Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Kulca,

 

... to włącz w szereg najprostszą czasówkę + termostat + przekaźnik odwracający te dwa sygnały zwierające na rozwarty. Ty tego nie odczujesz, a problemu zamarzania nie będzie.

 

Myślę, że to ciekawe i dość proste rozwiązanie.

Kawiarz, mógłbyś podać przykładowe elementy do zmontowania takiego układu?

Tak łopatologicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

panowie jakich używacie sterowników do swoich reku ?

 

Ja kupiłem taki http://insbud.org/PL/produkt-1327861939872401152/IB-Tron-3100FAN-BL-230V---Programowalny-sterownik,-regulator-wydajnosci-wentylacji-(rekuperacji),-z-podswietleniem,-3-biegowy,-zasilanie-230V-AC.html. Nowa rewizja niestety nie jest ze złączem RJ45 a jakimś nietypowym i w zasadzie dwa moduły muszą być zamontowane razem w puszce. Może w przyszłym tygodniu zrobię rozruch reku (aktualnie składam obudowę z resztek budowlanych w postaci łat, kontrłat, płyt OSB, styro). Planuje do każdego biegu wpiąć potencjometr aby móc ustawić wymagany przepływ - zobaczymy jak się to sprawdzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie sprawność wymiennika cały czas oscyluje pomiędzy 85-90%, także fajnie. Sterownik tez uważam za trafiony zakup, po ustawieniu funkcji czasowego rozmrażania problem oblodzenia zniknął (teraz już nie ma mrozów, ale jak były fajnie to działało).

Z technicznych rad: w jakimś wątku ktoś pisał że ma wylot z reku w garażu, że mu to ogrzewa ten garaż. Ja mam garaż w bryle, ocieplony, na podłodze z racji ogrzewania podłogowego jest również izolacja (ogrzewanie wyłączone). Normalnie miałem około 10 stopni przy temp do 0 na dworze, spadało do 5 przy mrozach. Jak przerabiałem system wentylacji zrobiłem wyrzutnie w garażu. Temperatura przy mrozach była około 6-7 w garażu, ale wilgotność nie do przejścia, woda lała się po szybie okiennej, wogóle po wejściu do garażu strasznie wilgocią było czuć, podejrzewam że narzędzia i urządzenia które tam mam szybko by zaczęły korodować. Wyrzutnie mam już w ścianie garażu na zewnątrz, uważam że ten pomysł jest nie wart realizacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projektuje obudowę ale nie mogę znaleźć info jak powinny być przykręcone wentyle.

Wydaje mi się że lepiej będzie jak będą zasysać powietrze z wymiennika, czyli przykręcone za wymiennikiem patrząc na kierunek przepływu powietrza a tłoczące w rurę. Wentylator tłoczący powietrze na wymiennik może powodować że tylko część wymiennika będzie brać udział w wymianie powietrza.

Co myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamarznięcie na zdjęciu było, gdy wentyle ciągły powietrze przez wymiennik. Zamarzało od spodu równomiernie do góry, z małym wyłomem w środku. Teraz mam tak, że świeże powietrze jest pchane w wymiennik wentylem, a zużyte wyciągane. Zamarzało przed ustawieniem procedury defrostu tak samo, więc wydaje mi się że większego znaczenia czy pchamy czy ciągniemy nie ma.

Wentyl dmucha po obwodzie, ciągnie właśnie do środka (z inletu).

Co do bypassu, narazie nie mam, a zrobię go tak, że w przedniej klapie rewizyjnej wytnę dwa otwory po przekątnej, w to dwa kolanka i szczelna przepustnica. Otwory tak zrobię by filtr który mam w skrzynce wymiennika był przed nim.

Edytowane przez kulca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się jeszcze zastanawiam czy nie zmienić wentla na R1G 225-AF07-52.

Jest na 24V, i bardzo dobrze centrala by pracowała na jednym panelu solarnym 230W. Nawet w pochmurny dzień panel wystarczyłby do zasilenia wentli na 1/3 mocy non stop, w nocy oczywiście aku lub przerwa na sterowniku. Panele teraz są coraz tańsze, więc gra jest warta świeczki, myślę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się jeszcze zastanawiam czy nie zmienić wentla na R1G 225-AF07-52.

Jest na 24V, i bardzo dobrze centrala by pracowała na jednym panelu solarnym 230W. Nawet w pochmurny dzień panel wystarczyłby do zasilenia wentli na 1/3 mocy non stop, w nocy oczywiście aku lub przerwa na sterowniku. Panele teraz są coraz tańsze, więc gra jest warta świeczki, myślę.

 

 

Pomysł warty rozważenia. Znalazłeś jakiś zestaw z aku i kontrolerem ładowania? Jaki koszt takiego zestawiku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe ile taki wentylator, przypuszczam że musi być sporo tańszy bez tego komutatora elektronicznego. Jak by się udało zamknąć w 1500zł zestaw panel, regulator, aku a wentyle byłyby tańsze powiedzmy po 300 zł/szt. To można naprawdę pomyśleć. Edytowane przez pietras83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe ile taki wentylator, przypuszczam że musi być sporo tańszy bez tego komutatora elektronicznego. Jak by się udało zamknąć w 1500zł zestaw z akumulatorem i panelem a wentyle byłyby tańsze powiedzmy po 300 zł/szt. To można naprawdę pomyśleć.

 

nawet byle jaka centrala pobiera za ok. 400zł prądu rocznie...

powiedzmy że ten zestaw zaspokoi połowę potrzeb rocznych...

gdzie tu jakiś sens w tym rozwiązaniu ...?

 

robić aby robić...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie myślę jeszcze o sposobie podłączenia okapu. Analizowałem wersje

1. wywiew w kuchni przez okap,

2. wywiew obok okapu a okap nie podłączony

Obydwie mają wady tj.

1 opcja, za słaba moc wyciągu (normalny okap ciągnie około 400m3), za skomplikowana regulacja (dla żony):) za każdym razem musiałaby zmieniać na sterowniku moc wywiewu.

2. opcja, trochę obawiam się chwilowego zaparowania, osadzania się czegoś na meblach itp.

 

Myślę że podłącze okap normalnie do wywiewu a ewentualne ryzyko powstania cofki rozwiąże przepustnicą zwrotną która zamknie się gdyby zaczęło nawiewać do łazienek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie myślę jeszcze o sposobie podłączenia okapu. Analizowałem wersje

1. wywiew w kuchni przez okap,

2. wywiew obok okapu a okap nie podłączony

Obydwie mają wady tj.

1 opcja, za słaba moc wyciągu (normalny okap ciągnie około 400m3), za skomplikowana regulacja (dla żony):) za każdym razem musiałaby zmieniać na sterowniku moc wywiewu.

2. opcja, trochę obawiam się chwilowego zaparowania, osadzania się czegoś na meblach itp.

 

Myślę że podłącze okap normalnie do wywiewu a ewentualne ryzyko powstania cofki rozwiąże przepustnicą zwrotną która zamknie się gdyby zaczęło nawiewać do łazienek.

ja mam 2 opcję, paruje tylko w momencie mocnego gotowania na drodze z kuchenki do okapu, okap mam nie podłączony, wywiewa poprzez filtr węglowy na sufit, a niedaleko jest wyciąg

http://images.tinypic.pl/i/00285/75ypc8mr7yx7.jpg

Edytowane przez kulca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...