Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

...jak uszczelniasz połączenie wymiennika, oraz drzwiczki?

 

Płyta przednia jest okuta dookoła ceownikiem alu a naprzeciw wszystkich okuć po stronie skrzyni na płycie przyklejone są płaskowniki aby był równy poziom. Do tego przyklejone są uszczelki. Sam wymiennik uszczelniony jest do konstrukcji skrzyni uszczelniaczem poliuteranowym. Każda "komora" jest uszczelniona. Okucie wszystkiego alu trochę kosztowało ale powoduje że jest sztywne i uszczelki poprawnie pracują.

 

Ile płaciłeś za przepustnice?

 

W 2012 za zamykającą szczelną Fi 200 płaciłem 68,00 PLN ale ona była chyba do napedu ręcznego i przerabiałem na napęd z siłownika. Mam też taką przełaczającą do GWC i ta była od razu pod siłownik. Fi 200 kosztowałą 142,00 PLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 2012 za zamykającą szczelną Fi 200 płaciłem 68,00 PLN ale ona była chyba do napedu ręcznego i przerabiałem na napęd z siłownika. Mam też taką przełaczającą do GWC i ta była od razu pod siłownik. Fi 200 kosztowałą 142,00 PLN.

 

Zastanawiam się, czy taką przepustnicę wstawić i zamykać parter na noc. Bo w sumie po co wietrzyć pół domu, gdzie nikogo nie ma.

Z kolei można by ograniczyć przepływ o połowę, tylko na potrzeby piętra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się, czy taką przepustnicę wstawić i zamykać parter na noc. Bo w sumie po co wietrzyć pół domu, gdzie nikogo nie ma.

Z kolei można by ograniczyć przepływ o połowę, tylko na potrzeby piętra.

 

Daj spokój z takimi "oszczędnościami". Szkoda sobie nawet głowę zawracać. A wietrzyć warto wszystko i cały czas. Pranie, buty, gotowanie, kubeł ze śmieciami, formaldehydy z mebli i sto innych rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, dzięki.

 

Jeszcze jedno pytanie - jaka jest minimalna powierzchnia wymiany w wym. przeciwprądowym 500m3/h?

 

Jaka powierzchnia wymiennika "ujdzie"?

 

 

Wydaje mi się, że chyba najlepiej będzie zrobić wymiennik z folii aluminiowej z przekładkami - najszybsza wymiana ciepła i najmniejsze wymiary. Coś w rodzaju takiej do podłogówki, z plastikowymi przekładkami wzdłuż.

 

 

Edit: wymiennik będzie mieć 10m2. Trochę mało, ale 80% sprawności jak sądzę powinienem uzyskać :-)

Wyliczyłem, że względem sprawności 90%stracę na tym około 80 zł/sezon grzewczy (20gr/kw ciepła, 150m3/h cały czas).

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego DB, ale tu chyba też pasuje:

 

Wczoraj na szybko na płytce testowej został zmontowany układ do sterowania wentylatorami EBM R3B 220 w oparciu o które będzie zrobiona u mnie wentylacja mechaniczna..

Chodziło o płynne sterowanie z PLC Fatek (nie 3 biegi tylko jak potencjometrem), działa rewelacyjnie.. docelowo zostanie przeniesiony na dedykowaną płytkę drukowaną..

dla bardzo dociekliwych informacja że te wentyle steruje się banalnie - w zasadzie czymkolwiek co przypomina tylko PWM, nawet takim co ma częstotliwość 10Hz (100ms impuls i wypełnianie od 0 do 100ms) , nie trzeba żadnych wysokoczęstotliwościowych sterowników..

Zrobione na dwóch transoptorach (jednym steruję, drugim zbiera informację zwrotną o obrotach wentylatora) żeby regulację PID zrobić..

piękne nie jest ale działa..

http://img132.imageshack.us/img132/9079/36sc.jpg

myślę dorobić jeszcze diody sygnalizacyjne i gotową płytkę zalać klejem..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy było, bo wątek długi, ale tu można poeksperymentować m.in. z wielkością wymiennika:

 

http://www.labwirt.pb.edu.pl/1/lab/B3.swf

 

Tylko że maks. powierzchnia wymiennika 5m2. Chyba można sprawdzić sprawność w ten sposób, że jak się chce zastosować 20m2 i przepływ 200m3 (kg powietrza), to takie same wyniki sprawności i temperatur można uzyskać przy 5m2 wymiennika i 50m3 powietrza.

 

 

Konkluzje, do jakich doszedłem:

Jeśli założyć średni przepływ w sezonie zimowym 150m3/h, to wypadałoby dać wymiennik o powierzchni 20m2, dlatego żeby przy największych mrozach nawiewane powietrze miało +17'C.

Wymiennik 10m2 powoduje nawiewanie powietrza przy największych mrozach o temp. 14'C.

 

Z drugiej strony, dla średniej w zimie temperatury 0'C, różnica w strumieniu wymienianego ciepła między 10m2 a 20m2 to jedynie 15W, czyli mniej więcej tyle, ile więcej muszą zużyć wentylatory, by te 150m3 przepchać przez wymiennik o powierzchni 20m2.

 

Czyli wymiennik 20m2 pozwoli odzyskać o 60kWh więcej ciepła, ale kosztem 60kWh więcej energii zużytej przez wentylatory.

 

Dzieje się tak, ponieważ w przypadku wymiany powietrza, powyżej 80% sprawności zaczyna szybko rosnąć opór wymiennika.

 

Problem polega na tym, że 1kWh ciepła z reguły jest tańsza niż 1kWh energii do zasilania wentylatorów. Np. w przypadku pompy ciepła lub kotła na ekogroszek 1kWh kosztuje około 18 groszy, 1 kWh prądu do wentylatorów kosztuje 55 groszy.

 

Więc pytanie jest takie - czy jest sens przepłacać za wymiennik, tylko po to, żeby mieć większe opory przepływu? Czy ktoś bardziej światły w tej kwestii mógłby mnie oświecić?

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugi wniosek jest taki, że zastosowanie rekuperatora, jeśli używa się pompy ciepła, kotła na ekogroszek albo gazu ziemnego, w ogóle nie jest opłacalne.

O ile dom bez rekuperatora (z wentylacją tradycyjną) jest szczelny i można regulować przepływ powietrza przez wentylację, np. za pomocą kratki wentylacyjnej z żaluzją.

 

 

Energia zużyta przez wentylatory rekuperatora zimą odpowiada bowiem w przybliżeniu 'zaoszczędzonej' energii cieplnej. A wentylacja mechaniczna wymaga energii elektrycznej przez cały rok.

 

Przy przepływie 150m3/h, strumień cieplny w wymienniku wynosi 185W, przy 0'C na dworze. 4000h sezonu grzewczego daje więc 740kW ciepła. Licząc po 25gr/kWh wynosi to zaoszczędzone 185zł przez zimę.

 

Energia zużyta przez wentylatory to około 30W, przez cały rok, czyli 262kWh. Prąd kosztuje 55gr, więc rocznie wydamy 145zł.

 

Różnica na korzyść rekuperatora to 40zł rocznie. Starczy na wymianę filtrów. Okresowa wymiana kanałów nawiewnych (chociażby), filtrów i rekuperatora pociąga za sobą dodatkowe koszty.

 

 

 

Jedynym efektem wentylacji mechanicznej (poza wyższym kosztem eksploatacji budynku) jest to, że przepływ można regulować automatycznie także latem, jesienią i wiosną.

 

Czy jest zdrowiej? Czasami tak, kwestia higieny w kanałach nawiewnych.

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy WM jest tańsza w eksploatacji niż wentylacja tradycyjna? Raczej nie.

 

Czy jest tańsza inwestycyjnie? Na pewno nie.

 

Czy jest bardziej ekologiczna? Raczej nie, chyba że ktoś grzeje matą elektryczną. Okresowa wymiana kanałów i rekuperatora pociąga za sobą odpady.

 

Czy jest bardziej higieniczna? Oddychać powietrzem wlatującym przez nawiewnik okna a oddychać powietrzem przelatującym przez 15m zakurzonej rury to dwie różne kwestie. Trzeba mieć wyjątkowo dobrą wolę, żeby napisać o WM "higieniczna".

 

Czy jest bardziej wygodna? Raczej tak.

 

Czy jest nowoczesna? Tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodze sie jedynie z ewentualnym brudem w kanalach, moje byly juz ozywane podczas tynkowania i jakos czysto w nich do dzis po prawie 3 latach.

 

Co do pozostalych wyliczen to w tym watku mozesz zostac zjedzony, ale ja sie podpisuje pod tym, iz jesli ktos ma KWh o wiele tansza niz z pradu to reku nijak sie nie kalkuluje, chyba ze takei rura w rurze za 300 PLN i wywiew w kazdym pomieszczeniu.

 

Jak juz sie grzeje czystym pradem to lepiej miec w domu PC P-P niz reku, jako ze od reki obnizy nam rachunki za grzanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie mnie zjedzą zaraz :-) Jak się tylko komuś będzie chciało odpowiedzieć :-)

 

Świat idzie do przodu, WM to pewnie słuszna droga, ale niestety anty-ekologiczna i droższa inwestycyjnie i eksploatacyjnie. Wszystko w imię "komfortu" :-) No ale cóż, samochód też nie wychodzi taniej niż buty.

 

 

* teraz to już na pewno mnie zjedzą :-D

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy WM jest tańsza w eksploatacji niż wentylacja tradycyjna? Raczej nie.

 

Czy jest tańsza inwestycyjnie? Na pewno nie.

 

Czy jest bardziej ekologiczna? Raczej nie, chyba że ktoś grzeje matą elektryczną. Okresowa wymiana kanałów i rekuperatora pociąga za sobą odpady.

 

Czy jest bardziej higieniczna? Oddychać powietrzem wlatującym przez nawiewnik okna a oddychać powietrzem przelatującym przez 15m zakurzonej rury to dwie różne kwestie. Trzeba mieć wyjątkowo dobrą wolę, żeby napisać o WM "higieniczna".

 

Czy jest bardziej wygodna? Raczej tak.

 

Czy jest nowoczesna? Tak.

A czy nie uważasz że przez nawiewniki lub uchylone okno syf nie leci?

Czy widziałeś kiedyś filtry po dwóch miesiącach eksploatacji?Myślę że nie.Proponuję abyś obejrzał to zmienisz zdanie co jest bardziej higieniczne.

WM ma jeszcze inne zalety ,nie pizga po nogach zimnem w mrozy a latem przy wykorzystaniu GWC chłodzi.

Nie wiem na pewno bo nie śledziłem ostatnio tematu ale myślę że jest jak zwykle,najwięcej mają do powiedzenia osoby które nie mają WM.

Tyle w temacie.:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Odnośnie sprawności rekuperatorów samoróbek.

Wyjaśnijcie mi jak to jest, niby mówi się że przepływ w wymienniku musi byc burzliwy aby wymiana była sprawniejsza.

Dla przykładu mój wymiennik klingenburga GS30/400 i obliczenia w programie doboru wymienników.

Chciałbym ustalić przepływ najbardziej mi odpowiadający, w tej chwlili przeważnie ustawiam na 120m3/h.

Jest to wydajnośc na granicy przepływu laminarnego/burzliwego, w programie wyskakuje komunikat że prędkość strugi poniżej zalecanego zakresu 0,5m/s a jednak jak daje niższy przepływ np 60m3/h (wtedy prędkośc jest ~0,2m/s) to sprawnośc i temperatura na wylocie jest wyższa.

Wynika że dla przepływów 60, 120 i 240 m3/h im wyższy przepływ tym niższa sprawność a więc nalezy utrzymywać możliwie najmniejszy ale taki aby wilgotnosc i komfort był odpowiedni, co myślicie?

Jakie macie ustawione wydajności i do jakiej kubatury?

Czym mierzycie że właśnie jest taka wydajnośc jak żądana?

Jak kontrolujecie równowagę przepływu nawiew/wymiew?

sprawnosc GS30-400.jpg

Edytowane przez danielw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mam jeszcze reku ale mam juz wymiennik - przyszedł parę dni temu identyczny jak Twój..

nie kojarzę czy wrzucałeś tu zdjęcia swojego reku? jak nie to mógłbym prosić parę fotek ewentualnie jakby Ci sie jakiś rysunek ostał..

siedzę w domu z uszkodzoną ręką i właśnie kombinuję jakby tu się zebrać i zacząć składać..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...