Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

Poniżej fotka kasety letniej bo ktoś pytał wcześniej.

Zrobiłem tez pomiary ale wyczytałem że najlepiej na czerpni i wyrzutni robić.

Daję tez fotke czym robiłem pomiary tylko nie wiem jeszcze jak to przeliczyć na objętość powietrza bo mam tylko prędkość strugi.

Ciekawa sprawa to jak zrobiłem pomiary na anemostatach to wszędzie wyszło podobnie jeśli chodzi o nawiew - przy 45% mocy 1,8m/s, wywiew - 3,1m/s.

Wyrzutnia: 10% mocy 0,5m/s

25% - 4,5m/s

50% - 10,2 m/s

75% - 15,8 m/s

100% - 20,7 m/s

 

Czerpnia: 10% - 2m/s

25% - 5,3m/s

50% - 10,7m/s

75% - 16,5 m/s

100% - 22 m/s - tu już zgniotło mi mój kartonik.

I tak jestem zadowolony bo wygląda na to że mam lekkie nadciśnienie jak powinno być :)

IMG_20180120_150103[1].jpg

IMG_20180120_150117[1].jpg

IMG_20180121_121649[1].jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Szronienie wystepuje po stronie wywiewu tam gdzie mam umieszczoną tackę i to jest oczywiste. Dzięki rozmrażaniu 'programowemu" wpisanego w sterownik nie jest widoczne bardzo takie oblodzenie, bo jak pisałem wcześniej samo się wszystko rozmraża (wentyl nawiewny sie zatrzymuje a wywiewny kreci na maxa).

Wymiennik to Klingenburg jak pisałem wcześniej GS35/450. Nie pamiętam ile kosztował bo było to dawno temu.

Kasety filtracyjne zrobione z ceownika takiego aluminiowego gdzie dostaniecie wszedzie (obi, castorama) wymiar chyba 15x12 czy jakoś tak.

Bierzesz ceownik, mierzysz dlugość jaka ma byc filtr, zaznaczasz, nacinasz trójkąty z jednej i drugiej strony i potem zaginasz w tych miejscach jak ramkę a na koncu łączysz nitem sobie całość.

Potem kupiłem cieniutka linka nierdzewna i nawierciłem ceownik z jednej strony żeby filtr sie opierał o ta linka. Do zagniatania tej linki kupiłem tez takie aluminiowe koncóweczki do zagniatania jak na plombach od licznika są i na każdym oczku przewlekałem przez nawierconą dziurkę i zagniatałem dodatkowo żeby foltr był tez stabilniejszy.

W dwóch narożnikach dałem po jednej stronie po przekątnej małe trójkąty przynitowane żeby ramka się nie krzywiła.

W ten sposób mam fajna stabilna ramka. Zrobiłbym zdjęcia ale nie dzisiaj.

 

Wielkie dzięki za opis fajne sprytne rozwiązanie , ale jak przytrzymywana jest tkanina filtracyjna na obrzeżu od strony wlotu ( od strony wylotu opiera się o obrzeże ramki i na linkach ). Może mniejsza ramka wchodząca w minimalnie (o grubość tkaniny na obrzeżach ) większą taką jak u Ciebie ? co sądzisz o rozwiązaniu w którym włóknina zamocowana jest na siatce (hodowlanej ,oczko 10x10mm,drut 0,5mm) wygiętej w półokrąg( powierzchnia większa o ok.40%) .Masz jakiś sposób na pomiar stopnia zapchania filtru?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szronienie wystepuje po stronie wywiewu tam gdzie mam umieszczoną tackę i to jest oczywiste. Dzięki rozmrażaniu 'programowemu" wpisanego w sterownik nie jest widoczne bardzo takie oblodzenie, bo jak pisałem wcześniej samo się wszystko rozmraża (wentyl nawiewny sie zatrzymuje a wywiewny kreci na maxa).

 

A gdyby wykorzystać fakt że tworzenie się lodu na tatce zwiększa jej ciężar (bo woda nie odpływa) a ten prosta dżwignią przesłania/obraca coś w rodzaju żaluzję na wlocie wymiennika (przewymiarowanego tak by nawet przesłonięty i tak miał przekrój równy rurrze przyłączeniowej . Zmiejszenie powierzchni wymiany przez zmiejszenie powierzchni wlotu może zapobiec zamarzaniu przy niskich temp typu -15 czy - 20 st gdzie reku najbardziej jest potrzebne?

Tomraider.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak jestem zadowolony bo wygląda na to że mam lekkie nadciśnienie jak powinno być :)

 

Czy jesteś pewien, że nadciśnienie jest dobre dla domu?

U mnie przy nadciśnieniu zaczęła skraplać się woda w oknach i nieszczelnościach domu.

Powietrze wypychane przez nieszczelności schładza się i wykrapla się woda.

Nie zauważyłeś tego zjawiska u siebie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdyby wykorzystać fakt że tworzenie się lodu na tatce zwiększa jej ciężar (bo woda nie odpływa) a ten prosta dżwignią przesłania/obraca coś w rodzaju żaluzję na wlocie wymiennika (przewymiarowanego tak by nawet przesłonięty i tak miał przekrój równy rurrze przyłączeniowej . Zmiejszenie powierzchni wymiany przez zmiejszenie powierzchni wlotu może zapobiec zamarzaniu przy niskich temp typu -15 czy - 20 st gdzie reku najbardziej jest potrzebne?

Tomraider.

 

A nie lepiej zastosować nagrzewnicę wstępną i utrzymywać na wlocie do rekuperatora około 0*C. Koszt roczny powinien być niewielki. Ja awaryjnie jako nagrzewnicę zastosowałem żarówkę 100W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za opis fajne sprytne rozwiązanie , ale jak przytrzymywana jest tkanina filtracyjna na obrzeżu od strony wlotu ( od strony wylotu opiera się o obrzeże ramki i na linkach ). Może mniejsza ramka wchodząca w minimalnie (o grubość tkaniny na obrzeżach ) większą taką jak u Ciebie ? co sądzisz o rozwiązaniu w którym włóknina zamocowana jest na siatce (hodowlanej ,oczko 10x10mm,drut 0,5mm) wygiętej w półokrąg( powierzchnia większa o ok.40%) .Masz jakiś sposób na pomiar stopnia zapchania filtru?

 

Tkanina ucięta jest na tyle duża że na obrzeżach wchodzi w ramkę ceownika. Lineczka przytrzymująca tkaninę jest z jednej strony ceownika.

Miałem kiedys takie rozwiązanie w moim pierwszym reku że filtr był na rapicy i też było w miarę z tym że stopień zabrudzenia największy był i tak na środku filtra.

Nie mierze zapchania filtrów. sterownik mi o tym przypomina że co 3 czy 4 m-ce mam komunikat na wyswietlaczu żeby wymienic filtry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zauważyłem wykraplania sie wody na oknach jak długo mam reku.

Nadciśnienie i tak wyjdzie kominkiem albo pod drzwiami od kotłowni czy garażu mimo że są dość szczelne.

Jak tylko wyłącze reku na parę dni to momentalnie jest woda na dole okien.

Nadciśnienie chyba lepsze niż podciśnienie gdzie reku zasysa zimno z zewnątrz wszelkimi innymi szparami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można by zrobic taką funkcję poprzez presostat myślę.

Ja nie chcę komplikowac mojej konstrukcji. Rekuperacja naprawdę dobrze sie sprawdza przez te wszystkie lata odkąd ją mam, pomijając fakt przepięcia które załatwiło mi wentyle.

Jak pisałem wymieniam filtry jak pokazuje mi sterownik i bez obawy nawet jak by sie mocno zapchały to nie udusze sie w domu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można by zrobic taką funkcję poprzez presostat

 

zamierzam sam zrobić taki ,prosto i tanio dedykowany do mojej kasety z wentylatorem i filtrem

 

 

fakt przepięcia które załatwiło mi wentyle.

 

Przepięcie w swojej instalacji rozwiązałem kontrolerem napięcia polcerber , mam zabezpieczone dwie fazy , napięcie po przekroczeniu 260v (można u producenta ustalić dowolnie) w ciągu 3,6 msek jest odłączane aż do czasy jak przepięcie minie.Kontroler kupiłem by chronić drogi kocioł gazowy i resztę elektroniki.

Edytowane przez tomraider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadciśnienie chyba lepsze niż podciśnienie gdzie reku zasysa zimno z zewnątrz wszelkimi innymi szparami.

 

Nadciśnienie wypycha wilgotne powietrze z domu wszelkimi szparami ,jeżeli trafi na zimną powierzchnię to się wykropli woda w miejscach które nie widzisz , w podciśnieniu skraplanie nastąpi na wewnętrznych wychłodzonych powierzchniach które dodatkowo będą zakurzone więc łatwiejsze do lokalizacji, zatem i nad i podciśnienie jest bee, najlepiej je równoważyć w czasie (przytkanie filtra) i każdorazowo po zmianie wydajności.I tak zamierzam w swojej instalacji zrobić, czas i doświadczenie pokaże czy biłem pianę czy realnie uzyskam korzystny efekt.

Mam pytanie- jak Twoja wentylacja reaguje na ewentualny w domu dym a jak na pożar lub jak Twoim zdaniem powinna się w tych sytuacjach zachować?

Tomraider

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej zastosować nagrzewnicę wstępną i utrzymywać na wlocie do rekuperatora około 0*C. Koszt roczny powinien być niewielki. Ja awaryjnie jako nagrzewnicę zastosowałem żarówkę 100W.

 

I te 100 Wat naprawdę starcza? jaką masz wydajność i przy jakiej min temp.zew żarówka daje radę? Puki co nie mam reku ale zmrożone powietrze nawiewu powoduje wykroplenia na amenostatach nawiewu .Zamierzam podobnie zrobić ,licząc zapotrzebowanie mocy dla temp.zew - 20 st i 120 m3/h wyszło mi ok 1 kW, miałem zastosować trzy grzałki po ok 350 W . Ponieważ nagrzewnica będzie w miejscu niekontrolowanym zastosuję trójstopniowe zabezpieczenie p.poż termistor , presostat i klapy gaszące. Jak zrobię reku to metodę grzania prądem wywiewu by nie zamarzło reku uważam za bezsensowną i marnotrastwem kasy.

Tomraider.

Edytowane przez tomraider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zauważyłem wykraplania sie wody na oknach jak długo mam reku.

Nadciśnienie i tak wyjdzie kominkiem albo pod drzwiami od kotłowni czy garażu mimo że są dość szczelne.

Jak tylko wyłącze reku na parę dni to momentalnie jest woda na dole okien.

Nadciśnienie chyba lepsze niż podciśnienie gdzie reku zasysa zimno z zewnątrz wszelkimi innymi szparami.

 

Mówię to z własnych obserwacji nie teorii. Może u Ciebie ten problem nie wystąpi. Przy malutkim kontrolowanym nadciśnieniu może być wszystko OK tylko jak to uzyskać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadciśnienie wypycha wilgotne powietrze z domu wszelkimi szparami ,jeżeli trafi na zimną powierzchnię to się wykropli woda w miejscach które nie widzisz , w podciśnieniu skraplanie nastąpi na wewnętrznych wychłodzonych powierzchniach które dodatkowo będą zakurzone więc łatwiejsze do lokalizacji, zatem i nad i podciśnienie jest bee, najlepiej je równoważyć w czasie (przytkanie filtra) i każdorazowo po zmianie wydajności.I tak zamierzam w swojej instalacji zrobić, czas i doświadczenie pokaże czy biłem pianę czy realnie uzyskam korzystny efekt.

Mam pytanie- jak Twoja wentylacja reaguje na ewentualny w domu dym a jak na pożar lub jak Twoim zdaniem powinna się w tych sytuacjach zachować?

Tomraider

Reakcja na dym to raczej powinna być że wentyl nawiew stop a wywiewne na maksa.

Sterownik który mam też posiada taką opcja. Działa tak samo jak rozmrażanie z tym że dorobiłem sobie mały przełącznik i jak palę w kominku jesienią czy wiosną i trochę pójdzie dymek do pomieszczenia to przełączam przełącznikiem na paręnaście minut i już.

Procesu spalania nie Zabużam bo dolot powietrza z zewnątrz.

Nie mam zrobione w każdym razie żadnego wyłączania wysiewu w czasie otwarcia drzwiczek do kominka jakby ktoś pytał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadciśnienie wypycha wilgotne powietrze z domu wszelkimi szparami ,jeżeli trafi na zimną powierzchnię to się wykropli woda w miejscach które nie widzisz , w podciśnieniu skraplanie nastąpi na wewnętrznych wychłodzonych powierzchniach które dodatkowo będą zakurzone więc łatwiejsze do lokalizacji, zatem i nad i podciśnienie jest bee, najlepiej je równoważyć w czasie (przytkanie filtra) i każdorazowo po zmianie wydajności.I tak zamierzam w swojej instalacji zrobić, czas i doświadczenie pokaże czy biłem pianę czy realnie uzyskam korzystny efekt.

Mam pytanie- jak Twoja wentylacja reaguje na ewentualny w domu dym a jak na pożar lub jak Twoim zdaniem powinna się w tych sytuacjach zachować?

Tomraider

 

Jestem w fazie uruchamiania wentylacji mechanicznej. Pracuje dopiero drugi miesiąc. Podciśnienie nie będzie powodowało wykraplania się wody nie ma takiej możliwości. Wynika to z tego że powietrze ogrzewając się zmniejsza swoją wilgotność względną i staje bardziej suche.

Nie zastanawiałem się nad reakcją wentylacji na dym czy pożar. Chętnie posłucham co macie do powiedzenia.

Jak na razie denerwuje mnie dym na zewnątrz, który dostaje się do domu przez wentylację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamierzam sam zrobić taki ,prosto i tanio dedykowany do mojej kasety z wentylatorem i filtrem

 

 

 

 

Przepięcie w swojej instalacji rozwiązałem kontrolerem napięcia polcerber , mam zabezpieczone dwie fazy , napięcie po przekroczeniu 260v (można u producenta ustalić dowolnie) w ciągu 3,6 msek jest odłączane aż do czasy jak przepięcie minie.Kontroler kupiłem by chronić drogi kocioł gazowy i resztę elektroniki.

Dzięki za info. Zainteresuje się tym kontrolerem napięcia bo już 2 razy miałem przepięcie i trochę sprzętu przy tym poszło.

Na szczęście większość daje się tanim kosztem naprawić o ile strzeli tylko bezpiecznik i warystory

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w fazie uruchamiania wentylacji mechanicznej. Pracuje dopiero drugi miesiąc. Podciśnienie nie będzie powodowało wykraplania się wody nie ma takiej możliwości. Wynika to z tego że powietrze ogrzewając się zmniejsza swoją wilgotność względną i staje bardziej suche.

Nie zastanawiałem się nad reakcją wentylacji na dym czy pożar. Chętnie posłucham co macie do powiedzenia.

Jak na razie denerwuje mnie dym na zewnątrz, który dostaje się do domu przez wentylację.

Z tym dymek na zewnątrz to często nie przeskoczysz. Sam czasem jak w kominku palę i zawieje do czerpi mimo że z drugiego końca to da się poczuć w domu.

Jedyna opcja to raczej filtry węglowe likwidujące zapach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...