Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

Generalnie - wszystko wygląda bardzo poprawnie.

Także uwagi kolegi są słuszne. Salon rozbiłbym na dwa nawiewy.

Dom jest dla ludzi.

Meble też.

Nie buduje się mebli głębszych jak zasięg ramienia.

Od ścian i rogów pomieszczenia odsunąłbym anemostaty właśnie na długość ramienia.

Wtedy NIGDY żadna zmiana wystroju/umeblowania nie zastawi anemostatu.

Wydatki ostateczne da się skorygować nastawą anemostatu.

Tu mniej a tam więcej. Hygrometr podpowie gdzie przykręcić a gdzie poluzować.

BARDZO zależy to od trybu życia domowników i ich przyzwyczajeń.

 

125 do okapu trochę biedne...

Dałbym "trochę w bok od zasad" 150 (jak się zmieści). Okap i tak ma redukcję do 125. (zwykle).

Wrzucenie wentylatora okapowego na 1 czy 2 bieg (z jakich 5) zintensyfikuje wyciąg i to mocno!

Wrzucenie 5 biegu może całość zaburzyć i mogą być nieoczekiwane efekty zapachowe tu i uwdzie (ale nie muszą!)

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dziekuję raz jeszcze!

Rozumiem czyli fi 150 bedzie lepszym rozwiązaniem do okapu, jak pamiętam z wcześniejszych dyskusji taki wyciąg w kuchni chyba wystarczy? Czy niektórzy robia dodatkowy anemostat poza okapem?

 

Faktycznie załączany wentylator w okapie mógłby wspomóc skutecznie wyciąg z kuchni.

Temat skutecznego wywiewania zapaszków po "pichceniu" jest dla mnie istotny bo żona wrażliwa na "zapachy" a skoro WM kosztuje znacznie więcej niz grawitacyjna :D , nie chciałbym potem wysłuchiwać ze pożytki mizerne z tego :wink:

Adamie jesli dobrze rozumuje włączenie takiego wywiewu np. na 5 bieg może w skrajnych przypadkach doprowadzic do przedostania sie "zapaszków" do innych pomieszczeni przez anemostaty wywiewne? Bo chyba innej drogi nie ma?

 

Prosze jeszcze o podpowiedz co w kwesti wywiewu w łazience/pralni u góry zostawić 1 czy podzieliec? Oraz czy sporadycznie wykorzystywany stryszek powinienem również nawiewac dodatkowym kanałem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomieszczenie wykorzystywane okazjonalnie powinieneś tez wentylować.

Inaczej będziesz miał problem z wilgocią i wszystkimi przypadłościami z tym związanymi.

W łazience na pietrze możesz zostawić jeden wywiew wspólny dla niej i pralni, pod warunkiem że powietrze nie będzie miało utrudnionego przepływu miedzy pomieszczeniami. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry

Jestem tu po raz pierwszy, przebrnąć przez ten wątek to nie lada wyzwanie, aż "dyńka" puchnie

Interesuje mnie kilka szczegółów technicznych połączenia instalacji, kto uważa że nie mam racji niech wali śmiało.

Patrząc od reku:

- kanał główny spiro izolowany

- skrzynka rozdzielaczowa z przepustnicami

- do każdego nawiewu osobny kanał spiro izolowany

- ok 0,5 m od punktu nawiewnego przejście na wąż elastyczny izolowany (redukcja szumów, drgań)

- skrzynka rozprężna izolowana

- anemostat

Analogicznie powrót powietrza do reku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry

Jestem tu po raz pierwszy, przebrnąć przez ten wątek to nie lada wyzwanie, aż "dyńka" puchnie

Interesuje mnie kilka szczegółów technicznych połączenia instalacji, kto uważa że nie mam racji niech wali śmiało.

Patrząc od reku:

- kanał główny spiro izolowany

- skrzynka rozdzielaczowa z przepustnicami

- do każdego nawiewu osobny kanał spiro izolowany

- ok 0,5 m od punktu nawiewnego przejście na wąż elastyczny izolowany (redukcja szumów, drgań)

- skrzynka rozprężna izolowana

- anemostat

Analogicznie powrót powietrza do reku

1. i to grubo

2. przepustnice sobie podaruj do momentu jak się nie da wyregulować anemostatami (oczywiście zakładam poprawnie zrobioną instalację z w miarę symetrycznym układem rozgałęzień, inaczej rzeczywiście tu i uwdzie od razu będzie potrzebna przepustnica - ale nie wszędzie)

3. ok

4. bez sensu, dobrze wykonana instalacja nie będzie źródłem szumu a ten elastyczny nie ma aż takich właściwości tłumienia

5. ok

6. jak będzie dobrze zrobione to nie potrzeba anemostatu, mogą być zwykłe kratki kierunkowe skierowane w daną stronę lub symetryczne w każdym kierunku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedługo będę zamawiał wymiennik Klingenburg. Może są jeszcze jacyś chętni? Od 6 sztuk dają już rabat. Zawsze parę złotych (na transport) będzie mniej. Poniżej podaję ceny wymienników, które znam:

GS 18/350 185 EUR

GS 18/400 193 EUR

GS 25/250 189 EUR

GS 25/300 200 EUR

GS 25/350 211 EUR

GS 25/400 222 EUR

 

Podaję też link do programu doboru: Link

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie

Podpowiedzcie prosze jeszcze cos w kwesti omawianych przepustnic.

Jesli dobrze to rozumuje w domkach parterowych raczej nie ma sensu przy załozeniu poprawnej instalacji a jak sprawa sie ma w domach z piętrem, gdzie pomieszczeń jest sporo no i 2 gi poziom.

Ktoś kiedys wspominał ze należałoby dodadkowo dołozyć bodajże w głównych kanałach rozdzialajacych nawiew piętra a parteru?

 

Rafał_ te ceny podajesz przed czy po rabacie? :wink:

Bedziesz montował go w jakiejs skrzyni z wentylatorami czy oddzielnie?

Czy dobrze czytam poniższy diagram? Dla ok 600 m3 wymiany na godzine musiałbym celowac w model GS 45? Masz ceny dla GS 45 i 35?

http://upload.boras.org/files/1266350095.jpg

pzdr

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie

Podpowiedzcie prosze jeszcze cos w kwesti omawianych przepustnic.

Jesli dobrze to rozumuje w domkach parterowych raczej nie ma sensu przy załozeniu poprawnej instalacji a jak sprawa sie ma w domach z piętrem, gdzie pomieszczeń jest sporo no i 2 gi poziom.

Ktoś kiedys wspominał ze należałoby dodadkowo dołozyć bodajże w głównych kanałach rozdzialajacych nawiew piętra a parteru?

Ogólnie, trzeba zapewnić w miarę równy opór wszystkich gałęzi. Może to być przepustnica, może to być anemostat. Skoro przy małym przepływie są to różnice kilku Pa w prostej rurze to w zasadzie dorobisz ciasne kolano i przepustnica nie jest potrzebna. Ja wszystkim proponuję jeśli robią instalację z równą długością kanałów to przepustnice kupować na końcu. Najpierw korzystać z anemostatów/kratek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie

Podpowiedzcie prosze jeszcze cos w kwesti omawianych przepustnic.

 

Rafał_ te ceny podajesz przed czy po rabacie? :wink:

Bedziesz montował go w jakiejs skrzyni z wentylatorami czy oddzielnie?

Czy dobrze czytam poniższy diagram? Dla ok 600 m3 wymiany na godzine musiałbym celowac w model GS 45? Masz ceny dla GS 45 i 35?

pzdr

Paweł

 

Co do przepustnic to zostaw sobie możliwość ich dołożenia. Jak po uruchomieniu będziesz miał problem ze zrównoważeniem układu to kupisz i dołożysz.

 

Wymiennik będę miał oddzielnie, skrzynia na wentylatory wyszła całkiem spora i jak bym miał dołożyć jeszcze wymiennik to olbrzym by wyszedł :)

 

Cen GS35 i GS45 nie mam ale były parę stron wcześniej przy poprzednim grupowym zamówieniu. Ceny podane przeze mnie są bez rabatu.

 

Jeszcze parę słów o doborze wymiennika. Ogólną zasadą jest dobór wymiennika na 1 wymianę kubatury budynku na godzinę. Tyle, że zimą nikt nie używa w ten sposób WM. Wszyscy co mają już WM używają na co dzień 0,3 kubatury albo i mniej. Większych wymian używa się latem by przewietrzyć budynek, ale wtedy zwykle wyjmuje się wymiennik albo włącza bypas. Jedynym plusem zwiększania wymiennika jest wzrost sprawności. Więc każdy musi policzyć gdzie leży u niego granica opłacalności zwiększania wymiennika.

Ja dla 380m3 kubatury biorę GS25/300, dla 120m3/h nominalnej wymiany (tyle zakładam dla mojego domku i 4 osób mieszkających) będę miał 86% sprawności (przy wykorzysraniu GWC)i 36 Pa strat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli można przyjąc że aby wymiennik miał jakis "zapas" i mniejsze opory , większą powierzchnię wymiany, przy wykorzystywaniu WM średnio na 25% wydajności z momentami podkręcania go na 50-60% (smażenie, goście itp) mozna by zastosować wydajność połowy kubatury pomieszczeń?

Tak jak ma to np. Suspenser? 600m3 i wymiennik 320m3/h

Bedzie git? :wink:

Bo takie wyliczenia ze wymiennik osiąga max parametry przy prawie minimalnych Wentylacji jakoś mnie nie przekonują... ale moze źle to rozumuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli można przyjąc że aby wymiennik miał jakis "zapas" i mniejsze opory , większą powierzchnię wymiany, przy wykorzystywaniu WM średnio na 25% wydajności z momentami podkręcania go na 50-60% (smażenie, goście itp) mozna by zastosować wydajność połowy kubatury pomieszczeń?

Tak jak ma to np. Suspenser? 600m3 i wymiennik 320m3/h

Bedzie git? :wink:

Bo takie wyliczenia ze wymiennik osiąga max parametry przy prawie minimalnych Wentylacji jakoś mnie nie przekonują... ale moze źle to rozumuje

 

Ja właśnie tak dobieram. Maksymalne parametry przy ok. 120m3/h, ale nie wykluczam okazjonalnego zwiększenia wymiany np. po smażeniu i przy 350m3/h mam 163Pa strat. Tyle jeszcze moje EBM-y uciągną :-)

Oczywiście jest druga szkoła mówiąca żeby dać jak największy wymiennik bo i straty małe i sprawność większa. Mi na tę drugą szkołę szkoda kasy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...