Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

Czy w tych wentylatorach R3G220 M3G055 AD11-02 będę mógł zmniejszyć obroty do takich które dadzą wydatek 120 m3/h a nawet mniej 100 m3/h gdzieś na forum czytałem, że minimum kręcą 170 m3/h. Wolał bym wymiennik mniejszy coś GS25/350 (tak jak się deklarowałem w grupie) lub GS30/350, bo tak jak piszesz optymalna wymiana dla mnie będzie 120 m3/h zimą. Większa wymiana będzie przesuszała powietrze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Co do minimalnej wymiany przez te EBM-y nie mam jednoznacznej informacji.

Może zadzwoń do EBM Papst.

 

Niemniej mają one zakres regulacji od 0V do 10V, a minimalne podawane obroty to 1000-1010 rpm.

Czyli mogą zaczynać pracę od ok. 3,5-4V. Minimalna wymiana może tu zależeć od oporów, a optymalna faktycznie coś ok. 150-170m3/h. Lepiej dopytaj u źródła ...

 

Skoro masz już te R3G220, to możesz część wentylacji skierować dodatkowo np. na garderobę, bardziej wentylować jedno z wybranych pomieszczeń. Sprawność przy dobrze dobranym wymienniku i tak będzie b.dobra.

 

Chyba, że faktycznie pójdziesz w mniejszy wymiennik jak piszesz GS25/350,

to idealnym wentylatorem byłby tutaj R3G133.

Zakres wymiany ok. 100-300 m3/h. Sprawność bardzo dobra, oszczędność jak przy układzie powyższym.

Te 300m3/h to nie jest 1:1, ale dużo lepiej niż w opcji poprzedniej z GS18, gdzie wychodziło 200m3/h.

Powinno wystarczyć, jeśli nie będziecie przesadzać z imprezami na 20 osób ;-)

A i wówczas przecież można otworzyć okno :-)

Zaleta układu GS25/350 + R3G133 to mały wymiennik, tania konstrukcja, b. dobra sprawność i mały pobór prądu. Na dole zakresu wymiany idealnie.

Dla Twojej kubatury do przewietrzania ciut za mała, lub na styk.

 

P.S.

Ponieważ moje wentyle są uszkodzone, reklamacja potrwa do 90 dni i dostawa kolejne pewnie 2 miesiące.

Chętnie odkupię je jeśli zdecydowałbyś się je odsprzedać.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentyli nie mogę odsprzedać ponieważ muszę robić szybko wentylacje, mieszkam już 2 tygodnie bez wentylacji (tylko okienka). Zamierzam szybko zrobić pudełka do wentylatorów i podłączyć na lato bez wymiennika, na zimę już z wymiennikiem. Zamiana wentyli na mniejsze może była by dobra dla mnie, ale jest to odłożone w czasie i też nie mam pewności że będzie to właściwa decyzja. Z kontaktuję się EBM Papst w sprawie minimalnej wydajności moich wentyli i podejmę decyzje co do wymiennika.

Dzięki gosciu01 z podpowiedź i sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poruszę jeszcze jedną kwestię:

w moim przypadku instalacja wentylacyjna jest poprowadzona na nieużytkowym nieogrzewanym i nieocieplonym poddaszu, w zimie przy dużych mrozach na przewodach zaczęła skraplać się woda (elastyczne sonoducty), stało się to prawdopodobnie podczas postoju kilkudniowego wentylacji, ciepłe powietrze z pomieszczeń kierowało się poprzez wyloty w suficie do góry, i tam spotykając zimne przewody następował punkt rosy i skraplanie, teraz jeszcze gdzieniegdzie wełna jest mokra w sosoductach, w bliskiej przyszłości planuję wymienić je na sztywne i porządnie ocieplić. Dodatkowo na czerpni również pojawiło się zjawisko skraplania, i woda zrobiła brzydki zaciek po ścianie pod kratką czerpni :(

Czy ktoś spotkał się z takim problemem, ew. jak go rozwiązać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do kulca:

nie ma zmiłuj, instalację trzeba porządnie ocieplić. Bo nie dość, że masz skropliny, to i spore straty z tego wynikające.

Co do czerpni, prawdopodobnie masz rurę poprowadzoną przez ścianę i nie odizolowaną od niej oraz pewnie nie izolowaną w już cieplejszym pomieszczeniu.

Ten sam efekt. Ociepl rurę w domu. Ciepłe powietrze wykrapla się na niej i robi zaciek na ścianie.

Różnica taka, że w pierwszym przypadku skropliny są w środku, a w drugim na zewnątrz rur. Pewnie ta rura od czerpni idzie później do góry. Może spróbuj ją ewentualnie ( jeśli nie da się ocieplić ) wygiąć w łuk poniżej czerpni i tam zbierać skropliny, w taki sposób aby nie spływały do czerpni.

 

Zresztą nie będę się wymądrzał, bo w instalacjach to słabo się orientuję...

 

 

P.S.

zmieniłem tekst, gdyż źle zrozumiałem pierwotnie Twój opis.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściwie nic dodać.

Powodem wykraplania wilgoci jest najpewniej ochładzania powietrza zewnętrznego w kanale zanim dotrze do rekuperatora,

a to w nim i tylko w nim powinny zachodzić zjawiska termiczne.

Syfon za czerpnią rozwiąże problem wypływu skroplin na zewnątrz i zacieków na murze, ale nie rozwiąże strat przesyłowych.

Konkretna izolacja i z dylatowanie czerpni od muru zewnętrznego powinno rozwiązać problem, o czym wspomniał już gosciu01.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Gościu01,

 

Nie bardzo łapię. Przesadziłem z wielkością domu znaczy kubaturą, gabarytami, wielkością? czy podając ją (- walnąłem się w obliczeniach).

Przeliczam po raz kolejny i ... nie chce wychodzić mniej... w każdym razie nie dużo.

Bez suszarni garażu i innych technicznych licznik zatrzymał się na 720m3... Jest to objętość części mieszkalnej - wentylowanej w metrach sześciennych. dane zostały obliczone "po kreskach i wymiarach" z projektu dla każdecho pomieszczenia oddzielnie. Mniej nie może wyjść wziąwszy pod uwagę fakt że w obrysie dom zajmuje powierzchnię (chudziak już wylany więc zajmuje) 19x22,5m i jest wysoki na 6,80 (szczyt dachu nad poziom zero czyli od założonego poziomu podłogi).

 

Co do suszarni...

Zasatawiam czy nie włączyć do systemu. Będzie w niej osuszacz powietrza (maleństwo wystarczające żeby wysuszyć 10 kg prania w 3 godziny). To jest kolejne 45m3 na wyciągu. Pozwoliło by mi to lepiej zrównoważyć system, i uniknąć przeciągów w kilku miejscach.

Z innej strony - wszystkie zapachy z domu na ubraniu... chociaż kuchnie i sanitarne mają swoje własne wyciągi... włączać/ nie włączać?

 

W każdym razie...

 

Chcę się zapisać na wentyle!

 

Coś grupa wentylowa ucichła a ostatni zakup umknął mi z powodu braku potwierdzenia.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Admirał,

co do wielkości domu, to indywidualna sprawa i nie zamierzam w żadnym przypadku komentować.

Sądzę, że z liczeniem przesadziłeś, może to u Ciebie zasadne, ale zastanawia mnie wentylowanie garażu za pomocą reku?

Normalnie robi się tam grawitacyjnie. Wówczas mieścisz się z wymiennikiem GS35/450.

Jeśli zdecydujesz wentylować garaż, to pomyślałbym o większym wymienniku, ale jak zwykle, zależy co chcesz osiągnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Chcę się zapisać na wentyle!

 

Coś grupa wentylowa ucichła a ostatni zakup umknął mi z powodu braku potwierdzenia.

 

Pozdrawiam

 

Co do wentyli,

w związku z uszkodzonymi moimi R3G220 oraz kosmicznymi terminami dostawy, zastanawiam się coraz bardziej nad systemair

 

http://www.systemair.com/corp-en/systemair_products_int/product_catalogue_int/circular-duct-fans/ec-circular-duct-fans/k-ec/k-160-ec-circular-duct-fan-2580

 

są droższe, ale wszystko mające, łącznie z brakiem łamania głowy sobie co do obudowy dla nich, bo są kanałowe.

 

Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem w dniu dzisiejszym w Klingenburgu i wyjaśniłem jeszcze kilka spraw.

Miałem przyjemność rozmawiać z samym panem kierownikiem działu.

 

1. Mam obiecane od pana kierownika, że każdy z naszej grupy otrzyma pisemną gwarancję na swój wymiennik. Wierzę, że obietnica zostanie dotrzymana. Fajnie będzie mieć taki papier!

 

2. Pierwszy raz widziałem ten wymiennik na żywo, co prawda najmniejszy, ale robi wrażenie. Ten GS35/450, to dopiero będzie Gigant! Wymiennik, to co zauważył pan kierownik, spajany jest żywicą, w przeciwieństwie do silikonu w tańszych rozwiązaniach ( nie wymieniam, producentów, bo byłoby to nie eleganckie ). Faktycznie zwiększa to sztywność i zapewnia 100% szczelność „na wieki”. Obudowa jest solidna, lamele wiotkie, ale takie muszą być i nie wiem jakoś dlaczego spodziewałem się sztywniejszych. Stąd też te zasady bezpieczeństwa w transporcie, skrzynie itd.

3. Rozmawiałem także na temat sprawności podawanych przez program doboru.

Sam program pokazuje bardzo dobre parametry i zostałem utwierdzony, że dane te wynikają z badań laboratoryjnych i przeprowadzonych certyfikacji. Do tego parametry, którymi się bawicie w oprogramowaniu są minimalne, czyli docelowo mogą być tylko lepsze. Nie spodziewałbym się cudów, ale gorzej być nie powinno. Mam 3 różne programy i dane czwartego producenta wymienników i Klingenburg wypada tu najlepiej. Zastrzegam, że nie jestem specjalistą w branży i wszystkiego mogę nie wiedzieć. Do tego sprawność całego układu zależy od innych czynników. Aczkolwiek kupując ten wymiennik i budując dalszy układ startujemy z bardzo przyzwoitego poziomu parametrów.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i miodzio :)

co do sterowania wentylami R3G220, cytat z naszego forum, który mam zapisany jako instrukcję:

".. Potencjometr: każdy dowolny pomiędzy 10k a 100k (typoszereg to 10,22,47,100). Doradzam "stereo" czyli podwójny. Dwa na jednej ośce, sprzężone mechanicznie. Jak ustawicie końcówki tak, że będą "zwisać" pionowo pod ośką, to patrząc od strony pokrętła powinno być tak:

lewa - niebieski

środek - zółty

prawa - czerwony

 

Wtedy będzie jak w radiu. W prawo dodajesz w lewo ujmujesz.

 

UWAGA: Zmiana oporności takiego potencjometru może być liniowa, logarytmiczna i wykładnicza. Nam chodzi o LINIOWY!

 

Jeden wentylator - jedna sekcja (ale to chyba oczywiste)

 

Tam, gdzie będą potencjometry nie występują napięcia większe jak 10V.

Na drugim kablu

Brązowy - faza

ten drugi - zero

żółto zielony - uziemienie (przeciwporażeniowy) ..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak w zasadzie to nie widzę technicznych przeciwskazań aby użyć pojedynczego potencjometru jeśli zależy nam na współbieżnej regulacji obu wentylatorów. W takim przypadku z jednego w wentylatorów bierzemy masę (przewód niebieski) i +10V (przewód czerwony) i dołączamy do skrajnych wyprowadzeń potencjometru. Od skrajnego wyprowadzenia masy prowadzimy przewód do masy drugiego wentylatora (najprościej oba niebieskie złączyć przy skrajnym wyprowadzeniu). Oba kable żółte z wentyli dołączamy do suwaka potencjometru. Będzie działać.

Można zastosować fajny potencjometr Moellera (aktualnie już Eaton) montowany w otwór fi. 22. Ma zaciskane złączki i nie potrzebujemy lutować, ma odrazu skalę i jest solidny. Ma też wadę. Sporo kosztuje - coś około 100. Do dostania w hurtowniach elektrycznych handlujących Moellerem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...