Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplanie poddasza - juz nic nie wiem:(


Recommended Posts

Jak to jest? Wydawalo mi sie, ze wiem juz duzo, ale im bardziej sie probuje zaglebic, tym mniej wiem. Moze znajdzie sie osoba uprzejma i wytlumaczy mi moje watpliwosci. Mam dach pokryty dachowka cementowa na latach i kontrlatach. Na krokwiach jest membrana Corotop z przepuszczalnoscia okolo 1300. Teraz musze myslec o zaizolowaniu poddasza, gdyz ma byc uzytkowe. Poniewaz krokwie mam 18 cm, wiec wymyslilem sobie, ze miedzy je wloze welne mineralno 15 cm, na to stelaz pod plyty g/k i miedzy stelaz dodatkowo 5 cm wełny. Czy to dobra koncepcja?

Nasuwaja mi sie jeszcze inne pytania:

1. Czy mam robic szczeline miedzy membrana a pierwsza warstwa wełny? Czy jesli tak, to czy musze sie bardzo starac, zeby byla ona strasznie rowna?

2. Czy mam umiescic folie i czy ma byc ona przeciwwitrowa, przeciwwilgoci i w ktorym miejscu jesli tak. Czy miedzy warstwami welny, czy m-dzy plyta g/k a welna?

3. Jesli zastosuje xxxMate pewnej firmy, ktorej szerokosc rolki wynosi 120 cm, to jak mam ja przycinac, jesli mam odleglosci miedzy krokwiami od 75 do 90 centymetrow. Jesli bede "jechal" po dlugosci to bede mial strasznie duzo odpadow, jesli po szerokosci to duzo laczen. Co wybrac?

 

Jesli ktos bylby uprzejmy mi odpowiedziec to bardzo dziekuje.

 

Wiem, ze podobne sprawy, byly juz wielokrotnie poruszane na forum, ale jakos nie moge, czytajac te posty, uporzadkowac swojej wiedzy.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na moim poddaszu użytkowym właśnie skończyli ocieplenie i płyty. Wyglądało to tak: dach tak samo jak u ciebie, dachówka cementowa i membrana. Właśnoie dlatego zakładaliśmy mebranę a nie zwykłą folię, żeby można było dociskać wełnę. Położyliśmy 15 cm wełny, potem folię, stelaż i na to płytę. Pomiędzy folią a płytą powinna być szczelina, żeby to wszystko mogło oddychać ( taka poduszka powietrzna), dlatego nienajlepszym pomysłem wydaje mi się dodatkowa wartswa wełny na stelażu.

Nie jestem co prawda ekspertem w tej dziedzinie, ale podzieliłam się swoimi doświadczeniami. U nas zostało to zrobione wzgodnie ze sztuką budowlaną więc powinno być poprawnie. A tak na marginesie 15 cm wełny w zupełności wystarczy.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat, 15 cm wystarczy?! Obecnie standard to 20 cm, a niektórzy dają 25. Po czym wnosisz Klaudio, że wystarczy? Najwięcej ciepła ucieka przez dach, więc trzeba go dobrze ocieplić.

Z tą folią niby-paroprzepuszczalną też bym uważał - podobnież >1300 g/mkw/24h to za mało i min. to >3000 g. Ja mam taką 1300 i zachowuje się jak tropik w namiocie - po dotknieciu woda przenika do środka. Spece od budowlanki mówią o obowiązkowej szczelinie wentylacyjnej między folią paroprzepuszczalną a wełną.

Tommco, ja też mam nieraz mętlik jak czytam wypowiedzi niektórych forumowiczów. Znajdź sobie takich, którzy dają konkretne, dobre rady z argumentacją i trzymaj się ich. Od dachów itp. najlepszy jest Wojciech NItka - wejdź w "szukaj" i poszukaj :smile:

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad.1

Teoretycznie, nie potrzeba robić szczeliny między wełną a folią wysokoparoprzepuszczalną, ale lepiej ją zrobić. Szczeline należy bezwglenie robić przy deskowaniu. U mnie krokwie mają 18 cm, ja dałem 15 cm wełny, czyli szczeline 3 cm między wełna a folią.

ad.2

Szczelną folię przeciwwilgociową najlepiej dać tuż pod płytą g-k. Czyli reasumując:

- dachówka

- folia wyokoparoprzepuszczalna

- szczelina (opcjonalnie)

- wełna

- folia nieprzepuszczalna

- płyta g-k.

 

Faktycznie 20 cm wełny to nie za dużo, jak dla poddasza uzytkowego, był taki wątek na Forum, gdzie wypowadali się uzytkownicy, że im zimno. Ja miałem dać 20 cm, ale chyba dam więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy niektorych membranach nie trzeba robic szczeliny - sprobujcie wydebic od sprzedawcow kawalek folii ktora zamierzacie kupic i przykryjcie nia garnek z ciepla woda. w drugim doswiadczeniu nalejcie na folie wode. test wam duzo powie.

 

co do grubosci ocieplenia to zawsze mozna dawac wiecej o mniej ciepla ucieknie. chodzi o "optymalizacje" inwestycji. (np grubsza welna to grubsza wiezba - i welna i drewno kosztuje sporo). poza tym jak wygladaja okna dachowe na tak grubym dachu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg mnie najbardziej newralgiczne jest miejsce przy murlacie - trzeba odpowiednio ocieplic a jednoczesnie umozliwic wentylacje. mozna np wtedy w welne na scianie kolankowej miedzy krokwiami wcisnac kilka odcinkow rurki pcv np fi16 tak aby umozliwic przeplyw powietrza. nie wolno zapomniec o wentylacji przed oknami dachowymi i na kalenicy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 2003-02-16 15:34, Tommco wrote:

Jak to jest? Wydawalo mi sie, ze wiem juz duzo, ale im bardziej sie probuje zaglebic, tym mniej wiem. Moze znajdzie sie osoba uprzejma i wytlumaczy mi moje watpliwosci. Mam dach pokryty dachowka cementowa na latach i kontrlatach. Na krokwiach jest membrana Corotop z przepuszczalnoscia okolo 1300. Teraz musze myslec o zaizolowaniu poddasza, gdyz ma byc uzytkowe. Poniewaz krokwie mam 18 cm, wiec wymyslilem sobie, ze miedzy je wloze welne mineralno 15 cm, na to stelaz pod plyty g/k i miedzy stelaz dodatkowo 5 cm wełny. Czy to dobra koncepcja?

Nasuwaja mi sie jeszcze inne pytania:

1. Czy mam robic szczeline miedzy membrana a pierwsza warstwa wełny? Czy jesli tak, to czy musze sie bardzo starac, zeby byla ona strasznie rowna?

2. Czy mam umiescic folie i czy ma byc ona przeciwwitrowa, przeciwwilgoci i w ktorym miejscu jesli tak. Czy miedzy warstwami welny, czy m-dzy plyta g/k a welna?

3. Jesli zastosuje xxxMate pewnej firmy, ktorej szerokosc rolki wynosi 120 cm, to jak mam ja przycinac, jesli mam odleglosci miedzy krokwiami od 75 do 90 centymetrow. Jesli bede "jechal" po dlugosci to bede mial strasznie duzo odpadow, jesli po szerokosci to duzo laczen. Co wybrac?

 

Jesli ktos bylby uprzejmy mi odpowiedziec to bardzo dziekuje.

 

Wiem, ze podobne sprawy, byly juz wielokrotnie poruszane na forum, ale jakos nie moge, czytajac te posty, uporzadkowac swojej wiedzy.

Pozdrawiam

Jeżeli chodzi o grubość warstwy ocieplenia:20cm to minimum (to prawda,że jeszcze 6lat temu było to 15cm) ułożone tak jak to opisałeś z tym że jako warstwę 5cm polecam wełnę w płytach o większej gęstości (taką jak do ścianek działowych z płyt gipsowo-kartonowych) - pewniejsza będzie warstwa gr. 10cm czyli razem 25cm (zapewniam że warto). Nie słuchaj podpowiedzi w stylu: Panie,a po co tyle tego?!! Spotkałem już dachy ocieplane 30cm wełny i było to w "naszem" kraju i nie w domach krezusów tylko w budynkach wielorodzinnych budowanych przez co solidniejsze, polskie firmy i żaden z kierowników, czy inspektorów nadzoru nie twierdził, że to przesada stukając się znacząco w głowę, co jest cechą wielu naszych fantastycznych "majstrów" od wszystkiego, głównie od flaszki i peta w zębach. Ten kto podpowiada nie będzie u Ciebie mieszkał, ani płacił Twoich rachunków za ogrzewanie. Idąc na kompromis i nie zaniżając "skosów" grubość 25cm możesz dać tylko w poziomie (jeżeli "ścinasz" sufit na wysokości jętek, tudzież kleszczy). Co do folii to przy paroprzepuszczalności 1300g/m2/24h, bezpieczniej jednak zostawić ową słynną szczelinę wentylacyjną - uzyskasz ją "pakując" wełnę 15cm w krokwie 18cm, natomiast co do folii paroizolacyjnej to proponuję mocować ją do gotowego rusztu, pomagając sobie przed płytowaniem taśmą dwustronną, zachowując oczywiście odpowiednie "zakładki". Na tak przygotowany ruszt pokryty folią przykręć płyty gipsowo-kartonowe.Czyli folia między konstrukcję, a płytę. Ideałem jest pokrycie dwuwarstwowe, wtedy folię paroizolacyjną założyć możesz pomiędzy warstwami płyt gipsowo-kartonowych. W tym drugim przypadku (pokrycia dwuwarstwowego) płyty mocujemy na tzw. "mijankę" tj. tak by łączenia nie wypadały jednocześnie na dwóch warstwach płyt. Odpady z wełny? Planuj prace tak, aby odcinki z szerokości wałka "wchodziły" łączone między inne krokwie, oczywiście z nadmiarem. Wełnę w rolkach tnij przed jej rozpakowaniem, nawet jeszcze w folii, wtedy łatwiej gromadzić i kontrolować pozostające kawałki, a poza tym zwykle jest sporo miejsc, gdzie mogą się przydać np. ściany szczytowe,okolice murłat, ceramiczne ścianki działowe. Jeżeli nie musisz to nie oszczędzaj na tym etapie, a najlepiej najpierw to przelicz. I jeszcze jedna uwaga, przy pokryciu jednowarstwowym, profile główne tzw. nośne mocuj na krokwiach i jętkach w rozstawie co 40cm (nie jak w starych katalogach i normach producentów systemów suchej zabudowy co 60cm), nie zapomnij o uchwytach, a także profilach przyściennych. Jeżeli pod jętkami będziesz miał większe niż 12,5cm obniżenie, zrób w poziomach ruszt krzyżowy. Powodzenia. Hipcio.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje bardzo Hipcio! Dzieki takim ludziom jak Ty znow chce mi sie wziac z zapałem do roboty :smile: Troche nie rozumiem o tym ruszcie krzyzowym....ale przemysle to, to pewnie do czegos dojde :razz: Wydaje mi sie, ze juz zdecydowałem. Zrobie w sumie 20 cm i moze rzeczywiscie pokusze sie o 25 na jetkach. Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Zbychu

 

nie musisz tam dawać folii

zapewnij ciagłość szczeliny od dołu (okapu) do góry (kalenica lub przestrzeń nad ocieplanymi jętkami - tzw szczyt) tak aby mogła spełniać swoje zadanie - wentylować, czyli usuwać ewentualną wilgoć z deskowania czy wełny

 

"szczelina 3 cm, 15 wełny, ruszt + 8 cm wełny" to układ optymalny

 

między wełną a wykończeniem od wewnątrz poddasza (płyty g-k, boazeria) należy umieścić folię paroizolacyjną

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...