Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

.

Najprościej byłoby przedmuchać ale by zmniejszyć spadki ciśnienia muszę zastosować właśnie fi 32.

Proszę o poradę.

 

Napiszę tak od wielu lat pompuję cały układ na zimę sprężonym powietrzem, odkamieniam zraszacze i czyszczę sitka.

Każdy obwód osobno i każdy elektrozawór. Od 8 lat nic mróz nie zaszkodził instalacji.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napiszę tak od wielu lat pompuję cały układ na zimę sprężonym powietrzem, odkamieniam zraszacze i czyszczę sitka.

Każdy obwód osobno i każdy elektrozawór. Od 8 lat nic mróz nie zaszkodził instalacji.

Pozdrawiam.

 

Naprawdę dziękuję za odpowiedź. Będzie znacznie łatwiej. Zysk dla mnie oczywisty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witajcie,

 

Jakiś czas temu dzieki temu forum udało mi sie zbudować domek. Teraz przyszedł czas na realizację ogrodu. Powoli powstają kolejne elementy "małej architektury", a w miarę jak mam czas, zgłębiam tematykę nawadniania. Proszę zweryfikujcie moje przemyślenia i poprawcie jeśli się mylę:

 

1. Mam zainstalowaną pompę głębinową Omnigena SKT150 zamontowaną na głębokości 38m.

2. Czytając z wykresów (np z tej strony https://sklep-hydros.pl/pompy-glebinowe/242-pompa-glebinowa-omnigena-4-skt-150-11kw400v.html?gclid=Cj0KCQjwudb3BRC9ARIsAEa-vUt0PgWGC5EJmdlbLHy6wkyzo1a69frrQwLOuvIN2Rlm025Xh-5Jr9UaAilEEALw_wcB) wychodzi że w moim przypadku pompa powinna wydać 1.9m.sz/h.

3. Biorąc pod uwagę, że wypadałoby mieć na zraszaczach 3Bar sytuacja zmienia się na dużo gorszą. Sumując (1Bar = 10m wysokości podnoszenia) głębokość zanurzenia oraz te 3Bar na zraszaczu - powinienem odczytywać wydajność pompy na 70m. Daje to około 1-1,1m.sz/h

 

Ma to co napisałem sens?

 

Kontynuując:

4. Pompa ma krociec 1" który przechodzi w rurę PE40 (80m) doprowadzoną do domu gdzie mamy zwężenie do 1", zawór zwrotny na 1". Tu instalacja się rozgałęzia na 1" przechodzący dalej w rurę PE40 (wyjście na nawadnianie ogrodu) oraz instalację domową (hydrofor, sterownik ciśnieniowy pompy itp). W tym układzie mam 1 sterownik ciśneinia zarówno do instalacji domowej jak i projektowanego nawadniania ogrodu.

 

Co chciałbym podlewać:

- około 1800mkw trawy, raczej nieregularny kształt z małą architekturą ogrodową więc mix PGP Ultra jak i MP Rotatorów lub statycznych.

- tujki, krzaczki, drzewka - tu cząściowo mam linię kroplującą - do modernizacji/rozszerzenia

 

I jak teraz sobie myślę jakie mam opcje:

A) Zostawić pompę tak jak jest, dzielić PGP Ultra po 2 na sekcjęprzy dyszach < 2.5, MP Rotatory dobierać też pod max 1,1msz/h, linia kroplująca podział na odcinki odpowiedniej długości.

B) dołożenie pompy wspomagającej podlewanie ogrodu - boję się że zwiększę ciśnienie ale nie wydatek wody

C) wymiana pompy głębinowej na taką o większym wydatku. Jeśli tak to jaką?

 

Dużo pytań i wątpliwości, ale liczę na Was i Waszą pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1, 2, 3 ma sens.

 

Przy takiej wydajności pompy też podlejesz. Tylko będzie to zajmować dużo czasu. Tylko przelicz czy koszt dodatkowych rur, elektrozaworów, większy sterownik, itp., bo przecież musisz podzielić to na znacznie więcej sekcji, nie będzie większy niż nowej większej pompy. Ewentualnej większej pompie musi oczywiście też studnia podołać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam forumowiczów

 

Wykonałem w swoim ogrodzie instalację nawadniania na Claberze. Wyjście na ogród rurą fi 25 później trójnik i dwa obwody. Wewnętrzny przy domu ma 9 zraszaczy a zewnętrzny przy płocie 14. Wszystkie zraszacze Claber 90006 i rury fi 25. Problem polega na tym, że po włączeniu wody podlewają zaledwie pierwsze 4 zraszacze na każdym obwodzie i to na odległość max 1 metr.. Na wejściu mam ciśnienie 4 bary ale wyjście na ogród rurą 1/2 cala. Zamierzam teraz przerobić wyjście na ogród na większą rurę 1 cal. Pytanie czy to wystarczy tzn. czy przy tym ciśnieniu i instalacji na rurze 25mm dam radę zasilić łącznie 23 zraszacze tak aby podlewały na odległość min 3 metry?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam forumowiczów

 

Wykonałem w swoim ogrodzie instalację nawadniania na Claberze. Wyjście na ogród rurą fi 25 później trójnik i dwa obwody. Wewnętrzny przy domu ma 9 zraszaczy a zewnętrzny przy płocie 14. Wszystkie zraszacze Claber 90006 i rury fi 25. Problem polega na tym, że po włączeniu wody podlewają zaledwie pierwsze 4 zraszacze na każdym obwodzie i to na odległość max 1 metr.. Na wejściu mam ciśnienie 4 bary ale wyjście na ogród rurą 1/2 cala. Zamierzam teraz przerobić wyjście na ogród na większą rurę 1 cal. Pytanie czy to wystarczy tzn. czy przy tym ciśnieniu i instalacji na rurze 25mm dam radę zasilić łącznie 23 zraszacze tak aby podlewały na odległość min 3 metry?

 

Jeśli są dwa obwody to te zraszacze będą działały tak samo. Jest ich zbyt dużo na jeden obwód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1, 2, 3 ma sens.

 

Przy takiej wydajności pompy też podlejesz. Tylko będzie to zajmować dużo czasu. Tylko przelicz czy koszt dodatkowych rur, elektrozaworów, większy sterownik, itp., bo przecież musisz podzielić to na znacznie więcej sekcji, nie będzie większy niż nowej większej pompy. Ewentualnej większej pompie musi oczywiście też studnia podołać.

 

Dzięki agb za szybką odpowiedź.

Policzyłem wstępnie że conajmniej 10-12 PGP Ultra potrzebuję (pewnie wyjdzie więcej jak dokłądnie sie do planu przyłożę), i MP Rotator też około 15 szt. do tego dochodzi kilka setek metrów lini kroplującej. Dziś rozmawiałęm wstępnie z firmą która wykonywała mi swojego czasu studnię. W najbliższym tyg podjadą z 3 różnymi pompami. Zanurzą najbardziej wydajną i jak sie po godzinie pompowania nic nie wydarzy - taką mi zamontują. Wstępnie co do parametrów to powinienem otrzymać minimum 70l/min przy ciśnieniu 3Bar w najsłabszej opcji. W optymistycznej jak mi studnia wystarczy powinienem dobić do 90l/min przy podobnym ciśnieniu. Powinno byc wystarczające by podpiąć po 6 rotorów i pobawić się grubszymi dyszami :)

Szczęśliwie wszędzie mam PE40 poza krótką zwężką na zawory w domu - powinno śmigać. patrząc na tabelę https://www.pompylublin.pl/upload/tabela_strat.pdf to strata na 100m PE40 to 0.8Bar czyli pompa powinna mieć zapas mocy ponad 1Bar od projektowanego ciśneinia w instalacji, no może troche większy zapas ;) Trochę niepokoi mnie duża prędkość przepływu wody. Wychodzi dla 70l/min aż 1.8m/s - czy to nie będzie problem? Czytałęm że zalecane prędkości to 1-1.5m/sek a dopuszczalne są do 2m/sek

 

To mam juz zajęcie na najbliższy tydzień - dokończyć rozgrzebane prace w ogrodzie, dokończyć projekt nawadniania i obliczenia. A potem z górki - urlop i kompletowanie sprzętu i to co tygryski lubią najbardziej zabawa gadżetami, tzn skręcanie systemu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

 

Posiadam zakopany szczelny betonowy zbiornik 10m3 na wodę deszczową. Woda zbiera się z nim z poprzedzającej go studni chłonnej, czyli jak się studnia chłonna przelewa to wtedy woda trafia do tego zbiornika. Planuję już od jakiegoś czasu ogarnięcie tematu wykorzystania tej wody do podlewania. Niestety mam duży problem z doborem komponentów. Najbardziej z doborem pompy jaką tam zastosować. Czy głębinową, zatapialną czy zew?.

 

Wszystko wskazuje na to że cały system ziemny nawodnienia będę chciał zbudować w oparciu o rozwiązania RainBird. Nawadnia będę głównie sekcje trawnikowe. Niestety ile zraszaczy na jedną sekcję będzie jeszcze nie wiem, ale pewnie coś między 3-4.

 

 

W sumie nie wiem czy jest sens robić system, który naraz pozwoli pracować bardzo dużej ilości zraszaczy. Szczególnie że mam trawniki z czterech stron świata. Od wschodu jakieś 200m2, od południa ze 150m2, od zachodu jakieś 100m2 i na północ około 200m2. To są gołe trawniki. Natomiast są jeszcze tereny z rabatami, drzewami itp. Wszystko razem ma jakieś 1100m2, powierzchni zielonych.

 

Nie planuję dodatkowo nawadniać regionów ogrodu gdzie są drzew (choć nie wiem czy to dobry pomysł) bo one już są na tyle duże że dają sobie radę. System ma być też w miarę ekonomiczny.

 

Największy problem jednak to pompa. Nie wiem jaką dobrać, dzwoniłem po sklepach dopytywałem ale niestety nie wiem czy odpowiedzi są dobre. Są różne. Jedni radzą mi głębinową, ale do tak dużego zbiornika gdzie lustro wody jest duże a pompa wyłącza się jak zbiornik będzie w połowie pełny to nie ma sensu.

 

Zatapialna wydaje się bardzo dobra z pływakiem, ale najmocniejszą jaką widziałem to Omnigena:

 

- Pompa Multi Diver 1200 Automat

- Pompa zatapialna Multi TP 1000

 

lub może z wyższej serii: Multi WQ, są nie wiele droższe a zgodnie ze specyfikacją mają chyba większą wydajność?

 

Zatapialna pompa jest tutaj bardzo wygodna, bo zamykam ją w zbiorniku i podłączam się do niej już instalacją. Jeśli pompa ma być zew, to muszę przygotować dla niej jakieś pomieszczenie.

 

Czy mogę liczyć na pomoc w doborze pompy?

Mam też pytanie co do zraszaczy. Jakie najlepiej dobrać, takie obrotowe czy punktowe? Te obrotowe mam obawy że najwięcej wody leją do punktu gdzie strumień jest prowadzony czy może to jest kwestia odpowiednich dysz?

 

Dopiero się wdrażam w temat :)

Edytowane przez luke_p
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

Orientuje się ktoś czy jest możliwość podłączenia modułu wifi do sterownika rain bird esp-rzx? Ten model ma złącze accessories ale w instrukcji jest tylko podane, że złącze akcesoriów zapewniają możliwość rozbudowy

systemu w przyszłości.

Jest to takie same złącze jak w nowszym modelu esp-rzxe ale podejrzewam, że wymagana była by jakaś aktualizacja oprogramowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Czy pochwali się ktoś z Was dodatkową armaturą przygotowaną do przedzimowego przedmuchiwania instalacji powietrzem?

Rozkręcałem od przyłącza i nie jest to najlepsze rozwiązanie, wolałbym chyba coś dodać w granicy skrzynki z elektrozaworami, a może w skrzynce na dolocie do rozdzielacza idzie zmieścić jakiś trójnik + odcięcia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
CityMatic -wątek umiera, wiec kolejny temat: nawadnianie skarpy przytarasowej o szerokości 1.7m kat ok. 30st. Rzuciłem wzdłuż skarpy 2 linie kroplujace na ziemię i zamierzałem przykryć tkaniną, ale zaczeły sie robić żleby od spływającej wody, więc czy nie dać tych linii na geotkaninie? Jak to sie robi? :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CityMatic -wątek umiera, wiec kolejny temat: nawadnianie skarpy przytarasowej o szerokości 1.7m kat ok. 30st. Rzuciłem wzdłuż skarpy 2 linie kroplujace na ziemię i zamierzałem przykryć tkaniną, ale zaczeły sie robić żleby od spływającej wody, więc czy nie dać tych linii na geotkaninie? Jak to sie robi? :)

 

Możesz i dać na taninie ,ale widocznie jest zbyt duże ciśnieni lub zbyt długi czas nawadniania. Może , faktycznie jest zbyt duży spadek.

Napisałem w https://forum.muratordom.pl/showthread.php?57115-NAWADNIANIE-system-nawadniania-ogrodu-jak-wykona%C4%87-projekt-i-instalacj%C4%99&p=7943716&viewfull=1#post7943716 o emiterach może warto je zastosować zamiast linii kro-plującej? Jest tam aż tyle roślin? że trzeba linię kroplującą?.

Pamiętaj , że we wszystkim trzeba znać umiar lepiej jest podlać roślinę rzadziej niż zbyt często.

 

A, że wątek umiera to chyba dobrze, w nim same konkrety, jeśli ktoś zrobił działa i tyle....a teraz już jesień, powoli będzie zimniej i czas zamknąć nawadnianie i dać rośliną odpocząć. Wiadomo jak nie spadnie śnieg trzeba dobrze nawodnić, ale już nie nawadnianiem tylko wąż i wiadro.

Ja kiedyś podlewałem jak było - 2C, bo długo nie było śniegu, a po pracy już było późno i temperatura zaczęła spadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki! No będzie sporo roślin. Ja nie podlewam teraz ( w tym roku mało podlewałem), ale kończę skarpę południową i po myślałem że na wszelki wypadek dam 2 linie w poprzek. A wg Ciebie lepiej pod tkaniną czy jednak na? Emiterów musiałoby być b. dużo...

Lepiej na, dlatego że łatwiej jest sadzić rośliny, pielęgnować ustawić odpowiednie odstępy roślin, itp. Nawadnianie kropelkowe nie jest nawadnianiem płaszczyznowym, dodatkowo zastosujesz ściółkę aby przykryć agro-tkanine więc i ukryjesz instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm, liniowym? ale jak mam 2 linie i spadek to woda rozprzestrzeni się chyb a odrobinę ;)

 

To nawadnianie punktowe-selektywne z góry ma założenie i wydajność i odległość, a więc precyzyjnie "trafia" w roślinę.

Oczywiście że w czasie... każda linia kroplująca zmoczy jakiś teren jednak miejsce otworku będzie przenawodnione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...