jacekpn 15.05.2011 07:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2011 Czy w tych wentylatorach R3G220 M3G055 AD11-02 będę mógł zmniejszyć obroty do takich które dadzą wydatek 120 m3/h a nawet mniej 100 m3/h gdzieś na forum czytałem, że minimum kręcą 170 m3/h. Wolał bym wymiennik mniejszy coś GS25/350 (tak jak się deklarowałem w grupie) lub GS30/350, bo tak jak piszesz optymalna wymiana dla mnie będzie 120 m3/h zimą. Większa wymiana będzie przesuszała powietrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 15.05.2011 10:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2011 (edytowane) Co do minimalnej wymiany przez te EBM-y nie mam jednoznacznej informacji. Może zadzwoń do EBM Papst. Niemniej mają one zakres regulacji od 0V do 10V, a minimalne podawane obroty to 1000-1010 rpm. Czyli mogą zaczynać pracę od ok. 3,5-4V. Minimalna wymiana może tu zależeć od oporów, a optymalna faktycznie coś ok. 150-170m3/h. Lepiej dopytaj u źródła ... Skoro masz już te R3G220, to możesz część wentylacji skierować dodatkowo np. na garderobę, bardziej wentylować jedno z wybranych pomieszczeń. Sprawność przy dobrze dobranym wymienniku i tak będzie b.dobra. Chyba, że faktycznie pójdziesz w mniejszy wymiennik jak piszesz GS25/350, to idealnym wentylatorem byłby tutaj R3G133. Zakres wymiany ok. 100-300 m3/h. Sprawność bardzo dobra, oszczędność jak przy układzie powyższym. Te 300m3/h to nie jest 1:1, ale dużo lepiej niż w opcji poprzedniej z GS18, gdzie wychodziło 200m3/h. Powinno wystarczyć, jeśli nie będziecie przesadzać z imprezami na 20 osób A i wówczas przecież można otworzyć okno Zaleta układu GS25/350 + R3G133 to mały wymiennik, tania konstrukcja, b. dobra sprawność i mały pobór prądu. Na dole zakresu wymiany idealnie. Dla Twojej kubatury do przewietrzania ciut za mała, lub na styk. P.S. Ponieważ moje wentyle są uszkodzone, reklamacja potrwa do 90 dni i dostawa kolejne pewnie 2 miesiące. Chętnie odkupię je jeśli zdecydowałbyś się je odsprzedać. Edytowane 15 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacekpn 15.05.2011 19:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2011 Wentyli nie mogę odsprzedać ponieważ muszę robić szybko wentylacje, mieszkam już 2 tygodnie bez wentylacji (tylko okienka). Zamierzam szybko zrobić pudełka do wentylatorów i podłączyć na lato bez wymiennika, na zimę już z wymiennikiem. Zamiana wentyli na mniejsze może była by dobra dla mnie, ale jest to odłożone w czasie i też nie mam pewności że będzie to właściwa decyzja. Z kontaktuję się EBM Papst w sprawie minimalnej wydajności moich wentyli i podejmę decyzje co do wymiennika.Dzięki gosciu01 z podpowiedź i sugestie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 15.05.2011 21:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2011 poruszę jeszcze jedną kwestię: w moim przypadku instalacja wentylacyjna jest poprowadzona na nieużytkowym nieogrzewanym i nieocieplonym poddaszu, w zimie przy dużych mrozach na przewodach zaczęła skraplać się woda (elastyczne sonoducty), stało się to prawdopodobnie podczas postoju kilkudniowego wentylacji, ciepłe powietrze z pomieszczeń kierowało się poprzez wyloty w suficie do góry, i tam spotykając zimne przewody następował punkt rosy i skraplanie, teraz jeszcze gdzieniegdzie wełna jest mokra w sosoductach, w bliskiej przyszłości planuję wymienić je na sztywne i porządnie ocieplić. Dodatkowo na czerpni również pojawiło się zjawisko skraplania, i woda zrobiła brzydki zaciek po ścianie pod kratką czerpni Czy ktoś spotkał się z takim problemem, ew. jak go rozwiązać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 15.05.2011 21:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2011 Czerpni czy wyrzutni?Zdaje się że Piczman miał podobny problem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 15.05.2011 21:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2011 czerpni właśnie :/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 15.05.2011 21:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2011 (edytowane) do kulca:nie ma zmiłuj, instalację trzeba porządnie ocieplić. Bo nie dość, że masz skropliny, to i spore straty z tego wynikające.Co do czerpni, prawdopodobnie masz rurę poprowadzoną przez ścianę i nie odizolowaną od niej oraz pewnie nie izolowaną w już cieplejszym pomieszczeniu.Ten sam efekt. Ociepl rurę w domu. Ciepłe powietrze wykrapla się na niej i robi zaciek na ścianie. Różnica taka, że w pierwszym przypadku skropliny są w środku, a w drugim na zewnątrz rur. Pewnie ta rura od czerpni idzie później do góry. Może spróbuj ją ewentualnie ( jeśli nie da się ocieplić ) wygiąć w łuk poniżej czerpni i tam zbierać skropliny, w taki sposób aby nie spływały do czerpni. Zresztą nie będę się wymądrzał, bo w instalacjach to słabo się orientuję... P.S.zmieniłem tekst, gdyż źle zrozumiałem pierwotnie Twój opis. Edytowane 15 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 16.05.2011 00:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 Właściwie nic dodać. Powodem wykraplania wilgoci jest najpewniej ochładzania powietrza zewnętrznego w kanale zanim dotrze do rekuperatora, a to w nim i tylko w nim powinny zachodzić zjawiska termiczne.Syfon za czerpnią rozwiąże problem wypływu skroplin na zewnątrz i zacieków na murze, ale nie rozwiąże strat przesyłowych.Konkretna izolacja i z dylatowanie czerpni od muru zewnętrznego powinno rozwiązać problem, o czym wspomniał już gosciu01. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacekpn 16.05.2011 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 Jakie parametry powinien mieć potencjometr do sterowania wentyli R3G220 M3G055 AD11-02, ewentualnie jakie inne sterowanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 16.05.2011 09:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 czerpnia rzeczywiście w murze jest nieodizolowana, dopiero na poddaszu jest izolowaną rurą podłączona centrala wentylacyjna jacekpn: potencjometr najlepiej stereo 2x 47-100 kOhm, A - liniowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacekpn 16.05.2011 09:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 KULCA - dzięki, a jak ten potencjometr prawidłowo podłączyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 16.05.2011 10:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 wieczorem Ci podam dokładnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Admirał 16.05.2011 13:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 Witaj Gościu01, Nie bardzo łapię. Przesadziłem z wielkością domu znaczy kubaturą, gabarytami, wielkością? czy podając ją (- walnąłem się w obliczeniach).Przeliczam po raz kolejny i ... nie chce wychodzić mniej... w każdym razie nie dużo.Bez suszarni garażu i innych technicznych licznik zatrzymał się na 720m3... Jest to objętość części mieszkalnej - wentylowanej w metrach sześciennych. dane zostały obliczone "po kreskach i wymiarach" z projektu dla każdecho pomieszczenia oddzielnie. Mniej nie może wyjść wziąwszy pod uwagę fakt że w obrysie dom zajmuje powierzchnię (chudziak już wylany więc zajmuje) 19x22,5m i jest wysoki na 6,80 (szczyt dachu nad poziom zero czyli od założonego poziomu podłogi). Co do suszarni...Zasatawiam czy nie włączyć do systemu. Będzie w niej osuszacz powietrza (maleństwo wystarczające żeby wysuszyć 10 kg prania w 3 godziny). To jest kolejne 45m3 na wyciągu. Pozwoliło by mi to lepiej zrównoważyć system, i uniknąć przeciągów w kilku miejscach.Z innej strony - wszystkie zapachy z domu na ubraniu... chociaż kuchnie i sanitarne mają swoje własne wyciągi... włączać/ nie włączać? W każdym razie... Chcę się zapisać na wentyle! Coś grupa wentylowa ucichła a ostatni zakup umknął mi z powodu braku potwierdzenia. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 16.05.2011 14:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 Ja bym z tych m3 o dużej wilgotności nie rezygnował. Szkoda ich po prostu nie wykorzystać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 16.05.2011 17:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 Admirał,co do wielkości domu, to indywidualna sprawa i nie zamierzam w żadnym przypadku komentować.Sądzę, że z liczeniem przesadziłeś, może to u Ciebie zasadne, ale zastanawia mnie wentylowanie garażu za pomocą reku?Normalnie robi się tam grawitacyjnie. Wówczas mieścisz się z wymiennikiem GS35/450.Jeśli zdecydujesz wentylować garaż, to pomyślałbym o większym wymienniku, ale jak zwykle, zależy co chcesz osiągnąć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 16.05.2011 18:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 Chcę się zapisać na wentyle! Coś grupa wentylowa ucichła a ostatni zakup umknął mi z powodu braku potwierdzenia. Pozdrawiam Co do wentyli, w związku z uszkodzonymi moimi R3G220 oraz kosmicznymi terminami dostawy, zastanawiam się coraz bardziej nad systemair http://www.systemair.com/corp-en/systemair_products_int/product_catalogue_int/circular-duct-fans/ec-circular-duct-fans/k-ec/k-160-ec-circular-duct-fan-2580 są droższe, ale wszystko mające, łącznie z brakiem łamania głowy sobie co do obudowy dla nich, bo są kanałowe. Co o tym sądzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 16.05.2011 19:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 (edytowane) Byłem w dniu dzisiejszym w Klingenburgu i wyjaśniłem jeszcze kilka spraw.Miałem przyjemność rozmawiać z samym panem kierownikiem działu. 1. Mam obiecane od pana kierownika, że każdy z naszej grupy otrzyma pisemną gwarancję na swój wymiennik. Wierzę, że obietnica zostanie dotrzymana. Fajnie będzie mieć taki papier! 2. Pierwszy raz widziałem ten wymiennik na żywo, co prawda najmniejszy, ale robi wrażenie. Ten GS35/450, to dopiero będzie Gigant! Wymiennik, to co zauważył pan kierownik, spajany jest żywicą, w przeciwieństwie do silikonu w tańszych rozwiązaniach ( nie wymieniam, producentów, bo byłoby to nie eleganckie ). Faktycznie zwiększa to sztywność i zapewnia 100% szczelność „na wieki”. Obudowa jest solidna, lamele wiotkie, ale takie muszą być i nie wiem jakoś dlaczego spodziewałem się sztywniejszych. Stąd też te zasady bezpieczeństwa w transporcie, skrzynie itd.3. Rozmawiałem także na temat sprawności podawanych przez program doboru.Sam program pokazuje bardzo dobre parametry i zostałem utwierdzony, że dane te wynikają z badań laboratoryjnych i przeprowadzonych certyfikacji. Do tego parametry, którymi się bawicie w oprogramowaniu są minimalne, czyli docelowo mogą być tylko lepsze. Nie spodziewałbym się cudów, ale gorzej być nie powinno. Mam 3 różne programy i dane czwartego producenta wymienników i Klingenburg wypada tu najlepiej. Zastrzegam, że nie jestem specjalistą w branży i wszystkiego mogę nie wiedzieć. Do tego sprawność całego układu zależy od innych czynników. Aczkolwiek kupując ten wymiennik i budując dalszy układ startujemy z bardzo przyzwoitego poziomu parametrów. Edytowane 16 Maja 2011 przez gosciu01 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 16.05.2011 19:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 i miodzio co do sterowania wentylami R3G220, cytat z naszego forum, który mam zapisany jako instrukcję: ".. Potencjometr: każdy dowolny pomiędzy 10k a 100k (typoszereg to 10,22,47,100). Doradzam "stereo" czyli podwójny. Dwa na jednej ośce, sprzężone mechanicznie. Jak ustawicie końcówki tak, że będą "zwisać" pionowo pod ośką, to patrząc od strony pokrętła powinno być tak: lewa - niebieski środek - zółty prawa - czerwony Wtedy będzie jak w radiu. W prawo dodajesz w lewo ujmujesz. UWAGA: Zmiana oporności takiego potencjometru może być liniowa, logarytmiczna i wykładnicza. Nam chodzi o LINIOWY! Jeden wentylator - jedna sekcja (ale to chyba oczywiste) Tam, gdzie będą potencjometry nie występują napięcia większe jak 10V. Na drugim kablu Brązowy - faza ten drugi - zero żółto zielony - uziemienie (przeciwporażeniowy) ..." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 16.05.2011 20:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 to "z adama" też mam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
suj 16.05.2011 20:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2011 A tak w zasadzie to nie widzę technicznych przeciwskazań aby użyć pojedynczego potencjometru jeśli zależy nam na współbieżnej regulacji obu wentylatorów. W takim przypadku z jednego w wentylatorów bierzemy masę (przewód niebieski) i +10V (przewód czerwony) i dołączamy do skrajnych wyprowadzeń potencjometru. Od skrajnego wyprowadzenia masy prowadzimy przewód do masy drugiego wentylatora (najprościej oba niebieskie złączyć przy skrajnym wyprowadzeniu). Oba kable żółte z wentyli dołączamy do suwaka potencjometru. Będzie działać.Można zastosować fajny potencjometr Moellera (aktualnie już Eaton) montowany w otwór fi. 22. Ma zaciskane złączki i nie potrzebujemy lutować, ma odrazu skalę i jest solidny. Ma też wadę. Sporo kosztuje - coś około 100. Do dostania w hurtowniach elektrycznych handlujących Moellerem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.