Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Spadki cisnienia zwiazane z oporem rur, zlaczek, roznic wysokosci mam juz przekalkulowane.

 

Zawsze powinieneś mieć zabezpieczenie, które wyłączy pompę w przypadku zbyt dużego wzrostu ciśnienia.

 

Jakie jest najczesciej stosowane zabezpieczenie?

 

Nigdy tak się nie liczy, to że względu na różne opory przepływu i możliwości pompy.

 

Jak w takim razie sie liczy? Jest na to jakis uproszczony wzor/zasada?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nie wiem jakie najczęściej jej, ale jak masz miejsce to zbiornik hydroforowy i wyłącznik ciśnieniowy dla mnie jest najlepszym rozwiązaniem. Jak wszystko dobrze policzone, to ustawiasz włącznik nieco powyżej ciśnienia docelowego i pompa nie taktuje i masz zabezpieczenie. Do tego masz możliwość regulacji w górę i w dół.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak w takim razie sie liczy? Jest na to jakis uproszczony wzor/zasada?

 

Nie ma wzorów, a może i są ale ja np jak tworzę system nawadniania to nigdy nie jest on pozbawiony zbiornika. Pompa sobie nawadnianie swoje. Dane techniczne pompy są fajne te na papierze, jednak charakterystyka pracy to ok 53% - 59%wydajności(sprawności) pompy. Już Twoje założenie co do tej pompy o wydajności to jakaś super pompa - ale mało mnie to bo to nie będzie działało. Wcześniej pompa się uszkodzi, albo wysuną się ze trzy cztery spryskiwacza ze wszystkich, a reszta podniesie wylewając wodę "pod siebie".

Jeśli planujesz coś takiego to spryskiwacze o wydajności do 0,04 - 1,3 m3/h w zestawach po 5 w sekcjach sterowanych niezależnie w różnych zakresach czasu.

Wtedy zbiornik np 100l-150l; filtr centralny 1-2 mikron, na wyjściu reduktor ciśnienia przed elektrozaworami jakiś zawór spustowy, krócieć do podłączenia kompresora(na zimę) i można bawić się w podlewanie.

Taki zbiornik można zamontować w dwóch 0,5m kręgach betonowych, tam również zmieści się cała instalacja i sterowanie - do tego odizolowana pokrywa z przyklejoną sztuczną trawą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jakie najczęściej jej, ale jak masz miejsce to zbiornik hydroforowy i wyłącznik ciśnieniowy dla mnie jest najlepszym rozwiązaniem. Jak wszystko dobrze policzone, to ustawiasz włącznik nieco powyżej ciśnienia docelowego i pompa nie taktuje i masz zabezpieczenie. Do tego masz możliwość regulacji w górę i w dół.

 

amen!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli planujesz coś takiego to spryskiwacze o wydajności do 0,04 - 1,3 m3/h w zestawach po 5 w sekcjach sterowanych niezależnie w różnych zakresach czasu.

Wtedy zbiornik np 100l-150l; filtr centralny 1-2 mikron, na wyjściu reduktor ciśnienia przed elektrozaworami jakiś zawór spustowy, krócieć do podłączenia kompresora(na zimę) i można bawić się w podlewanie.

Daj namiar na taki filtr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj namiar na taki filtr.

 

https://allegro.pl/oferta/filtr-do-wody-korpus-1-emi-10-ustm-6796141053

Wkład najlepiej sznurkowy, sprawdza się rewelacyjnie, wszystkie inne siatkowe czy stałe nie nadają się zbytnio do nawadniania szczególnie, że studni.

Wkład kosztuje ok 10 zł i wymiana przeciętnie raz na sezon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest sam korpus. A wkładu 1 mikron o przepływie więcej niż 25l/min do niego nie widziałem.

 

One mają w dokumentacji 20l/min - ale po co więcej? Cały czas piszemy tutaj o wydajności źródła wody - jeśli nie podlewamy boiska piłkarskiego to do czego taką wydajność? Przy większych jednoczesnych potrzebach to wszystko idzie w wielkość i cenę.....tylko po co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw udzielasz rad, a potem pytasz o ich zasadność? Nie ja proponowałem filtr 1-2 mikrona. Ja takich z przeznaczeniem do systemów nawadniania nie widziałem. Zasadności stosowania takiego filtra też nie widzę.

 

Dysza MP Rotatora ma blisko 10l/min, a Ty się pytasz po co więcej niż 20l/min?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw udzielasz rad, a potem pytasz o ich zasadność? Nie ja proponowałem filtr 1-2 mikrona. Ja takich z przeznaczeniem do systemów nawadniania nie widziałem. Zasadności stosowania takiego filtra też nie widzę.

 

Dysza MP Rotatora ma blisko 10l/min, a Ty się pytasz po co więcej niż 20l/min?

 

3,5l/min - chyba nie ta nazwa....Ja się pytam po co? bo nie widzę sensu szukać większej wydajności dla układu. Zwiększa się ilość obwodów, a nie zwiększa ilość spryskiwaczy, lub ich ilość dobiera do wydajności źródła. Zakładałem jeszcze nawadnianie jak w Polsce nie było dostępu do elementów systemu, a wszystko załatwiało się przez wycieczki albo w Pewex-sach czy lombardach. Te napędzane przez wodę po prostu się popsują jeśli zostawi im się tylko filtr pod głowicą. Rotory Huntera bez serwisu też wytrzymują trzy, max cztery sezony i przestają się kręcić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może i tak jest...te systemy zmieniły się tylko tyle, że kiedyś były bardziej trwałe i z mniej kolorowego plastiku.

Niech każdy robi jak uważa, bezpośrednie zasilanie z pompy głębinowej dzieląc jej wydajność przez sprawność spryskiwaczy wiem czym się kończy.

Przecież instalacja nawadniania jest prosta, tania i niezawodna - polecam. Przynajmniej ja mam co robić:cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zacznij robić dobrze, a nie żeby ciągle mieć co robić...

 

Ja o bezpośrednim zasilaniu z pompy głębinowej nie pisałem. Wręcz przeciwnie. Wyciągasz błędne wnioski. Natomiast dopasowanie pompa-wydajność zraszaczy z hydroforem w układzie kończy się tym, że to po prostu działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy/Kolezanki, prosze o pomoc w weryfikacji zalozen mojego systemu nawadniania ogrodu.

 

ogrod_projekt_linie2.JPG

 

Zrodlem wody jest abisynka, nie wiem jaka ma wydajnosc ale przyjalem malo optymisystycznie, ze na kazdej sekcji osiagne ok 2bary i wydajnosc ok 1m3/h.

* Rurociagi z PE25 PN6,

* Linie kropujace PE16

* pompa IBO JSW150 ktora teorycznie ma max 80l/min oraz max cisnienie 4,6bar.

 

Podzielilem podlewanie na 4ry sekcje:

1. Czerwona zasilajaca 4x MP Rotator 3500 (kat 90st) - łącznie ok 1m3/h (dlugosc ok 50mb)

2. Niebieska zasilajaca 2x MP Rotator 3500 (kat 180st) - lacznie ok 1m3/h (dlugosc ok 30mb)

3. Czarna zasilajace kilka punktow do ktorych podlacze linie kroplujące (dlugosc ok 50mb)

4. Zolta skladajaca sie z elemenotw jak ponizej, łącznie ok 1m3/h (dlugosc ok 65mb)

--> 4x MPS S530

--> 2x MP Rotator 1000 (kat 90st)

--> 1x MP Rotator 1000 (kat 180st)

--> 2x MP Rotator 2000 (kat 90st)

--> 1x MP Rotator 2000 (kat 180st)

 

Czy ma to sens? Czy nie popelnilem jakiegos karygodnego bledu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Nie wiem czy ktos tu jeszcze zagląda... chyba niebardzo a mam pytanie :(

 

Podlaczylem w koncu moja studzienke pod wspomniana pompę JSW 150, test 10L wiatra pokazal wynik ok 22s wiec srednio 0,45L/s czyli łącznie 1,6m3/h - manometr przy hydroforku pokazywal ok 3bary. Ogrod podzielilem na sekcje po ok 1m3/h. Czy taka pompa wystarczy czy od razu szukac czegos mocniejszego? Dodam ze mowimy o niewielkiej studni abisynskiej (rura 40mm?)

 

Koledzy/Kolezanki, prosze o pomoc w weryfikacji zalozen mojego systemu nawadniania ogrodu.

 

[ATTACH=CONFIG]458869[/ATTACH]

 

Zrodlem wody jest abisynka, nie wiem jaka ma wydajnosc ale przyjalem malo optymisystycznie, ze na kazdej sekcji osiagne ok 2bary i wydajnosc ok 1m3/h.

* Rurociagi z PE25 PN6,

* Linie kropujace PE16

* pompa IBO JSW150 ktora teorycznie ma max 80l/min oraz max cisnienie 4,6bar.

 

Podzielilem podlewanie na 4ry sekcje:

1. Czerwona zasilajaca 4x MP Rotator 3500 (kat 90st) - łącznie ok 1m3/h (dlugosc ok 50mb)

2. Niebieska zasilajaca 2x MP Rotator 3500 (kat 180st) - lacznie ok 1m3/h (dlugosc ok 30mb)

3. Czarna zasilajace kilka punktow do ktorych podlacze linie kroplujące (dlugosc ok 50mb)

4. Zolta skladajaca sie z elemenotw jak ponizej, łącznie ok 1m3/h (dlugosc ok 65mb)

--> 4x MPS S530

--> 2x MP Rotator 1000 (kat 90st)

--> 1x MP Rotator 1000 (kat 180st)

--> 2x MP Rotator 2000 (kat 90st)

--> 1x MP Rotator 2000 (kat 180st)

 

Czy ma to sens? Czy nie popelnilem jakiegos karygodnego bledu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką pojemność ma ten hydrofor? Przy małej pojemności hydrofora i większej wydajności pompy niż sekcji może teoretycznie dochodzić do taktowania pompy poprzez szybkie dobijanie ciśnienia.

 

Co prawda można ustawić wyższy próg wyłączania pompy, bo zraszacze większe ciśnienie przyjmą, ale za cenę większego zasięgu. Ale MP Rotatorom można zasięg dławić na szczęście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbiornik ma 50L. Od razu dodam, ze to "spadek" ktory mi zostal po przejsciu na wodę miejską a wiec jesli bedzie za malo mocy to kupie cos lepszego/mocniejszego/wydajeniejszego.

 

Chyba nie pozostaje mi nic innego jak po prostu wykonac instalację, podlaczyc wspomniany zestaw i sprawdzic jak sobie radzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Dzień dobry, wczoraj zrobiłem rozruch po zimie mojej instalacji na Hunterze i mam nast. pytania do profesjonalisty /ów: ::D

1. Nie odwadniałem instalacji na zimę mam -3% spadku i zrzuciłem wodę z najniższego punktu -ew. gdybym chciał jeszcze niżej zrobić takie odwodnienie, to czy są jakieś profesjonalne kurki do tego czy zwykłe?

2. Niektóre korpusy nie trzymają pionu -jest na to jakiś sposób/oby?

3. Niektóre turbinki zraszaczy słabo się kręcą -czy wymaga to jakiegoś "smarowania" i konserwacji po zimie?

4. Czy linia kroplująca RB 33cm o długości 100mb może być wydłużona >100? Wydaje mi się że dałaby radę. A może trzeba zasilać w środku? I czy wtedy można dać 2 x 100mb =200mb dla 1 linii? :

5. Muszę przenieść jeden zraszacz o 2 mb -jaką złączką "bezoporową" przedłużyć ten elastyczny wężyk co idzie do korpusu? Bo mam w posiadaniu krótsze odcinki wężyków...

6. Czym profesjonalnie zakleić (zawulkanizować) niektóre otworki linii kroplującej, żeby skasować kroplowanie tam, gdzie niepotrzebne i w ten sposób też wydłużyć linię? Klej, taśma specjalna? Nie chcę co chwilę stosować przejściówki z węży, bo to pewnie też dodatkowe opory złączek i koszty większe wyjdą -akurat w moim przypadku "zaklejanie" byłoby prostsze i tańsze. Pozdrawiam :cool:

7. czy przy wyłączeniu nachylonej linii ok. 3% jest niebezpieczeństwo zasysania w górnej części nieczystości do środka? Woda schodzi w dół i wydaje mi się, że może tak być, więc ew. jak temu zaradzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...