Frankai 24.06.2009 23:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2009 Większość ma ogrzewanie z zewnątrz i nic sobie nie podgrzeje.Rzuciłem ciepełko na CO a wilgotność 75%. A w maju przy upałach spadła poniżej 30%. Łatwiej podnieść wilgotnoś niż zatrzymać szarugi. Ale ja po 21 latach w zawodzie mam naszą poczciwą dębinę. U nas wyrosła i zna nasz klimat. Leży okraszona mahoniem i jest piękna i bez problemów znosi te sloki. O ile z wilgotnością po części się zgodzę (po części, bo trzymanie pod sznurek 75% nie wydaje mi się najlepsze i konieczne), o tyle już odniesienia rodem z "Nikosia Dyzmy" nie trafiają do mnie. Gdyby leżenie jako parkiet było częścią "życia" dębu/dębiny, to faktycznie - ewolucja dopasowałaby je tak, że "obce" drewno by nie mogło się równać. Ale nie jest. Zresztą buk też u nas rośnie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 25.06.2009 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2009 jest ok przesuniec pilnuj zeby były na jekies minimum 5cm. Niestety były kawałki krótsze niż 5cm, co skutkowało zbyt małym przesunięciem. Nie kazałem odrywać tego co już jest. Trudno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 26.06.2009 06:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2009 Jeszcze trzy pytanka. Listwy przypodłogowe: na parterze oczywiście merbau (cięte z tarcicy), na piętrze jakieś jasne pod kolor abiurany. Te na parterze 7cm (tak jak cokół przy płytkach), a na piętrze myślę o góra 6cm. Proste z zaokrąglonym jednym brzegiem. 1. Jak mocować listwy: klej, gwoździe, wkręty? Generalnie wolałbym jednak klej, żeby nie było żadnych śladów. W dodatku w moje ściany gwoździa się nie wbije. Trzeba by nawiercić i wbić kołeczek. 2. Czy istotne są różnice w materiale użytym na listwy? Generalnie potrzebowałbym jakieś jasne drewno o zabarwieniu lekko żółtawym. Klon czy brzoza więc odpadają. Raczej sosna, modrzew, jesion czy buk. 3. Czy jest jakaś różnica w lakierach. Proponuje mi Blanchon (tak się pisze?) lub Berger-Seidle. Nie będę mieszał fachowcowi z inną firmą. Używa tych dwóch i z nich chcę wybrać. Chcemy mieć pół-mat czy pół-połysk. Oprócz tradycyjnego "który jest tani i dobry" , to w grę wchodzi to, by maksymalnie uodpornić parkiet na zmianę kolorów (o czym już pisałem). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarekkur 26.06.2009 20:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2009 Jeszcze trzy pytanka. Listwy przypodłogowe: na parterze oczywiście merbau (cięte z tarcicy), na piętrze jakieś jasne pod kolor abiurany. Te na parterze 7cm (tak jak cokół przy płytkach), a na piętrze myślę o góra 6cm. Proste z zaokrąglonym jednym brzegiem. 1. Jak mocować listwy: klej, gwoździe, wkręty? Generalnie wolałbym jednak klej, żeby nie było żadnych śladów. W dodatku w moje ściany gwoździa się nie wbije. Trzeba by nawiercić i wbić kołeczek. 2. Czy istotne są różnice w materiale użytym na listwy? Generalnie potrzebowałbym jakieś jasne drewno o zabarwieniu lekko żółtawym. Klon czy brzoza więc odpadają. Raczej sosna, modrzew, jesion czy buk. 3. Czy jest jakaś różnica w lakierach. Proponuje mi Blanchon (tak się pisze?) lub Berger-Seidle. Nie będę mieszał fachowcowi z inną firmą. Używa tych dwóch i z nich chcę wybrać. Chcemy mieć pół-mat czy pół-połysk. Oprócz tradycyjnego "który jest tani i dobry" , to w grę wchodzi to, by maksymalnie uodpornić parkiet na zmianę kolorów (o czym już pisałem). 1. sam sobie odpowiedziałeś - na klej. Czy twoje ściany są z betonu, że gwóźdź nie wejdzie. Są gwoździe do betonu grubość 1,6mm dł. 25 wbijasz pod skosem w poziomie w miejscach gdzie listwa nie przylega do ściany lub podłogi. Dobijasz gwóźdź dobijakiem najpierw szerszym a na końcu delikatnie wąskim tak aby nie uszkodzić listwy. 2. kolor jaki potrzebujesz ma drewno Haeve. To taka egzotyczna sosna. Robi się z tego listwy. 3. Parkiety jasne europejskie uodpornisz na zmianę kolorów tylko Lobadur WS 2K-supra lub duo z inhibitorem UV. Na parkiety ciemne na razie nie ma lakierow z filtrami UV. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 26.06.2009 21:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2009 1. sam sobie odpowiedziałeś - na klej. Czy twoje ściany są z betonu, że gwóźdź nie wejdzie. Są gwoździe do betonu grubość 1,6mm dł. 25 wbijasz pod skosem w poziomie w miejscach gdzie listwa nie przylega do ściany lub podłogi. Dobijasz gwóźdź dobijakiem najpierw szerszym a na końcu delikatnie wąskim tak aby nie uszkodzić listwy. 2. kolor jaki potrzebujesz ma drewno Haeve. To taka egzotyczna sosna. Robi się z tego listwy. 3. Parkiety jasne europejskie uodpornisz na zmianę kolorów tylko Lobadur WS 2K-supra lub duo z inhibitorem UV. Na parkiety ciemne na razie nie ma lakierow z filtrami UV. Prawie. Nie było mnie jak robili tynki i są strasznie twarde Czyli rozumiem, że klej jako podstawowy łącznik i tam gdzie ściana ucieka, to dobić ją tym gwoździem. Tak zrobię. Poszukam tego Haeve. Abiurana jest drewnem brazylijskim. Tak na marginesie - Ci Brazylijczycy mają świetną stronę o gatunkach swojego drewna. Czy ten WS 2K-supra też zadziała na abiuranie? Jakie ma wykończenie? Mat czy połysk? Wkurzyłem się na swojego parkieciarza. Po pierwsze za niesłuchanie mnie - znowu były przesunięcia mniejsze niż 5cm. Po drugie za niechlujstwo. Nie poodrywał taśmy sklejającej bryty. Po trzecie za korzystanie z prysznica, czego miał nie robić. Pozwoliłem korzystać z wanny, ale jak widać ma w d..., co się do niego mówi. Przypuszczalnie poproszę, gościa z którym się dogadywałem co do roboty, żeby przysłał kogoś innego na drugą fazę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 26.06.2009 21:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2009 Aha - tuż przy połączeniu z garderobą, był garb. Skułem go wcześniej zgodnie z wytycznymi gościa z którymi dogadywałem wszystko. Skułem z zapasem, że mogli sobie uzupełnić. Nie wiem czy dali tam za dużo kleju, czy coś innego wykombinowali, ale wystaje może 3-5mm ponad resztę podłogi. Kazać im to poprawić? Znaczy się zerwać? Zostało 3.5m2 klepek, a to wybrzuszenie ma jakieś 10x140cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarekkur 27.06.2009 18:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2009 Aha - tuż przy połączeniu z garderobą, był garb. Skułem go wcześniej zgodnie z wytycznymi gościa z którymi dogadywałem wszystko. Skułem z zapasem, że mogli sobie uzupełnić. Nie wiem czy dali tam za dużo kleju, czy coś innego wykombinowali, ale wystaje może 3-5mm ponad resztę podłogi. Kazać im to poprawić? Znaczy się zerwać? Zostało 3.5m2 klepek, a to wybrzuszenie ma jakieś 10x140cm. Nie, zeszlifują. Połóż jedynie w tym miejscu łatę i sprawdź albo powiedz jak mają zeszlifować aby było równo lub prawie równo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarekkur 27.06.2009 19:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2009 lakier ma wykończenie mat, półmat, połysk. Firma na egzotykach zaleca wykonanie próby.Producent lakieru zaleca jednoznacznie stosowanie na drewna europejskie jasne. Niektóre jasne egzotyki nalezy dokonać próby. Możesz spróbować. Koszt około 500zł/5L z inhibitorem UV. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 27.06.2009 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2009 Aha - tuż przy połączeniu z garderobą, był garb. Skułem go wcześniej zgodnie z wytycznymi gościa z którymi dogadywałem wszystko. Skułem z zapasem, że mogli sobie uzupełnić. Nie wiem czy dali tam za dużo kleju, czy coś innego wykombinowali, ale wystaje może 3-5mm ponad resztę podłogi. Kazać im to poprawić? Znaczy się zerwać? Zostało 3.5m2 klepek, a to wybrzuszenie ma jakieś 10x140cm. Nie, zeszlifują. Połóż jedynie w tym miejscu łatę i sprawdź albo powiedz jak mają zeszlifować aby było równo lub prawie równo. W sumie jak dzisiaj byłem to już mnie to tak nie raziło. Może to tylko wkurzenie wyolbrzymiło problem Sprawdzę w poniedziałek jak bardzo jest wybrzuszone i jak się uda to strzelę fotkę w zbliżeniu. lakier ma wykończenie mat, półmat, połysk. Firma na egzotykach zaleca wykonanie próby. Producent lakieru zaleca jednoznacznie stosowanie na drewna europejskie jasne. Niektóre jasne egzotyki nalezy dokonać próby. Możesz spróbować. Koszt około 500zł/5L z inhibitorem UV. Co do tego lakieru - wydać 500zł i jak próba da efekt negatywny (jak określić, że się nie nadaje?), to trochę sporo. Chyba że są mniejsze opakowania też. A może sprzedawcy robią test na przywiezionej próbce? Jeżdżę trochę, więc podrzucić gdzieś (Warszawa, Poznań, Wrocław) nie ma problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 27.06.2009 23:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2009 Pogooglałem sobie. Opis Półmatowy profesjonalny dwuskładnikowy lakier wodorozcieńczalny czysto poliuretanowy. Lakier LOBADUR WS 2K SUPRA przeznaczony do lakierowania drewnianych parkietów i mozaik przymocowanych na stałe do podłoża przede wszystkim w obiektach publicznych i silnie obciążonych - narażonych na duże zużycie. W połączeniu z lakierami podkładowymi LOBADUR WS EasyGel i LOBADUR WS EasyStart może służyć do lakierowania podłóg przemysłowych, „ślepych podłóg”, parkietów z ogrzewaniem podłogowym, drewnianego „bruku”, podłóg z desek. W połączeniu z lakierem podkładowym LOBDUR WS EasyStart można stosować do podłóg sportowych. WS 2K Supra delikatnie pogłębia naturalny kolor drewna nadając mu ciepły odcień.Przy lakierowaniu lakierami wodnymi niektórych gatunków drewna może dojść do przebarwień (uaktywniają się naturalne barwniki drewna) lub do problemów z wiązaniem lakieru z drewnem - w takich przypadkach zalecamy zastosowanie jako pierwszej warstwy LOBADUR VARIOGRUND (jednoskładnikowy lakier podkładowy na bazie rozpuszczalników chemicznych) lub lakierowanie wyłącznie lakierami rozpuszczalnikowymi - LOBADUR PU 6000 lub LOBADUR PU 6020.Zalecamy przeprowadzenie prób - szczególnie w przypadku lakierowania podłóg z nieznanych gatunków drewna. I jeszcze: Karta produktu Lakiery podkładowe: a. Lakiery odcinające (drewna egzotyczne): - Lobadur HS Global Seal - Lobadur WS Exotengrund - Lobadur PrimaSeal b. Minimalizujące sklejanie kantów: - Lobadur HS Global Seal - Lobadur WS Exotengrund - Lobadur WS EasyPrime Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ghost34 28.06.2009 14:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2009 bierz ws egzotena..plus ws duo..wyjdzie na 100 %..ja uzywam tychze lakierów od bardzo dawna na wszelakie egzoty..i tylko na palisandrez mialem problemy ..ws na egzoty jest ok ..oprocz palisandra ...i naszego debu....na tej twojeje aburianie(gdzies ty to kupił ) powinien tez spokojnie wyjsc.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 28.06.2009 18:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2009 Zaproponuję wykonawcy ten zestaw, ale jakby się bronił, to nie będę zmuszał. na tej twojeje aburianie(gdzies ty to kupił ) W Ciastoramie. Chyba DLH Drewno im to sprzedawało. Kiedy wahałem się czy kupić, pani w ostrowiskim oddziale mówiła, że już się z tego wycofali. To było 1.5 czy 2 lata temu. Tak nam się jednak z żoną spodobał kolorek, faktura i ... wyprzedażowa cena (to najmniej w sumie istotne było), że mimo wątpliwości, wziąłem. Pani nie była w stanie podać mi biologicznej nazwy, a na tych brazylijskich stronach są abiurany o stabilnościach lepszych od dębu (12.6%) i gorszych od buku (16-18%), bo od 10% do 20%. Nietrudno jednak policzyć, że klepka 2cm choćby była z tych najgorszych i tak zmieni swój wymiar mniej niż 5cm merbau. Co prawda to drugie to jest na pióro i wpust, a to też zmienia postać rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarekkur 28.06.2009 19:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2009 Zaproponuję wykonawcy ten zestaw, ale jakby się bronił, to nie będę zmuszał. na tej twojeje aburianie(gdzies ty to kupił ) W Ciastoramie. Chyba DLH Drewno im to sprzedawało. Kiedy wahałem się czy kupić, pani w ostrowiskim oddziale mówiła, że już się z tego wycofali. To było 1.5 czy 2 lata temu. Tak nam się jednak z żoną spodobał kolorek, faktura i ... wyprzedażowa cena (to najmniej w sumie istotne było), że mimo wątpliwości, wziąłem. Pani nie była w stanie podać mi biologicznej nazwy, a na tych brazylijskich stronach są abiurany o stabilnościach lepszych od dębu (12.6%) i gorszych od buku (16-18%), bo od 10% do 20%. Nietrudno jednak policzyć, że klepka 2cm choćby była z tych najgorszych i tak zmieni swój wymiar mniej niż 5cm merbau. Co prawda to drugie to jest na pióro i wpust, a to też zmienia postać rzeczy. Tylko o jednym zapomniałeś, że na klepkę merbau o szer. 9cm przypada twojej abiurany 6 sztuk. Twoja to abiurana amarella inaczej po ichniemu goiabao z rodziny sapotaceae. Normalny kawałek drewna o podwyższonym skurczu/pęcznieniu niż nasz dąb ale mniejszym spokojniejsze niż jesion czy buk. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 29.06.2009 00:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2009 Tylko o jednym zapomniałeś, że na klepkę merbau o szer. 9cm przypada twojej abiurany 6 sztuk. Twoja to abiurana amarella inaczej po ichniemu goiabao z rodziny sapotaceae. Normalny kawałek drewna o podwyższonym skurczu/pęcznieniu niż nasz dąb ale mniejszym spokojniejsze niż jesion czy buk. Ta nazwa to pewnik czy strzał? Ja na http://www.ibama.gov.br/lpf/madeira/resultado.php?idioma=ingles znalazłem 18 gatunków biologicznych. Trzeba wpisać w "Common name" abiurana. Cieszyłbym się gdyby, to co piszesz się potwierdziło. Porównując abiuranę i merbau, trzeba ustalić o czym mówimy. Ja miałem na myśli szpary między pojedyńczymi klepkami. Zakładam optymistycznie, że nie następuje sklejanie. Wobec czego każda klepka pracuje niezależnie. Wtedy przy małej klepce tworzy się mała szpara. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarekkur 29.06.2009 18:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2009 Tylko o jednym zapomniałeś, że na klepkę merbau o szer. 9cm przypada twojej abiurany 6 sztuk. Twoja to abiurana amarella inaczej po ichniemu goiabao z rodziny sapotaceae. Normalny kawałek drewna o podwyższonym skurczu/pęcznieniu niż nasz dąb ale mniejszym spokojniejsze niż jesion czy buk. Ta nazwa to pewnik czy strzał? Ja na http://www.ibama.gov.br/lpf/madeira/resultado.php?idioma=ingles znalazłem 18 gatunków biologicznych. Trzeba wpisać w "Common name" abiurana. Cieszyłbym się gdyby, to co piszesz się potwierdziło. Porównując abiuranę i merbau, trzeba ustalić o czym mówimy. Ja miałem na myśli szpary między pojedyńczymi klepkami. Zakładam optymistycznie, że nie następuje sklejanie. Wobec czego każda klepka pracuje niezależnie. Wtedy przy małej klepce tworzy się mała szpara. A ja miałem na myśli pęcznienie! Wtedy małe klepki się sumują i wychodzi kłopot! Przy pęcznieniu są problemy fizyczne przy schnięciu estetyczne. Przy twoim myśleniu dochodzi do sklejania bocznego przynajmniej w dolnych partiach klepki. Jednak skurcz klepki następuje z góry, jeżeli otoczenie parkietu jest za suche. Ponieważ klepki przemysłówki są wąskie nastepuje dość szybko zwężenie także głębszych warstw i dochodzi do tak zwanego pęknięcia blokowego czyli rozerwania spoiny klejowej łączącej ze sobą klepki. Takie obrazki widać dość często na powierzchni parkietu przemysłowego. Z Twoim parkietem będzie wszystko w porządku jeżeli oczywiście będziesz o niego dbał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 29.06.2009 20:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2009 A ja miałem na myśli pęcznienie! Wtedy małe klepki się sumują i wychodzi kłopot! Przy pęcznieniu są problemy fizyczne przy schnięciu estetyczne. Przy twoim myśleniu dochodzi do sklejania bocznego przynajmniej w dolnych partiach klepki. Jednak skurcz klepki następuje z góry, jeżeli otoczenie parkietu jest za suche. Ponieważ klepki przemysłówki są wąskie nastepuje dość szybko zwężenie także głębszych warstw i dochodzi do tak zwanego pęknięcia blokowego czyli rozerwania spoiny klejowej łączącej ze sobą klepki. Takie obrazki widać dość często na powierzchni parkietu przemysłowego. Z Twoim parkietem będzie wszystko w porządku jeżeli oczywiście będziesz o niego dbał. Szczerze mówiąc też się boję pęcznienia. Dlatego mam wątpliwości co do przesuszenia parkietu. Szpachlówka czy jak się to zwie, zalewa szczelinki. Jeżeli potem parkiet dostanie wilgoci, to nie będzie się już miał gdzie rozpychać. Tak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarekkur 29.06.2009 20:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2009 A ja miałem na myśli pęcznienie! Wtedy małe klepki się sumują i wychodzi kłopot! Przy pęcznieniu są problemy fizyczne przy schnięciu estetyczne. Przy twoim myśleniu dochodzi do sklejania bocznego przynajmniej w dolnych partiach klepki. Jednak skurcz klepki następuje z góry, jeżeli otoczenie parkietu jest za suche. Ponieważ klepki przemysłówki są wąskie nastepuje dość szybko zwężenie także głębszych warstw i dochodzi do tak zwanego pęknięcia blokowego czyli rozerwania spoiny klejowej łączącej ze sobą klepki. Takie obrazki widać dość często na powierzchni parkietu przemysłowego. Z Twoim parkietem będzie wszystko w porządku jeżeli oczywiście będziesz o niego dbał. Szczerze mówiąc też się boję pęcznienia. Dlatego mam wątpliwości co do przesuszenia parkietu. Szpachlówka czy jak się to zwie, zalewa szczelinki. Jeżeli potem parkiet dostanie wilgoci, to nie będzie się już miał gdzie rozpychać. Tak? Wtedy najpierw wyciśnie szpachłówkę a potem dalej i dalej... Ale wiesz już jak temu zaradzić. Czyścić na sucho, rzadko woda w postaci mgły wodnej. Trzymać klimat w domu dla własnego zdrowia. Drewno też to lubi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marekrakow 07.07.2009 15:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2009 Witam, proszę o dobór chemii:parkiet Doussie 700x90x15 mm, wylewka betonowa, domek nowy, pokój 7x4 m.Proszę o pomoc Ekspertów, bo mój parkieciarz powiedział że zwykle układa rodzime drewno i nie wie jaka chemia.Pozdr.Marek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ghost34 07.07.2009 18:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2009 gruntówka lg 640 pol na pol z rozpuszczalnikiem r-20 marki spartan z firmy ital - projektna to lg 240 klej epoksydowo poliuretnaowy.. wylewke zmierzyc wilgotnosc 1,8% - 2 % maks. nie wiecej.. zwarta ma być nie pyląca..trudno sie rysująca..do 2 mm nie wiecej.. najładniej wygląda doussie pod olejem wiec proponuje jako szpachlówkę fugenkitt losung z loba wakol ..szlif do 100tki i na to 2 x cienko blacha Impact-oil.Pierwsza warstwa wcierana czerwonym badz zielonym padem druga po 24 godzinach białym. Jesli chesz pod lakier to napisz ci tez napisze.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marekrakow 07.07.2009 19:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2009 Dzięki Ghost34 za odpowiedź, mam nadzieję że dostanę tą chemię gdzieś na mieście. Mnie się olej podoba, ale żona chce żeby błyszczało. Napisz proszę jaki lakier i czy olejowana doussie się błyszczy czy jest matowa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.