Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

...

 

Proponuję wyznaczyć ostateczny termin zapisywania się na koniec czerwca więc wszystkich niezdecydowanych proszę o dopisywanie się na listę w tym terminie !

To chyba dobra myśl, tymbardziej że jakiś czas temu dzwoniłem do nich i z tego co pamiętam maja własnie mieć jakoś koniec czerwca nową dostawę bo na dzien dzisiejszy nie mają dużego wyboru wentyli na stanie. Taką bynajmniej dostałem informację.

Pozatym przy składaniu zamówienia warto konkretnie podac dokladne modele poszczegolnych serii wentyli, bo mają różne parametry.

Co innego będzie np. R3G 220 AD17-02

a co innego: R3G 220 AE 50-01

Pozatym jak usłyszałem są na stanie modele nie wyszczególnione w spisie na ich stronce.

Tak na marginesie czy moze ktos wskazac róznice pomiedzy w/w wentylami poza różnym sprężem oraz poborem prądu? Nie wiem czy obydwa się nadają do WM?

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jesli chodzi o plyty kanalikowe - nie moge jakos doptrzec do dokladnych wymiarow kanalikow. Podana w cenniku grubosc zakladam dotyczy maty, a nie kanalikow.

Idź do jakiejkolwiek firmy robiącej reklamy i jak chcesz dokładnie to zmierz, Z grubsza to kanaliki są kwadratowe o boku równym grubości płyty, bo plastik jest bardzo cienki. Sztywność jest dobra. Rozmiary wymiennika krzyżowego z polipropylenu kanalikowego który ja mam to 30x30x38cm, przepływ powietrza 85-370m3/h, kanaliki chyba 3mm. Reku się nazywa Greentek PH 10.22 i można w necie znaleźć do niego instrukcję z danymi i zdjęciami. Konstrukcja prymitywna, ale działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam ten watek i czytam (jestem na 12 stronie) i dochodze do wniosku, ze samemu to nie bede mial czasu zrobic wymiennika. Jednak po przejzeniu oferty kilkinastu producentow reku nie znalazlem nic coby spelnialo moje oczekiwania. Zastanawiam sie wiec nad zbudowaniem reku z klockow - kupic wymiennik, kupic wentyle, sterowanie i obudowe moge zrobic sam - tu juz wielkiej filozofii nie ma. Pytanie tylko gdzie mozna kupic rozsadne wymienniki?

 

Moj budzet wstepnie szacuje na 7k. Musi wystarczyc na obsluge domku 180m2 (pow. uzytkowej - kubatura w tabelce projektu to 955m3.

Zakladam wiec, ze reku musialby dawac max 600-700 m3/h - zakladajac, ze to tryb "oddymiania" nie mam tu wymagan co do wydajnosci cieplnej ani akustycznej.

Natomiast chcialbym aby w granicach normalnej pracy byl cichy i obslugiwal spadek cisnienia na poziomie 150Pa - wydajnosc temperaturowa oczywiscie jak najwyzsza (krzyzowce odpadaja). Oczywiscie automatyczny bypass.

Jezeli ktos widzial gdzies wymiennik, ktory (po dodaniu wlasciwych wentyli) by spelnial powyzsze wymagania - bede wdzieczny za info, bo szukam, szukam i znalezc nie moge :(

 

A teraz z innej beczki - w okolicach 11-12 strony w tym watku jest dyskutowane sterowanie. Tak sie zastanawiam nad nastepujacym przypadkiem - wentylacja w domu biega sobie zalozmy na 1/3 mocy, ale w jednym pomiesczeniu trzeba przewietrzyc, albo wrecz oddymic. Przydaloby sie takie sterowanie, ktore pozwoli zwikeszyc wydatek tylko dla tego 1 pomieszczenia, bez zaklucania wentylacji pozostalych. Czy da sie wogole tak wysterowac wentylacje aby cos takiego dzialalo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

A teraz z innej beczki - w okolicach 11-12 strony w tym watku jest dyskutowane sterowanie. Tak sie zastanawiam nad nastepujacym przypadkiem - wentylacja w domu biega sobie zalozmy na 1/3 mocy, ale w jednym pomiesczeniu trzeba przewietrzyc, albo wrecz oddymic. Przydaloby sie takie sterowanie, ktore pozwoli zwikeszyc wydatek tylko dla tego 1 pomieszczenia, bez zaklucania wentylacji pozostalych. Czy da sie wogole tak wysterowac wentylacje aby cos takiego dzialalo?

 

albo bardzo skomplikowane (przepustnice do każdego pomieszczenia ) z autorskim oprogramowaniem do sterownika PLC, albo osobna wentylacja dla każdego pomieszczenia.

możesz jeszcze dać dodatkowy kanał z dodatkowym wentylem wywiewnym dla newralgicznego pomieszczenia, ale zakłóci to ciśnienia w pozostałych, nie na tyle jednak aby dom przestał działać, a ludzie się podusili

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby ktoś miał chęć nabyć 2 szt. wentylatorów EBM R2G175-AB 31-12 z inletringami to mam na sprzedaż nieużywane w oryginalnym opakowaniu odpalone na chwilę w celu sprawdzenia. Kupiłem je na budowę własnego reku z ostatnią grupą organizowaną jeszcze przez Depiego, ale koncepcje mi się pozmieniały i już mi są niepotrzebne. Jak są chętni to zapraszam na prv. Cena wraz z przesyłką 1200zł. Kto pierwszy ten lepszy :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do wymienników to zobacz na stronach Klingenburga,

a wentyle jak maja być sprawne to chyba najlepiej zakręć :) się koło Ebm-ów.

 

 

Z materialow na stronie wynika, ze ich wymienniki przeciwpradowe nie sa zbyt efektywne - nieco ponad 80% bez kondensacji i ponad 90% z kondensacja ... Jak czytam w tym watku o sprawnosci rzedu 95% to klingonburger wypada blado :/ Dam im jednak szanse i napisze do nich - moze chociaz cena bedzie dobra to przewymiaruje adekwatnie do posiadanych srodkow i moze cos z tego bedzie ...

 

Czy ktos zrobil sobie reku z ich wymiennikiem?

 

PS. wyslalem tez zapytanie do heatex'a

Edytowane przez Magus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktos zrobil sobie reku z ich wymiennikiem?

 

 

Witam,

 

tak ja robilem, przeczytaj sobie wczesniejsze moje wpisy. Moim zdaniem wymiennik jak na gabaryty osiaga dobre wyniki... Tymczasem chcialem sie pochwalic wynikami GWC podczas upalow. Przy 30.5C na zew w cieniu wczoraj, zasysane do reku bylo 17.2C mierzone w pierwszej komorze...... niestety podrzane lekko do 19.1C mimo bypassa.... Temp powietrza na wylocie anemostatu w salonie ok 19-20C (mam termometr z dokladnoscia do 1C) a pokojach na poddaszu 20-21C. W domu temp przy zew. 30C utrzymywala sie ok 24.5C... niestety nie mam rolet zew etc. wiec powietrze sie mocno nagrzewalo. Byl natomiast efekt przy wchodzeniu do domu, bylo znacznie czuc roznice... w okolicy anemostatu nawiewnego oczywiscie najprzyjemniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dotarlem do 21 strony watku i tematu dystansow.

Tak sobie pomyslalem, czy zamiast montowac jakies ustrojstwa (podkladki, blachy, styropian itp.) nie moznaby w blasze porobic wglebien - cos jak na folii kubelkowej do obkladania fundamentow, tylko mniejsze. Imho porobienie takich wglebien (zalozmy na 2-3mm) nie powinno stanowic problemu (i ryzyka perforacji, jezeli srednica bedzie wystarczajaco duza) a powinno dac wystarczajaca sztywnosc polaczen i w miare stala szczeline.

 

co o tym sadzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

 

Również buduję wentylację mechaniczną w nowo budowanym domku jednorodzinnym o powierzchni 100m2 (2 pełne kondygnacje) i kubaturze około 280m3.

Bardzo proszę o opinie i uwagi, zwłaszcza zależy mi na opinii Adama. A więc pomysł wygląda tak:

 

wentylatory EBM R3G 220 AD1102 w oddzielnych obudowach. Nie wiem czy nie zaduże, ale są niewiele droższe od mniejszych, a będą mogły pracować na niższych obrotach

 

rekuperator oczywiście przeciwprądowy wykonany z blach aluminiowych o grubości 0,39mm i oddzielonych przekładkami z pręta aluminiowego o przekroju prostokątnym. Całość równiutko ułożoną wkładamy między dwie płyty stalowe o wymiarach trochę większych (mogą być pomalowane) o grubości np. 5mm które po zewnątrz sciskam równomiernie śrubami. Tak ściśnięty rekuperator powinien być szczelny, ale dla pewności pomalowałbym go po zewnętrznej stronie żywicą epoksydową.

I teraz rodzi się pytanie? Jakie wymiary?

1. wymiary 20x30x100cm, przekładki 3x8mm, czyli 59 arkuszy blachy 30x100cm, jednostronna powierzchnia wymiany 17,7m2

2. wymiary 20x30x100cm, przekładki 4x10mm, czyli 46 arkuszy blachy 30x100cm, jednostronna powierzchnia wymiany 13,8m2

3. wymiary 20x30x120cm, przekładki 3x8mm, czyli 59 arkuszy blachy 30x120cm, jednostronna powierzchnia wymiany 21,2m2

4. wymiary 20x30x120cm, przekładki 4x10mm, czyli 46 arkuszy blachy 30x120cm, jednostronna powierzchnia wymiany 16,5m2

Nie wiem jakie będą miały opory.

 

przewody główne z rury spiro ocieplonej wg pomysłu Adama rozmiaru 160, które później redukuję do 125. Strugi dzielę równomiernie tak jak Adam. Rur będzie względnie niedużo bo lokalizacja i rozmieszczenie zostały zoptymalizowane, poza tym rury rozprowadzam w ścianach nośnych.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, ze to nieladnie pisac jeden post pod drugim, ale nie chce zmieszac dwoch tematow.

 

Mam pytanie dot. wentylatorow:

 

Teoretycznie kubatura domu to 955m3 (wziete z projektu), wyliczajac kubature z powierzchni uzytkowej wychodzi niecale 500m3 (750m3 liczone z zapasem, czyli x1,5), wydatki policzylem na ok 450m3/h (w sumie parter+pietro).

 

Wydaje mi sie, ze EBM 220 (R3G) bedzie chyba najlepszym rozwiazaniem, ale ....

 

Widze, ze sa 4 modele 220:

 

R3G220-AD17-02

R3G220-AD21-02

R3G220-AE50-01

R3G220-AE70-01

 

Czym one sie tak na chlopski rozum roznia? To, ze maja rozne charakterystyki to widze, ale co z tego wynika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, ze sa 4 modele 220:

 

R3G220-AD17-02

R3G220-AD21-02

R3G220-AE50-01

R3G220-AE70-01

 

Czym one sie tak na chlopski rozum roznia? To, ze maja rozne charakterystyki to widze, ale co z tego wynika?

 

Witam

 

z tego co ja wiem to one się różnia glównie napieciem zasilania, a co zwiazane jest z moca pobieraną, a to ma wpływ na charakterystykę.

Dodatkowo te z zakresem napięcia maja dodatkowo uklad elektroniczny PFC kt. optymalizuje sprawność wentylatora ale na 100% nie jestem pewien.

R3G220-AD17-02 silnik o napięciu zasilania ~230 V

R3G220-AD21-02 silnik o napięciu zasilania ~115V

R3G220-AE50-01 silnik o napięciu zasilania z zakresu ~200-270 V

R3G220-AE70-01 silnik o napięciu zasilania z zakresu ~100-130 V

Wszystkie są sterowane napieciem stałym 0-10V

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znajomy znalazł w necie wymiennik ciepła z plastikowym wkładem. Nie dowiedziałem się jakiej firmy, ale mam dwa zdjęcia:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=14440&d=1277147523

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=14441&d=1277147531

 

Wygląda, jakby to były płyty kanalikowego polipropylenu lub poliwęglanu sklejone na przemian z obrotem 90°.

 

Zastanawia mnie, jaka może wydajność takiego wkładu. O ile gorsza niż np. z aluminium? Bo łatwość i koszt samodzielnego skontruowania kusi, ale czy warto? A jeżeli, to jaka najlepsza grubość - 2, 3, 5mm?

Z takiego czegoś to i przeciwprądowy dałoby się zmajstrować?

HRV-CORE_1.jpg

HRV-CORE_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pioos - R3G 175 - 2 sztuki + 2 inlet ringi

p@blo - R3G 220 - 2 sztuki

matematyk - R3G 220 - 2 sztuki + 2 inlet ringi

kszew - R3G 190 - 2 sztuki

Black_Gnome - R3G 190 - 2 sztuki + 2 inlet ringi

krybka20 - R3G 220 - 2 sztuki + 2 inlet ringi

Magus - R3G220-AD17-02 2 sztuki + 2 inlet ringi

 

być może Sali - R3G 133 - 2 sztuki

 

Proszę potwierdzić ale chyba każdy z nas chcę wersje na 230 Volt ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...