herakles 09.05.2011 20:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2011 Myślę, że odrobiłem lekcję, na tym wątku dywagacji na temat reku z pleksy nie znalazłem, mogłem coś przeoczyć, w końcu 162 strony to nie byle jaki wątek. Jednakże wróćmy do tematu. Poczytałem trochę o klejeniu tego ustrojstwa, wygląda na to że się da. Elektrodowi spece od reklamy zapewniają, że ich klejenie supertanim chlorkiem czegoś tam jest trwałe w warunkach atmosferycznych zewn. nie puszcza nigdy, a materiału nie da się rozerwać super siłą. Ja tam im wierzę, bo wnikłem głębiej jak to działa. Ano rozpuszcza się tą pleksę jakiś syfem i składa się takie to rozpuszczone, po czym wietrzeje się rozpuszczalnik i jest nie do roz.... No więc Czemu by z tego nie zrobić wymiennika? Ktoś zaraz powie 0,2 W/mK Ale polimery z których robione są rury do GWC rurowego to podobny rząd wielkości, bo 0,4 W/mK a ciepła nie wiedzieć czemu jednak przwodzą? No tak, ktoś powie powierzchnia wymiany, ale zaraz, kto powiedział, że ma być mała, miejsce jest, na upartego może wymiennik mieć 2x0,5x0,5 a nawet można zrobić 2 takie. Duży? wejdzie na stryszek. A przewodność cieplna, co z tego prze blacha mosiężna ma 110W/mK jak powietrze ma 0,025. Co prawda ono w tym reku się miele co zmienia trochę postać rzeczy, ale raczej nie aż tak znacznie, inaczej rury do GWC też robiono by z mosiądzu. A propo pleksy to myślę iść dalej z tym materiałem, ale to już temat na inny wątek... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 09.05.2011 21:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2011 (edytowane) Lekcja nr 2. I to za darmoszkę Pleksi to dobry materiał na obudowę, choć drogi. Są tańsze. Pozostaje jeszcze temat ocieplenia. Jak? Można prościej i taniej. Są płyty warstwowe na bazie szeroko pojętych poliwęglanów i wypełnienia poliuretanem, bądź styropianem. Jeśli zdecydujesz umieścić w tej samej skrzynce wentyle, to pozostaje jeszcze kwestia zapewnienia jej sztywności. Pytanie Jak? Można prościej i taniej. Jeśli dasz wentyle kanałowe na zewnątrz, bądź w odrębnej skrzynce, to temat samej obudowy dla wymiennika i filtrów jest do opanowania. Poczytaj jeszcze raz perturbacje i pytania kolegi kkdarch dotyczące temperatur. GWC rurowe ( jak i przepływy w rurach od GWC żwirowego ) i samo reku to dwa różne ustrojstwa, choć tu i tu zachodzi wymiana ciepła. W reku należy skutecznie oddzielić od siebie strumienie nawiew-wywiew ( poza wymiennikiem oczywiście ) oraz same reku od otoczenia. Nie ważne czy stoi przykładowo w temp. 5C, czy 18C, bo w reku masz temp. 18C i 5C i zawsze jest delta! A jeśli jej nie ma ( jest minimalna z punktu widzenia wymiany ) to po to jest właśnie bypass. Inaczej jest właśnie w reku ( obudowa ) w opozycji do GWC, gdzie delta pracuje dla Ciebie. P.S. No i mam wrażenie, że chyba w wypowiedziach zamiennie używasz pojęcia rekuperator i wymiennik. Edytowane 9 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 09.05.2011 21:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Maja 2011 (edytowane) Do grupy zakupowej VIP na wymienniki. Wiele osób zdecydowało się na wymiennik GS35/450. Dzięki temu możemy uzyskać dobrą cenę. Ponieważ trzy osoby zapytały mnie na priva o opinię na temat najlepszego rozwiązania dla ich własnych parametrów, chciałbym przypomnieć wytyczne. GS35/450 świetnie nadaje się do pracy z wentylatorami EBM R3G220 z motorem „M055”. Nie jest absolutnie błędem zastosowanie innych wentyli, ale sprawność całkowita może być mniejsza nawet o kilka punktów. Wymiennik ten pracuje z minimalną wydajnością ok. 170 m3/h. I tak nalezy ustawić minimalny bieg. Potrzebny będzie anemometr. Poniżej dostaniemy przepływ laminarny i spadek sprawności. W związku z tym bardzo fajnie będzie to pracować z jakimś sterownikiem, zegarem, połączonym np. z alarmem w domu itp. Przykładowo: A. Jesteśmy w domu min. Wymiana V=170 m3/h, przewietrzanie V=500m3/h. B. Jesteśmy poza domem reku = stop. C. Jesteśmy poza domem dłuuuugo reku = start na 1 godzinę co 12 godzin. Wówczas mamy pełen komfort i maksymalne oszczędności. Wymiennik ten nadaje się do domów o kubaturze netto ok. 400-600m3 i tutaj będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. 350 m3 to pewnie granica, a z drugiej strony i dla 800m3 wyrobi się! No i nie zapominamy o jednej z odmian GWC. Dla uzupełnienia przypominam o bypass'ie. Tak widzę rolę tego wymiennika w domu. Aczkolwiek każdy może mieć własne pomysły i wizje, zależy od towaru i dostawcy Edytowane 9 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Admirał 10.05.2011 07:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2011 Witam,Już trzecia raz piszę. Zeżarło....Dobieram i dobieram i już "kota" dostaję...Za nic mi nie chce wyjść. Znaczy wychodzi ale jak na górze się zgadza to dołu brakuje.Mam do wentylowania małą "stodołę" (znaczy będę miał bo dopiero ściany się budują).Dom trochę ponad 800m3 kubatury. Dom parterowy, salon z kuchią koło 60m2 częściowo przykryty antresolą. Do tego 3 pokoje, łazienka i WC.Sugerująs się forum powinienem wybrać wymiennik na maksymalny przepływ właśnie 800m3. Biorę tabelki i patrzę... GS80/400.Tyle że wentylacja na max będzie chodzić sporadycznie... a ten wymiennik pokazuje minimalny przepływ na poziomie 300m3/h !Przy pięcio osobowej rodzinie to o jakieś 150m3 za dużo (chyba nie piszę głupot).Więc patrząc od strony minimalnej wydajności :Gs45/350 pozwala na zejście do 180m3. Jest nieźle tylko co z górą? Przy rozsądnym spadku ciśnienia pozwala na jakieś 550m3...Chcę użyć R3g220 Pewnie dały by radę przecisnąć przez ten wymiennik nawet 700m3 (zakładając rozsądnie wykonany system z minimalnymi oporami).W pewnym momencie zaczął mi wychodzić GS110/250, ale to krowa przeogromna i wymiary skrzyni mnie przeraziły! Proszę, poradźcie na co się zdecydować. Jaki rekuperator dobrać? Czy do 800m3 wystarczy GS45/350? Czy może większy? Chcę zrobić system który będzie działał "dobrze". Znaczy ekonomicznie na codzień, z możliwością "przyciśniecia" na wypadek imprezy na 20 osób czy spalonego mleka. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej 76 10.05.2011 10:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2011 Witam, Rozmawiałem z hydraulikiem który u nas robi instalację i twierdzi że ... 1) Jak nie zrobię podgrzewania powietrza po GWC a reku to temperatura powietrza za reku będzie na tyle niska że to i tak wyłączę. 2) jak jest reku to regulacja temperatury na grzejnikach nie zmieni temperatury w poszczególnych pomieszczeniach. oczywiście nie chce robić huraganu zimą Czy to co mówi jest realne proszę o pomoc. Przepraszam za pytanie, ale tak powiedział hydraulik starałem się cytować. w ramach sprostowania na pytanie 1.to tak jak napisał kolega Mr_Mabram, " że GWC nie wystarczy aby podnieść temperaturę na wlocie do reku i że temperatura nawiewana do pomieszczeń będzie za niska? " dodam że dla kubatury ~350m3 robię gwc długość około 100m z 2 rur pcv fi 100. na pytanie 2. Ogólnie chodzi że regulacja przepływu czynnika na rozdzielaczu nie wpłynie na temperaturę w pomieszczeniu (jak dla mnie bez sensu). dodam że regulacja ma być za pomocą termogłowicy sterowanej sterownikiem. Pozdrawiam, i dziękuję za zainteresowanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
elofura 10.05.2011 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2011 Witam, Nie zakładam nowego tematu podepnę się tutaj. Czy ktoś z państwa ustalił jakiś harmonogram pracy reku. Głownie chodzi o to w jakich godzinach ma pracować, a w jakich nie. Czy np. musi np . rano . Wiem że to jest indywidualne podejście ale może są jakieś zasady pracy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 10.05.2011 14:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2011 Wentylacja ma działać ciągle. Wariacje z pracą cykliczną to indywidualna sprawa użytkownika i stosowana tylko w przypadku nieobecności mieszkańców. dodam że dla kubatury ~350m3 robię gwc długość około 100m z 2 rur pcv fi 100. na pytanie Tak na szybko zanim zakopiesz te rury to w takim układzie jak planujesz powietrze będzie płynąć z szybkością powyżej 6m/s, co będzie się wiązało z bardzo dużymi oporami przepływu i małą sprawnością wymiany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.05.2011 16:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2011 (edytowane) Do: Admirał. Masz dwa wyjścia. 1. daj większy wymiennik niż 35/450, czy też jak piszesz 45/350, bo te nie pracują z większą wydajnością jak 600 m3/h Do tego jeśli EBM to R3G220, ale z motorem G074. Czyli: Wymiennik kupujesz w cenie katalogowej ( prawie ), poza grupą zakupową i ogólnie masz system dobrze przewietrzający raz na xxx godzin/dni ze sprawnością 70% oraz raczej energożerny na 1 biegu ( prąd wentylatorów ), głównie ze względu na minimalny wymagany przepływ wymiennika, choć z dobrą sprawnoscią temperaturową. Do tego duża skrzynka i całość komfortowa, ale koszty takie, że jeśli nie jesteś zapaleńcem, aby to wykonać samemu, to kupiłbym gotowy na rynku. Da się znaleźć coś nie dużo droższego, w miarę przyzwoitego i oszczędzisz sporo czasu. 2. postaw to na wymienniku GS35/450 z EBM R3G220, także na motorze G074. "U góry" masz maks 600m3/h, u dołu schodzisz do 170-180m3/h. Trochę więcej kasy na prąd wentyli niż tych na motorze G055, ale wydajność dla rodziny 5 osobowej idealna. Za to układem tym przepchniesz do 600m3/h. W kuchni zastosuj naprawdę wydajny pochłaniacz z filtrem węglowym w obiegu wewnętrznym. A jak przyjdą goście to przecież można otworzyć te zapomniane okna, nieprawdaż? Co prawda w tym wątku to barbarzyństwo, ale dostajesz bardzo dobry układ. Owszem idealnie jest mieć możliwość 1 wymiany na godzinę, ale 3/4 tego to nie tragedia, zimą trudno długo wietrzyć na maksa, nawet do współpracy letniej z GWC więcej nie będziesz używał, a jeśli nawet to z bypassem ten wentylator zrobi Ci huragan. Możesz też zrobić sobie program, gdzie do przewietrzania całość pójdzie przez bypass. Wychłodzi Ci zimą chałupę chwilowo, ale uzyskasz zamierzony efekt. Tym samym: dostajesz tanie rozwiązanie w konstrukcji ( tańszy zakup w grupie zakupowej i sam wymiennik tańszy ), bardzo dobrą sprawność, a różnicę zainwestuj w pochłaniacz kuchenny i jeszcze na krzynkę Ci zostanie . Tak bym zrobił, a Ty musisz sam zdecydować. Edytowane 10 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 10.05.2011 18:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2011 Faktycznie są takie płyty nawet po 15zł/m2 nawet mnie to zainspirowało. Będę musiał przyjrzeć się jak to pokleić... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Admirał 10.05.2011 19:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2011 gościu01, Dziękuję za odpowiedź. Zasadniczo skłaniałem się do trochę mniejszego wymiennika, kosztem wydajności "chwilowej"W konfiguracji mojego domu mam 3 pomieszczenia z których wentylacja wyciąga powietrze (łazienka , kibel i kuchnia z salonem). Jak policzyłem sobie przepływy to wyszło mi że przy pełnej mocy wentyli, w kiblu musiał bym trzymać się klopa żeby nie odlecieć. Rozwiązaniem mogły by być sterowane przepustnice, ale to znacznie komplikuje układ, sterowanie i obniża niezawodność. A ja nie mam ochoty włazić w jakieś ciemne dziury bo się "coś w rurze spaprało"Policzyłem wszystko raz jeszcze. Zgodnie z Twoją sugestią zdecyduję się na GS35/450, dołączając tym samym do grupy zakupowej.Ponieważ ostatni zakup wentyli mi "uciekł" z powodu niepotwierdzenia, proszę dopisz mnie do listy na GS35/450 (proszę o orientacyjną cenę na priv).Ja ze swojej strony wysyłam prywatnego maila i telefon - zawszedziałający. (czasem jestem w takiej dziczy że net to marzenie ale dodzwonić się da). Pozdrawiam wszystkich "zakręconych" na dobrą i tańszą od komercyjnych instalację wentylacyjną. Swoją drogą o prąd do wentyli się nie martwię zbytnio. Na balkonie (tymczasowo - potem pójdą na dach) zamieszkało u mnie 8 paneli po 200W każdy. Ich podstawowym zadaniem będzie odciążenie energetyki jak tylko pojawi się ciut słoneczka. Przy tej powierzchni nawet zimą (oczywiście w dzień) powinny dać dość mocy do zasilenia wentyli i obiegówek od CO, cyrkulacji podłogówki podładowania akumulatorków itp. A jak braknie to energetyka wspomoże.To powinno dać jakieś 40% oszczędności na prądzie extra. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.05.2011 20:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2011 (edytowane) Przepraszam za pytanie, ale tak powiedział hydraulik starałem się cytować. w ramach sprostowania na pytanie 1.to tak jak napisał kolega Mr_Mabram, " że GWC nie wystarczy aby podnieść temperaturę na wlocie do reku i że temperatura nawiewana do pomieszczeń będzie za niska? " dodam że dla kubatury ~350m3 robię gwc długość około 100m z 2 rur pcv fi 100. na pytanie 2. Ogólnie chodzi że regulacja przepływu czynnika na rozdzielaczu nie wpłynie na temperaturę w pomieszczeniu (jak dla mnie bez sensu). dodam że regulacja ma być za pomocą termogłowicy sterowanej sterownikiem. Pozdrawiam, i dziękuję za zainteresowanie. Ad 1. Na przeciętnym rekuperatorze na wylocie przy przepływie 350m3/h dostaniesz ok. 15C, na bardzo dobrym do 18,5C. Przy takiej kubaturze będziesz wentylował raczej jakieś 120- 150m3/h a nie stale 350m3/h. Przy normalnej wymianie będziesz miał temp. nawiewu w pokoju 17-19,5C w zależności od klasy wymiennika. Przy prawidłowo wykonanej instalacji nie masz prawa odczuwać tych przepływów. Twój hydraulik słyszał, bądź widział ( czuł ) pewnie spapraną instalację i powtarza te banialuki jak mantę. Ad 2. tak jest Jani_63 napisał Ci już. GWC długości 100 mb na rurze fi100 dla układu meandrowego i pierścieniowego to błąd. Chyba, że w układzie Tichelmanna, ale i tu same dopływy trzeba zrobić na fi200. Zrób krótsze GWC na rurze 150, bądź lepiej 200. To też należałoby policzyć. Edytowane 10 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
forumuser 11.05.2011 12:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2011 W konfiguracji mojego domu mam 3 pomieszczenia z których wentylacja wyciąga powietrze (łazienka , kibel i kuchnia z salonem). Jestes pewien ze masz 800m3 kubatury do wentylowania? To powinno byc jakies 250-280m2 powierzchni uzytkowej. A ty piszesz ze masz na wyciagu tylko jedna lazienke i kibelek Moze i tak jest, ale czesto ludzie dosc dziwnie licza kubature do wentylacji (np. spisuja z projektu kubature zewnetrzna calego budynku albo wliczaja garaz itp) i potem niepotrzebnie sa nieporozumienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Admirał 11.05.2011 14:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2011 (edytowane) Jestes pewien ze masz 800m3 kubatury do wentylowania? To powinno byc jakies 250-280m2 powierzchni uzytkowej. A ty piszesz ze masz na wyciagu tylko jedna lazienke i kibelek Więc po kolei : PARTER wszystko 2,6m Wiatrołap 5,51mkw Hall 19,2 kuchnia 16,14 salon 44,29 x no właśnie: 2,6 ale salon otwart do góry od 2,6 do 6m, częściowo przykryty antresolą a całość pod dachem jednospadowym Pokoje 21,8 + 13,9 + 13,9 + 25,6 łazienka 11,21 WC 4,11 Hall2 12,48 Piętro : antresola 35mkw pod skośnym dachem. przykrywa kuchnię, część salonu i kawałek garażu... Dodam jeszcze że obrys domu zamyka się w prostokącie 19x22m , a kaletnica (chyba tak się to nazywa) jest na wysokości 6,5m... do kubatury wentylowanej nie wliczam pomieszczeń technicznych i garażu (łącznie koło 75mkw) Przyznam szczerze że początkowo wliczałem objętość między skosem dachu nad pokojami bo miało nie być sufitu tylko od razu dach (ale zmieniło się i będą stropy) co zawyżyło mi kubaturę o jakieś 150m3 i nie uwzględniłem tej zmiany przy późniejszych obliczeniach. Oczywiście pomieszczeń wywyewanych będzie więcej niż trzy... Zostają jeszcze korytarze, garderoba, wiatrołap i pewnie trochę z salonu. Bardziej chodziło mi o to, że salon z kuchnią i pokoje przedzielone są ścianą z przejściem. Jako że kubatura salonu jest dość znaczna, gro powietrza przechodziło by właśnie przez ten otwór generując przeciąg. Logiczne by było lepsze zbalansowanie instalacji co skutkowało by znowu nadmiernymi przepływani do WC które jest blisko salonu... Myślę że najlepiej będzie jak wrzucę rysunki mojej stodółki. Może z pomocą forumowiczów ustrzegę się od błędów "początkujących" projektantów. Pozdrawiam. Edytowane 11 Maja 2011 przez Admirał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 12.05.2011 20:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2011 Do: Admirał, chyba przesadziłeś z tymi 800m3 kubatury. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 13.05.2011 18:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2011 (edytowane) Do grupy VIPZakup wymienników Klingenburg. Do końca weekendu prześlę Wam wszelkie dane do złożenia zamówienia.Jeśli koś z Was nie dostałby informacji z poczty forum proszę o kontakt.Nie zawsze dobrze ona funkcjonuje, a nie do wszystkich mam maile. Listę zakupów zamykam 19 maja o godz. 22.00. Edytowane 18 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacekpn 13.05.2011 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2011 Witam.Muszę podjąć decyzję jaki wymiennik wybrać GS 25/350, czy GS 18/300. Kubatura mojego domu to 400 m3, posiadam wentylatory zakupione wcześniej R3G220.Do tych wentylatorów przedstawiciel Klingenburga zaproponował mi GS18/300 z następującymi wyliczeniami:Przepływ standardowy 170 m3/h, prędkość powietrza 1,56-1,70 m/s, sprawność wymiany suchej 82%, wymiany mokrej 84%, suchy odzysk ciepła 1,1kW, mokry odzysk ciepła 1,2kW. Podpowiedzcie jaki byłby lepszy wymiennik dla mnie. Pozdrawiam Jacek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 13.05.2011 19:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2011 ja mam kubaturę 460m, wentylatory R3G220 i zamawiam 35/450, ten co wszyscy bierzemy, dobra cena i zbliżone parametry Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 13.05.2011 20:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Maja 2011 Witam. Muszę podjąć decyzję jaki wymiennik wybrać GS 25/350, czy GS 18/300. Kubatura mojego domu to 400 m3, posiadam wentylatory zakupione wcześniej R3G220. Do tych wentylatorów przedstawiciel Klingenburga zaproponował mi GS18/300 z następującymi wyliczeniami: Przepływ standardowy 170 m3/h, prędkość powietrza 1,56-1,70 m/s, sprawność wymiany suchej 82%, wymiany mokrej 84%, suchy odzysk ciepła 1,1kW, mokry odzysk ciepła 1,2kW. Podpowiedzcie jaki byłby lepszy wymiennik dla mnie. Pozdrawiam Jacek. OK, spróbuję rzucić Ci nieco więcej światła, ale napisz: 1. dokładny model R3G220, który motor i jakie łopatki ( AD11-02, czy AD17-02) ? 2. jakie masz sumaryczne opory instalacji wentylacyjnej dla pracy ciągłej i maksymalnej? 3. ile osób standardowo w będzie w domu? 4. co jest priorytetem, cena (koszty), komfort? 5. co jest priorytetem maksymalizacja sprawności, czy wystarczy sprawnie działający system? 6. jak zamierzasz sterować wentylami ( prosto, zegar, PLC )? 7. Będzie bypass, czy nie? 8. będzie GWC, bądź inny układ zapobiegający zamrożeniu wymiennik, czy nie? może tyle... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacekpn 14.05.2011 17:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Maja 2011 1.Mam wentylatory model R3G220 AD11-02.2.Jakie opory? przyzna się że nie liczyłem jeszcze, ale instalacje rozprowadziłem starając się zrównoważyć nawiewy z wywiewami, myślę że na nawiewie i wywiewie można przyjąć opory po ok.100 Pa przy 200 m3.3. Najczęściej będą w domu 4 osoby.4. Priorytet to komfort.5. Wystarczy sprawnie działający system, ale sprawność też jest ważna.6.Sterowanie wentylatorami - jeszcze nie wiem, myślę że na forum będą opisywane proste przykłady które dam rade zrobić.7. Będzie bypass.8. będzie GWC ale dopiero w przyszłości, jedną zimę będę bez wymiennika, myślę zastosować zegar cyklicznie załanczający wentylatory do przewietrzenia, tak żeby nie zamarzł wymiennik (u mnie jest piasek i do tej pory woda była na głębokości 1,6 m, teraz jest na głębokości 1 m i niew iem jaki wymiennik mam robić , wcześniej miałem robić żwirowca lub z cegły dziurawki) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 14.05.2011 19:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Maja 2011 (edytowane) 1.Twój zakres wentylacji to 120 – 400 m3/hZakres higieniczny 4x30=120 m3/hKubatura = 400m3 2. masz już R3G220 M3G055 AD11-02Wentylatory z prawidłowo wykonaną instalacją poradzą sobie w zakresach opisanych poniżej. 3.zakładam opory instalacji, jak podałeś, bądź zbliżone. Wymiennik GS18/300 przy 120 m3/h posiada ok. 50Pa oporów i nie da więcej jak nieco ponad 200m3/h.Wniosek: dla Ciebie jest raczej pomyłką, chyba, że stale będziesz wentylował te 120 m3/h bez żadnej możliwości szybkiego przewietrzenia, bo możliwość połowy wymiany na godzinę to nieco więcej niż za mało. Dochodzi zwiększony hałas, na wymienniku, który nie koniecznie jednak musi przenosić się do pomieszczeń, ale może. Chociaż całość wyjdzie tanio w budowie. Nie najtaniej już za prąd dla wentyli, a i sprawność ok. 83%. To taki wymiennik - postawić uruchomić na 120m3/h i zapomnieć. Co najwyżej średniej klasy konstrukcja. Aby osiągnąć wymianę o maksymalnej sprawności dla 120 m3/h i prawie 1:1, potrzebny będzie wymiennik coś ok. GS30/350, ale to zależy od konstrukcji rekuperatora ( pudła ) jakie zamierzasz zbudować, bo można wybrać inny podobny. Taki byłby optymalny.Opory minimalne, hałas minimalny, sprawność maksymalna. Dla wymiennika GS35/450, czyli tego na który większość się zdecydowała masz minimalny przepływ 170 m3/h przy 25Pa i do 100Pa przy 450 m3/h. Przydałaby się możliwość sterowania , o którym już wspominałem wcześniej tzn.:1. Wejście do domu = reku start,2. Wyjście z domu = reku stop,3. Długa nieobecność = reku start na 1h co 12h.Chociaż nie koniecznie, bo sprawność reku dla 170 m3/h to prawie 88% Ponieważ na GS35/450 mamy co najmniej taką samą cenę ( albo i lepszą ) niż sam byś kupował np. GS30/350, w odniesieniu, że ważny jest dla Ciebie komfort, to bierz GS35/450. Musisz jednak zgodzić się z tym co napisałem, czyli:a. Minimalna wymian 170m3/hb. Większe pudło rekuperatora,c. Wskazane sterowanie, choć możesz sobie je darować.Za to pełny komfort i największa możliwa sprawność ( pod warunkiem prawidłowego wykonania całości ). P.S.Ponieważ nie będziesz miał GWC, gdy wystartujesz z rekuperatorem, to załóż może presostat, który zatrzyma wentylator nawiewny na określony czas ( poprzez jakiś przekaźnik ), gdy ciśnienie wzrośnie, gdy wymiennik zamarznie. Edytowane 14 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.