Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

na co musze zwrocic uwage

Przy wyborze pc zwróć uwagę na dopasowanie mocy do potrzeb Twojego domu. Dopasowania nie rób na m2, tylko za pomocą szacunku ozc.

Podłogówka w 100% to dobry wybór. Przy jej zakładaniu zwróć uwagę na długość pętli (nie powinny przekraczać 100m) i rozstaw rurek (10-15cm). Zastanów się gdzie i ile będzie rozdzielaczy, jeśli dom ma parter+piętro, to proponuję 2 rozdzielacze z dwoma obiegówkami. Pomiędzy pc, a rozdzielaczami nie powinno być bufora, a połączenie między pc a rozdzielaczami powinno być wykonane z grubszej rury np. Pex 32 lub więcej. To chyba najważniejsze sprawy. Nie pytasz o DZ, ale zrób duże z małymi oporami przepływu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

i rozstaw rurek (10-15cm). Zastanów się gdzie i ile będzie rozdzielaczy, jeśli dom ma parter+piętro, to proponuję 2 rozdzielacze z dwoma obiegówkami. .

 

..sorki, ale rozstaw często wynosi 20-25 cm więc 10-15 to spore przewymiarowanie - więcej rury, większe rozdzielacze, po co dwie pompy na taki domek ????????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..sorki, ale rozstaw często wynosi 20-25 cm więc 10-15 to spore przewymiarowanie

Więcej rurek, niższe temperatury, większy cop. 25 cm to sporo. Nie wiem jak dom jest ocieplony, więc przewymiarowanie nie zaszkodzi, a rura nie jest taka droga.

2 pompki nie są konieczne, ale mogą być wygodne przy sterowaniu góra/dół, zależy jaka jest konstrukcja budynku i jak się on nagrzewa. Na 250m2 nie jest to jakaś wielka extrawagancja. Można to jednak zrobić w każdej chwili, gdy zajdzie potrzeba.

Zapomniałem napisać najważniejszego: NIE instalować MIESZACZA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompa obiegowa kosztuje 350 zł a przy takiej inwestycji to pestka, a dlatego jest potrzebna druga pompka aby można było sprawniej nagrzewać wylewki dzięki temu pc będzie pracować non stop bez taktowania, z maxymalnym wykorzystaniem taniej taryfy, 2 czterdziestki na trójniku obciągną jedenastkę jak złoto, rozstaw rurek, zawsze co 10 cm na parterze bo i tak płacicie za m2 podłogówki, na poddaszu co 15, łazienki co 10, w interesie instalatora leży wciskanie kitu że wystarczy co 20-35 bo więcej kasy z metra mu zostaje, GZ im ma gęściej tym zimniejsza woda wraca czyli maxymalny rozbiór -ciągła praca, większa żywotność sprężarki, jeśli nie planujecie automatyki do podłogówki do najlepiej obiegi robić krótki do 65m, dzięki temu bardziej będą zrównoważone przepływy i instalatorowi zostanie mniej resztek, przy pompie ciepła należy zwrócić uwagę na 2 rzeczy pierwsza najważniejsza to jaka jest w niej sprężarka osobiście uznaję tylko copelanda odsyłam do wykresów, druga to sterownik, może być wszytko piękne jak z bajki ale jak ma kiepskie sterowanie to odbija się to w eksploatacji i w żywotności pompy, trzeba też wziąć pod uwagę serwisowanie opłaty z tym związane i wymogi gwarancyjne np wymiana glkolu co 3 lata lub wymiana anody magnezowej, to wszytko ma wpływ na koszty eksploatacyjne, co do wykonawców to trzeba poprosic o listę klientów których powinniście odwiedzić lub obdzwonić, wiarygodna będzie lista długa:D, a dziesięć telefonów do zadowolonych klientów powinno was uspokoić, bezpodstawne zaufanie pzry takiej inwestycji jest moim zdaniem naiwnością która zazwyczaj się kończy tak samo, zbyt wielu instalatorów zabiera się za montaz pomp ciepła nie mając do tego elementarnej wiedzy przez co ryzyko z roku na rok jest coraz większe przy wyborze ekip...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompa obiegowa kosztuje 350 zł a przy takiej inwestycji to pestka, a dlatego jest potrzebna druga pompka aby można było sprawniej nagrzewać wylewki dzięki temu pc będzie pracować non stop bez taktowania, z maxymalnym wykorzystaniem taniej taryfy, 2 czterdziestki na trójniku obciągną jedenastkę jak złoto, rozstaw rurek, zawsze co 10 cm na parterze bo i tak płacicie za m2 podłogówki, na poddaszu co 15, łazienki co 10, .

 

...herezja ocierająca się o szarlatanerię hehe...

, szczerze mówiąc nie widziałem jeszcze domu w którym są wszędzie ułożone rurki co 10 cm... ciekawe jaka przy tym układzie jest temp w łazienkach i innych mniejszych pomieszczeniach, oczywiście jak rozumiem w tym przypadku zdecydowanie polecasz elektrozawory no bo przecież jakoś tym układem trzeba sterować

...no i po co ludzie wymyślili kupę zasad projektowania instalacji ogrzewania podłogowego skoro to jest takie proste...

aha i czemu na dole 10 a na gorze 15? jak się domyślam część mocy z dołu jest przeznaczona na dogrzanie góry ?? hehe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm...

Mnie sie wydaje ze kladzenie obligatoryjnie rurek co 10cm jest rozwiazaniem wygodnym dla instalatora a nie dla inwestora, przeciez to inwestor za to zaplaci a instalator zmniejszy swoje szanse na "spiep**enie" czegos i ze moze nie dzialac prawidlowo.

Niestety, tutaj tez trzeba uwazac na "zlote" rady instalatorow, niby sie zmienilo a jednak jest tak samo tylko urzadzenia nowoczesniejsze.

Brzmi "fajnie": dajemy co 10cm bo tak sie teraz Pani daje, wszyscy tak robia i nikt nie narzeka, no chyba ze wziac pod uwage portfel inwestora -ale to sie nie liczy, przeciez to forsa frajera to nich placi.

Sorki, ale tak to wlasnie wyglada.

Instalator prawie "ZAWSZE" tak bedzie wykonywal instalacje, zeby nie musiec pozniej "za darmo" wracac i poprawiac jak cos spiep*** a nie dla dobra inwestora :). Koszty materialow czy pozniejszej eksploatacji nie maja juz takiego znaczenia bo to nie On zaplaci za to tylko inwestor.

 

Rurki nie sa drogie, "troszke" zwiekszona PCi tez nie, "niewielkie" zwiekszenie/przewymiarowanie DZ tez nie pociagnie jakis wielkich kwot, tak jak dodatkowa pompka obiegowa czy dodatkowe jakies "bajery" na rozdzielaczu ale podliczajac wszystko razem okazuje sie ze to juz spore kwoty wychodza jako te "drobiazgi".

 

Jak wspomnial przedmowca, po to wymyslono mozliwosc obliczania zeby nie wykonywac na tzw. czuja -bo tak sie robi i juz.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...herezja ocierająca się o szarlatanerię hehe...

, szczerze mówiąc nie widziałem jeszcze domu w którym są wszędzie ułożone rurki co 10 cm... ciekawe jaka przy tym układzie jest temp w łazienkach i innych mniejszych pomieszczeniach, oczywiście jak rozumiem w tym przypadku zdecydowanie polecasz elektrozawory no bo przecież jakoś tym układem trzeba sterować

...no i po co ludzie wymyślili kupę zasad projektowania instalacji ogrzewania podłogowego skoro to jest takie proste...

aha i czemu na dole 10 a na gorze 15? jak się domyślam część mocy z dołu jest przeznaczona na dogrzanie góry ?? hehe

 

skoro coś nie widziałeś albo nie wiesz to nie znaczy że to nie istnieje, odnoś się racjonalnie do argumentów zamiast pisać pianę, napisałem dlaczego tak się robi i co za tym stoi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm...

Mnie sie wydaje ze kladzenie obligatoryjnie rurek co 10cm jest rozwiazaniem wygodnym dla instalatora a nie dla inwestora, przeciez to inwestor za to zaplaci a instalator zmniejszy swoje szanse na "spiep**enie" czegos i ze moze nie dzialac prawidlowo.

Niestety, tutaj tez trzeba uwazac na "zlote" rady instalatorow, niby sie zmienilo a jednak jest tak samo tylko urzadzenia nowoczesniejsze.

Brzmi "fajnie": dajemy co 10cm bo tak sie teraz Pani daje, wszyscy tak robia i nikt nie narzeka, no chyba ze wziac pod uwage portfel inwestora -ale to sie nie liczy, przeciez to forsa frajera to nich placi.

Sorki, ale tak to wlasnie wyglada.

Instalator prawie "ZAWSZE" tak bedzie wykonywal instalacje, zeby nie musiec pozniej "za darmo" wracac i poprawiac jak cos spiep*** a nie dla dobra inwestora :). Koszty materialow czy pozniejszej eksploatacji nie maja juz takiego znaczenia bo to nie On zaplaci za to tylko inwestor.

 

Rurki nie sa drogie, "troszke" zwiekszona PCi tez nie, "niewielkie" zwiekszenie/przewymiarowanie DZ tez nie pociagnie jakis wielkich kwot, tak jak dodatkowa pompka obiegowa czy dodatkowe jakies "bajery" na rozdzielaczu ale podliczajac wszystko razem okazuje sie ze to juz spore kwoty wychodza jako te "drobiazgi".

 

Jak wspomnial przedmowca, po to wymyslono mozliwosc obliczania zeby nie wykonywac na tzw. czuja -bo tak sie robi i juz.

 

Pzdr.

czytaj proszę ze zrozumieniem,

podłogówkę kładzie się na metry, i to w interesie instalatora jest położyć jak najmniej rury

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie na metry sie i kladzie -nie wiem bo ja mialem wyliczone za calosc na podstawie zapotrzebowania domu i obliczenia instalacji dla danego zapotrzebowania.

Nie powiesz mi, ze cena jest zazwyczaj tak "dobrana", ze wliczone sa gesto polozone rurki a to dlatego zeby nie miec wspominanych wczesniej problemow. Niewielu instalatorow przelicza instalacje chocby jakims programem dedykowanym pod konkretne systemy producenckie a to by pomoglo w razie potrzeby skorygowac niepotrzebne wydatki.

Ja mam rurki w lazience polozone co 20cm i jedna drabinke i jest bardzo cieplo - nie wyobrazam sobie zeby zagescic to do 10cm miedzy rurkami.

Sam wspomniales wczesniej, ze zalezne jest to od ocieplenia domu etc. wiec dlaczego zalecasz obligatoryjnie co 10cm?

 

Na parterze mam chyba co 20-25cm rozlozone rurki ale w meander nie w slimak, na pietrze zreszta podobnie -dobrane do zapotrzebowania domu.

W domu jest wystarczajaco cieplo, zuzycie pradu dla mojego "ukladu" co i cwu za zeszly rok to 1 600 zl z 0,5m3 drewna spalonego w kominku.

W tym roku poki co zuzylem pradu za ok. 960 zl (pewnie wyjdzie podobnie jak w zeszlym roku)

 

Przeciez to mozna obliczyc albo zlecic instalatorowi czy np. producentowi/dystrybutorowi jesli u niego kupujemy materialy, bo i z takimi rozwiazaniami sie spotkalem gdy szukalem dla siebie.

 

Pzdr.

Edytowane przez piwopijca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czemu mi odrazu jedziesz? Jestem tu nowy. Siedzę i czytam naokrągło od kilku tygodni, ale napisałem coś po raz pierwszy tu i na elektrodzie. Nie wiedziałem czy w ogóle ktoś mi coś odpowie. I jeszcze nie szczególnie umiem się po forach poruszać. Po prostu nie widziałem.

 

Pozdrawiam..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam rurki w lazience polozone co 20cm i jedna drabinke i jest bardzo cieplo - nie wyobrazam sobie zeby zagescic to do 10cm miedzy rurkami.

Gęstość układania rurek nie ma znaczenia jeśli chodzi o przegrzewanie pomieszczeń, bo jeśli jest za ciepło, to zmniejszasz przepływ na rozdzielaczu albo temperaturę zasilania co. Rurki mogą być w łazience co 2cm i jeśli wyregulujesz układ, to nie będzie się nic przegrzewać.

Zalety gęstego układania podłogówki:

- praca w niższych temperaturach, co ma wpływ na COP

- większa odporność na błędy obliczeniowe i wykonawcze ocieplenia

Wady

- wyższa cena

Myślę, że rozstaw 15cm jest dosyć rozsądnym kompromisem między wadami i zaletami. Na elektrodzie bodziopl (Hubomag) pisze: "Powtarzam (na szybko bez liczenia), między co 10 cm a co 15 cm !! na 100m2 CO NAJMNIEJ 800mb rury (obojętnie jakiej, ale lepiej dobrej i drogiej)". Gość się chyba dosyć dobrze na tym zna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a jak chcesz ten układ regulować? przydławiając pętle? czyli zwiększając opory instalacji?

idealna instalacja jest tak dobrana, że przy w zasadzie otwartych na maxa wszystkich pętlach każde pomieszczenia dostaje tyle mocy grzewczej ile mu potrzeba a nie tak, że na wszelki wypadek damy więcej rur a później będziemy to wszystko przytłumiać....

to przytłumianie to jest właśnie odpowiednik mniejszego rozstawu rur w dobrze zaprojektowanej instalacji tylko opory o wiele wyższe....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem obliczaną (projektowaną) instalację na parametry 40/30C (zasilanie/powrót) dla -20/+20 (zewn./wewn.). Wprawdzie większość w ścianach, a nie w podłodze ale w zasadzie wszystko co 10 cm. Dodatkowo poprosiłem o przewymiarowanie. Nie żałuję bo mogę pracować na niższych parametrach (temp.) c.o. co daje lepszy COP. A dławienie? Owszem, ale nie tak jak wyżej - lepiej zmniejszyć temperatury (regulacja jakościowa), albo w ostateczności wydajność pompki (regulacja ilościowa). Dławimy tylko te pętle, które w porównaniu z najdłuższymi mają za małe opory. Niestety nie zawsze wszystkie pętle są równe (jak u mnie) i trzeba wyregulować przepływy żeby wyrównać temperatury - oczywiście z uwzględnieniem różnic np. między łazienką a sypialnią. To NIE JEST TAK ŻE DOKŁADAMY RUREK, A POTEM WSZYSTKO DŁAWIMY. Przepraszam za wrzaski, ale to nie tak. Nie tędy droga.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a jak chcesz ten układ regulować? przydławiając pętle?

Dokładnie tak, jak napisał mój poprzednik. Przede wszystkim obniżamy temperaturę wody grzewczej (krzywe grzewcze), a przytłumiamy TYLKO te pętle gdzie przepływ jest za duży lub jest za ciepło mimo regulacji całości na krzywych. Nie będzie ich dużo. Dokładny projekt podłogówki za 1000zł dla domku 100-200m2 to moim zdaniem przerost formy nad treścią. Lepiej za tą kasę dokupić więcej rury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widze że wam jest bez znaczenia czy pompa ogrzewa 140 l wody w ogrzewaniu podlogowym czy dwa albo trzy razy więcej

Bo to żadna różnica, 300l w tą, czy w tamtą przy kilkunastu m3 betonu nie gra roli. Podłogówka ba być bezwładna i akumulować ciepło - właśnie o to między innymi w niej chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...