Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

W dokumencie masz podaną wartość minimalną dla PC - moduł wewnętrzny (15,5l/min) i od tego trzeba zacząć (ma wpływ na żywotność urządzenia). To czy na daną pętlę idzie 1,5l/min czy też inna wartość ma już znaczenie drugorzędne. U mnie pętle mają:

- 9 obiegów powyżej 100m

- 7 obiegów 70..80m

- 2 obiegi 66m

- 2 obiegi 42m

- 3 obiegi grzejnikowe

przepływy wg projektu to 8,3 (parter) + 12 (piętro) = 20,3 l/min Obiegów używanych jest w sumie 20 + 2 grzejnikowe, innymi słowy statystycznie 0,9l/min na jeden obieg - zimna i niedogrzania w żadnym punkcie nie stwierdziłem.

 

dziękuje bardzo mi pomogłeś. wnioskuje z tego, że jak czasami nie mam dogrzane to nie wina przepływów, dopiero co zacząłem ustawiać swoją PC i kombinować w drugiej taryfie więc czasami coś się zdarzy, że nie jest optymalnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobre pytanie

sam się troche zastanawiam

ale ludzie z atlantica mi tak przeliczyli że podobno nawet przy minus 20 nie wejdę w pierwszą taryfę i mam dużą szansę że grzałki mi sie nie załączą

 

z tą izolacją to wyjdzie w praniu.

 

właśnie przeczytałem twój opis domu- no to moja też wydoli przy minus 20 może

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Henok nie spotkałem się jeszcze na żadnym szkoleniu żeby ktoś zalecał zestawy pompowe takie jak ten na zdjęciu, żadna firma kotlowa (pompowa) tego nie promuje. Są to elementy montowane przez instalatorow którzy maja to wciskane w hurtowniach. Zakładają to na potęgę również w kotlach gazowych gdzie tez się nie sprawdza.

jeśli firmy gdzieś zalecają mieszacze to jest to podyktowane maksymalizacją kierunku "komfort użytkowania przeciętnego użytkownika" a nie kierunku "optymalizacja pracy układu dlap dociekliwych". Tych drugich jest zdecydowanie mniej a pierwsi chcą mieć komfortowo bez względu na to ile ich to bedzie kosztowało. 90% klientów na pytanie jaki maja piec odpowiada, że "biały" :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobre pytanie

sam się troche zastanawiam

ale ludzie z atlantica mi tak przeliczyli że podobno nawet przy minus 20 nie wejdę w pierwszą taryfę i mam dużą szansę że grzałki mi sie nie załączą

 

z tą izolacją to wyjdzie w praniu.

 

właśnie przeczytałem twój opis domu- no to moja też wydoli przy minus 20 może

 

 

no myślę, że nie wejdziesz w drogi prąd.. taż bym tak chciał, bo póki co to u mnie już ok 0 zaczyna brakować tanich godzin. Ale ja to bym potrzebował z 25 KW aby się w drugiej taryfie obejść do -20.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam czujkę pogodową, na zewnątrz po północnej stronie.

 

mógłbyś coś więcej na ten teram?

 

Jaki termostat/regulator. czy regulujesz do uzyskania temperatury wewnątrz i jakich w jakich godzinach, czy może regulujesz do uzyskania temp. na zew (takie oszustwo) no bo po co ta czujka zew. pogodowa???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mógłbyś coś więcej na ten teram?

 

Jaki termostat/regulator. czy regulujesz do uzyskania temperatury wewnątrz i jakich w jakich godzinach, czy może regulujesz do uzyskania temp. na zew (takie oszustwo) no bo po co ta czujka zew. pogodowa???

 

Sterowanie pompą ciepła odbywa się albo przez sterowanie pokojowe albo przez pogodowe. Ja mam pogodowe. Czujka zewnętrzna mierzy temperaturę i podaje do sterownika. Sterownik, przez podaną krzywą grzewczą wie kiedy temperatura jest na tyle niska by załączyć PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujka na zewnątrz - pogodowa - jest czytana przez automatykę kotła (węglowego, gazowego, elektrycznego, PCi itd). Kocioł ma ustawioną tzw. krzywą grzewczą. Przypomnij sobie szkołę i wykres funkcji y=aX +b gdzie:

y - to temperatura na powrocie podłogówki

a - współczynnik krzywej grzewczej (jej nachylenie)

X - temperatura na zewnątrz

b - przesunięcie krzywej w górę bądź w dół

Podejrzewam że Liwko steruje w ten sposób, że po ustawieniu odpowiedniej krzywej dodatkowo w swojej PCi w określonych godzinach poszczególnych dni tygodnia obniża temperaturę powrotu o 'b' stopni Celsjusza.

Poprawcie mnie jeśli bzdury piszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż tak minimalistycznego podejścia bym nie polecał. Mimo wszystko przydaje się możliwość odcięcia każdej pętli z osobna (np. w przypadku, gdy ktoś nie rozgarnięty przewierci rurkę ogrzewania podłogowego ;) ).

Co ma "' rozgarnięcie" do przewiercenia rurki. Przecież są zalane i nieoznaczone.Proszę nie zlecać wiercenia w podłodze i informować wykonawcę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobre pytanie

sam się troche zastanawiam

ale ludzie z atlantica mi tak przeliczyli że podobno nawet przy minus 20 nie wejdę w pierwszą taryfę i mam dużą szansę że grzałki mi sie nie załączą

 

z tą izolacją to wyjdzie w praniu.

 

właśnie przeczytałem twój opis domu- no to moja też wydoli przy minus 20 może

Chyba przesadzili z obiecankami ,albo coś pokręciłeś .

W drugiej taryfie przy minuś -20 C to musiałbyś mieć zapotrzebowanie około 2 kW dla -20

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterowanie pompą ciepła odbywa się albo przez sterowanie pokojowe albo przez pogodowe. Ja mam pogodowe. Czujka zewnętrzna mierzy temperaturę i podaje do sterownika. Sterownik, przez podaną krzywą grzewczą wie kiedy temperatura jest na tyle niska by załączyć PC.

 

Ok. krzywa grzewcza to oczywiste... i ze mierzy temperaturę na zewnątrz i ma czujnik to też oczywiste..

Tylko jak sami pisaliście ustala na podstawie pomiaru zew. temperaturę wody w obiegu i wszystko jest super, dopóki nie chcesz aby grzała tylko w 2. taryfie. Nie wiem jak u Was , ale u mnie jak reguluje krzywą grzewczą to już wyliczona temperatura jest końcowa i tyle. Jak pompa jest bardzo bliski tej temperatury - mala delta zasilanie/powrót to u mnie włącza inwerter i pracuje na np. 1/3 mocy, albo się wyłącza.

 

Nie mam możliwości podbijania docelowej temperatury obiegu grzewczego w poszczególnych godzinach sterując krzywą grzewcza. A Wasze pompy mają takie sterowanie?

 

Próbowałem bo mam taką opcje że pompa ma timer na 2 zadania dziennie i to było super, żeby wysterować prace na 2. taryfę (dalej pracując na krzywej grzewczej co ogranicza lub wyłącza pompa jak jest za ciepło)..... dopóki nie okazało się, że poniżej 0 stopni pompa nie daje rady w te 10h utrzymać 20 stopni w domu.

Żeby dołożyć parę godzin to wiadomo bez sensu trze baby przestawiać timer co zmianę temperatury zew a to bez sensu....

 

Przetestowałem opcje z termostatem i ustawieniem w godzinach taniego prądu wyższej temperatury o np. 2 stopnie i to w miarę ma sens. Niestety moja pompa w konfiguracji z termostatem już nie zwraca uwagi na krzywą grzewczą, tylko jak termostat mówi grzej to grzeje na zasadzie: zasilanie ma 5 stopni więcej niż powrót i koniec. Co prawda przy dobrym umiejscowieniu termostatu i doborze temperatur można osiągnąć cel tj. grzanie w taniej taryfie i nawet bez krzywej w cieplejsze dni będzie odłączał pompę powyżej zadanej temperatury. Niestety przechodzimy wtedy do trybu pracy on/off (zamiast regulacji mocy inwerterem, ale to też można chyba przeżyć jeśli da się na termostacie ustawić dość sporą histerezę to pompa pomimo przewymiarowania nie będzie taktować) . Niestety nie rozumiem po co wtedy czujnik pogodowy??

 

Czy u Was pompy mają inne opcje sterowania, czy ja po prostu coś źle zrozumiałem.

 

na razie myślę, że na typową zimę będę przełączał pompę w tryb pracy z termostatem (dzięki podbitym temp. w taniej taryfie większość tam wygrzeje a reszta tylko dociągnie w droższej) , a na sezony przejściowe i lato, na krzywą grzewczą z timerem na tanie godziny(wtedy w drogim prądzie się nie włączy a w tanim nie nagrzeje za dużo bo krzywa nie da)

 

 

Czy u was sterowniki pompy są po prostu bardziej życiowe, czy macie może na to jakiś lepszy pomysł?

 

czy wasze pompy działając z termostatem jak on każe im grzać to i tak ustawiają temperaturę do wartości krzywej grzewczej? Bo w takiej sytuacji nie byłoby problemu.... Moja niestety załącza wtedy pełną moc i boje się aby latem nie taktowała ( ale jak znajdę sterownik z opcję ustawienia histerezy to powinno chyba być ok)

 

macie może jakieś rady ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sjk, witaj w klubie :) Ty przynajmniej masz 2 przedziały czasowe do wykorzystania, u mnie jest 1 i obecnie CO idzie na zasadzie "jak leci" z drobną korektą. Ale po kolei.

1. CWU - moja PCi ma możliwość sterowania z zewnątrz (przez zwarcie odpowiednich styków) jedną z kilku - wybranych funkcji np "CWU stop" "CWU+CO Stop" "CWU+CO+dogrzewacz stop" - wybrałem zatrzymanie grzania CWU - tym steruje zegar zewnętrzny

2. CO - mam do wykorzystania 1 przedział na dzień (CWU też, ale teraz jest zegar) w którym mogę obniżyć powrót na CO - obniżam o 3,5st.C pn..pt w godzinach 6...13

 

W planie mam kupno termostatu (może DS1821 albo jaki inny termostat) i sterowanie wyłącznie zegarem zewnętrznym na zasadzie: tylko tanie godziny, ale jeżeli temp w pomieszczeniu (najmniej nasłonecznione) spadnie poniżej 20,5stC niezależnie od zegar włącz ogrzewanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba przesadzili z obiecankami ,albo coś pokręciłeś .

W drugiej taryfie przy -20 C to musiałbyś mieć zapotrzebowanie około 2 kW dla -20

 

 

 

przy zapotrzebowaniu 2KW to moc grzewcza 5KW powinna starczyć by wyrobić się w 10 godzin na dobę.

 

 

5KW*10godzin/24godziny daje 2 KW średnio domowo..??

czy jestem w błędzie ?? bo na mojej pompie póki co ta matematyka się zgadza, co prawda do -3stopni bo chłodniej jeszcze nie było...

 

 

 

czy po prostu PC maluxa20 w -20 stopniach traci moc poniżej 5 KW ??? bo to to masakra

 

mi w katalogu LG napisało, że w -15 stopniach grzejąc wodę na 40 stopni to z znamionowych 14 KW ma zostać 10KW

 

a poniżej no cóż... palenie w kominku obowiązkowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W planie mam kupno termostatu (może DS1821 albo jaki inny termostat) i sterowanie wyłącznie zegarem zewnętrznym na zasadzie: tylko tanie godziny, ale jeżeli temp w pomieszczeniu (najmniej nasłonecznione) spadnie poniżej 20,5stC niezależnie od zegar włącz ogrzewanie.

 

No właśnie ja też się ku temu skłaniam. W tanim prądzie ustawiam na 22 stopnie a w drogim np. 20 stopni . Wtedy tani załącza się zimą zawsze a jakby nie zdążył dogrzać ponad te 20 to niestety z drogiego sobie pomoże. Jak będzie cieplej to te ustawione 22 będzie powstrzymywać przewymiarowaną pompę aby nie zrobiła 25 stopni. Niestety u mnie z termostatem zawsze mam grzanie na 100 % mocy i nie korzystam z inwertera... ale nie wiem czy to nawet na korzysc rachunków nie wyjdzie, niestety trzeba będzie ustawić dużą histerezę tzn. - te 22 st termostat ma interpretować np. grzejemy ja spadnie poniżej 21 i ciśniemy do 23. trochę zmniejszy to komfort, ale jest szansa, że nie będzie pompy włączać i wyłączać raz po raz.

 

Zastanawiam się gdzie umieścić termostat aby był nie wrażliwy na przypadkowe zmiany temperatury??

 

w salonie kominek może go zmylić....

w sypialniach mam rozprowadzenie z kominka więc to samo.....

kuchnia - gotowanie....

łazienki to już w ogóle głupota.....

 

zostaje chyba znaleźć jakiś korytarzyk :/

 

u mnie jeszcze o tyle mam problem, że mam 2 lokale z jednej pc.

i jak ja sobie napalę w kominku i jest ciepło to nie znaczy, że u rodziców można nie grzać.

aby u siebie nie przegrzać za mocno tym kominkiem będę miał (tylko je kupie) termostaty proste w pokojach z rozprowadzeniem i salonie, które bedą odcinać poszczególne pętle. Ale 2. lokal musi być grzany.

 

Więc zaczynam kombinować ten termostat gdzieś klatka schodowa, ale tam łatwo przechłodzić i też go zmylić...

 

może jakiś czujnik bardzo blisko podłogi bo tam w miarę stała temperatura.... nie wiem jeszcze

 

 

a co do CO to fajnie masz o tyle, że obniżasz w stosunku do krzywej.

 

a co do CWU to ja mam 0 możliwości sterowania grzeje kiedy chce (jak spadnie temp w zasobniku) niezależnie od tajmera CO, czy termostatu a mało nawet jeśli pompa jest wyłączona :D (można oczywiście na stałe wyłączyć tryb CWU)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...