Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

Nawet jeśli to do sprawności temperaturowej nie ma znaczenia.

Rozumiem że obecnie zajmuje Cie sprawność temperaturowa.

Pytałem, bo zbyt małe przestrzenie wentylatorowe będą miały wpływ na wydajność wentylatorów i zwiększone zużycie prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wcześniej już było podane - od 1,8D - ok.98% sprawności do 2D - ok.100% sprawności. Kiedyś chyba właśnie tak ktoś napisał. D- to średnica wentylatora. Czyli jak przyjmiemy wentylator o średnicy 220 to otrzymamy pudło np: 440 (220x2).

To nam da 440x440 x myślę że ten trzeci wymiar nie ma większego znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcześniej już było podane - od 1,8D - ok.98% sprawności do 2D - ok.100% sprawności. Kiedyś chyba właśnie tak ktoś napisał. D- to średnica wentylatora. Czyli jak przyjmiemy wentylator o średnicy 220 to otrzymamy pudło np: 440 (220x2).

To nam da 440x440 x myślę że ten trzeci wymiar nie ma większego znaczenia.

 

2,2D=100%

Ale nie czarujmy się, u "seryjnych" producentów, to nie wiem, czy 1,8D dostajemy.

Optymalizacja!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i udało mi się zrobić zdjęcia centrali.Patrząc z lewej strony mam czerpnię ,wywiew z pomieszczeń,nawiew do pomieszczeń i z prawej wyrzutnia.

[ATTACH=CONFIG]50148[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50149[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50150[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50151[/ATTACH]

 

Wymiennik został wyjęty dla lepszej widoczności. Temperatury to odpowiednio:

czerpnia:6 st

wywiew :19,5 st.

nawiew :14,5 st.

wyrzutnia :9,4st.

By-pas sprawdzony i uszczelniony jak należy.Przyznam że zgłupiałem i nie wiem gdzie szukać problemu.Gdzieś w centrali ginie mi jakieś trzy stopnie C.(z ogólnie traconych 5st C):confused::confused:.Czy to ocieplenie centrali :confused: ale to już niedługo będę ocieplał.

 

Napisałeś wcześniej, że wentylujesz ok. 160m3/h.

 

Jest już późno, więc przedstawię Ci obliczenia pobieżnie wykonane, ale dadzą Ci kierunek myślenia...

Ponadto nadal zbyt mało danych, aby przeprowadzić je precyzyjnie.

 

160 m3/h x 0,33 ( ciepło wł. powietrza ) = 712W - tyle energii przenosi powietrze na godzinę.

( tu zależy w którą stronę i od wilgotności, ale liczymy circle about ).

3C/(19,5C-6C ) = ok. 22% - tyle tracisz procentowo w wymienniku jak wychodzi według podanych danych .

 

wspł. k dla sklejki o grubości 20-22mm = 3,7

Powierzchnia reku jaką masz ( prawdopodobnie ) ok. 3,5 m2

średnia dT pomiędzy reku a pomieszczeniem 20-12=8C

 

Straty do pomieszczenia Q=3,7*3,5*8 = 104W ( w jedną, bądź drugą stronę, ale to jest ciągle wymiana )

 

Ponadto wstępnie policzyłem straty przegród wewnętrznych ( policz dokładnie ).

Chodzi o to, że z jednej strony przegrody masz 20C, a z drugiej 6C. ( wywiew-nawiew )

Straty te wynoszą 2-4%

 

Sprawdźmy udział procentowy strat: 104/712 = 14,4% + 2% lub 4% = 16%-18%

 

Powyżej proste policzenie temperaturowe dało 22%, a więc jesteśmy blisko.

 

Można jeszcze policzyć straty entalpiczne ( skropliny ) do tego 2-3% strat na wentylatorach, a ten jeden po prawej stroni to ma trudne warunki ( ale nie wiem tak na szybko, czy możemy je tak wprost wliczyć do tego bilansu, aż tak biegły nie jestem ;-) ) i jesteśmy w domu.

 

Ale to wszystko bardzo pobieżnie i bez pełnych danych o konstrukcji Twojego reku.

 

P.S.

Gdzieś wyżej pisałem, że konstrukcja skrzynki jest nie banalna!

 

P.S.2

jeszcze spojrzałem, że reku wisi ( opiera się o ścianę ), która dużo szybciej odbiera ciepło od reku niż otaczające je z pozostałych stron powietrze.

Pewnie pomiędzy ścianą a reku nie ma żadnego ocieplenia!

 

P.S.3

... a jak mam rację, to uwielbiam róże o nazwie Ballantines, te bardziej dojrzałe of course ;-);-);-)

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2,2D=100%

Ale nie czarujmy się, u "seryjnych" producentów, to nie wiem, czy 1,8D dostajemy.

Optymalizacja!

Przy zastosowaniu specjalnie profilowanej, asymetrycznej obudowie wentylatora, 100% wydajności możemy uzyskać już przy średnicy 1,56D.

Nie wiem tylko czy przy zastosowaniu domowym trudy wykonania takiej obudowy warte są uzyskanego efektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałeś wcześniej, że wentylujesz ok. 160m3/h.

 

Jest już późno, więc przedstawię Ci obliczenia pobieżnie wykonane, ale dadzą Ci kierunek myślenia...

Ponadto nadal zbyt mało danych, aby przeprowadzić je precyzyjnie.

 

160 m3/h x 0,33 ( ciepło wł. powietrza ) = 712W - tyle energii przenosi powietrze na godzinę.

( tu zależy w którą stronę i od wilgotności, ale liczymy circle about ).

3C/(19,5C-6C ) = ok. 22% - tyle tracisz procentowo w wymienniku jak wychodzi według podanych danych .

 

wspł. k dla sklejki o grubości 20-22mm = 3,7

Powierzchnia reku jaką masz ( prawdopodobnie ) ok. 3,5 m2

średnia dT pomiędzy reku a pomieszczeniem 20-12=8C

 

Straty do pomieszczenia Q=3,7*3,5*8 = 104W ( w jedną, bądź drugą stronę, ale to jest ciągle wymiana )

 

Ponadto wstępnie policzyłem straty przegród wewnętrznych ( policz dokładnie ).

Chodzi o to, że z jednej strony przegrody masz 20C, a z drugiej 6C. ( wywiew-nawiew )

Straty te wynoszą 2-4%

 

Sprawdźmy udział procentowy strat: 104/712 = 14,4% + 2% lub 4% = 16%-18%

 

Powyżej proste policzenie temperaturowe dało 22%, a więc jesteśmy blisko.

 

Można jeszcze policzyć straty entalpiczne ( skropliny ) do tego 2-3% strat na wentylatorach, a ten jeden po prawej stroni to ma trudne warunki ( ale nie wiem tak na szybko, czy możemy je tak wprost wliczyć do tego bilansu, aż tak biegły nie jestem ;-) ) i jesteśmy w domu.

 

Ale to wszystko bardzo pobieżnie i bez pełnych danych o konstrukcji Twojego reku.

 

P.S.

Gdzieś wyżej pisałem, że konstrukcja skrzynki jest nie banalna!

 

P.S.2

jeszcze spojrzałem, że reku wisi ( opiera się o ścianę ), która dużo szybciej odbiera ciepło od reku niż otaczające je z pozostałych stron powietrze.

Pewnie pomiędzy ścianą a reku nie ma żadnego ocieplenia!

 

P.S.3

... a jak mam rację, to uwielbiam róże o nazwie Ballantines, te bardziej dojrzałe of course ;-);-);-)

 

Dzięki

Wyliczyłeś super i masz rację z tymi stratami.

Ad. 2 rzeczywiście recu wisi ale jakieś 10 cm od ściany i nie ma tam żadnego ocieplenia ale chyba dziś coś tam podłube i ocieplę płytami styropianu.

Jeśli chodzi o przegrody pomiędzy nawiewem i wyciągiem oraz nawiewem i wyrzutem mam włożone wkładki z depronu 6mm.

Przychodzi mi do głowy jeszcze jedna rzecz a mianowicie wentylator z czerpni rzuca bezpośrednio zimne powietrze na wymiennik i myślę wstawić tam jakąś ściankę co by nie było bezpośredniego uderzenia powietrza w wymiennik.:bash:Co o tym myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wentylator ma stwarzać pod/nadciśnienie, a powietrze powinno równomiernie przechodzić przez wymiennik, wykorzystując całą jego powierzchnię.

Jeśli wentylator wdmuchuje powietrze w część wymiennika, to ta cześć pracuje znacznie intensywniej obniżając całościową jego sprawność.

Niestety nie ma to przełożenia w drugą stronę, wręcz przeciwnie. Jeśli przez drugą część powietrze przepływa w sposób laminarny to sprawność może spadać wręcz dramatycznie.

Niemniej to są tylko moje domniemania mogące potwierdzić jedynie Twoje spostrzeżenia pracy rekuperatora i jego budowy.

Badań, ani pomiarów żadnych nie przeprowadzaliśmy.

 

To wszystko tłumaczyłoby wcześniej opisywane przez Ciebie zjawiska i problemy.

 

Najważniejsze to:

1. ocieplić obudowę rekuperatora,

2. oddzielić dodatkowo termicznie wywiewy i nawiewy,

3. nie wiem jak, ale te wentye są za blisko obudowy, to znaczy nie uzyskujesz pełnej sprawności,

4. wentyle nie powinny dmuchać na reku, a raczej tworzyć podciśnienei za wymiennikiem i trzeba by było stworzyć im przestrzeń zgodnie z podana tu zasadą przynajmniej 1,8D.

5. nie widzę filtrów, jeśli ich nie ma, to szybko zapaskudzisz sobie wymiennik i wentyle, ale również instalację.

 

Docelowo jednak pomyślałbym o nowej obudowie.

Poprawki tak rzutem na taśmę mogą pomóc 50-70%.

Czyli nie osiągniesz pełnej możliwej sprawności.

 

Przypomnę, że 10W więcej obciążenia wentylatora x 2szt. daje ok. 100 zł rocznie za prąd dodatkowo.

Do tego dochodzą straty obudowy.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy zastosowaniu specjalnie profilowanej, asymetrycznej obudowie wentylatora, 100% wydajności możemy uzyskać już przy średnicy 1,56D.

Nie wiem tylko czy przy zastosowaniu domowym trudy wykonania takiej obudowy warte są uzyskanego efektu.

 

tak jest np. Systemair, do tego można je wpiąć bezpośrednio w instalację, mają wbudowany potencjometr, a niektóre z modeli odpowiednio dobrane z wymiennikiem będą bardziej trafnym rozwiązaniem od odpowiedników EBM-ów.

Przynajmniej tak wynika z wykresów ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko u mnie z bilansu,

kupując tańszy wymiennik oszczędzam ok. 100E=400zł

Rocznie na ogrzewanie wydaję przez to więcej ok. 200zł.

( po przeskalowaniu na średnie temperatury sezonu grzewczego )

U każdego będzie to jednak inaczej wyglądało.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualna lista :

 

mg81 - R3G220 - 2szt.

henry22 - R3G220 - 4szt.

gosciu01 - R3G220 - 2 szt.

Andrzej76 - R3G220 - 2szt.

tomano791 R3G220 - 2 szt.

grzeniu666 - R3G220 - 2szt.

slawek_wlkp - R3G 175 - 2szt.

danielw - R3G175- 2 szt

doozers - R3G175 - 1 szt. !!

 

Zakładam że wszyscy chcą do tego intel ringi

jeśli ktoś rezygnuje z tego patentu to proszę dać znać na PW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosze mnie dopisać do listy chętnych na wymiennik Klingenburg GS35/450.

EBM-y u mnie już są i czekają na wymiennik i opakowanie. Robiłem wstępne rozpoznanie co do materiałów na obudowę. Skłaniam się ku zastosowaniu płyty warstwowej PCV/PUR/PCV lub PCV/XPS/PCV. Dowiadywałem się w lokalnym oddziale firmy Plastics i kompletna płyta o formacie 1500x3000 grubości 24mm z wypełnieniem XPS i obustronnym PCV 1mm kosztowała 308,00 PLN netto za sztukę. Cięcie 1,50 PLN za metr bierzący. Dość sporo ale zastosowanie tego materiału rozwiązuje nam problemy odporności na wilgoć, izolacyjności termicznej i estetyki. Zresztą pobudki do samodzielnego zbudowania centrali w moim przypadku nie były wyłącznie oszczędnościowe. Krawędzie planuję skleić i dodatkowo okuć za pomocą kątowników oraz ceowników aluminiowych. Do płyty 24mm ładnie pasuje ceownik 30x30x3.

Robiłem też pierwsze przymiarki do projektu obudowy ze zintegrowanym by-passem ale wychodziły mi niepraktycznie wielkie rozmiary całości i chyba zwrócę się ku zewnętrznemu obejściu. Jako filtry planuję zastosowanie filtrów kieszeniowych o jednym z typowych wymiarów. Na przykład 428x287x300 w klasie filtracji G3. Może to troszkę armata na wróble ale większa powierzchnia filtracji zapewni wolniejszy wzrost oporów w miarę zapychania i wymiary nieźle się integrują z szerokością obudowy dla wymiennika i wentylatorów 220. A i cena moim zdaniem do przyjęcia. Np. tutaj takowy znalazłem (proszę nie traktujcie tego jako reklamy, nie diluję tym:) http://www.filtryonline.pl/filtry_powietrza/filtry_kieszeniowe/filtr_kieszeniowy_g3_428x287x300/ . Jak naszkicuję coś co mnie będzie zadowalało jako obudowa to umieszczę tutaj celem przefiltrowania przez zbiorową mądrość. Narazie tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...