Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Odwierty masz za krótkie na wykorzystanie do pompy ciepła. Z 1 metra odwiertu pozyskasz około 40-50 Watów, A ty potrzbujesz kilka kilowatów (dokładnie musisz to wyliczyć, albo oszacować na podstawie tego, jak dociepliłeś dom), czyli pewnie powyżej 100 metrów bieżących odwiertów.

Co do łaczenia źródła poziomego i pionowego - nie słyszałem, zeby ktoś tak kombinował. teoretycznie gdyby zrównoważyć przepływy - da się. Ale czy nie ma jakichś skutków ubocznych? Nie wiem.

Wentylacja mechaniczna ograniczy Ci zapotrzebowanie na ciepło o jakieś 20%. Wyrówna Ci również ciepłe powietrze w domu jak będziesz grzał kominkiem.

Kominek z płaszczem wodnym i pompa ciepła to wyzwanie dla hydraulika, Oczywiście można. Ale musi być dobrze zrobiona i przemyslana instalacja.

W mojej okolicy ubiegłej zimy zamarzło ludzim naczynko wyrównanwcze na strychu. Ludzie wrocili z nart, napaplili w kominku, ciśnienie zagotowanej wody rozwaliło kominek, dzieciaki poparzone. Masakra.

Jestem zwolennikiem prostoty. a taki układ (PC+kominek z płaszczem) jak dla mnie to za dużo kombinacji. Ale da się oczywiscie.

Co do kolektora poziomego - jak jest miejsce i nie zasłonięte, nie zarośnięte - można zrobić. Chociaż odwierty też już tańsze, a sprawność pompy ciepła przy odwiertach nieco wyższa. Poziomy kolektor wykonasz sam lub lokalnymi wykonawcami - to proste prace ziemne.

Z innych rad - jak pompa ciepła w domu to najlepiej podłogówka w całym domu, żeby nie trzeba było za bardzo podgrzewać wody, bo wtedy spada sprawność pompy ciepła.

I szacun za podejście pro-ekologiczne (czytaj NIE dla węgla). Oby więcej takich inwestorów, bo u mnie na pólnocy, śmieciuchy, śmieciuchy, śmieciuchy...

Edytowane przez pompiarz
Błąd ortograficzny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. czy możliwe jest łączenie kolektorów poziomych z pionowymi

Oczywiście, że jest możliwe. Ważne są metry rury w ziemi a nie ich orientacja w przestrzeni. Mogą być poziome, pionowe, po skosie, w pionowej spirali, jak kto chce.

2. czy warto rozwiercić otwory - miały mniej więcej od 10 do 16m każdy i wykorzystać w takiej konfiguracji?

To kwestia ceny i wykonania. Czym taniej i łatwiej, tym lepiej. Przy pionowych rurach musiałbyś kupić jakieś zakończenia na dole. Nie wiem ile to kosztuje, trzeba by to zgrzać (dodatkowy koszt). Pozostaje później zrównoważenie przepływów, żeby dz działało równomiernie. Da się to zrobić, ale przydadzą się przepływomierze (dodatkowy koszt), które są niepotrzebne przy jednakowych sekcjach jednorodnego dz. Zastanów się ile i czy cokolwiek zaoszczędzisz wykorzystując te odwierty. 3 sondy po 15m dają tylko 45m, a to na pewno nie wystarczy - zastąpią one jedną bardzo krótką pętlę poziomego, a takich pętli będziesz potrzebował kilka. Oszacuj koszty i zaangażowanie Twoje i innych osób i wybierz rozwiązanie łatwiejsze w realizacji.

3. Czy w ogóle takie głębokości mają sens?

Skoro 2m mają sens, to i 10 ma. Liwko ma odwierty po 10m i też działa.

4. czy na wypadek potrzeby dogrzania domu sensowne będzie instalowanie kominka z płaszczem wodnym czy powinienem rozpatrzeć inną decyzję?

Płaszcz wodny bym odpuścił ze względu na koszt i skomplikowanie układu. Dla pc najlepsze jest 100% podłogówki, płaszcz wymagać będzie bufora, dodatkowego sterowania osprzętu itd. Dobrze ociepl, załóż pc i jeśli już, to normalny kominek.

5. Nie potrafię liczyć mocy więc jeśli możecie mi pomóc to też poproszę. Kocioł miałem zaplanowany na 18kW.

Kocioł z pewnością miałeś sporo przewymiarowany. Potrzebna Tobie moc zależy m.in. od ocieplenia i tak na oko będzie w zakresie 6-11kW. Bez podania szczegółów grubości, położenia izolacji, bryły, wentylacji itp. nie da się tego dokładnie policzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Dziękuję serdecznie za podpowiedzi!

Budowanie pod kocioł na groszek... niby wszystko było jasne ale dla PC muszę obnażyć swoją sporą nieświadomość.

Mam dopiero piwnicę więc jest czas by mądrze rozegrać resztę. Proszę o zrozumienie!

Pompiarz, rwxw... żeby optymalnie wykorzystać PC, na co powinienem nastawić swój budżet i zmysły?

Piwnicy nie będę ogrzewał (siedzi prawie 3m w ziemi więc powinna się utrzymać bez oszronienia?:) ) ale czy powinienem bardziej ocieplić podłogę nad nią? Garaż jest w bryle i też nie będę go grzał więc podłogę nad garażem i jego ścianę wspólną z łazienką i salonem też potraktować solidniej? Jaka grubość styropianu Waszym zdaniem na podłogi i ściany? Chodzi raczej, co się sprawdza w Waszej praktyce bo teorię głoszą 'życzliwi' bardzo przeróżne :)

Czy podłogówkę, tzn. orórowanie c.o. pociągnąć też na ściny? Jeśli tak to, czy na te wewnętrzne czy zewnętrzne ściany, czy może pominąć parter a poddasze usprawnić? Dylematy... które być może dla Was są zaskakująco banalne :)

Może jesteście na bieżąco z urządzeniami (dla skompletowania instalacji co i cwu) - do mojej niedużej 'budowli' (kubatura 700m3, 134m2 pow. grzanej i 3 osób)?

Wiem rwxw (chyba Ty), że gdzieś skalkulowałeś swoją pracę nad ogrzewaniem podłogowym, ułożeniem kolektora i podłączeniem PC ale przetrząsnąłem internet i już nie mogę tego odnaleźć. Nie będzie to nadużycie jak o takie szczegóły zapytam?

Jeszcze jedno, teren pod kolektory poziome musi być dobrze nasłoneczniony, będą mu przeszkadzały posadzone po obu stronach tego terenu świerki? Słońce przed i po południu zawsze dzieli ten kawałek na światło i cień. Czy lepiej zaadoptować pod kolektory teren od frontu (docelowo ciągi komunikacyjne, parking i trawniki) gdzie słońce jest nieprzerwanie od jego wsch. do zach.?

Z góry dziękuję!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpadł mi do głowy jeszcze jeden pomysł...

Dom buduję na wzniesieniu. W odległości ok 120m i poniżej 8-10m bije z ziemi źródełko, które nawet w największe suwalskie mrozy nie marznie. Mieszkańcy jeszcze przed 30oma laty czerpali stamtąd wodę do picia przez okrągły rok. Co prawda lustro wybitej wody jest niewielkie (średnicy najwyżej 5m) bo przelewa się ona wartko do podmokłych nieopodal rozlewisk a w dalszej wędrówce do rzeki...

Może by wbić w to lustro kilka ćwieków ;) i stamtąd się energetyzować?

Nęka mnie myśl co z tą odległością i wędrówką cieczy do piwnicy (zawsze to ok 3m niżej) pod górkę? Czy na takiej odległości nie utraci temperatury a co gorsza, czy podoła pod nią się wtłoczyć?

PS. Nie mogę spać przez te myśli o PC... Gdzie jest pierwszy, który zaczął?! ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tylko teoretyk:) To co poniżej to luźne przemyślenia - zrobiłbym tak na Twoim miejscu.

 

Samej wody ze źródełka nei pobierzesz do pompy. Raz ze względu na wydajność tego źródła, po drugie ze względnu na przepisy prawa. To nie jest normalne korzystanie z wód. Potrzebny byłby operat wodno-prawny i chyba marne szanse, że dostaniesz zgodę. A na dziko będą problemy.

 

Robienie w tych miejscach odwiertów będzie trudne. Podobnie zrobienie kolektora poziomego. Glikol z rurą PE pływa. Do tego odległość od domu - 120 metrów to duże opory.

 

Chyba zostań przy kolektorze poziomym. Kolektor regeneruje się promieniowaniem słonecznym i wodą deszczową. Jeżeli słońca nie ma okresowo przewymiaruj go. Moim zdaniem lepsza taka lokalizacja zasłonięta przez kilka godzin niż zabrukowana. Chyba, ze przed domem nie masz kostki brukowej tylko jakieś kamyki przepuszczające wodę. Wtedy ok.

 

Strop pomiędzy piwnicą i parterem musisz ocieplić od dołu. Podobnie ściany pomiędzy pomieszczeniami ogrzewanymi i nieogrzewanymi. W tym drugim przypadku powody są dwa - straty ciepłą i ryzyko wykraplania wilgoci na zimnej ścianie.

Ile ocieplenia? Pewnie warto by zrobić obliczenia w OZC:) Na chłopski rozum dałbym połowę tego co na ściany zewnętrzne, wychodząc z założenia, że w pomieszczeniach nieogrzewanych (piwnica, garaż) temperatura będzie trochę powyżej zera przy -25 st. na zewnątrz (przy okazji jeakie w Twojej okolicy są realne najniższe temperatury zimą?).

 

Na sciany i podłogi daj na ile Cię stać. Zresztą czytałeś wątki o dociepleniu. Im lepiej docieplisz tym bardziej zminimalizujesz zapotrzebowanie budynku na ciepło - mniejsza pompa ciepła - mniejszy kolektor - mniejsze koszta eksploatacji.

 

Pamiętaj o ciepłych oknach.

 

No i wentylacja. Mechaniczna ograniczy zapotrzebowanie na ciepło o 1-2 kW.

 

Podłogówkę daj gęsto. Nie słuchaj wykonawców, bo będą Ci wmawiać, że co 20 cm też jest ok. Im gęściej ją zrobisz tym niższą temperaturą będziesz zasilał i podniesiesz wydajność pompy ciepła. Tutaj również najlepiej zrobić projekt. Ale jak nie chcesz daj wszędzie co 10 cm.

Zadbaj o to, żeby pętle podłogówki nie były zbyt długie (max. 100 m.b.) zmniejszysz opory tłoczenia. Jak duże pomieszczenie - daj dwie pętle po 100 m.b. zamiast jednej 200 m.b.

Gdzieś widziałem opinię, zeby wszystkie pętle podłogówki były równe. Ale to trudno pogodzić z oddzielnymi pętlami w każdym pomieszczeniu. Lepiej chyba trzymać się zasady, że każde pomieszczenie na oddzielnej pętli (lub dwóch jak duże pomieszczenie) i potem zrównoważyć przepływy rotametrami na rozdzielaczu.

Zrób oddzielne obwody do grzejników w łazienkach, zeby suszyć ręczniki.

 

I nie zrozumiełem Twojego pytania o c.o. na ścianach. Myślisz o ogrzewaniu ściennym?

 

Dla trzech osób wystarczy Ci zasobnik 150 litrów. Tylko w takich małych trudno znaleść wężownice o dużej powierzchni. Ale ja bym kupił 200 litrów z dwiema wężownicami - zyskasz na powierzchni wymiany przy podgrzewaniu c.w.u. i zawsze w w przyszłości będziesz mógł podłączyć np. solary do drugiej wężownicy.

 

To tyle na szybko - jak masz wątpliwości pytaj. Po to jest to forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Przy okazji jeakie w Twojej okolicy są realne najniższe temperatury zimą?

2. Pamiętaj o ciepłych oknach.

3. I nie zrozumiełem Twojego pytania o c.o. na ścianach. Myślisz o ogrzewaniu ściennym?

ad. 1. Temperatury odczuwalne sięgają czasem nawet 32-34st. Ale termometry zaledwie kilka dni w roku pokazują 28-29st.

ad. 2. Ciepłe okna to takie z 3 szybami i taśmą paraprzepuszczalną i paroszczelną przy montażu?

ad. 3. Tak, miałem na myśli ogrzewanie ścienne.

PS. To cenne informacje, dziękuję pompiarz! Już zaczyna mi się lekko w głowie układać :)

Ale pytań dopiero początek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Ciepłe okna są z reguły z 3 szybami ale także z większą ilością komór,nie koniecznie z montażem na taśmach.

Montaż okien z taśmami, to jedna z błędnych decyzji, które podjąłem podczas budowy domu. Na przeciętnej ( a nawet i ponad przeciętnej) budowie takie taśmy dadzą więcej kłopotów niż pożytku - trudno jest znaleźć wykonawców na kolejnych etapach, którzy odpowiednio obejdą się z taśmami: a) na etapie montażu okien b) na etapie ocieplenia zewn. c) na etapie tynków wewn. d) na etapie montażu parapetów. (jeszcze e) na etapie murowania - żeby glify były wyrównane )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OT: Tak, podpisuję się pod tymi "oboma ręcami". Przekonaliśmy się o tym boleśnie zwłaszcza, gdy okazało się, że klej z taśm siedział w skrzynce rolety i kleił wszystko, co napotkał. Na szczęście obyło się bez wymiany silników. Gorzej, że jakimś cudem taśma przykleiła się do szyby. Nie wiem, czy nie będzie ona do wymiany :( .

 

A w temacie: czy warto opomiarować (cały) układ z pompą ciepła?

Czy warto montować czujnik temperatury wewnętrznej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co masz na myśli opomiarowanie? Ja nie mam czujnika temperatury wewnętrznej i nie czuje takiej potrzeby. Inastalacja podłogowa współpracująca z pompą ciepła ma dużą bezwładność i reakcja na temperaturę zewnętrzną moim zdaniem jest wystarczająca daje mniejsza bezwładność.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...