Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Minimalnie pogonisz tam 40m3/h przy sprawności ok.87%

No i maksymalnie do 150m3/h przy sprawności ok.80%

trochę mało, aby chałupę przewietrzyć, ale do normalnego trybu życia w zupełności wystarczy.

 

Dokładnie o to chodzi :).

Całą zimę jadę na I biegu ok 50-70 m3/h i wilgotność od 50-60%- idealnie.

Po co przewymiarowywać wymiennik skoro go nie wykorzystuję, tym sposobem tylko zmniejszam sprawność

On ma być na zime więc będzie :) - 50 m3/h normalnie a 150 ewentualnie przy imprezce ale jak dotychczas nigdy nie włączałem węcej niż 1 biegu (no chyba że coś się spaliło :) )

A latem chcę wydajność zwiększyć troszkę powyżej 2 wymian.

Co prawda 2 wystarczają aż nadto ale nigdy nie za dużo skoro się da :).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"gościu01" też masz chyba podobną kubaturę do mnie ok 500m3 i może faktycznie by wystarczył mniejszy wymiennik, tak żeby pracował najwydajniej powiecmy na 300m3/h. Latem i tak się nie używa wymiennika powietrze idzie przez by-pass a zimą chodzi na minimum. Coś mi świta, że ten temat był chyba już poruszany wcześniej. Pamiętam, że "Adam MK" był za jak największym wymiennikiem chyba.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że podnosisz nieśmiało temat.

Rekuperator szyty na miarę wcale nie musi, a nawet nie powinien mieć dużego wymiennika.

Pracując jako rekuperator (zima) dla przykładowej kubatury 500m3 będzie przez niego przetłaczane średnio około 100m3/h.

W razie nalotu rodzinki, albo innych chętnych do zwiedzania nowego domku przechadzających się po salonach z drinkiem i papierosem - 300m3/h (60% kubatury).

Dla takich wydajności najkorzystniejszy będzie wymiennik osiągający maksymalną sprawność w przedziale 130-200m3/h

Z kolei wentylowanie latem to już zupełnie inna sprawa.

I tu dokładamy "konkretne" wentylatory mogące przepchać >500m3/h, bo po otwarciu By-pass'a nasz reku pracuje już jako centrala wentylacyjna.

Kanały oczywiście projektujemy dla spodziewanych max. przepływów.

Taki uszyty na miarę rekuperator pozwala ekonomicznie przy małym poborze prądu z wysoką sprawnością wentylować zimą dom, jednocześnie latem zapewniając przewiew prawie taki jak przy otwartych oknach :D

Tego nie jest w stanie zapewnić żadne kupno cudo w pięknej obudowie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mr_Mabram,

 

Wiesz, ja mam jeszcze jeden chytry plan, stąd ten duży wymiennik.

Masz rację i Jani_63, że do normalnego trybu pracy wystarczyłby dużo mniejszy wymiennik,

chociaż pozostaje pytanie o kuchnię.

 

U mnie cwu będę grzał PCi powietrze-woda.

Do tego liczę jeszcze opłacalność nagrzewnicy wodnej za reku podłączoną do zasobnika ładowanego tą PCi.

Nie chodzi o grzanie, a tylko o lekkie dogrzanie nawiewanego powietrza, tak do 22-24C

Zasobnik byłby ładowany najczęściej w taniej taryfie.

Do tego zasilanie powietrzem PCi połączyłbym z wylotem z reku.

Przy mojej konstrukcji byłoby tam ok. 200m3/h.

Zdecydowanie za mało dla PCi ( ok. 800-1000m3/h ), aczkolwiek na wylocie reku będzie ok. 11C

Po zmieszaniu z powietrzem zewnętrznym, średnio mógłbym grzać PCi nawet do -5C z przyzwoitym COP

... i nie byłoby żadnego kłopotu z kuchnią :-)

 

To wszystko jest "under construction" i do czasu zamówienia wentyli i wymiennika ( załóżmy kwiecień )

zdecyduję co się opłaca i co jest lepsze dla komfortu.

 

A, będzie także wyciąg z przestrzeni kominka.

W tym celu w obudowie zaprojektowaną mam specjalną kratownicę z cegły kamionkowej jako akumulator i stabilizator ciepła.

Tę cegłę zwyczajnie mam, gdyż w innym przypadku nie robiłbym tego.

Cegła kamionkowa ma podobnie jak szamotowa bardzo dużą pojemność cieplną.

 

Wszystko to nie kosztuje dużo więcej ( prawie tyle samo ).

Chodzi o wyciśnięcie tej cytryny :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam trochę inny sposób (koncepcję) na rozwiązanie niedoboru energii niesionej przez powietrze wywiewane dla potrzeb PCi tylko dla CWU

Wiąże się to z "drobnymi" przeróbkami samej PCi i pewnym doinwestowaniem, ale strumień powietrza wywiewanego o objętości 100-130m3/h powinien wystarczyć na potrzeby PCi o mocy 3-4kW i podgrzania o 15K (z 35oC do 50oC) 200-400l wody nawet z uwzględnieniem 10% strat.

Warunek, GWC lub brak rekuperacji.

Szacowany COP >3 przy B(-2)-0W50

Jak kto obeznany w temacie powinien się domyśleć co kombinuję :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tych, którzy przy budowie rekuperatora szukają kierunku dla siebie zestawiłem trzy przykłady poniżej.

Może komuś się przyda.

 

 

Dla tych którzy chcą oszczędnie.

dla 3-4 osobowej rodziny i kubaturze tak ze 300-400m3 polecałbym uwadze R3G133 z wymiennikiem GS30/300. Można pogonić stale ok.140m3/h przy sprawności całkiem przyzwoitej ok.86%.

jak trzeba to da się chwilowo nawet 300m3/h.

Nie ma mowy o bardzo szybkim przewietrzeniu chałupy i sprawności sięgającej 90%, ale tanio w budowie i eksploatacji ten R3G133, to bierze 11W. Można zapomnieć jednak o nawet jako takim schłodzeniu domu latem.

Trzeba pamiętać także o dobrze dobranej wentylacji, aby nie „zabiła” małego wentylatora, do tego nagrzewnica, bądź GWC na dłuuugie zimowe wieczory i noce.

 

 

Dla gotujących i palących.

Niezły jest też R3G175, pewnie tańszy w zakupie, ale trochę bardziej energożerny.

Nie tak bardzo, gdyż pracuje przy 18W dla tych ok. 200m3/h. trochę też głośniejszy, tak ze 2x od R3G133.

Za to niezłego ma kopa. Przystosowany do sporej ciągłej wymiany tak nieco ponad 200m3/h

A i chwilowo może przewietrzyć dom ponad 500m3/h. świetnie sprawdzi się z żwirowym GWC, gdyż zapewni sporą wymianę i orzeźwi dom latem. Jeśli ktoś nie planuje GWC, to zastanowiłbym się nad innym wentylem.

Tutaj już trzeba spory wymiennik np. GS35/400 i oczywiście baypass na lato.

Oczywista jest prawidłowa instalacja, która sprosta temu wentylatorowi.

 

Dla wymagających.

Dla mnie mistrzostwo zapewnia R3G220 ten z motorem M3G055.

Potrafi cichutko pogonić 170-180m3/h przy czym zabierze nam tylko 13W.

A jak trzeba to i 500-600m3/h potrafi przetłoczyć.

Do niego warto dobrać też spory wymiennik np. ten GS35/450.

Bezszelestnie, taniutko i z bardzo dobrą sprawnością prz ytym układzie do ok. 88%.

Niestety komfort zaboli przy inwestycji. Za to później odcinamy kupony.

Można też dać mniejszy wymiennik i nie wykorzystywać pełnej mocy wentyli do wietrzenia.

Za to koniecznie bypass i GWC do stosowania latem.

Kluczem jest jak zwykle policzona instalacja.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I drugi temat, aby nie mieszać w jednym poście.

 

zadałem pytanie firmie, która profesjonalnie buduje takie pudła, skrzynie ( znam ich produkty ),

ile kosztowałoby wykonanie skrzyni według wyżej przedstawionego przeze mnie projektu.

( już nie aktualny, ale chodziło o rząd wielkości ).

Materiał sklejka, powlekana specjalną powłoką całkowicie wilgocioodporną, z okuciami, zamykaniami itp.

Bez montażu podzespołów czyli wentyli, wymiennika i króćców.

Cena ok. 1100-1200 zł.

 

chyba jednak sam będę kleił...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam centrale wentylacyjna z wentylami R3G220, więc wybrany wymiennik z tego co napisałeś będzie super

jak najlepiej sterować tymi wentylami, mam narazie potencjometr stereo, ale ciężko ustawić na oko minimalny ruch wentyli, muszę wyłazić na strych i otwierać obudowę żeby zobaczyć czy się kręcą, myślę w przyszłości zrobić jakiś kilkupozycyjny przełącznik sterowany z PLC który mam, dać tam kilka rezystorów żeby osiągnąć poszczególne biegi (wolny, komfortowy, przewietrzanie itp)

swojego czasu szukałem na elce kogoś kto mi zrobi sterownik na atmedze, z pomiarem temp i wilgotności i sterowaniem płynnym tymi wentylami, był chętny w miarę dobrej cenie, ale się poddał

jak to u siebie macie lub planujecie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można kupić gotowy bardzo dobry taki

http://www.alres.pl/

 

bądź nieco słabszy, ale pewnie o niebo lepszy od potencjometru

( chociaż ten ma niezaprzeczalną zaletę - cena )

http://www.insbud.org/pl/produkt-6361511824412722176/IB-Tron-3100AC-BL-RC---Programowalny-sterownik,-regulator-wydajnosci-wentylacji-(rekuperatora,-klimakonwektora),-z-podswietleniem,-3-biegowy,-z-pilote.html

 

Bądź zrobić samemu na PLC np. Fatek z modułem temperaturowym,

jak ktoś ma fantazję to z Satelem połączyć i piloty dorobić można.

Do tego przez www sobie posterować i pooglądać co wyczynia :-)

Mimo, że samodzielnie to najdrożej wyjdzie, ale możliwości nieograniczone.

No i trzeba kilka drabinek napisać.

http://www.multiprojekt.pl/kategoria.php/kategoria.4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam centrale wentylacyjna z wentylami R3G220, więc wybrany wymiennik z tego co napisałeś będzie super

 

To zależy co chcesz osiągnąć.

Pamiętaj, że ten wymiennik zaczyna pracować od ok.170m3/h poniżej przepływ jest laminarny i sprawność leci na łeb. U mnie planuję w dłuższych okresach wyłączać wentyle i okresowo włączać do przewietrzenia, gdyż ustawienie małych przepływów to czysta strata.

Całość będzie sterowana z PLC i Satela.

W połączeniu z tym wentylem i założeniem jak wyżej, będzie super ,ale jak napisałem, zaboli przy inwestycji.

Duzy wymiennik, duże wentyle i duża obudowa, do tego duże przekroje rur instalacyjnych. Inaczej nie ma sensu.

A np. kolega j-j, podchodzi inaczej do tematu i ma inna filozofię. Równie słuszna. Świadoma.

 

Jeszcze raz, zależy co chcesz osiągnąć.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam w tej chwili skrzynkę zrobioną przez Adama_mk, ma ona wy/we fi200, na wymiennik będę już robił sam (taniej wyjdzie :)

nie wiedziałem że przy przepływie poniżej 170m3/h spada sprawność, cóż trzeba będzie zrobić jak piszesz, kilka rezystorów na poszczególne biegi, PLC będzie tym sterował wraz z z satelem, teraz żałuję że od początku nie wszedłem w fateka (czytam wątek programowalne instalacje), ma on wiele więcej możliwości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zastanów się ,czy nie możesz dokupić do tego PLC, które posiadasz same końcówki PWM, miałbyś większe możliwości.

Zająłbyś też sobie dwa wyjścia W PLC + jedno na bypass + jedno na nagrzewnicę ( jeśli planujesz ).

Jeśli zrobisz biegi to wyjść potrzeba 2x tyle, chyba że nie musisz oszczędzać.

Aczkolwiek w tym temacie nie jestem tak biegły i nie pomogę Ci tak sprawnie.

 

A może warto rzucić na tego fateka parę stówek i otworzyć wspólny projekt?

Osobiście też mam małe pojęcie i dopiero będę testował. Wspólnie byłoby raźniej :-)

Ponadto mógłbyś urzeczywistnić kilka innych pomysłów ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...