Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

W samej konstrukcji nic nie zmieniłem za wyjątkiem tego bypassu, nie jest w formie kanału 200x90 na tylnej scianie reku tylko powiększyłem głębokośc skrzyni z 400 na 520 mm i tam ukształtowałem kanał na bypass. Chyba nic nie zmieniłbym za wyjątkiem uszczelek wymiennika, poprostu cięzko sie go wsuwa bo uszczelki sa gumowate ale nie mam pomysłu na jakie można je zmienic.

Mam do poprawy przysłonę zamykającą bypass własnej konstrukcji.

Z czego jest obudowa teraz dokładnie nie pamietam ale to płyta PCV tzw kanapka chyba 25mm wypełniona pianką.

Poczytaj kilka stron wątku od miejsca który wcześniej podałem , troche tam o tym pisze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nic nie zmieniłbym za wyjątkiem uszczelek wymiennika, poprostu cięzko sie go wsuwa bo uszczelki sa gumowate ale nie mam pomysłu na jakie można je zmienic.

Ja wkleiłem w obudowie w miejscu styku z wymiennikiem filc taki samoprzylepny, dobrze uszczelnia i w miarę dobrze się wsuwa wymiennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy WM jest tańsza w eksploatacji niż wentylacja tradycyjna? Raczej nie.

 

Czy jest tańsza inwestycyjnie? Na pewno nie.

 

Czy jest bardziej ekologiczna? Raczej nie, chyba że ktoś grzeje matą elektryczną. Okresowa wymiana kanałów i rekuperatora pociąga za sobą odpady.

 

Czy jest bardziej higieniczna? Oddychać powietrzem wlatującym przez nawiewnik okna a oddychać powietrzem przelatującym przez 15m zakurzonej rury to dwie różne kwestie. Trzeba mieć wyjątkowo dobrą wolę, żeby napisać o WM "higieniczna".

 

Czy jest bardziej wygodna? Raczej tak.

 

Czy jest nowoczesna? Tak.

 

Co poniektórzy, bardziej wnikliwi inwestorzy po pewnym czasie sami dochodzą do tych samych wniosków (mówię też o sobie) :) Tylko jednak trzeba wziąć pod uwagę coś takiego jak komfort. WM + reku + GWC (najlepiej żwirowy) potrafi zapewnić odpowiednią/automatyczną wentylację, powietrzem o znacznie lepszych parametrach niż powietrze zaciągane z zewnątrz. Zarówno w zimie jak i w lecie. Finansowego uzasadnienia wykonania WM + reku przy korzystaniu z PC póki co nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W samej konstrukcji nic nie zmieniłem za wyjątkiem tego bypassu, nie jest w formie kanału 200x90 na tylnej scianie reku tylko powiększyłem głębokośc skrzyni z 400 na 520 mm i tam ukształtowałem kanał na bypass. Chyba nic nie zmieniłbym za wyjątkiem uszczelek wymiennika, poprostu cięzko sie go wsuwa bo uszczelki sa gumowate ale nie mam pomysłu na jakie można je zmienic.

Mam do poprawy przysłonę zamykającą bypass własnej konstrukcji.

Z czego jest obudowa teraz dokładnie nie pamietam ale to płyta PCV tzw kanapka chyba 25mm wypełniona pianką.

Poczytaj kilka stron wątku od miejsca który wcześniej podałem , troche tam o tym pisze.

 

przypominam się nieśmiało o jakieś zdjęcia..

i mam pytanie - jaka jest " głębokość" dokładnie 400mm tak żeby wymiennik spasować dokładnie czy jest jakiś luz na filc czy inną uszczelkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja samoróbka już od jakiegoś czasu sobie działa ale mam problem z tacką ociekową.

 

Jak macie rozwiązane połączenie tacki ociekowej z wężykiem? chodzi mi o jakiś króciec do którego można podpiąć wężyk.

Próbowałem jakiś plastikowy króciec przykleić klejem epoksydowym do spodu tacki ale niestety słabo się trzymał i odpadał.

Teraz mam złapany na silikonie ale to jest totalna prowizorka, trzyma się na słowo honoru :)

 

Podpowiedzcie jak rozwiązać odprowadzenie skroplin z tacki, bo pomysłu brak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim przypadku głębokość 520 wewnątrz ze względu na bypass, gdyby go nie bylo to 400 byloby ok, no może 404mm ze względu na uszczelkę na tylnej sciance, na pokrywie też jest uszczelka więc automatycznie robi sie miejsce na uszczelke na wymienniku a wiec odległość pokrywy do tylnej scianki wynosic powinna jakies 408mm, ale wszystko zalezy tez od rodzaju i grubosci zastosowanej uszczelki.

 

No to niesmialo załączam zdjęcia, można krytykowac ;-)

Nie mam najbardziej aktualnych zdjec, wiec nie pokazalem przepustnicy bypasu oraz tacki ociekowej na skropliny.

 

PS: _artur_ nie wiem czy układ wylotów i wlotów tobie podpasuje, musisz je dopasować do swojej instalacji kanałów, no i koniecznie pokaż jak już wykonasz własny reku niekoniecznie jako wierna kopia mojego ;-)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja samoróbka już od jakiegoś czasu sobie działa ale mam problem z tacką ociekową.

 

Jak macie rozwiązane połączenie tacki ociekowej z wężykiem?

 

Z czego masz tą tackę ociekową?

Ja mam z tacki gastronomicznej nierdzewnej, do której wlutowałem lutem miękkim kruciec np może być taki

http://www.putzsystem.pl/zlaczka-geka-1-2-krociec-szybkozlaczka-agregat-tynkarski-produkt-150.html

tylko trzeba było odciąć fragment tej grubszej części żeby uzyskać płaską powierzchnię do przylutowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki, u mnie króćce wszystko jedno w którą stronę bo na reku będę miał osobne pomieszczenie gdzie będzie najpierw reku a potem dopiero coś innego..

czyli za wymiennikiem jest jeszcze scianka tak wgłąb na 12cm?

generalnie bardzo mi się podoba, dzisiaj już w hurtowni pcv byłem i chyba materiał podobny widziałem - 24mm z dwóch stron pcv a w środku styrodur..

z czego robiona rama ? z kątownika aluminiowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, za wymiennikiem są scianki tworzące kanał 12cm x20cm.

Rama z kątowników alu, ale tam gdzie jest uszczelka pokrywy dałem kątowniki pcv, obawiałem się że przez alu mogło by mocno przewodzić chłód i skraplałaby się woda.

 

ten kanał jest jakby równo z bokiem wymiennika (równolegle - tak że da się na nim połozyć wymiennik) i służy do bypasu? gdzieś widziałem patent że ktoś zamiast wymiennika wkładał taki krzyżak z dwoma kolanami pcv..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie ma obawy, że przy syfonie umywalkowym będą okresy, w których zabraknie w nim wody (odparuje) i będzie zaciągało smród z kanalizy ? Wydaje mi się, że zrobienie syfonu z wężyka jest lepszym rozwiązaniem, bo woda nie styka się z taką powierzchnią jak w przypadku syfonu umywalkowego, więc i parowanie ograniczone.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie ma obawy, że przy syfonie umywalkowym będą okresy, w których zabraknie w nim wody (odparuje) i będzie zaciągało smród z kanalizy ? Wydaje mi się, że zrobienie syfonu z wężyka jest lepszym rozwiązaniem, bo woda nie styka się z taką powierzchnią jak w przypadku syfonu umywalkowego, więc i parowanie ograniczone.

ale jak te smrody mają się dostać?? Tacka jest pod komorą wylotu zużytego powietrza, więc smród wylatuje wraz z nim :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam.

Odnośnie skroplin.

Mam reku ,,SAM" - konstrukcja dokładnie taka jak u danielw. Centrala działa już jeden sezon, bez problemów. Wczoraj zajrzałem, żeby sprawdzić filtry i zaskoczenie: zalana komora z filtrem od strony czerpni. Kondensat spływa obecnie z dwóch stron wymiennika. Wcześniej takiego zjawiska nie było. Odpływ kondensatu po stronie wyrzutni dobrze sobie radził. Gdzie może być przyczyna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...