Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak przygotować ściany pod gips szpachlowy??


Recommended Posts

Witam, kilka dni temu zakupiłem Gips Szpachlowy Extra firmy Frans-Pol z myślą o wygładzeniu ścian. Ściany są otynkowane i pomalowane farbą emulsyjną [ nie pamiętam jaką]. Oto moje pytania:

1. Czy trzeba te ściany gruntować, jeżeli tak to czym?

2. Czy mogę położyć gips na farbe?

3. Jak umyć ściany?

4. Chce dać aluminiowe narożniki wokół okien, jak je zamocować i czy można je pokryć tym gipsem?

 

Z góry dziekuje za odpowiedź, pzdr. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gips Szpachlowy Extra firmy Frans-Pol
lepsza jest gładź gipsowa ekstra, twardsza i bardziej biała ( u mnie gips szpachlowy poszedł jako podkładowa do wyrówniania scian i na to gładź)

 

Czy trzeba te ściany gruntować, jeżeli tak to czym?
grunt rozcieńczony 1:1 , Np ceresit CT 17

 

Czy mogę położyć gips na farbe?
zelęzy od powłoki i jej przyczepności najlepiej farbe usunąć lub zeszczotkowac , możesz uzyc szlifierki oscylacyjnej i grubego papieu sciernego.

 

Jak umyć ściany?
czysta wodą przed gruntowaniem

 

Chce dać aluminiowe narożniki wokół okien, jak je zamocować i czy można je pokryć tym gipsem?
poziomuje lub pinuje i zatapia sie s gips tak aby kant narożnika wystawał. ( póżniej go zamalujesz farbą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mogę coś podpowiedzieć, bo praktykę zdobywałem na swoim a rękę jak się okazało mam lepszą niż fachowcy co u koleżanki robili w tym samym czasie ;)

 

Ale od początku.

 

Osobiście używałem Gipsaru Atlasa, 5 lat temu naprawdę trudno było o coś lepszego. Np. Nida-Gips była do kitu, grudziłą się i kiepsko mieszała. Tego co piszesz to nie znam.

 

Przed gipsowaniem przyjrzyj się ścianom, wszystkie rysy i pęknięcia zabezpiecz siatką (do kupienia w rolkach za pare złotych). Siatka musi bardzo dobrze przylegać, zwłaszcza w narożnikach, inaczej będzie odłazić a wygląda to potem wyjątkowo paskudnie. Ja mam cały sufit wysiatkowany, bo był w fatalnym stanie... i nic nie pęka po 5 latach! :D Jeśli chcesz poprowadzić jakies kable - zrób to przed kładzeniem gładzi, bo potem będziesz się wqr... :lol:

 

1. Mieszanie. Bierzesz wiaderko, napełniasz tak do połowy letnią wodą i dosypujesz gipsu, mieszać najlepiej wiertarką z nałożoną mieszalnicą (taki pręt z quasi-wiatraczkiem na końcu) do konsystencji rzadkiej kaszki ryżowej (z połyskującą powierzchnią, o luźnej, plastycznej strukturze, ale nie za luźnej bo wszystko pochlapiesz. Dobrze jest dosypać do gładzi garstkę kleju (nie pamiętam jaki konkretnie używałem, ale przypominał drobno zmielone trociny), wtedy mniej się pyli przy szlifowaniu.

 

2. Nakładanie. Pic polega na tym, żeby nałożyć zanim nie stężeje - zatem w miarę szybko. Będzie ci potrzebna paca, najlepiej nie za długa, tak z 30-40 cm na początek w zupełności wystarczy. Nie żałuj i kup pacę jak najlepszej jakości, z twardej nierdzewki. Jak juz masz tą pacę to w uzyskanej mazi zanurzasz np. szpachelkę, ta szpachelką nabierasz trochę gładzi i rozprowadzasz po pacy, Następnie pacą jednym ruchem (trzeba poćwiczyć) nakładasz nie za grubą warstwę.

 

3. Warstwy - dobrze aby były nie za grube, najlepiej ze 2-3 cienkie warstwy o jak najmniejszej liczbie gufrów. Im bardziej gładką gładź położysz, tym mniej będzie do szlifowania. A to jest najbardziej upierdliwy kawałek roboty.

 

4. Krawędzie. Tu jest najtrudniej, trzeba ładnie wyprofilować najlepiej małą szpachelką. Jeśli masz jakieś krawędzie zewnętrzne (jakieś słupki itd) to wzmacniasz je kątownikiem aluminiowym, są takie specjalne cienkie do tego celu.

 

5. Szlifowanie. Kup sobie kilka jednorazowych maseczek chirurgicznych, jakieś ubranie przeznacz na straty, przyda się także czepek. Okulary nie zdają egzaminu bo co chwilę nic nie widać - zwłaszcza przy suficie... Kup też siatkę do szlifowania (papier szybciej się zatyka i bardziej pyli) oraz specjalną packę na której rozepniesz siatkę. Szlifujesz powoli okrężnymi ruchami, do uzyskania całkowitej gładzi. W zasadzie jak zaczniesz szlifować to nie należy już potem wracać do nakładania gładzi, ale na początku pewnie ci się to nie uda... wedy pamiętaj o dokładnym umyciu ściany albo przetarciu kilkakrotnie wilgotną szmateczką, aby usunąć drobiny po szlifowaniu. Nie wolno "doszlifować się" do starej farby, będzie widać jak cholera. Jesli tak się stanie, kładziesz gładź na nowo. Sorry :(

 

Po szlifowaniu dobrze jest jeszcze raz zagruntować, można użyć unigruntu albo rozcieńczonej farby emulsyjnej - gładź pije że hej.

 

Pamiętaj, że jeśli teraz widać trochę to po malowaniu będzie bardzo widać. Jeśli czujesz pod paluchem, że jest nierówno - to znaczy że jest nierówno, wyjdzie dopiero np. przy gruntowaniu. Jeśli położysz następną warstwę zanim poprzednia zdąży wyschnąć - może odejść całkowicie albo oderwać się od podłoża, wtedy jak się popuka w to miejsce to jest taki fajny głuchy odgłos. Czasem lubi odlecieć w całości :lol:

 

Jeśli ściana jest bardzo nierówna to można pod gips położyć np. warstwę tynku (ja nawet używałem wylewki samopoziomującej :oops: bo mi trochę zostało :lol: )

 

Po położeniu gładzi pomieszczenie powinno się dobrze wietrzyć, bo gips oddaje wilgoć w trakcie wiązania. Przygotuj się także na bolesne bąble na dłoni, rękawiczki niewiele tu pomogą ale warto spróbować.

 

Ja wykończyłem w gładziach mieszkanko 57 m i jestem bardzo zadowolony, choc mogłem się bardziej postarać przy detalach... ale końcówka była ostra, momentami żałowałem, że nie pomalowałem po prostu na starą farbę i już :lol: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Big THX za wyczerpujące porady Kropi, napewno się przydadzą. Mam nadzieje, że do roboty zabiore się jak najszybciej, pzdr.

 

EDIT:

Ma ktoś jakiś patent na odpadający tynk wokół rurek od ogrzewania centralnego? Strasznie mnie to irytuje, gdy niekiedy uderzy się w taką rurkę a tynk myk na podłoge, zdarzyło sie nawet tak ze odpadł sam z siebie[może od gorąca? :roll: ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Ja mogę coś podpowiedzieć, bo praktykę zdobywałem na swoim a rękę jak się okazało mam lepszą niż fachowcy co u koleżanki robili w tym samym czasie ;)

 

Ale od początku.

 

Osobiście używałem Gipsaru Atlasa, 5 lat temu naprawdę trudno było o coś lepszego. Np. Nida-Gips była do kitu, grudziłą się i kiepsko mieszała. Tego co piszesz to nie znam.

 

Przed gipsowaniem przyjrzyj się ścianom, wszystkie rysy i pęknięcia zabezpiecz siatką (do kupienia w rolkach za pare złotych). Siatka musi bardzo dobrze przylegać, zwłaszcza w narożnikach, inaczej będzie odłazić a wygląda to potem wyjątkowo paskudnie. Ja mam cały sufit wysiatkowany, bo był w fatalnym stanie... i nic nie pęka po 5 latach! :D Jeśli chcesz poprowadzić jakies kable - zrób to przed kładzeniem gładzi, bo potem będziesz się wqr... :lol:

 

1. Mieszanie. Bierzesz wiaderko, napełniasz tak do połowy letnią wodą i dosypujesz gipsu, mieszać najlepiej wiertarką z nałożoną mieszalnicą (taki pręt z quasi-wiatraczkiem na końcu) do konsystencji rzadkiej kaszki ryżowej (z połyskującą powierzchnią, o luźnej, plastycznej strukturze, ale nie za luźnej bo wszystko pochlapiesz. Dobrze jest dosypać do gładzi garstkę kleju (nie pamiętam jaki konkretnie używałem, ale przypominał drobno zmielone trociny), wtedy mniej się pyli przy szlifowaniu.

 

2. Nakładanie. Pic polega na tym, żeby nałożyć zanim nie stężeje - zatem w miarę szybko. Będzie ci potrzebna paca, najlepiej nie za długa, tak z 30-40 cm na początek w zupełności wystarczy. Nie żałuj i kup pacę jak najlepszej jakości, z twardej nierdzewki. Jak juz masz tą pacę to w uzyskanej mazi zanurzasz np. szpachelkę, ta szpachelką nabierasz trochę gładzi i rozprowadzasz po pacy, Następnie pacą jednym ruchem (trzeba poćwiczyć) nakładasz nie za grubą warstwę.

 

3. Warstwy - dobrze aby były nie za grube, najlepiej ze 2-3 cienkie warstwy o jak najmniejszej liczbie gufrów. Im bardziej gładką gładź położysz, tym mniej będzie do szlifowania. A to jest najbardziej upierdliwy kawałek roboty.

 

4. Krawędzie. Tu jest najtrudniej, trzeba ładnie wyprofilować najlepiej małą szpachelką. Jeśli masz jakieś krawędzie zewnętrzne (jakieś słupki itd) to wzmacniasz je kątownikiem aluminiowym, są takie specjalne cienkie do tego celu.

 

5. Szlifowanie. Kup sobie kilka jednorazowych maseczek chirurgicznych, jakieś ubranie przeznacz na straty, przyda się także czepek. Okulary nie zdają egzaminu bo co chwilę nic nie widać - zwłaszcza przy suficie... Kup też siatkę do szlifowania (papier szybciej się zatyka i bardziej pyli) oraz specjalną packę na której rozepniesz siatkę. Szlifujesz powoli okrężnymi ruchami, do uzyskania całkowitej gładzi. W zasadzie jak zaczniesz szlifować to nie należy już potem wracać do nakładania gładzi, ale na początku pewnie ci się to nie uda... wedy pamiętaj o dokładnym umyciu ściany albo przetarciu kilkakrotnie wilgotną szmateczką, aby usunąć drobiny po szlifowaniu. Nie wolno "doszlifować się" do starej farby, będzie widać jak cholera. Jesli tak się stanie, kładziesz gładź na nowo. Sorry :(

 

Po szlifowaniu dobrze jest jeszcze raz zagruntować, można użyć unigruntu albo rozcieńczonej farby emulsyjnej - gładź pije że hej.

 

Pamiętaj, że jeśli teraz widać trochę to po malowaniu będzie bardzo widać. Jeśli czujesz pod paluchem, że jest nierówno - to znaczy że jest nierówno, wyjdzie dopiero np. przy gruntowaniu. Jeśli położysz następną warstwę zanim poprzednia zdąży wyschnąć - może odejść całkowicie albo oderwać się od podłoża, wtedy jak się popuka w to miejsce to jest taki fajny głuchy odgłos. Czasem lubi odlecieć w całości :lol:

 

Jeśli ściana jest bardzo nierówna to można pod gips położyć np. warstwę tynku (ja nawet używałem wylewki samopoziomującej :oops: bo mi trochę zostało :lol: )

 

Po położeniu gładzi pomieszczenie powinno się dobrze wietrzyć, bo gips oddaje wilgoć w trakcie wiązania. Przygotuj się także na bolesne bąble na dłoni, rękawiczki niewiele tu pomogą ale warto spróbować.

 

Ja wykończyłem w gładziach mieszkanko 57 m i jestem bardzo zadowolony, choc mogłem się bardziej postarać przy detalach... ale końcówka była ostra, momentami żałowałem, że nie pomalowałem po prostu na starą farbę i już :lol: .

 

 

...dobry gips na naukę ale cudów nim się nieda się nim zrobić, zbyt mała przypepność, bardzo miękki co zapewne pomogło ci wyszlifować ścianę idealnie, przy gruntowaniu trzeba uważac żeby nie wytzreć dziur w ścianie pędzlem.

Jego jedyną zaletą to chyba jest tylko to że jest tani i ma długi czas pracy. Nadaje się raczej do majsterkowania w domu a nie do szpachlowania dużych powierzchni.

Najlepszy gips jaki do dziś spotkałem jest CE-78 dosyc drogi ale idealnie się go nakłada a obróbka heh papier 80ka reszta zależy od ręki

 

:wink:

Z tańszych wersji szpachla francuska, po rozmieszaniu ma lekko brązowy kolor, idealnie się nakłada, świetna przyczepność czy to GK czy też ściana tynkowana, w miare długi czas pracy.

Dodam jeszcze, że po wsypaniu gipsu/gładzi do wiadra z wodą dobrze jest odczekać jakiś 3-5minut potem dopiero rozmieszać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli o ATLASA chodzi to faktycznie GIPSAR UNI to żadna rewelacja jeżeli chodzi o jakość. Może i biała gładź ale do docierania wystarczy WYBORCZA :wink: GIPSAR MAX to z kolei anty-GIPSAR UNI .Skubany jest taki twardy, że się remontów odechciewa. MEGARON GT-120 polecam. Mniej więcej w cenie MAXA ale pracuje się przyjemnie no i jakość rewelacja.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...