Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Tak sobie siedzę i szukam haka jak by tu obejść konieczność załatwienia zezwolenia na budowę na wykonanie zjazdu z drogi polnej na moje pole (orne jeszcze). Z przytoczonych niżej ustaw jasno wynika że na wybudowanie ... nie wiem dokładnie czego ... na moich włościach wymagane jest najnormalniejsze w świecie zezwolenie budowlane

Proszę sobie wyobrazić piękną polską wiejską drogę wijącą się wśród pól i pagórków pięknej Jury Krakowsko-... obok niej orne pole na którym chcę postawić chałupę. Droga taka normalna dwie koleiny, a w środku trawka. Czasem błotko i kałuże czasem kurz na kilometr. Traktor czasem przejedzie, raz na tydzień furmanka. Zezwolenia na budowę będę musiał załatwiać co najmniej dwa. Dlaczego? proste: Zgodnie z ustawą zezwolenie straci moc za trzy lata, a przez te trzy lata nikt tego zjazdu nie wybuduje bo z czego na co? No chyba że wysypie taczkę gruzu i przejdę gehennę odbioru zakończonej budowy. Pomysłów na obejście mam kilka, ale o nich później napiszę ...

 

 

 

USTAWA

z dnia 21 marca 1985 r.

o drogach publicznych

 

 

Art. 1. Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

 

 

Art. 2. 1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1) drogi krajowe;

2) drogi wojewódzkie;

3) drogi powiatowe;

4) drogi gminne.

2. Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te drogi.

3. Drogi publiczne ze względów funkcjonalno-technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.1)), jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

 

 

Art. 2a. 1. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa.

2. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

 

 

Art. 3. Drogi publiczne ze względu na ich dostępność dzielą się na:

1) drogi ogólnodostępne;

2) drogi o ograniczonej dostępności, w tym autostrady i drogi ekspresowe.

 

 

Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:

...

8) zjazd - połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze, stanowiące bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

...

 

 

 

W/W USTAWA PRZED ZMIANĄ:

 

 

 

Art. 29. 1. Budowa lub przebudowa zjazdu należy:

1) w przypadku budowy lub przebudowy drogi, jeżeli powoduje to zmianę dostępności drogi - do zarządcy drogi;

2) w pozostałych przypadkach - do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu.

2. Zezwolenie na lokalizację zjazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wydaje się na czas nieokreślony. W zezwoleniu określa się miejsce lokalizacji zjazdu i jego parametry techniczne.

3. Ze względu na wymogi wynikające z warunków technicznych dróg publicznych zarządca drogi może odmówić wydania zezwolenia albo wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony.

4. Zezwolenie na lokalizację zjazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wygasa, jeżeli w ciągu 3 lat od jego wydania zjazd nie został wybudowany.

 

 

Art. 29a. 1. Za wybudowanie lub przebudowę zjazdu:

1) bez zezwolenia zarządcy drogi,

2) o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu zarządcy drogi

- zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10-krotności opłaty ustalanej zgodnie z art. 40 ust. 4.

2. Karę, o której mowa w ust. 1, zarządca drogi wymierza również za użytkowanie zjazdu po terminie określonym w zezwoleniu zarządcy drogi.

3. Termin płatności kary, o której mowa w ust. 1, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna.

 

 

Art. 30. Utrzymywanie zjazdów, łącznie ze znajdującymi się pod nimi przepustami, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi.

 

 

PO ZMIANIE:

 

USTAWA

z dnia 28 lipca 2005 r.

o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw1)

(Dz. U. 163 z dnia 26 sierpnia 2005 r.poz 1364 )

Art. 2. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 29 otrzymuje brzmienie:

 

"Art. 29. 1. Budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku budowy lub przebudowy drogi budowa lub przebudowa zjazdów dotychczas istniejących należy do zarządcy drogi.

3. Zezwolenie na lokalizację zjazdu, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem ust. 5. W zezwoleniu na lokalizację zjazdu określa się miejsce lokalizacji zjazdu i jego parametry techniczne, a w zezwoleniu na przebudowę zjazdu - jego parametry techniczne, a także zamieszcza się, w przypadku obu zezwoleń, pouczenie o obowiązku:

1) uzyskania przed rozpoczęciem prac budowlanych pozwolenia na budowę, a w przypadku przebudowy zjazdu dokonania zgłoszenia budowy albo wykonania robót budowlanych oraz uzyskania zezwolenia zarządcy drogi na prowadzenie robót w pasie drogowym;

2) uzgodnienia z zarządcą drogi, przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektu budowlanego zjazdu.

4. Ze względu na wymogi wynikające z warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne, zarządca drogi może odmówić wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu lub jego przebudowę albo wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony.

5. Decyzja o wydaniu zezwolenia na lokalizację zjazdu, o którym mowa w ust. 1, wygasa, jeżeli w ciągu 3 lat od jego wydania zjazd nie został wybudowany.";

2) w art. 29a w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) o powierzchni większej niż określona w zatwierdzonym projekcie budowlanym zjazdu";

 

 

 

----------------------------------------------------------

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 2 marca 1999 r.

w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

(Dz. U. 43 z dnia 14 maja 1999 r. poz 430)

 

§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

...

12) zjeździe - rozumie się przez to część drogi na połączeniu z drogą nie będącą drogą publiczną lub na połączeniu drogi z dojazdem do nieruchomości przy drodze; zjazd nie jest skrzyżowaniem,

...

 

§ 55. 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział skrzyżowań i zjazdów:

...

4) zjazd indywidualny - określony przez zarządcę drogi jako zjazd do jednego lub kilku obiektów użytkowanych indywidualnie.

...

§ 77. Zjazd z drogi powinien być zaprojektowany i wybudowany w sposób odpowiadający wymaganiom wynikającym z jego usytuowania i przeznaczenia, a w szczególności powinien być dostosowany do wymagań bezpieczeństwa ruchu na drodze, wymiarów gabarytowych pojazdów, dla których jest przeznaczony, oraz do wymagań ruchu pieszych.

 

§ 79. Zjazd indywidualny powinien mieć:

1) szerokość nie mniejszą niż 4,5 m, w tym jezdnię o szerokości nie mniejszej niż 3,0 m i nie większej niż szerokość jezdni na drodze,

2) nawierzchnię co najmniej twardą w granicach pasa drogowego,

3) przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 3 m, lub skosem 1 : 1, jeżeli jest to zjazd z ulicy,

4) pochylenie podłużne zjazdu w obrębie korony drogi dostosowane do jej ukształtowania,

5) na długości nie mniejszej niż 5,0 m od krawędzi korony drogi pochylenie podłużne nie większe niż 5%, a na dalszym odcinku - nie większe niż 15%.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/50200-zjazd-wymaga-zezwolenia-na-budow%C4%99/
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Panowie z drogówki podrapali się po makówkach, zrobiło się im głupio i uradzili, aby na wniosku o pozwolenie i na projekcje napisać "Projekt budynku ... z wyłączeniem zjazdu na drogę ... Papierów jeszcze nie złożyłem o pozwolenie więc nie wiem czy to przejdzie.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/50200-zjazd-wymaga-zezwolenia-na-budow%C4%99/#findComment-1156478
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Rzeczywiście - pozwolenie na budowę domu to małe miki w porównaniu ze zjazdami.

Sama przez to przechodzę (zjazd jest, ale chcemy go przesunąć w nowe miejsce a to jest dla nich budowa nowego).

Nie mogliśmy znaleźć projektanta. Kilku przetrzymało papiery a potem się wypięło. W międzyczasie minął termin ważności mapy do celów proj. Słowem koszmar.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/50200-zjazd-wymaga-zezwolenia-na-budow%C4%99/#findComment-1185904
Udostępnij na innych stronach

Art. 2.

W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 204,

poz. 2086 i Nr 273, poz. 2703) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 29 otrzymuje brzmienie:

"Art. 29. 1. Budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela lub

użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w

drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na

lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku budowy lub przebudowy drogi budowa lub przebudowa

zjazdów dotychczas istniejących należy do zarządcy drogi.

3. Zezwolenie na lokalizację zjazdu, o którym mowa w ust. 1, wydaje

się na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem ust. 5. W zezwoleniu na

lokalizację zjazdu określa się miejsce lokalizacji zjazdu i jego

parametry techniczne, a w zezwoleniu na przebudowę zjazdu - jego

parametry techniczne, a także zamieszcza się, w przypadku obu

zezwoleń, pouczenie o obowiązku:

1) uzyskania przed rozpoczęciem prac budowlanych pozwolenia na

budowę, a w przypadku przebudowy zjazdu dokonania zgłoszenia budowy

albo wykonania robót budowlanych oraz uzyskania zezwolenia zarządcy

drogi na prowadzenie robót w pasie drogowym;

2) uzgodnienia z zarządcą drogi, przed uzyskaniem pozwolenia na

budowę, projektu budowlanego zjazdu.

4. Ze względu na wymogi wynikające z warunków technicznych, jakim

powinny odpowiadać drogi publiczne, zarządca drogi może odmówić

wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu lub jego przebudowę albo

wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony.

5. Decyzja o wydaniu zezwolenia na lokalizację zjazdu, o którym mowa w

ust. 1, wygasa, jeżeli w ciągu 3 lat od jego wydania zjazd nie

został wybudowany.";

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/50200-zjazd-wymaga-zezwolenia-na-budow%C4%99/#findComment-1187948
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie siedzę i szukam haka jak by tu obejść konieczność załatwienia zezwolenia na budowę na wykonanie zjazdu z drogi polnej na moje pole (orne jeszcze).

 

W roku 2003 stałem przed dokładnie takim samym problemem: trzeba było załatwić sprawę zjazdu z drogi na moje pole (orne jeszcze). Kosztowało to 400 zł "kopertowego" i nagle okazało się, że ten zjazd jest tam od zawsze, a kupa badyli przydrożnych skrywa pod sobą utwardzenie żwirowe ;)

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/50200-zjazd-wymaga-zezwolenia-na-budow%C4%99/#findComment-1188524
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...