Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

podatek od sprzedaży mieszkania


olenia

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 179
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Ponawiam pytanie odnośnie wypowiedzi 1 z forumowiczów odnosnie terminu w którym nalezy wydac pieniadze uzyskane ze sprzedazy mieszkania na cele mieszkaniowe ( w celu uniknięcia podatku 10 %) -

Co to oznacza, że musze wydac te pieniążki w okresie 2 lat (a nie 24 miesięcy)

Co to za róznica czy w okresie 2 lat czy 24 m-cy ?

 

Jeżeli mieszkanie sprzedałam 30 czerwca 2006 r. to do kiedy dokładnie musze wydac pieniądze na cele mieszkaniowe ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli sprzedaliśmy działkę będącą wspólną własnością moją i męża, złożyliśmy dwa oświadczenia, że wydamy pieniądze na cele budowlane, to rachunki, faktury itd. mogą być wystawione obojętnie na kogo z nas (wspólnota małżeńska), czy musimy liczyć - dokładnie połowa na mnie a połowa na męża? Czy od razu wystawiać na nas oboje?

pozdr

a czy transport i założenie telefonu można odliczyć?

A może inaczej - czego na pewno nie można odliczyć, chociaż logicznie rzecz biorąc jest to związane z budową. Dla mnie taką rzeczą jest np. ten płot, słupki ogrodzeniowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Justa - trochę to skomplikowane. Dlaczego złożyliście dwa oświadczenia w US? Kto sprzedawał działkę - wspolnie (dwa nazwiska na umowie), czy jedno z Was? Zasadnicze pytanie - kto był właścicielem działki (notarialnym)?

Tyle pytań. Ale bez względu na odpowiedź, to bez sensu wydaje mi się liczenie (oczywiście dokładne) aby uzyskać równą połowę. Ważne , aby łączna kwota pokrywała się z kwotą uzyskaną ze sprzedaży. Moim zdaniem rozliczyć można razem.

Transport, jeśli napisano co (w tym przypadku np. materiały budowlane), to moim zdaniem można zaliczyć - ale może to być ryzykowne. Telefon ( też ujęty "osobno")na pewno nie jest wydatkiem mieszkaniowym.

I ostatnie. Ponieważ istnieje orzeczenie NSA (wyrok posiadają US), w tym przypadku termin liczy się jako lata kalendarzowe, czyli 2 lata, a nie 2 x 365 dni. Inaczej sprzedaż w tym roku - rozliczenie do 31.12.2008r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Justa - trochę to skomplikowane. Dlaczego złożyliście dwa oświadczenia w US? .

Nam podsunięto druki, które stworzył sobie US i kazano podpisać odrębne. Nasze wspólne oświadczenie na piśmie im nie wystarczyło. Z perspektywy czasu trochę się dziwię i nie wiem czy nie będzie problemów a juz niedługo rozliczenie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie postępowanie US jest logiczne jeśli założyć (tak jak robi to US), że kazdy podatnik to złodziej (oszust). Jest to chyba pozostałość (nawyk) po ulgach budowlanych, bo w ten sposób można był "wyciągnąć" podwójną ulgę (teoretycznie). Sprawa jest banalnie prosta - jest określona kwota, którą trzeba wydać na potrzeby mieszkaniowe. Z punktu widzenia prawa, nie jest istotne, które z małżonków to uczyni, bo wydatkuje na zaspokojenie wspólnych potrzeb. Ale jest to teoria, a nasi biurokraci maja to do siebie, że gdzie mogą to "ułatwiają" tyle że komu - oni maja dwa razy więcej roboty (rozliczają dwie osoby), a podatnik ma zmartwienie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Nowe wieści w sprawie podatków od sprzedaży nieruchomości

 

W Sejmie jest po pierwszym czytaniu projekt zmian (rządowy) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzający 19% stawkę podatku od sprzedaży nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2006.

Objęcie tym podatkiem dotyczy także jak się wydaje mieszkań i domów będących obecnie w budowie, które nie zostaną zgłoszone do użytkowania lub odebrane przed graniczną datą.

Wszystkich, którym jest miły ich ciężko wypracowany majątek proszę o kierowanie protestów do posłów.

Z listem, który wysłałem można się zapoznać w nowym wątku pt. "zmiany w podatku od sprzedaży mieszkań za rok 2007 - protest" w dziale "prawo i pieniądze"

Proszę o spopularyzowanie nowego wątku.

 

Pozdrawiam wszystkich użytkowników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

s_siwy napisał

Justa - trochę to skomplikowane. Dlaczego złożyliście dwa oświadczenia w US? Kto sprzedawał działkę - wspolnie (dwa nazwiska na umowie), czy jedno z Was? Zasadnicze pytanie - kto był właścicielem działki (notarialnym)?

Tyle pytań. Ale bez względu na odpowiedź, to bez sensu wydaje mi się liczenie (oczywiście dokładne) aby uzyskać równą połowę. Ważne , aby łączna kwota pokrywała się z kwotą uzyskaną ze sprzedaży. Moim zdaniem rozliczyć można razem.

Oczywiście, że tak nam kazali w US zrobić, działka była wspolna, wspólnie też sprzedaliśmy, ale oświadczenia są 2.

 

Transport, jeśli napisano co (w tym przypadku np. materiały budowlane), to moim zdaniem można zaliczyć - ale może to być ryzykowne. Telefon ( też ujęty "osobno")na pewno nie jest wydatkiem mieszkaniowym.

Co to znaczy, że ,,telefon też ujęty osobno"? Może jako usługa telekomunikacyjna mogłaby ,,przejść"?

Mam duży problem, bo brakuje mi bardzo dużo rachunków. Może macie jakieś sposoby, aby temu zaradzić?

 

I ostatnie. Ponieważ istnieje orzeczenie NSA (wyrok posiadają US), w tym przypadku termin liczy się jako lata kalendarzowe, czyli 2 lata, a nie 2 x 365 dni. Inaczej sprzedaż w tym roku - rozliczenie do 31.12.2008r.

No i tutaj wreszcie dobra wiadomość :lol: Czyli zyskuję pół roku na zdobywanie rachunków, jeśli sprzedałam działkę w czerwcu!!!!!

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months później...

Justa, ja tez musiałam złożyć 2 oświadczenia tzn. ja osobno i mąż osobno, ale w moim przypadku mąż jest zameldowany gdzie idziej, w innym urzędzie skarbowym ;)

 

a wydatki były raz na męża, raz na mnie, bez patrzenia ile na kogo, ja miałam kontrolę pełnej ilości wydatków, a mąż do swojego skarbowego jeździł z moim protokołem, bo między sobą skarbówki nie potrafią współpracować :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inka1

Dzięki za odpowiedź. Też się tym denenwowałam, bo bałam się, że ktoś sobie może zażyczyć racunki rozdzielone na każde z małżonków, a ja mam różnie, raz na mnie, raz na męża, raz wspólne.

Ale druga rzecz jest dla mnie również straaaaaasznie ważne - termin. Czy muszę się rozliczyć w 2 lata po sprzedaży działki czy 24 miesiące? Bo jeśli 2 lata, to mam jeszcze pół roku na wykańczanie domu (no i na zbieranie rachunków - których nadal mi brakuje).

sSiwy12 napisał

I ostatnie. Ponieważ istnieje orzeczenie NSA (wyrok posiadają US), w tym przypadku termin liczy się jako lata kalendarzowe, czyli 2 lata, a nie 2 x 365 dni. Inaczej sprzedaż w tym roku - rozliczenie do 31.12.2008r.

sSiwy12 proszę podaj więcej danych, jakieś artykuły, ustawy itp., czym można się podeprzeć w US.

pozdrawiam

justa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 3 weeks później...

Podatek od sprzedaży mieszkania a spłata kredytu

 

08.06.2007, 11:49

Podatek od sprzedaży mieszkania a spłata kredytu

Podatek od sprzedaży mieszkania a spłata kredytu

 

Bezpłatne deklaracje podatkowe

- Deklaracje CIT

- Deklaracje NIP

- Deklaracje PIT

- Deklaracje VAT

- Inne formularze podatkowe

- Oświadczenia i wnioski do US

- Podatek akcyzowy

 

zobacz wszystkie druki ť

 

Pani zdaniem, przepis ten znajduje zastosowanie m.in. w sytuacji, gdy pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości przeznaczone zostają na spłatę kredytu lub pożyczki, zaciągniętych wcześniej na kupno właśnie zbywanej nieruchomości.

 

W opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, pogląd taki nie znajduje potwierdzenia w treści przywołanych przepisów. Rozstrzygając sporną kwestię na uwadze należy mieć wypracowaną przez orzecznictwo sądów administracyjnych zasadę, iż przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych – jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania – muszą być interpretowane ściśle, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

 

Z treści analizowanego przepisu można bezspornie wywieść, że nie ma przeszkód do stosowania omawianego zwolnienia, jeżeli podatnik otrzymane pieniądze ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, wydatkuje na spłatę kredytu lub pożyczki, zaciągniętych na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy, czyli np. na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

 

W cytowanym przepisie wyraźnie wskazano zatem, że przychód, czy spłacony nim kredyt, winien być przeznaczony na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. W analizowanej sytuacji mamy natomiast do czynienia ze spłatą kredytu w celu zbycia przedmiotowego prawa do nieruchomości. Spłacenie kredytu hipotecznego obciążającego zbywany lokal mieszkalny było niejako warunkiem zawarcia transakcji sprzedaży. Stąd kwota wydatkowana na spłatę kredytu obciążającego sprzedawane nieruchomości nie może skutkować zwolnieniem w tej części od zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu tej sprzedaży.

 

Konstrukcja przedmiotowego zwolnienia opiera się bowiem na zasadzie, że następstwem uzyskania przychodu ze sprzedaży jednej nieruchomości jest możliwość wydatkowania go na cele związane z inną nieruchomością, a nie z tą, której podatnik właśnie się pozbył. Spłata kredytu lub pożyczki powinna zatem być związana z nabyciem innej, nowej nieruchomości (por. wyrok WSA w Łodzi z dnia 05.05.2004 r. sygn. I SA/Łd 1924/03; wyrok NSA z dnia 05.06.2003 r. sygn. akt I S.A./Łd 487/02, wyrok NSA z dnia 02.12.2003 r. sygn. akt I SA/Łd 1510/02; wyrok NSA z dnia 10.05.2001 r. sygn. I SA/Gd 2579/98).

 

Za powyższą interpretacją przemawia również wykładnia celowościowa przepisu, którą należy posiłkować się w sytuacji, gdy literalne brzmienie przepisu budzi wątpliwości co do zakresu jego stosowania. Wyraźną intencją zapisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy jest bowiem zachęcenie (poprzez ustawowe zwolnienie podatkowe) osób uzyskujących przychód ze sprzedaży nieruchomości, praw majątkowych itp. do przeznaczenia pieniędzy uzyskanych z tego źródła na cele nie związane z konsumpcją, lecz wydatkowanie ich na trwałe dobra zaspakajające przede wszystkim ich własne potrzeby mieszkaniowe. Zwolnienie takie polega na preferowaniu przeznaczenia wydatków, uzyskanych ze sprzedaży jednej nieruchomości na zakup drugiej, a nie udzielenie pomocy w spłatach należności związanych z wcześniejszym zakupem nieruchomości, której podatnik właśnie się pozbył.

 

Reasumując, należy stwierdzić, że rozliczając zryczałtowany podatek dochodowy nie może Pani uwzględnić wydatków poniesionych na spłatę kredytu na zakup spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które następnie było przedmiotem sprzedaży skutkującej wywołaniem obowiązku podatkowego na podstawie przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.(…)”

 

Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów sip.mf.gov.pl/sip :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Wlasnie dzwonilam do US, w ktorym pare miesiecy temu zlozylam oswiadczenie, ze pieniadze ze sprzedazy mieszkania sprzedanego przed 5 laty od nabyciu wydam w ciagu dwoch lat na cele mieszkaniowe.

Zadzwonilam, zeby dopytac, jak musze udokumentowac poniesione wydatki. I uslyszalam, ze jesli sprzedalam mieszkanie w 2007, to tylko faktury Vat. Zadne rachunki, zadne KP, zadne potwierdzone przelewy bankowe na podstawie umow. Nawet jak bede chciala wliczyc koszty rat kredytu hipotecznego, ktory zaciagne na budowe, to musze przedstawic zaswiadczenie z banku o wysokosci rat i umowe kredytowa. Szok. Przeciez ja korzystam ze starej ustawy . Jak bym mogla korzytsac z nowej to bym w ogole nie placila tego podatku, bo bylam zameldowana ponad 12 miesiecy.

Jestem wsciekla. Juz raz sie przejechalam - liczylam, ze odlicze splate kredytu za mieszkanie, ktore sprzedawalam, a ktore kupilam prawie w calosci na kredyt. I dupa, nie odlicze, bo korzystalam z ulgi odsetkowej. Wiec musze wydac cala kwote z aktu notarialnego, choc wiekszosc tych pieniedzy nigdy nie trafila do mnie na konto tylko do kredytodawcy. Trudno, przebolalam.

Ale teraz zupelnie nie usmiecha mi sie branie faktur na wszystko. Kusi mnie, zeby napisac o pisemna interpelacje. Tylko musze znalesc jakis punkt zaczepienia. Nie moge w nowej ustawie znalesc zdania o dokumentowaniu fakturami. O co tej kobiecie chodzi? Potem wychodze od starego brzemienia Art. 21 ust. 32 ustawy O podatku dochodowym od osób fizycznych i zasady lex retro non agit. Czy nie powinno byc tak, ze liczy sie stan prawny w momencie, w ktorym kupuje mieszkanie? Przeciez nie moglam wiedziec, ze potem prawodawca wymysli, ze inaczej dokumentuje sie poniesienie srodkow ze sprzedazy mieszkania. Przy okazji upewnilabym sie, czy zakwalifikuja wszytskie wydatki zwiazane przepisujac z prawa budowlanego definicje budowy. Taka dokladna lista. Takie cos stworzylam, ale ciagle nie wiem, dlaczego po 2007 tylko faktury:

 

W trybie art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa zwracam się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w naszej indywidualnej sprawie.

W dniu _ przystąpiliśmy do aktu notarialnego (Repertorium _) sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w częściach wspólnych budynków i we współwłasności nieruchomości gruntowej polożonego w _, którego właścicielami zostaliśmy na zasadach odrębnej własności w dniu _ (Repertorium _). W ciągu 14 dni od sprzedaży lokalu złożyliśmy w Urzędzie Skarbowym w _ deklarację, że środki ze sprzedaży mieszkania przeznaczymy na cele mieszkaniowe nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Nasze stanowisko w sprawie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w naszej indywidualnej sprawie jest następujące.

Zgodnie z Art. 21 ust. 32 ustawy O podatku dochodowym od osób fizycznych i Ustawą Prawo budowlane, od zryczałtowanego podatku o przychodów wolne będą nasze przychody ze sprzedaży nieruchomości przy _ w części wydatkowanej na, m.in.:

1. koszty nabycia gruntu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w tym taksa notarialna, opłata od czynności cywilno-prawnych, koszty założenia księgi wieczystej i wpisu własności w księdze wieczystej;

2. zakup i adaptacja projektu budowlanego;

3. opłaty związane z uzgodnieniami na etapie projektowania budowy;

4. koszty przygotowania i prowadzenia dokumentacji budowy (m.in. pozwolenie na budowę, dziennik budowy, protokoły odbiorów częściowych i końcowych, rysunki i opisy służące realizacji obiektu, operaty geodezyjne i książka obmiarów, dziennik montażu);

5. zakup materiałów i wyrobów budowlanych;

6. zakup urządzeń technicznych związanych z obiektem budowlanym, zapewniających możliwość użytkowania obiektu zgodnie z przeznaczeniem mieszkaniowym, jak przyłącza elektryczne, gazowe, wodno-kanalizacyjne i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki;

7. koszty przygotowania dokumentacji powykonawczej (dokumentację budowy z naniesionymi zmianami dokonanymi w toku wykonywania robót oraz geodezyjnymi pomiarami powykonawczymi);

8. koszty opłat wnoszonych za określone ustawą obowiązkowe kontrole dokonywane przez właściwy organ;

9. zakup usług budowlanych, w tym usług nadzoru nad wykonywaniem czynności związanych z realizacją budowy oraz nad prowadzonymi robotami przez osoby uprawnione do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w wymaganym zakresie i specjalności;

10. koszty uruchomienia i spłaty kredytu na finansowanie części kosztów budowy.

 

Zmiany w art. 21 Ustawy O podatku dochodowym wyłączające wydatki nieudokumetowane fakturą VAT weszły w życie z dniem 01.01.2007 r. (Dz.U. z 2006r. Nr 217 poz. 1588), czyli po dokonaniu przez nas zakupu mieszkania. Uważamy, że zgodnie z zasadą lex retro non agit, dokumentację poniesienia przez nas ww wydatków stanowią wszelkie dokumenty jednoznacznie wskazujące jako nabywcę towaru lub usługi na Podatnika zobowiązanego do wydatkowania przychodu na określone w ustawie cele w tym: rachunki, dokumenty KP, dowody przelewów bankowych zgodnie z umowami oraz faktury VAT.

Załączniki:

 

1. Kopia aktu notarialnego kupna nieruchomości (Repertorium _)

2. Kopia aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości (Repertorium _)

3. Oświadczenia złożone w Urzędzie Skrabowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...