kulca 14.10.2013 14:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2013 tu jest mój, zobacz na dole w prawej komorze kratka odpływowa, podłączona do kanalizacjihttp://images.tinypic.pl/i/00436/56gw8otdriw1.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
suj 14.10.2013 15:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2013 U mnie wygląda to tak: 1. Z zewnątrz 2. Syfon 3. Wewnątrz 4. Tacka z bliska Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 14.10.2013 15:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2013 Fajna konstrukcja, jak uszczelniasz połączenie wymiennika, oraz drzwiczki? Ile płaciłeś za przepustnice? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
suj 14.10.2013 16:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2013 ...jak uszczelniasz połączenie wymiennika, oraz drzwiczki? Płyta przednia jest okuta dookoła ceownikiem alu a naprzeciw wszystkich okuć po stronie skrzyni na płycie przyklejone są płaskowniki aby był równy poziom. Do tego przyklejone są uszczelki. Sam wymiennik uszczelniony jest do konstrukcji skrzyni uszczelniaczem poliuteranowym. Każda "komora" jest uszczelniona. Okucie wszystkiego alu trochę kosztowało ale powoduje że jest sztywne i uszczelki poprawnie pracują. Ile płaciłeś za przepustnice? W 2012 za zamykającą szczelną Fi 200 płaciłem 68,00 PLN ale ona była chyba do napedu ręcznego i przerabiałem na napęd z siłownika. Mam też taką przełaczającą do GWC i ta była od razu pod siłownik. Fi 200 kosztowałą 142,00 PLN. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 16.10.2013 03:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2013 W 2012 za zamykającą szczelną Fi 200 płaciłem 68,00 PLN ale ona była chyba do napedu ręcznego i przerabiałem na napęd z siłownika. Mam też taką przełaczającą do GWC i ta była od razu pod siłownik. Fi 200 kosztowałą 142,00 PLN. Zastanawiam się, czy taką przepustnicę wstawić i zamykać parter na noc. Bo w sumie po co wietrzyć pół domu, gdzie nikogo nie ma. Z kolei można by ograniczyć przepływ o połowę, tylko na potrzeby piętra. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
suj 16.10.2013 03:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2013 Zastanawiam się, czy taką przepustnicę wstawić i zamykać parter na noc. Bo w sumie po co wietrzyć pół domu, gdzie nikogo nie ma. Z kolei można by ograniczyć przepływ o połowę, tylko na potrzeby piętra. Daj spokój z takimi "oszczędnościami". Szkoda sobie nawet głowę zawracać. A wietrzyć warto wszystko i cały czas. Pranie, buty, gotowanie, kubeł ze śmieciami, formaldehydy z mebli i sto innych rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 16.10.2013 03:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Października 2013 (edytowane) OK, dzięki. Jeszcze jedno pytanie - jaka jest minimalna powierzchnia wymiany w wym. przeciwprądowym 500m3/h? Jaka powierzchnia wymiennika "ujdzie"? Wydaje mi się, że chyba najlepiej będzie zrobić wymiennik z folii aluminiowej z przekładkami - najszybsza wymiana ciepła i najmniejsze wymiary. Coś w rodzaju takiej do podłogówki, z plastikowymi przekładkami wzdłuż. Edit: wymiennik będzie mieć 10m2. Trochę mało, ale 80% sprawności jak sądzę powinienem uzyskać Wyliczyłem, że względem sprawności 90%stracę na tym około 80 zł/sezon grzewczy (20gr/kw ciepła, 150m3/h cały czas). Edytowane 16 Października 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 18.10.2013 13:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2013 Z mojego DB, ale tu chyba też pasuje: Wczoraj na szybko na płytce testowej został zmontowany układ do sterowania wentylatorami EBM R3B 220 w oparciu o które będzie zrobiona u mnie wentylacja mechaniczna.. Chodziło o płynne sterowanie z PLC Fatek (nie 3 biegi tylko jak potencjometrem), działa rewelacyjnie.. docelowo zostanie przeniesiony na dedykowaną płytkę drukowaną.. dla bardzo dociekliwych informacja że te wentyle steruje się banalnie - w zasadzie czymkolwiek co przypomina tylko PWM, nawet takim co ma częstotliwość 10Hz (100ms impuls i wypełnianie od 0 do 100ms) , nie trzeba żadnych wysokoczęstotliwościowych sterowników..Zrobione na dwóch transoptorach (jednym steruję, drugim zbiera informację zwrotną o obrotach wentylatora) żeby regulację PID zrobić.. piękne nie jest ale działa.. http://img132.imageshack.us/img132/9079/36sc.jpgmyślę dorobić jeszcze diody sygnalizacyjne i gotową płytkę zalać klejem.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 21.10.2013 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 (edytowane) Nie wiem, czy było, bo wątek długi, ale tu można poeksperymentować m.in. z wielkością wymiennika: http://www.labwirt.pb.edu.pl/1/lab/B3.swf Tylko że maks. powierzchnia wymiennika 5m2. Chyba można sprawdzić sprawność w ten sposób, że jak się chce zastosować 20m2 i przepływ 200m3 (kg powietrza), to takie same wyniki sprawności i temperatur można uzyskać przy 5m2 wymiennika i 50m3 powietrza. Konkluzje, do jakich doszedłem:Jeśli założyć średni przepływ w sezonie zimowym 150m3/h, to wypadałoby dać wymiennik o powierzchni 20m2, dlatego żeby przy największych mrozach nawiewane powietrze miało +17'C.Wymiennik 10m2 powoduje nawiewanie powietrza przy największych mrozach o temp. 14'C. Z drugiej strony, dla średniej w zimie temperatury 0'C, różnica w strumieniu wymienianego ciepła między 10m2 a 20m2 to jedynie 15W, czyli mniej więcej tyle, ile więcej muszą zużyć wentylatory, by te 150m3 przepchać przez wymiennik o powierzchni 20m2. Czyli wymiennik 20m2 pozwoli odzyskać o 60kWh więcej ciepła, ale kosztem 60kWh więcej energii zużytej przez wentylatory. Dzieje się tak, ponieważ w przypadku wymiany powietrza, powyżej 80% sprawności zaczyna szybko rosnąć opór wymiennika. Problem polega na tym, że 1kWh ciepła z reguły jest tańsza niż 1kWh energii do zasilania wentylatorów. Np. w przypadku pompy ciepła lub kotła na ekogroszek 1kWh kosztuje około 18 groszy, 1 kWh prądu do wentylatorów kosztuje 55 groszy. Więc pytanie jest takie - czy jest sens przepłacać za wymiennik, tylko po to, żeby mieć większe opory przepływu? Czy ktoś bardziej światły w tej kwestii mógłby mnie oświecić? Edytowane 21 Października 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 21.10.2013 08:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 (edytowane) Drugi wniosek jest taki, że zastosowanie rekuperatora, jeśli używa się pompy ciepła, kotła na ekogroszek albo gazu ziemnego, w ogóle nie jest opłacalne.O ile dom bez rekuperatora (z wentylacją tradycyjną) jest szczelny i można regulować przepływ powietrza przez wentylację, np. za pomocą kratki wentylacyjnej z żaluzją. Energia zużyta przez wentylatory rekuperatora zimą odpowiada bowiem w przybliżeniu 'zaoszczędzonej' energii cieplnej. A wentylacja mechaniczna wymaga energii elektrycznej przez cały rok. Przy przepływie 150m3/h, strumień cieplny w wymienniku wynosi 185W, przy 0'C na dworze. 4000h sezonu grzewczego daje więc 740kW ciepła. Licząc po 25gr/kWh wynosi to zaoszczędzone 185zł przez zimę. Energia zużyta przez wentylatory to około 30W, przez cały rok, czyli 262kWh. Prąd kosztuje 55gr, więc rocznie wydamy 145zł. Różnica na korzyść rekuperatora to 40zł rocznie. Starczy na wymianę filtrów. Okresowa wymiana kanałów nawiewnych (chociażby), filtrów i rekuperatora pociąga za sobą dodatkowe koszty. Jedynym efektem wentylacji mechanicznej (poza wyższym kosztem eksploatacji budynku) jest to, że przepływ można regulować automatycznie także latem, jesienią i wiosną. Czy jest zdrowiej? Czasami tak, kwestia higieny w kanałach nawiewnych. Edytowane 21 Października 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 21.10.2013 09:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 Czy WM jest tańsza w eksploatacji niż wentylacja tradycyjna? Raczej nie. Czy jest tańsza inwestycyjnie? Na pewno nie. Czy jest bardziej ekologiczna? Raczej nie, chyba że ktoś grzeje matą elektryczną. Okresowa wymiana kanałów i rekuperatora pociąga za sobą odpady. Czy jest bardziej higieniczna? Oddychać powietrzem wlatującym przez nawiewnik okna a oddychać powietrzem przelatującym przez 15m zakurzonej rury to dwie różne kwestie. Trzeba mieć wyjątkowo dobrą wolę, żeby napisać o WM "higieniczna". Czy jest bardziej wygodna? Raczej tak. Czy jest nowoczesna? Tak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 21.10.2013 09:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 Nie zgodze sie jedynie z ewentualnym brudem w kanalach, moje byly juz ozywane podczas tynkowania i jakos czysto w nich do dzis po prawie 3 latach. Co do pozostalych wyliczen to w tym watku mozesz zostac zjedzony, ale ja sie podpisuje pod tym, iz jesli ktos ma KWh o wiele tansza niz z pradu to reku nijak sie nie kalkuluje, chyba ze takei rura w rurze za 300 PLN i wywiew w kazdym pomieszczeniu. Jak juz sie grzeje czystym pradem to lepiej miec w domu PC P-P niz reku, jako ze od reki obnizy nam rachunki za grzanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 21.10.2013 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 (edytowane) Pewnie mnie zjedzą zaraz Jak się tylko komuś będzie chciało odpowiedzieć Świat idzie do przodu, WM to pewnie słuszna droga, ale niestety anty-ekologiczna i droższa inwestycyjnie i eksploatacyjnie. Wszystko w imię "komfortu" No ale cóż, samochód też nie wychodzi taniej niż buty. * teraz to już na pewno mnie zjedzą Edytowane 21 Października 2013 przez maciejzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 21.10.2013 10:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 czemu mają Cię zjeść.. w sumie to nie zgadzam się tylko w tymi kanałami zakurzonymi.. co do reszty to nie wiem.. ja będę miał kable grzejne więc u mnie jakoś się chyba nada.. no i ten komfort Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 21.10.2013 15:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 Czyli nic odkrywczego nie napisałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 21.10.2013 17:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 no w sumie nie, ale chociaż probowałeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 21.10.2013 17:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkdarch 23.10.2013 06:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2013 Czy WM jest tańsza w eksploatacji niż wentylacja tradycyjna? Raczej nie. Czy jest tańsza inwestycyjnie? Na pewno nie. Czy jest bardziej ekologiczna? Raczej nie, chyba że ktoś grzeje matą elektryczną. Okresowa wymiana kanałów i rekuperatora pociąga za sobą odpady. Czy jest bardziej higieniczna? Oddychać powietrzem wlatującym przez nawiewnik okna a oddychać powietrzem przelatującym przez 15m zakurzonej rury to dwie różne kwestie. Trzeba mieć wyjątkowo dobrą wolę, żeby napisać o WM "higieniczna". Czy jest bardziej wygodna? Raczej tak. Czy jest nowoczesna? Tak. A czy nie uważasz że przez nawiewniki lub uchylone okno syf nie leci? Czy widziałeś kiedyś filtry po dwóch miesiącach eksploatacji?Myślę że nie.Proponuję abyś obejrzał to zmienisz zdanie co jest bardziej higieniczne. WM ma jeszcze inne zalety ,nie pizga po nogach zimnem w mrozy a latem przy wykorzystaniu GWC chłodzi. Nie wiem na pewno bo nie śledziłem ostatnio tematu ale myślę że jest jak zwykle,najwięcej mają do powiedzenia osoby które nie mają WM. Tyle w temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
danielw 19.11.2013 10:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 (edytowane) Odnośnie sprawności rekuperatorów samoróbek. Wyjaśnijcie mi jak to jest, niby mówi się że przepływ w wymienniku musi byc burzliwy aby wymiana była sprawniejsza. Dla przykładu mój wymiennik klingenburga GS30/400 i obliczenia w programie doboru wymienników. Chciałbym ustalić przepływ najbardziej mi odpowiadający, w tej chwlili przeważnie ustawiam na 120m3/h. Jest to wydajnośc na granicy przepływu laminarnego/burzliwego, w programie wyskakuje komunikat że prędkość strugi poniżej zalecanego zakresu 0,5m/s a jednak jak daje niższy przepływ np 60m3/h (wtedy prędkośc jest ~0,2m/s) to sprawnośc i temperatura na wylocie jest wyższa. Wynika że dla przepływów 60, 120 i 240 m3/h im wyższy przepływ tym niższa sprawność a więc nalezy utrzymywać możliwie najmniejszy ale taki aby wilgotnosc i komfort był odpowiedni, co myślicie? Jakie macie ustawione wydajności i do jakiej kubatury? Czym mierzycie że właśnie jest taka wydajnośc jak żądana? Jak kontrolujecie równowagę przepływu nawiew/wymiew? Edytowane 19 Listopada 2013 przez danielw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_artur_ 19.11.2013 11:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 nie mam jeszcze reku ale mam juz wymiennik - przyszedł parę dni temu identyczny jak Twój..nie kojarzę czy wrzucałeś tu zdjęcia swojego reku? jak nie to mógłbym prosić parę fotek ewentualnie jakby Ci sie jakiś rysunek ostał..siedzę w domu z uszkodzoną ręką i właśnie kombinuję jakby tu się zebrać i zacząć składać.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.