 4 osób uwzględniłem tylko sprawność kotła. Jeśli rzeczywiście zużycie oleju na cwu sięga 800l/rok to jest to równoznaczne z zapotrzebowaniem 9000kWh/rok na cwu zatem jest wyższe od przeciętnego o 125%!!! Szukałbym przyczyn w stratach systemu cwu tj przewymiarowany bojler źle izolowany, źle izolowane rury cwu oraz nieodpowiednio dopasowany system cyrkulacji (prawdą jest, że w sezonie grzewczym większa cześć tych start ogrzewa dom). W takim przypadku bojler cwu ogrzewany w tańszej taryfie byłby bardziej ekonomiczny. Wysoka temp cwu nie ma dużego znaczenia (oprócz strat systemowych) - nikt nie kąpie się we wrzątku, chociaż przy pc zmniejszy jej sprawność.

Duże znaczenie w zapotrzebowaniu na ciepło ma wentylacja (o tej nic nie wiemy).

Ja mieszkam w tym domu już 10 lat i wiem ile płacę/kupuję energii, a z drugiej strony nie wiem dokładnie jak "stara" część domu została wykonana.

Tego też nikt nie wie, ale przy dokładnym określeniu zapotrzebowania (całkowitego na podstawie poniesionych kosztów) przynajmniej można policzyć współczynnik U dla przegród - wtedy dopiero można zweryfikować w/w 120kWhm2 z certyfikatu energetycznego (chociaż w tym certyfikacie muszą być te dane). Jak by na to nie patrzył to roczny koszt wszystkich nośników energii (olej, drewno, prąd) jest spory, warto pomyśleć nad jego zmniejszeniem. Jak w/w nawet mała pc pw do 8kW mogłaby rocznie dostarczyć do systemu ponad 16000kWh taniego ciepła - co od razu byłoby odczuwalne w kieszeni.

Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

@primi

wg mnie to 11 kw (zapomnieliście podzielić zapotrzebowanie przez COP) jest na styk w przypadku pc z bezpośrednim parowaniem, ważne jest też jaki typ gruntu posiadasz wokół domu, jeśli masz na 1m głębokości mokro to 11kw wystarczy jeśli masz sucho to wstawiłbym 14 kw i byłoby lekko przewymiarowane co dałoby ci możliwość grzania tylko w 2 taryfie, co do DZ pionowego to moim skromnym zdaniem to od 200-240 m zależnie od tego czy mokro czy sucho dla 11 kw, dla 13 kw nie dawałbym mniej niż 300 mb odwiertu. Na cenę ma wpływ także ile obiegów grzewczych będziesz miał, jeśli jeden czyli pełna podłogówka na cały dom to zamkniesz się z materiałami kotłowni w 3500 zł, natomiast jeśli chcesz mieć 2 obiegi o różnych temperaturach czyli niskotemperaturowy na podłogówkę i wysoko temperaturowy na grzejniki które posiadasz 55C+ to cena kotłowni kotłowni X2. Jeśli masz wokół domu około 450 m2 wolnej powierzchni to polecam PC zirius na bezpośrednim parowaniu 14 kw spokojnie udźwignie 2 obiegi i zapotrzebowanie na 6 osób CWU, wydajność min 12l /min. CWU

Edytowane przez puzondm
error
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9000kWh/rok na cwu zatem jest wyższe od przeciętnego o 125%!!! Szukałbym przyczyn w stratach systemu cwu tj przewymiarowany bojler źle izolowany, źle izolowane rury cwu oraz nieodpowiednio dopasowany system cyrkulacji (prawdą jest, że w sezonie grzewczym większa cześć tych start ogrzewa dom). W takim przypadku bojler cwu ogrzewany w tańszej taryfie byłby bardziej ekonomiczny.
kbab, bojler nie jest źle zaizolowany ponieważ w ogóle go nie ma dla CWU, ale faktycznie jest zbiornik wody kotłowej na piecu w którym jest wymiennik dla CWU i on posiada izolację z wełny mineralnej. Kiedyś zdejmowałem obudowę z pieca i było chyba 5cm być może to za mało i straty są większe przy 65*C niż byłyby przy np. 45*C w nowym zbiorniku pracującym z PC. Ta ewentualna strata na piecu to grzeje piwnicę więc korzyść z oddania ciepła do domu wątpliwa ;)

 

Duże znaczenie w zapotrzebowaniu na ciepło ma wentylacja (o tej nic nie wiemy).
Wentylacja grawitacyjna, 1 kratka na salon, 1 na kuchnię, 1 na łazienkę i tyle.

 

Jak by na to nie patrzył to roczny koszt wszystkich nośników energii (olej, drewno, prąd) jest spory, warto pomyśleć nad jego zmniejszeniem. Jak w/w nawet mała pc pw do 8kW mogłaby rocznie dostarczyć do systemu ponad 16000kWh taniego ciepła - co od razu byłoby odczuwalne w kieszeni.
Jestem w o tyle dobrej sytuacji, że mam piec, który działa i generalnie jestem z niego zadowolony tylko rachunki są zbyt wysokie. Mogę zaryzykować i jeżeli pompa będzie za mała to dogrzeję piecem, jednak wolałbym taki dobór, który pokryje 100% zapotrzebowania z PC. Piec olejowy zostawiam awaryjnie, wyrzucę tylko 1 z 2 zbiorników z piwnicy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik dla cwu zwłaszcza jak jest cwu przepływowa może generować spore straty (w innych tematach użytkownicy sporo piszą o ich sprawności), głównie chodzi o temperaturę cwu w kranie, aby ją utrzymać to na kotle musi być ona sporo wyższa. W Twoim przypadku 5000kWh strat rocznie na cwu to koszt 1700zł, za taką kwotę można zainstalować zbiornik cwu z pominięciem w/w wymiennika (może nawet grawitacyjnie) - zyskałby na tym komfort cwu a przede wszystkim pomniejszenie strat, ponieważ kocioł pracowałby z nominalną mocą przy niższej temp wody kotłowej.

Wentylacja grawitacyjna zwłaszcza w duże mrozy pracuje wyjątkowo "wydajnie" - ile można stracić - policzy mój kalkulator w stopce (w sprawności reku wstawić 0). Osobiście zacząłbym od tańszych modernizacji ograniczających zapotrzebowanie, mogłoby się później okazać, że moc pc nie musiałaby przekroczyć 8-10kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakie temperatury panują w tych opisywanych przez Ciebie pomieszczeniach, rzekomo, nie ogrzewanych (garaż 36 m2, piwnica 48 m2) ????

 

Bo po mojemu - jak jest w nich dobrze na plusie (przy mrozach na zewn.) - to grzejesz nie 140 m2, ale te 220 m2 !!! (tyle, że do różnych temp.).

ProStaś, dobra uwaga. Jeśli chodzi o garaż to nie ma wpływu na straty. To jest garaż tylko częściowo "przyklejony" do budynku, nie ma nawet drzwi pomiędzy domem, a garażem.

Piwnica - dom stoi na małym wzniesieniu opadającym w stronę południa. Piwnica od północnej strony całkowicie zakopana w ziemi, a od południa lekko ok 70 cm ponad poziomem gruntu. W piwnicy 3 pomieszczenia: skrajne to kotłownia 15m2, środkowe pralnia 24m2 i kolejne skrajne warsztat 10m2 w każdym pomieszczeniu małe okno. Wg mnie piwnica ogrzewa się od pieca, w każdym z pomieszczeń jest inna temp. Najcieplej oczywiście w kotłowni, teraz w środkowym pomieszczeniu jest 18,6*C. Jeszcze nie zacząłem sezonu grzewczego i piec pracuje tylko dla CWU. W zimie w kotłowni jest na pewno dodatnia temp sądzę, że dobrze pow 15*C. Ewidentnie najzimniej jest w oddalonym najbardziej od pieca miejscu czyli w warsztacie. Wynika z tego chyba, że ciepło przenika z kotłowni, ale ile go tam tracimy to nie wiem.

 

Przed modernizacją ogrzewania ociepliłbym (w takim wypadku j.w.) ściany od zimnej strony (strop piwnicy, ściany garażu) o ile to możliwe - nie wiem jak wygląda sytuacja z domem.
Jeśli chodzi o ocieplenie stropu piwnicy to jest taka możliwość, tylko czy to jest aby na pewno konieczne. Jeżeli grzeje się ona bardziej od pieca to może lepiej najpierw wstawić PC i obserwować wtedy temp w piwnicy.

Jak takie ocieplenie można wykonać? Od strony piwnicy na sufit jakiś styropian z folią aluminiową jak pod podłogówkę wkleić?

 

Ponadto wywaliłbym ten bufor i grzanie przepływowe. Dla PC (poza Ziriusem) nie jest to najzdrowsze rozwiązanie, szczególnie poza sezonem grzewczym.
Taki jest cel. Przepływowe grzanie przejąłem razem z domem. Taka jest po prostu konstrukcja tego pieca (Jaspi).

 

Jak wyeliminujesz (na ile się da) z ogrzewania tą piwnicę i garaż, możesz śmiało kupić 11 kW PC (odpowiednio dobrać DZ - sugerowałbym je przewymiarować z uwagi na brak wiedzy o GZ) i zasobnik 200-300 l. na CWU. Bez utarty komfortu termicznego spokojnie wystarczy Ci 1/3 sumy, którą uprzednio wydawałeś.
O to to :-) Tak właśnie planuję. Przewymiarować DZ, kwestia tylko jeszcze jaką PC wybrać? Jakiej firmy i przede wszystkim jakiej mocy. Też zakładam, że po zmianie rachunki za prąd powinny być na poziomie 1/3 kosztów ropy. Jak na razie to olej opałowy drożeje w szybszym tempie od prądu i jest mniej przewidywalny. Dodatkowo trzeba jednorazowo wyskoczyć z większej kwoty przy zakupie i trochę czuć zapach ropy w piwnicy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kbab - problem z twoim arkuszem też mam - tez nie potrafie w szare pola wpisać żadnych wartości....

u mnie przyjmuje dane prawidłowo, może z innej przeglądarki, lub zresetować tą stronę, albo spróbować z sąsiednim arkuszem. Już kiedyś chyba jakaś kobieta włamała się do mojego konta i zmieniła uprawnienia, ale teraz dostęp ma każdy kto ma ten link.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adiqq, no właśnie myślałem o ecopolu ;) Pisząc 100% miałem na myśli sytuację w której nie muszę dogrzewać olejem. Grzałki oczywiście mogą być i mogą się włączyć na II taryfie jak będzie baaardzo zimno.

 

@primi

wg mnie to 11 kw (zapomnieliście podzielić zapotrzebowanie przez COP) jest na styk w przypadku pc z bezpośrednim parowaniem, ważne jest też jaki typ gruntu posiadasz wokół domu, jeśli masz na 1m głębokości mokro to 11kw wystarczy jeśli masz sucho to wstawiłbym 14 kw i byłoby lekko przewymiarowane co dałoby ci możliwość grzania tylko w 2 taryfie, co do DZ pionowego to moim skromnym zdaniem to od 200-240 m zależnie od tego czy mokro czy sucho dla 11 kw, dla 13 kw nie dawałbym mniej niż 300 mb odwiertu. Na cenę ma wpływ także ile obiegów grzewczych będziesz miał, jeśli jeden czyli pełna podłogówka na cały dom to zamkniesz się z materiałami kotłowni w 3500 zł, natomiast jeśli chcesz mieć 2 obiegi o różnych temperaturach czyli niskotemperaturowy na podłogówkę i wysoko temperaturowy na grzejniki które posiadasz 55C+ to cena kotłowni kotłowni X2. Jeśli masz wokół domu około 450 m2 wolnej powierzchni to polecam PC zirius na bezpośrednim parowaniu 14 kw spokojnie udźwignie 2 obiegi i zapotrzebowanie na 6 osób CWU, wydajność min 12l /min. CWU

Mam jeden obieg, dom już stoi od 1995 :), a DZ źródło raczej pionowe. Jakoś bardziej mi pasuje. Działka mniej ucierpi ;) Na poziomy to nie wiem czy mam wystarczająco dużo miejsca, a gleba raczej sucha. W gminie jest dużo żwirowni ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam mozillę i jak wchodzę przez link z twojej stopki, to nie ma możliwości edycji

w IE w ogóle nie działa, sprawdze jeszcze w chromie

dotyczy to wszystkich twoich arkuszy....

 

w google chrome też nie działa....

u mnie w chrome też nie działało, ale coś zrobiłem, chyba kopiuj plik i zaskoczyło ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na 100% się nie opłaca - bo te 100% potrzebujesz tylko kilka dni w roku. Najlepiej dobrać np na 90% i wtedy te brakujące 10% występujące przez kilka dni można pokryć grzałkami...inwestycyjnie wyjdzie dużo taniej...dam może przykład

http://www.ecopol-system.pl/polskienormy/polskienormy.html

PC 10kw pokrywa 93% do -5C

PC 19kw pokrywa 100% do -20C

nwięcej zapłaciśz w przypadku pokrycia 100% za mocniejszą PC+DZ a koszty eksploatacyjne będą podobne

 

No i trzeba pamietac ze tak mocna pompa byc moze bedzie sie czesciej wlaczac i wylaczac - szczegolnie w porach jesienno-wiosennych. A start-stop to najbardziej wykanczajaca sprezarke operacja :) Pompe powinno sie nawet lekko niedoszacowac, zamiast przewymiarowac. Wtedy bedzie dlugo sluzyc. Adiqq ma racje :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik dla cwu zwłaszcza jak jest cwu przepływowa może generować spore straty (w innych tematach użytkownicy sporo piszą o ich sprawności), głównie chodzi o temperaturę cwu w kranie, aby ją utrzymać to na kotle musi być ona sporo wyższa. W Twoim przypadku 5000kWh strat rocznie na cwu to koszt 1700zł, za taką kwotę można zainstalować zbiornik cwu z pominięciem w/w wymiennika (może nawet grawitacyjnie) - zyskałby na tym komfort cwu a przede wszystkim pomniejszenie strat, ponieważ kocioł pracowałby z nominalną mocą przy niższej temp wody kotłowej.

 

nie wiem na jakiej podstawie piszesz takie rzeczy, ale jedno jest pewne są nieprawdziwe jeśli chodzi o straty na zbiorniku przepływowym, zużycie dla mojego domu ponad 200 m2 z CWU dla 5 osób, zjadło łącznie za rok czasu (najzimniejszej zimy od 13 lat) 5700 kwh, zbiornik Ziriusa jest zajebisty grzeje go tylko w drugiej taryfie i trzyma temp bardzo długo, poza tym odpada kwestia legionelli i wymiany anody magnezowej czyli serwisowania, zbiornik musi być odpowiednio dobrany wielkością. Na CWU przeznaczam miesięcznie około 100 KWh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak a cos dokładniejszego?

 

Konkretnie interesowało by mnie cały rok z podziałem na temperatury. Oczywiście interesują mnie najniższe z dnia :)

Potem bym sobie zliczył ile jest dni z tep ponad -10st. I tak np z 10 lat :)

Chciałbym wiedzieć ile konkretnie będzie działała grzałka. Może jest jakis serwis płatny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem na jakiej podstawie piszesz takie rzeczy, ale jedno jest pewne są nieprawdziwe jeśli chodzi o straty na zbiorniku przepływowym, zużycie dla mojego domu ponad 200 m2 z CWU dla 5 osób, zjadło łącznie za rok czasu (najzimniejszej zimy od 13 lat) 5700 kwh, zbiornik Ziriusa jest zajebisty grzeje go tylko w drugiej taryfie i trzyma temp bardzo długo, poza tym odpada kwestia legionelli i wymiany anody magnezowej czyli serwisowania, zbiornik musi być odpowiednio dobrany wielkością. Na CWU przeznaczam miesięcznie około 100 KWh.

W tym konkretnym przypadku rozważam straty systemu bez zbiornika cwu, taki ma primi. W innym temacie ktoś opisywał zwiększanie temperatury na kotle ponieważ za wymiennikiem system nie mógł osiągnąć zadanej temperatury (mała sprawność wymiennika), była spora różnica temperatury wody kotłowej i na zasilaniu ogrzewania za wymiennikiem - taki system może generować straty - może u prima tak jest, ponieważ zużycie na cwu rocznie dla 4 osób ocenia na 9000kWh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak a cos dokładniejszego?

 

Konkretnie interesowało by mnie cały rok z podziałem na temperatury. Oczywiście interesują mnie najniższe z dnia :)

Potem bym sobie zliczył ile jest dni z tep ponad -10st. I tak np z 10 lat :)

Chciałbym wiedzieć ile konkretnie będzie działała grzałka. Może jest jakis serwis płatny?

 

Ja bym nie robil az takiego niedoszacowania. Poprostu zrob solidny OZC swojego domu dla swojej strefy klimatycznej (my na slasku mamy -20stC) i dokladnie taka pompe kup. Moze sie okazac ze tu mostek, tam mostek, tu mysz wlazla i wygryzla ocieplenie, tu przyjdzie w koncu ta zapowiadana zima stulecia i wtedy pojawi sie te minimalne niedoszacowanie. Wtedy albo wlaczysz grzalki albo napalisz w kominku :) Ale takich dni nie powinno byc za wiele no i musisz miec ta grzalke czy kominek. Jak nie masz to nie kombinuj - dodaj do wyniku OZC jakies 5-10% i taka pompe zaloz. Nie bedziesz przeciez marzl!

 

EDIT: Tak sobie mysle ze Ty zeby zrobic OZC swojego domku to chyba jakiegos inzyniera matematyka bedziesz musial wynajac i kupic mu duza tablice do wyprowadzania wzorow na te pola powierzchni kul i innych figur :D ;)

Edytowane przez Daga&Adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompa ciepla - zrob to sam ;) odcinek pt "rozdzielacz":

 

klocki dla duzych chlopcow:

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/1.jpg

 

Trojniki 5/4', nyple redukcyjne 5/4' na 1' i inne cudenka ;) Wszystko w ocynku bo rozdzielacz bedzie w studzience na zewnatrz:

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/2.jpg

 

Szesnascie polaczen skrecanych pozniej (gdyby klucze mialy jezyki to by im juz wisialy, choc nawet bez nich widac rozdziawione ze zmeczenia japy ;)

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/3.jpg

 

Kolejnych szesnascie polaczen skrecanych pozniej. Przy okazji widze ze zona ma jeszcze bieznik w kolach w calkiem niezlym stanie!

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/4.jpg

 

Jestem artysta!

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/5.jpg

 

Zaworki - glowne to 5/4', a na poszczegolne petle - 1'.

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/6.jpg

 

Serio jestem artysta :D

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/7.jpg

 

Ta dam! Rozdzielacze w pelnej krasie, glowne doplywy to PE40, a poszczegolne petle - PE32. Jutro im zrobie probe cisnieniowa.

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/8.jpg

 

http://szyna.civ.pl/rozdzielaczPC/9.jpg

 

Mimo ze od kotlowni do studzienki gdzie bedzie rozdzielacz mam ok 40mb, to zdecydowalem sie na PE40 na glowna rozdzielke. Dla mojej pompy (9kW) wymagany przeplyw to okolo 1,5-1,8m3/h, dla 15% roztworu glikolu i dla takich rur, obliczeniowa strata cisnienia dla calego kolektora to tylko 12kPa. Pociagnie to byle obiegowka na II biegu. Choc nie wliczam tu strat na rozdzielaczu, kilku dodatkowych ksztaltkach no i samym wymienniku w pompie ciepla - szacuje jednak patrzac na charakterystyke pracy standardowych obiegowek 40'tek ze na III biegu bedzie perfekt :-)

 

C.D.N.

Edytowane przez Daga&Adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak a cos dokładniejszego?

 

Konkretnie interesowało by mnie cały rok z podziałem na temperatury. Oczywiście interesują mnie najniższe z dnia :)

Potem bym sobie zliczył ile jest dni z tep ponad -10st. I tak np z 10 lat :)

Chciałbym wiedzieć ile konkretnie będzie działała grzałka. Może jest jakis serwis płatny?

 

Spróbuj tutaj: http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.po

Stacja rejestruje temperatury i inne parametr od wielu lat - chyba dość blisko od Ciebie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...