Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

Takiego prototypa wyskrobałem.

 

 

RekuTichel.jpg

 

Szary styropian, zielonkawy styrodur. Jeszcze pokrywy po 12 cm każda.

Aby zachować prędkości przepływu nie mogę bardziej zmniejszyć skrzynki. Jak to jest z tymi firmowymi które mają blaszane przegrody, czy przez to spada sprawność? Może nie warto izolować przegród?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Szkoda, że nikt nie ma czasu napisać jak działają dzisiaj ich rekuperatory, co by zmienili, co zrobili inaczej. Między innymi Romano78, grzeniu666, maciejzi, Barth3z (kolejność przypadkowa), konstrukcje różne, ciekawe jak się sprawują bo trochę czasu minęło.

 

Witam.

Ja mogę coś niecoś napisać.

Po ostatnich przepięciach co mi się wydarzyły reanimowałem moje wentylatory.

konstruuję aktualnie trzecią obudowę do mojego reku- "lubie eksperymentować" :)

Konstrukcja pierwsza oparta była o płyty warstwowe 25mm i uważam że działało to całkiem nieźle a obudowa była średnio ciepła i choć pudło wyszło sporych rozmiarów.

Potem zdecydowałem się przerobić układ na cieplejszą wersję obudowy z XPS i wsadziłem wszystkie klocki oddzielnie (wymiennik swoje pudło, wentylatory swoje i filtry swoje, by-pass swoje).

Wymiennik w układzie Tichalmanna, zaraz po starcie wydawało mi się że sprawność lepsza od pierwszego pudła ale potem po dłuższej pracy uważam że jednak nie.

Minusy to na stałe sklejona obudowa z wentylatorami i żeby zajrzeć muszę rozcinać przednią obudowę. Otwieranie pozostałych obudów z wymiennikiem filtrami bardziej kłopotliwe a poza tym osobny by-pass wydaje mi się że lekko to powietrze w róże stojące wychładza-podgrzewa się. Maszyneria wyszła jeszcze większych rozmiarów.

Aktualnie robię trzecią ubudowę wszystko z XPS 50mm, i wszystko w jednej. Ma byc kompaktowa, ciepła i po otwarciu dekla dostęp do wszystkiego.

wymiennik wysuwany bo mam letni zrobiony z alu taki sam do by-passu z dwiema tylko komorami i takie rozwiązanie uważam za najlepsze. W końcu wymiana wymiennika to tylko przekładka 2 x w roku.

Na fotkach zdjęcia wersji jakie miałem:

- pierwsza fota obudowa duża z płyt warstwowych 25mm - srednia izolacja

- druga fotka to to co teraz mam

- trzecia wersja jak miałem na chwilę wentyle włożone w takich dyzych redukcjach 350x200 - był bardzo duży rezonans

- czwarta wersja którą kończą to moim zdaniem najlepsza ciepła kompaktowa obudowa z wyciąganym wymiennikiem i wyciąganymi filtrami w ramkach i nie jest to układ tichalmanna. Mama nadzieję że to moja ostatnia obudowa ;)

Dodam jeszcze że w obecnej wersji jaką mam teraz - pudło z wentylami lekko rezonuje się w tym XPS'ie. Do nowej obudowy dodam chyba w komorach wentylatorów jakaś drobna choć izolacja akustyczna.

10.jpg

WP_20160319_001[1].jpg

WP_20160312_001.jpg

IMG_20180114_193652.jpg

Edytowane przez Mr_Mabram
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Ja mogę coś niecoś napisać.

Przepraszam, że o tobie nie wspomniałem ale nie sposób wszystkich spamiętać.

 

Wymiennik w układzie Tichalmanna, zaraz po starcie wydawało mi się że sprawność lepsza od pierwszego pudła ale potem po dłuższej pracy uważam że jednak nie.

Może to nie wina układu Tichelmana tylko dlatego, że miałeś układ rozproszony. Tu musiałby zabrać głos jeszcze ktoś, kto ma Tichelmana (Barth3z ?).

 

Ma byc kompaktowa, ciepła i po otwarciu dekla dostęp do wszystkiego.

Dokładnie to samo chcę zbudować. Bo nie sztuka rozwalić to na cały strych (bez urazy dla tych którzy tak mają). A i działać ma z najwyższą możliwą sprawnością.

Edytowane przez RadMac
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że o tobie nie wspomniałem ale nie sposób wszystkich spamiętać.

 

 

Może to nie wina układu Tichelmana tylko dlatego, że miałeś układ rozproszony. Tu musiałby zabrać głos jeszcze ktoś, kto ma Tichelmana (Barth3z ?).

 

 

Dokładnie to samo chcę zbudować. Bo nie sztuka rozwalić to na cały strych (bez urazy dla tych którzy tak mają). A i działać ma z najwyższą możliwą sprawnością.

 

Być może właśnie układ rozproszony jest jakimś tam problemem jak piszesz itd..

Nie jest źle ale jak pisałem chcę kompaktowej ciepłej obudowy z wymiennym wkładem wymiennika bo mam zrobiony drugi jako by-pass.

Fota niżej z temperatur na chwilę obecną.

Miałem kiedyś presostat założony do rozmrażania wymiennika ale zdemontowałem bo w jakiś magiczny sposób włącza się funkcja rozmrażania w moim sterowniku :).

Temp. nawiewu spada o 2-3 st i włącza się rozmrażanie na chwile wiadomo w jaki sposób: z automatu wyłącza nawiewny went. a wywiew na maxa i tak kręci przez chwilę, aż temp podejdzie i potem wchodzi w normalny stan pracy.

IMG_20180114_211742.jpg

Edytowane przez Mr_Mabram
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega ma chyba dużo wolnego czasu ja o swoim reku zapomniałem już i temat już dawno zamknąłem.Ale ostatnio kombinuje czy nie wpiac klimatyzatora w instalacjie reku bardziej w celu ogrzewania domu jakiś baypas i zabudowalbym jednostkę wewnętrzną w skrzynce początkowo myślałem aby podpiąć taki klimatyzator pod podlogowki przez wymiennik plytowy ale tu było by tylko grzanie a w tej opcji pierwszej było by też chłodzenie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mr_Mabram przypomnij jaki masz wymiennik? W tej nowej konstrukcji masz otwory fi 160mm ?Jakiej wymiany najczęściej używasz?

 

Wymiennik to Klingenburg GS35/45.

Kubatura ciut powyżej 500m3 a wymiana ustawiona na stałe na 45%, w domu sucho (30-35%) ale co zrobić, już nam to nie przeszkadza.

Jak schodzę na mniejszą wymianę to sprawność spada. To jest taka graniczna gdzie uzyskuję cos przyzwoitego. Powinienem ciut podkręcić to było by ciut lepiej ale wtedy będzie mniejsza wilgotność ;(.

Ogólnie jak kiedys pisałem już, nie bierzcie za dużego wymiennika. Ten jest dla mnie za duży. i nigdy nie używam go w 100%. Chciałem sprzedać ale nikt sie nie głosił więc użytkuję.

Otwory to fi 200 oczywiście. Instalacja przy tych moich 45% mocy jest delikatnie słyszalna.

Edytowane przez Mr_Mabram
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega ma chyba dużo wolnego czasu ja o swoim reku zapomniałem już i temat już dawno zamknąłem.Ale ostatnio kombinuje czy nie wpiac klimatyzatora w instalacjie reku bardziej w celu ogrzewania domu jakiś baypas i zabudowalbym jednostkę wewnętrzną w skrzynce początkowo myślałem aby podpiąć taki klimatyzator pod podlogowki przez wymiennik plytowy ale tu było by tylko grzanie a w tej opcji pierwszej było by też chłodzenie.

 

He he czasu nie mam ąż tyle ale wieczorami lubię podłubać;) Nad klimą też kiedyś myślałem. Na razie szukam małej nagrzewnicy żeby podłączyc pod GGWC bo na razie próbuję na rurkach z pexa w metrowej rurze fi 350.

Edytowane przez Mr_Mabram
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temp. nawiewu spada o 2-3 st i włącza się rozmrażanie na chwile wiadomo w jaki sposób: z automatu wyłącza nawiewny went. a wywiew na maxa i tak kręci przez chwilę, aż temp podejdzie i potem wchodzi w normalny stan pracy.

Skutecznie to działa?

 

...ja o swoim reku zapomniałem już i temat już dawno zamknąłem.

I wszystko działa bez problemów? Nie zamarza teraz? Czy też Masz to rozwiązanie "defrostu" jak kolega wyżej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działa tak skutecznie że nie zamarza krytycznie, z tym że trzeba mieć to na uwadze, że im niższa temp. na zewnątrz tym częściej to robi i będzie to robił co paręnaście, pardzieciąt minut.

Widzę to po temperaturach na wyświetlaczu kiedy włącza się defrost. i pojawia sie ikonka.

Byc może sterownik posiada jeszcze opcje która porównuję napiecie na wentylatorze i w momencie kiedy ma trochę ciężej i ta temperatura nawiewu do pomieszczeń spada to włącza defrost.

Edytowane przez Mr_Mabram
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro wracają "weterani' wątku, to przypomnę swoje dawno zadane pytanie. Który wymiennik w praktyce jest lepszy - aluminiowy czy z tworzywa? Czy zamarzanie niszczy "serca" układu? Jak po latach wygląda sprawa higieny (wymiennik, tacka ociekowa)- zapach, pleśń? Wasze doświadczenie jest cenne, a lepiej pytać zanim się coś kupi/zrobi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie żadnej pleśni nigdy nie zauważyłem na wymienniku ani w miejscu gdzie kondensat ścieka. Zapachu też nie ma żadnego.

Jedyne miejsce gdzie ją zauważyłem i inny poprzyklejany bród to oczywiście wentylator wywiewny. Trzeba go czyścic co jakiś czas.

Czy zamarzanie niszczy? Ciężko powiedziec ale możliwe. Kiedyś na początku parę lat temu jak nie miałem rozmrażania to wymiennik zamarzł na bryłę lodu i wydawało mi się, że od tego czasu jakby stracił trochę na sprawności, a przemarzł bardzo mocno az do góry.

WP_20160105_001.jpg

Edytowane przez Mr_Mabram
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik to Klingenburg GS35/45.

Kubatura ciut powyżej 500m3 a wymiana ustawiona na stałe na 45%, w domu sucho (30-35%) ale co zrobić, już nam to nie przeszkadza.

Jak schodzę na mniejszą wymianę to sprawność spada. To jest taka graniczna gdzie uzyskuję cos przyzwoitego. Powinienem ciut podkręcić to było by ciut lepiej ale wtedy będzie mniejsza wilgotność ;(.

Ogólnie jak kiedys pisałem już, nie bierzcie za dużego wymiennika. Ten jest dla mnie za duży. i nigdy nie używam go w 100%. Chciałem sprzedać ale nikt sie nie głosił więc użytkuję.

Otwory to fi 200 oczywiście. Instalacja przy tych moich 45% mocy jest delikatnie słyszalna.

 

Według programu Klingenburga przy 225 m3/h dla Twojego wymiennika najwyższa sprawność(przy domyślnych ustawieniach temp.) jest przy prędkości 0,66 m/s na wlocie. U Ciebie dla rury fi 200 przy 225m3/h jest prędkość 1,99 m/s czyli z taką prędkością wpada na wymiennik. Mówisz, że jak zmniejszysz przepływ to spada sprawność, ale wtedy spada też prędkość i jest bliższa tej symulowanej przez program więc sprawność nie powinna być większa?

Edytowane przez RadMac
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według programu Klingenburga przy 225 m3/h dla Twojego wymiennika najwyższa sprawność(przy domyślnych ustawieniach temp.) jest przy prędkości 0,66 m/s na wlocie. U Ciebie dla rury fi 200 przy 225m3/h jest prędkość 1,99 m/s czyli z taką prędkością wpada na wymiennik. Mówisz, że jak zmniejszysz przepływ to spada sprawność, ale wtedy spada też prędkość i jest bliższa tej symulowanej przez program więc sprawność nie powinna być większa?

Jak podłącze moja nowa obudowabw tygodniu to zrobię i podzielę się wszelkimi pomiarami dotyczącymi wydajności przy różnych strumieniach powietrza. Mam fajny profesjonalny anemometr i w końcu wyreguluje moja instalacja bo dotychczas to było takie gdybanie trochę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro wracają "weterani' wątku, to przypomnę swoje dawno zadane pytanie. Który wymiennik w praktyce jest lepszy - aluminiowy czy z tworzywa? Czy zamarzanie niszczy "serca" układu? Jak po latach wygląda sprawa higieny (wymiennik, tacka ociekowa)- zapach, pleśń? Wasze doświadczenie jest cenne, a lepiej pytać zanim się coś kupi/zrobi.

 

Starym weteranem jeszcze nie jestem ale pozwolę sobie odpowiedzieć tylko teoretycznie na pierwsze pytanie. Według programu, z tworzywa lepsza sprawność kosztem sprężu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...