Jezier 27.12.2006 15:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2006 Mi sie wydaje, że podkręcanie wentylatora nie spowoduje takiej samej wydajności wywiewu i nawiewu. Wentylatory powinny chodzić na tych samych obrotach a do bilansowania należy użyć przepustnic sterowanych elektronicznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 27.12.2006 18:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2006 elektronicznie i z oczujnikowaniem - w całym zakresie.ręcznie - w prawie całym zakresie.Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orko 27.12.2006 19:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2006 Moim zdaniem należy ustawić te same ilości obrotów dla identycznych wentylatorków, natomiast przepływ w pomieszczeniach ustawić anemostatami. Wykorzystanie U-rurki raczej nic nie da - za wiele z tym zabawy.Do obliczenia prędkości przepływu potrzebne są różnice ciśnień statycznych oraz dynamicznych a więc co najmniej dwie U-rurki na jeden kanał. W dodatku w kanale prędkość przepływu też jest różna w zależności od odległości od brzegu kanału. Zatem trzeba by badać prędkość średnią w różnych punktach przekroju. Pomiary z wykorzystaniem U-rurek są raczej zbędne jeśli umiemy wyznaczyć ilość obrotów wentylatorka na podstawie ilości pobranej energii oraz oporów całej instalacji. Pytanie teraz byłoby takie jak wyznaczyć prędkości przepływu za anemostatami:Może wystarczy wykorzystać taki śmieszny anemometr do pomiaru prędkości wiatru jaki można spotkać na allegro:http://www.allegro.pl/item150880082_nowy_malutki_termo_anemometr_super_okazja_f_vat.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wicekK 27.12.2006 21:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2006 Witam w temacie reku .Śledzę temat i jestem pełen podziwu .Mam pytanie : Co sądzicie o rekuperatorze sprzedawanym przez zuzax25 na Allegro .Można taki kupić za ok 800 zł .Ma podobno 2 wymienniki 30*30*30 - wydaje mi się że krzyżowe .Cena niewielka - gość podobno ma tego kilka sztuk - może nadawać się na 300m3/godzinę ?W razie czego można wykorzystać same wymienniki .Proszę o opinie .Z góry dziękuję . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 27.12.2006 23:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2006 A jakie parametry zakładasz?Jak się uprzesz, to z symboliczną sprawnością nawet i 3000m3 przepchasz. Zastanów się nad prędkościami strug, jakie chcesz wymusić. Im większa prędkość tym mniejsza sprawność.30 x 30 to światło nieco poniżej 30 x 15 = 450cm2 = 0,045m2 Prawie jak rura fi 250.Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wicekK 28.12.2006 16:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2006 Dzięki Adamie za odpowiedź .Mój dom ma mieć ok 135 m2 - to daje około 360 m3 .Połowa wymiany/godzinę to 180 m3 .Przy takim przekroju przepływu jak w omawianym reku wychodzi prędkość strugi trochę ponad 1 m/s -> wydaje się to przyzwoicie .Cała wymiana to prędkość ponad 2m/s -> też w normie .Jeżeli na dodatek są tam 2 wymienniki szeregowo to może i ze sprawnością być nieźle .No i co Ty na to : warto zaryzykować 8 stówek ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orko 28.12.2006 16:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2006 Jeśli chcesz wiedzieć jaką sprawność oferują te wymienniki z allegro to weź program heatexa i sobie przelicz. Nawet dla dwóch takich wymienników wychodzi 60-70%, czyli żadna rewelacja. Przyglądałem się im jakiś czas temu - moim zdaniem mają zbyt duży rozstaw lamel - 5-6mm. Poza tym jeśli były wykorzystwane w przemyśle to ja czegoś takiego swoim domownikom bym nie zafundował. Znaczenie lepsze są te wybrane przez msobanie, choć droższe aż o 600 zł. Przy czym jeśli krzyżowe to prawie na pewno też GWC bo inaczej problem z zamarzającymi skroplinami. Jeśli przeciwprądowy to GWC w sezonie grzewczym niepotrzebne. Poza sezonem grzewczym wymiennik i tak niepotrzebny za to GWC może się przydać. Wymienniki przeciwprądowe produkowane przez Adama to sama poezja, no ale trzeba też być zręcznym manualnie i zaryzykować ze 2tys na materiały. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 28.12.2006 16:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2006 Obejrzałem to, co teraz wystawia na Allegro.Jako materiał do przystosowania to raczej dobre.Jeżeli masz gdzie i czym się za te elementy zabrać, to wydaje się, że da się coś mądrego z tego zrobić.Czy warto? Nie mam zdania. Łatwiej niż stawiać od podstaw. Ja, na przykład, dysponuję choćby wsparciem znajomych warsztatów (wymiana przysług). Kupić, rozgrzebać i nie skończyć - nie warto. Musisz sam ocenić możliwości i podjąć decyzję.Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msobanie 28.12.2006 16:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2006 Witam,Orko, piszesz ze jesli przeciwpradowy, to GWC niepotrzebne.Dlaczego tak sadzisz? Myslisz ze nie bedzie zamarzal?PozdrawiamMirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wicekK 28.12.2006 17:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2006 Cóż Panowie - dzięki za cenne uwagi .Muszę sprawę przemyśleć . Sięgnę w wolnej chwili do strony heatexa i zobaczę co wyjdzie .Myślałem o wykorzystaniu całości lub zrobienu obudowy - jak msobanie .Jeśli kupię to podzielę się wrażeniami i dokładniej opiszę .Jeszcze raz dziękuję . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orko 28.12.2006 17:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2006 Msobanie Przy przeciwprądowym problemu zamarzających skroplin nie powinno być. Wstarczy bowiem odpowiednie ułożenie wymiennika tzn powietrze wywiewane (czyli schładzane w wymienniku) powinno być kierowane przeciwnie do grawitacji. Pisałem o tym kilkanaście postów wcześniej: http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=70942&postdays=0&postorder=asc&start=60 Ale nie potwierdziłem tego doświadczalnie więc mogę się mylić. Bowiem jeśli prędkość powietrza w wymienniku będzie zbyt duża w stosunku do długości kanału to do wykroplenia może dojść w pobliżu wyjścia na zewnątrz czyli zanim grawitacja zadziała to po pewnym czasie może mimo wszystko dojść do zamarzania. Problem zamarzania według Bartosza nie występuje w ich wymienniku, ale przy przeciwprądowym z heatexa dalej podobno są problemy, związane moim zdaniem ze zbyt krótkimi kanałami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msobanie 28.12.2006 18:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2006 Witam,Orko, w podobny sposob myslalem "ustawiajac" wloty i wyloty w moim duo.U mnie skropliny beda powstawac w / na obu wymiennikach, zakladam ze wiecej na pierwszym od strony zuzytego powietrza. Tam skropliny leciec beda w strone nizszych temperatur, ale posrodku (taka mam nadzieje) reku duo temperatura nie bedzie nizsza niz zero (jesli potraficie ja oszacowac po powiedzcie jak).W drugim wymienniku skropliny beda skapywac w strone cieplejszej strefy, to powinno pomoc, zgadzam sie.Ostatnio wyczytalem, ze w reku duo ze strony rekuperatory.pl zmienili wlasnie system na taki jaki zastosowalem u siebie (skropliny kieruja sie do srodka "duo", pomiedzy dwa wymienniki).Teraz pytanie do Adama (fizyka). Otoz mnie sie wydaje, ze skropliny wydzielac sie beda w sposob "ciagly", tzn. zawsze wtedy kiedy przekroczymy punkt rosy.Idac dalej w przeciwpradowym dalej obnizamy temp powietrza i znow za jakis czas przekroczymy "nowy" punkt rosy, dla mniejszej wilgotnosci.Tam juz temp bedzie ponizej zera i zamarznie.No chyba, ze zejdziemy od razu do praktycznie zerowej wilgotnosci.Jak to bedzie?Mirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 28.12.2006 22:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2006 W specyficznej sytuacji proces przekraczania punktu rosy będzie "ciągły". Myślę o przeciwprądowcu. Im dalej wgłąb kanału tym zimniej. Im dalej wgłąb kanału tym mniej wilgoci w powietrzu. Jeżeli gradient będzie na tyle duży (spory mróz) to cała długość kanału pokryje się rosą, bo warunek będzie spełniony w każdym punkcie wymiennika. I jeszcze o ustawieniu gdzie ma być wlot a gdzie wylot. Jeżeli wylot z wnętrza podłączymy nisko, jak proponujecie, to ŚWIADOMIE(?) OGRANICZACIE SPRAWNOŚĆ WYMIENNIKA! Pierwsze skropliny MOGĄ być dość "ciepłe". Jeżeli będą spływać w stronę wylotu (ustawienie inne, niż proponujecie) będą dodatkowo ochładzane, a woda "nosi" sporo ciepła. Jeżeli będzie odwrotnie, to wykroplona woda "cofając się" będzie miała tendencję do ogrzewania się od strugi usuwanej i będzie obniżała sprawność. Ciekawe w jakim stopniu? Rozwiązaniem radykalnym jest postawienie GWC. Zero problemów i szacowania. Wszystko jasne! Tak myślę Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msobanie 29.12.2006 09:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Witam,Cos czuje ze mozna oszacowac ile stracimy ciepla ustawiajac w ten sposob wymiennik (wloty i wyloty).Zakladajac np. wiadro wody na dobe i roznice temperatur np. 20 stopni bo temp wody (skroplin) bedzie ok. 20 stopni. Najwiecej co mozemy "ugrac" to te 20 stopni, bo ponizej zera i dak musimy rozmrozic i dac szronowi sie roztopic i odplynac.Ile to bedzie ciepla? Duzo stracimy?A GWC to oczywiscie, oczywiscie.Adam, zdaje sie ze pytales kiedys w jakims watku o nagrzewnice z Juwentu do GWC wodnego 1, pamietasz za ile by ja zrobili i jakie to wymiary?Zastanawiam sie, czy mi wejdzie w obudowe przed 1 wymiennikiem, mialbym wtedy niezly "kombajn"! Mam tam dostepne jakies 350 mm x 400 mm x 100-150 mm. Wejdzie?PozdrawiamMirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 29.12.2006 10:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 O ile dobrze pamiętam, to była to prawie kostka o boku bliskim 600mm.Cena około 1500zł (netto) i nadal uważam, że tanio, jak się startuje "z niczego".Nie ma cudów. Coś za coś. Jak ma zadziałeć, to musi być i powierzchnia i czas wymiany. Zasilanie wcale nie jest tu "wysokie", choć wydajne.Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzysztofj 29.12.2006 12:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Śledzę temat z zainteresowaniem i mam pytanie:Czemu te akurat wentylatory? (R3G220AD1102) wszystkim pasują?Jaką kubaturę będziecie wentylować?Ja mam 115 m2 powierzchni x 2,8 =322 m3. Czy takie wenylatory nie za duże? Wszystkim samodzielnym konstruktorom najlepsze zyczenia noworoczne.Aby Wasze konstrukcje otwierały nowe rozdziały w historii techniki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orko 29.12.2006 13:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Jeżeli wylot z wnętrza podłączymy nisko, jak proponujecie, to ŚWIADOMIE(?) OGRANICZACIE SPRAWNOŚĆ WYMIENNIKA! Pierwsze skropliny MOGĄ być dość "ciepłe". Jeżeli będą spływać w stronę wylotu (ustawienie inne, niż proponujecie) będą dodatkowo ochładzane, a woda "nosi" sporo ciepła. Jeżeli będzie odwrotnie, to wykroplona woda "cofając się" będzie miała tendencję do ogrzewania się od strugi usuwanej i będzie obniżała sprawność. Ciekawe w jakim stopniu? 1litr wody (a tyle będzie mniej więcej skroplin na godzinę) ogrzany o 20[C] (zazwyczaj będzie dużo mniej) zje "aż" 4228[J/kg-K]*1[kg]*20[K]/3600=23[W]. Co przy zakładanym odzysku na poziomie 3 kW (przy różnicy temperatur 40C oraz sprawności 90%) jest raczej niewiele. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 29.12.2006 14:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Miło, że zje tak niewiele! Można zaniedbać. (chyba można) "Czemu te akurat wentylatory? (R3G220AD1102) wszystkim pasują? " Te pasują akurat mnie. Założyłem niskie obroty przy wymaganej wydajności. Również jest to kwestia średnic kanałów. Wyszło mi w obiekcie 200mm. Dławienie tego do 100mm (wlot EBM) uznałem za mało twórcze z powodu wymuszania (w szczycie) zbyt dużych (dla mnie) prędkości strugi. Gwałcąc wszelkie polecane przezemnie zasady wymuszam wymianę na poziomie prawie 2 krotności /godz. przy dowolnum zabrudzeniu filtrów itp. Normalnie praca to 1/3 do 1/2 maksymalnej wydajności w absolutnej ciszy kosztem 64W mocy pakowanej w system. Forumowicze założyli R3G 175 AD.... a on jest mniejszy (zdjęcia dał Jezier). Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 29.12.2006 15:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Ja mam jeszcze mniejszy 133. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msobanie 29.12.2006 21:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Witam,Krzysztofj, moja kubatura wentylowana docelowo to 430 m3.Zalozony wentylator 175 (oznaczenie R3G175-AF01-02) ma przy tym wydatku (430 m3/h czyli 1 wymiana na godzine) sprez 300 Pa.Starczy na duo (max 100 Pa przy 500 m3/h), instalacje (100 Pa), filtry (od 25) + ew. nagrzewnica od GWC wodnego 1.Nie przewiduje takich drastycznych wymian jak Adam (2 krotnosci).Ten 133 dla 322 m3 moze byc na styk (250 Pa przy 300 m3/h).PozdrawiamMirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.