Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Moim zdaniem należy ustawić te same ilości obrotów dla identycznych wentylatorków, natomiast przepływ w pomieszczeniach ustawić anemostatami.

 

 

Wykorzystanie U-rurki raczej nic nie da - za wiele z tym zabawy.

Do obliczenia prędkości przepływu potrzebne są różnice ciśnień statycznych oraz dynamicznych a więc co najmniej dwie U-rurki na jeden kanał.

W dodatku w kanale prędkość przepływu też jest różna w zależności od odległości od brzegu kanału. Zatem trzeba by badać prędkość średnią w różnych punktach przekroju.

 

Pomiary z wykorzystaniem U-rurek są raczej zbędne jeśli umiemy wyznaczyć ilość obrotów wentylatorka na podstawie ilości pobranej energii oraz oporów całej instalacji.

 

Pytanie teraz byłoby takie jak wyznaczyć prędkości przepływu za anemostatami:

Może wystarczy wykorzystać taki śmieszny anemometr do pomiaru prędkości wiatru jaki można spotkać na allegro:

http://www.allegro.pl/item150880082_nowy_malutki_termo_anemometr_super_okazja_f_vat.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam w temacie reku .

Śledzę temat i jestem pełen podziwu .

Mam pytanie : Co sądzicie o rekuperatorze sprzedawanym przez zuzax25 na Allegro .

Można taki kupić za ok 800 zł .Ma podobno 2 wymienniki 30*30*30 - wydaje mi się że krzyżowe .

Cena niewielka - gość podobno ma tego kilka sztuk - może nadawać się na 300m3/godzinę ?

W razie czego można wykorzystać same wymienniki .

Proszę o opinie .

Z góry dziękuję .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie parametry zakładasz?

Jak się uprzesz, to z symboliczną sprawnością nawet i 3000m3 przepchasz.

 

Zastanów się nad prędkościami strug, jakie chcesz wymusić. Im większa prędkość tym mniejsza sprawność.

30 x 30 to światło nieco poniżej 30 x 15 = 450cm2 = 0,045m2 Prawie jak rura fi 250.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Adamie za odpowiedź .

Mój dom ma mieć ok 135 m2 - to daje około 360 m3 .

Połowa wymiany/godzinę to 180 m3 .

Przy takim przekroju przepływu jak w omawianym reku wychodzi prędkość strugi trochę ponad 1 m/s -> wydaje się to przyzwoicie .

Cała wymiana to prędkość ponad 2m/s -> też w normie .

Jeżeli na dodatek są tam 2 wymienniki szeregowo to może i ze sprawnością być nieźle .

No i co Ty na to : warto zaryzykować 8 stówek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz wiedzieć jaką sprawność oferują te wymienniki z allegro to weź program heatexa i sobie przelicz. Nawet dla dwóch takich wymienników wychodzi 60-70%, czyli żadna rewelacja.

Przyglądałem się im jakiś czas temu - moim zdaniem mają zbyt duży rozstaw lamel - 5-6mm. Poza tym jeśli były wykorzystwane w przemyśle to ja czegoś takiego swoim domownikom bym nie zafundował.

Znaczenie lepsze są te wybrane przez msobanie, choć droższe aż o 600 zł.

 

Przy czym jeśli krzyżowe to prawie na pewno też GWC bo inaczej problem z zamarzającymi skroplinami.

Jeśli przeciwprądowy to GWC w sezonie grzewczym niepotrzebne.

Poza sezonem grzewczym wymiennik i tak niepotrzebny za to GWC może się przydać.

 

Wymienniki przeciwprądowe produkowane przez Adama to sama poezja, no ale trzeba też być zręcznym manualnie i zaryzykować ze 2tys na materiały.

:lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzałem to, co teraz wystawia na Allegro.

Jako materiał do przystosowania to raczej dobre.

Jeżeli masz gdzie i czym się za te elementy zabrać, to wydaje się, że da się coś mądrego z tego zrobić.

Czy warto? Nie mam zdania. Łatwiej niż stawiać od podstaw. Ja, na przykład, dysponuję choćby wsparciem znajomych warsztatów (wymiana przysług). Kupić, rozgrzebać i nie skończyć - nie warto.

Musisz sam ocenić możliwości i podjąć decyzję.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Msobanie

Przy przeciwprądowym problemu zamarzających skroplin nie powinno być.

 

Wstarczy bowiem odpowiednie ułożenie wymiennika tzn powietrze wywiewane (czyli schładzane w wymienniku) powinno być kierowane przeciwnie do grawitacji.

Pisałem o tym kilkanaście postów wcześniej:

http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=70942&postdays=0&postorder=asc&start=60

Ale nie potwierdziłem tego doświadczalnie więc mogę się mylić.

Bowiem jeśli prędkość powietrza w wymienniku będzie zbyt duża w stosunku do długości kanału to do wykroplenia może dojść w pobliżu wyjścia na zewnątrz czyli zanim grawitacja zadziała to po pewnym czasie może mimo wszystko dojść do zamarzania.

 

Problem zamarzania według Bartosza nie występuje w ich wymienniku, ale przy przeciwprądowym z heatexa dalej podobno są problemy, związane moim zdaniem ze zbyt krótkimi kanałami.

 

:wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Orko, w podobny sposob myslalem "ustawiajac" wloty i wyloty w moim duo.

U mnie skropliny beda powstawac w / na obu wymiennikach, zakladam ze wiecej na pierwszym od strony zuzytego powietrza. Tam skropliny leciec beda w strone nizszych temperatur, ale posrodku (taka mam nadzieje) reku duo temperatura nie bedzie nizsza niz zero (jesli potraficie ja oszacowac po powiedzcie jak).

W drugim wymienniku skropliny beda skapywac w strone cieplejszej strefy, to powinno pomoc, zgadzam sie.

Ostatnio wyczytalem, ze w reku duo ze strony rekuperatory.pl zmienili wlasnie system na taki jaki zastosowalem u siebie (skropliny kieruja sie do srodka "duo", pomiedzy dwa wymienniki).

Teraz pytanie do Adama (fizyka). Otoz mnie sie wydaje, ze skropliny wydzielac sie beda w sposob "ciagly", tzn. zawsze wtedy kiedy przekroczymy punkt rosy.

Idac dalej w przeciwpradowym dalej obnizamy temp powietrza i znow za jakis czas przekroczymy "nowy" punkt rosy, dla mniejszej wilgotnosci.

Tam juz temp bedzie ponizej zera i zamarznie.

No chyba, ze zejdziemy od razu do praktycznie zerowej wilgotnosci.

Jak to bedzie?

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W specyficznej sytuacji proces przekraczania punktu rosy będzie "ciągły".

Myślę o przeciwprądowcu.

Im dalej wgłąb kanału tym zimniej. Im dalej wgłąb kanału tym mniej wilgoci w powietrzu. Jeżeli gradient będzie na tyle duży (spory mróz) to cała długość kanału pokryje się rosą, bo warunek będzie spełniony w każdym punkcie wymiennika.

 

I jeszcze o ustawieniu gdzie ma być wlot a gdzie wylot.

Jeżeli wylot z wnętrza podłączymy nisko, jak proponujecie, to ŚWIADOMIE(?) OGRANICZACIE SPRAWNOŚĆ WYMIENNIKA!

Pierwsze skropliny MOGĄ być dość "ciepłe". Jeżeli będą spływać w stronę wylotu (ustawienie inne, niż proponujecie) będą dodatkowo ochładzane, a woda "nosi" sporo ciepła. Jeżeli będzie odwrotnie, to wykroplona woda "cofając się" będzie miała tendencję do ogrzewania się od strugi usuwanej i będzie obniżała sprawność.

Ciekawe w jakim stopniu?

Rozwiązaniem radykalnym jest postawienie GWC. Zero problemów i szacowania. Wszystko jasne! :lol:

 

Tak myślę

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Cos czuje ze mozna oszacowac ile stracimy ciepla ustawiajac w ten sposob wymiennik (wloty i wyloty).

Zakladajac np. wiadro wody na dobe i roznice temperatur np. 20 stopni bo temp wody (skroplin) bedzie ok. 20 stopni. Najwiecej co mozemy "ugrac" to te 20 stopni, bo ponizej zera i dak musimy rozmrozic i dac szronowi sie roztopic i odplynac.

Ile to bedzie ciepla? Duzo stracimy?

A GWC to oczywiscie, oczywiscie.

Adam, zdaje sie ze pytales kiedys w jakims watku o nagrzewnice z Juwentu do GWC wodnego 1, pamietasz za ile by ja zrobili i jakie to wymiary?

Zastanawiam sie, czy mi wejdzie w obudowe przed 1 wymiennikiem, mialbym wtedy niezly "kombajn"! Mam tam dostepne jakies 350 mm x 400 mm x 100-150 mm. Wejdzie?

Pozdrawiam

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile dobrze pamiętam, to była to prawie kostka o boku bliskim 600mm.

Cena około 1500zł (netto) i nadal uważam, że tanio, jak się startuje "z niczego".

Nie ma cudów. Coś za coś. Jak ma zadziałeć, to musi być i powierzchnia i czas wymiany. Zasilanie wcale nie jest tu "wysokie", choć wydajne.

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śledzę temat z zainteresowaniem i mam pytanie:

Czemu te akurat wentylatory? (R3G220AD1102) wszystkim pasują?

Jaką kubaturę będziecie wentylować?

Ja mam 115 m2 powierzchni x 2,8 =322 m3. Czy takie wenylatory nie za duże?

 

Wszystkim samodzielnym konstruktorom najlepsze zyczenia noworoczne.

Aby Wasze konstrukcje otwierały nowe rozdziały w historii techniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli wylot z wnętrza podłączymy nisko, jak proponujecie, to ŚWIADOMIE(?) OGRANICZACIE SPRAWNOŚĆ WYMIENNIKA!

Pierwsze skropliny MOGĄ być dość "ciepłe". Jeżeli będą spływać w stronę wylotu (ustawienie inne, niż proponujecie) będą dodatkowo ochładzane, a woda "nosi" sporo ciepła. Jeżeli będzie odwrotnie, to wykroplona woda "cofając się" będzie miała tendencję do ogrzewania się od strugi usuwanej i będzie obniżała sprawność.

Ciekawe w jakim stopniu?

 

1litr wody (a tyle będzie mniej więcej skroplin na godzinę) ogrzany o 20[C] (zazwyczaj będzie dużo mniej) zje "aż" 4228[J/kg-K]*1[kg]*20[K]/3600=23[W].

Co przy zakładanym odzysku na poziomie 3 kW (przy różnicy temperatur 40C oraz sprawności 90%) jest raczej niewiele.

 

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miło, że zje tak niewiele! :lol:

Można zaniedbać. (chyba można)

 

"Czemu te akurat wentylatory? (R3G220AD1102) wszystkim pasują? "

 

Te pasują akurat mnie. Założyłem niskie obroty przy wymaganej wydajności. Również jest to kwestia średnic kanałów. Wyszło mi w obiekcie 200mm. Dławienie tego do 100mm (wlot EBM) uznałem za mało twórcze z powodu wymuszania (w szczycie) zbyt dużych (dla mnie) prędkości strugi. Gwałcąc wszelkie polecane przezemnie zasady wymuszam wymianę na poziomie prawie 2 krotności /godz. przy dowolnum zabrudzeniu filtrów itp.

Normalnie praca to 1/3 do 1/2 maksymalnej wydajności w absolutnej ciszy kosztem 64W mocy pakowanej w system.

 

Forumowicze założyli R3G 175 AD.... a on jest mniejszy (zdjęcia dał Jezier).

 

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Krzysztofj, moja kubatura wentylowana docelowo to 430 m3.

Zalozony wentylator 175 (oznaczenie R3G175-AF01-02) ma przy tym wydatku (430 m3/h czyli 1 wymiana na godzine) sprez 300 Pa.

Starczy na duo (max 100 Pa przy 500 m3/h), instalacje (100 Pa), filtry (od 25) + ew. nagrzewnica od GWC wodnego 1.

Nie przewiduje takich drastycznych wymian jak Adam (2 krotnosci).

Ten 133 dla 322 m3 moze byc na styk (250 Pa przy 300 m3/h).

Pozdrawiam

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...