Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

glikolu nie zamrozi, kwestia dobrania odpowiedniego stężenia. Poza tym jeśli wymiennik płytowy będzie poniżej tej "nagrzewnicy kanałowej" to obieg będzie wymuszany grawitacyjnie, tylko nie wiem czy z wystarczającą prędkością przepływu.

 

Nie chodzi mi o to ze zamrozi glikol tylko zmrozony glikol zamrozi wodę która jest w wymienniku po drugiej stronie a grawitacyjnie raczej nie pójdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

U mnie pompa co chodzi cały czas bez przerwy nawet jak pc lub piec nie chodzi więc nie powinno zamarznąć. Może wystarczyło by sterowanie siłownika klapy jak wymiennik by zamarzał, bo po co mamy podgrzewać cały czas reku. Jak rura ocieplona to jak powietrze by przez nią nie leciało to straty by nie było. Klapa mogłaby się otwierać jak sprawność by spadała poniżej jakiejś wartości. W przypadku jakiejś awarii pompy można by dać czujnik na zasilania wężownicy. Jak temp by tam była w okolicy temperatury piwnicy to znaczy że wężownica zamarzła i klapa by odcięła dopływ zimnego powietrza do wężownicy. Lub dodatkowo możne przekaźnik jak pompa co chodzi to zawór trójnika na wężownicę otwarty, jak pompa co stoi to powietrze leci przez pustą rurę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie pompa co chodzi cały czas bez przerwy nawet jak pc lub piec nie chodzi więc nie powinno zamarznąć. Może wystarczyło by sterowanie siłownika klapy jak wymiennik by zamarzał, bo po co mamy podgrzewać cały czas reku. Jak rura ocieplona to jak powietrze by przez nią nie leciało to straty by nie było. Klapa mogłaby się otwierać jak sprawność by spadała poniżej jakiejś wartości. W przypadku jakiejś awarii pompy można by dać czujnik na zasilania wężownicy. Jak temp by tam była w okolicy temperatury piwnicy to znaczy że wężownica zamarzła i klapa by odcięła dopływ zimnego powietrza do wężownicy. Lub dodatkowo możne przekaźnik jak pompa co chodzi to zawór trójnika na wężownicę otwarty, jak pompa co stoi to powietrze leci przez pustą rurę.

 

Coraz mniej zaczyna mi się to podobać za dużo kombinacji ja bym spróbował Z wymiennikiem plytowym poniżej nagrzewnicy nagrzewnica z rurek miedzianych tak aby miała małe opory coś w rodzaju harfy jak w kolektorach zalane glikolem lub rura w rurze a pomiedzy nimi glikol jeśli poszło by to grawitacyjnie to nie widzę lepszego rozwiaxania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie nie trzeba czekać na zamarznięcie wymiennika, trzeba zrobić nagrzewnicę, która utrzymywała by zadaną temperaturę na wlocie do rekuperatora z czerpni np -2*. Ja zrobiłem tak, ale z elektryczną nagrzewnicą. Jak dotąd zużyła około 100kWh energii. Zastanawiam się nad innym rozwiązaniem podłączonym do CO no ale problem zamarzania wody w obiegu i tu problem. Można tak ,wymiennik płytowy glikol, pompka, nagrzewnica naczynie przeponowe. Sterowanie pompką i utrzymywanie jak wyżej temperatury np -2*.

Te 100 kw to okolu 50 zł - za jaki okres? - jeżeli za jedną zimę to może nie ma co kombinować i trza dać nagrzewnicę elektryczną i problem z głowy. Napisz za jaki okres te 100 kw. Może ktoś jeszcze używa nagrzewnicy elektrycznej - niech napisze ie ona pali kw na zimę, bo jak dobrze rozumiemnie trzeba podgrzewać do plusowych temperatur - wystarczy podgrzać temperaturę do minusowej tylko jakiej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 100 kw to okolu 50 zł - za jaki okres? - jeżeli za jedną zimę to może nie ma co kombinować i trza dać nagrzewnicę elektryczną i problem z głowy. Napisz za jaki okres te 100 kw. Może ktoś jeszcze używa nagrzewnicy elektrycznej - niech napisze ie ona pali kw na zimę, bo jak dobrze rozumiemnie trzeba podgrzewać do plusowych temperatur - wystarczy podgrzać temperaturę do minusowej tylko jakiej?

 

Jak komuś zależy na płynnym działaniu wymiennika w centrali wentylacyjnej to nagrzewnica elektryczna jest najlepszym rozwiązaniem...

To ile zużyje energii elektrycznej zależy od tego z jaką wydajnością pracuje wentylacja i ile czasu jest tak niska temperatura zewnętrzna że potrzeba dogrzewać powietrze wlotowe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką nagrzewnicę dać przy założeniu przepływu w zimie ok 100 m3/h. Na dworze-20 na wejściu do reku -5

Mi wychodzi według poniższego wzoru, że wystarczy 0,5 kw.

 

Q = V·ρ·cp·ΔT [kW]

V – strumień objętości powietrza [m³/s];

ρ – gęstość powietrza [1,2 kg/m³];

cp – ciepło właściwe powietrza [1,005 kJ/(kg·K);

ΔT – różnica temperatur powietrza przed i za nagrzewnicą [°C].

 

Patrząc na ceny nagrzewnic 200 mm to lepiej dać 1 kw ( bo ma dwie grzałki i jedną wyłączyć na zaś) niż 0,5 kw - ma jedna grzałkę a różnica w cenie 20 zł.

Jeszce do tego muszę znaleźć płynna regulacje mocy grzałki aby utrzymywać zadaną temperaturę.

Edytowane przez kudlaty69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 100 kw to okolu 50 zł - za jaki okres? - jeżeli za jedną zimę to może nie ma co kombinować i trza dać nagrzewnicę elektryczną i problem z głowy. Napisz za jaki okres te 100 kw. Może ktoś jeszcze używa nagrzewnicy elektrycznej - niech napisze ie ona pali kw na zimę, bo jak dobrze rozumiemnie trzeba podgrzewać do plusowych temperatur - wystarczy podgrzać temperaturę do minusowej tylko jakiej?

 

To 100kWh jest przez okres ostatnich mrozów, wcześniej nie miałem nagrzewnicy i ratowałem się żarówkami 200W, ale one pracowały chyba dwie czy trzy doby.

Rekuperator uruchomiony 1-12-2017. Tak do -2* na wlocie do rekuperatora nie ma potrzeby podgrzewać. Rekuperator w pomieszczeniu technicznym na strychu, więc temperatury około +5*. Może jak rekuperator stoi w cieplejszym pomieszczeniu to wystarczy niższa temperatura. Regulator do grzałki mam dwustanowy z histerezą 0,1*. Histereza rzeczywista jest trochę większa ze względu na bezwładność układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To 100kWh jest przez okres ostatnich mrozów, wcześniej nie miałem nagrzewnicy i ratowałem się żarówkami 200W, ale one pracowały chyba dwie czy trzy doby.

Rekuperator uruchomiony 1-12-2017. Tak do -2* na wlocie do rekuperatora nie ma potrzeby podgrzewać. Rekuperator w pomieszczeniu technicznym na strychu, więc temperatury około +5*. Może jak rekuperator stoi w cieplejszym pomieszczeniu to wystarczy niższa temperatura. Regulator do grzałki mam dwustanowy z histerezą 0,1*. Histereza rzeczywista jest trochę większa ze względu na bezwładność układu.

 

Jaką masz nagrzewnicę? moc i jaki regulator grzałek ? pracuje on of czy płynnie?

Edytowane przez kudlaty69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką masz nagrzewnicę? moc i jaki regulator grzałek ? pracuje on of czy płynnie?

 

Jak mam zrobioną nagrzewnicę opisałem tu: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?222208-Sam-robi%C4%99-wentylacj%C4%99&p=7616331#post7616331 Regulator jest dwustanowy ON/OFF ale jak pisałem wyżej histereza jest mała i wydaje mi się, że to wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 100 kw to okolu 50 zł - za jaki okres? - jeżeli za jedną zimę to może nie ma co kombinować i trza dać nagrzewnicę elektryczną i problem z głowy. Napisz za jaki okres te 100 kw. Może ktoś jeszcze używa nagrzewnicy elektrycznej - niech napisze ie ona pali kw na zimę, bo jak dobrze rozumiemnie trzeba podgrzewać do plusowych temperatur - wystarczy podgrzać temperaturę do minusowej tylko jakiej?

 

Nie wiem jak mają firmowki ale właśnie najlepiej było by aby grzalka zalaczala się tylko do rozmrazania gdy zacznie wymiennik zamarzac a nie podgrzewać cały czas albo wybadac przy jakiej temp.minusowej zaczyna zamarzac u ciebie i taką utrzymywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak mają firmowki ale właśnie najlepiej było by aby grzalka zalaczala się tylko do rozmrazania gdy zacznie wymiennik zamarzac a nie podgrzewać cały czas albo wybadac przy jakiej temp.minusowej zaczyna zamarzac u ciebie i taką utrzymywać.

 

W firmufkach np: cyt ze strony producenta: Projektując AirPacki chcieliśmy by zawsze dostarczały świeże powietrze w odpowiedniej ilości oraz by koszt ich użytkowania był możliwie najniższy, niezależnie od temperatury na zewnątrz. Dlatego opracowaliśmy system FPX, który ciągle mierzy temperaturę powietrza świeżego wpływającego do wymiennika ciepła, a kiedy jej wartość spada poniżej 1oC uruchamia niewielką, precyzyjnie sterowaną nagrzewnicę, która ogrzewa powietrze dokładnie do temperatury 1oC. Dzięki temu rekuperatory AirPack nigdy nie zamarzają i zawsze z maksymalną sprawnością ogrzewają powietrze zewnętrzne, wykorzystując energię powietrza wywiewanego z pomieszczeń.

 

Więc droga właściwa choć nie wiem czy trzeba utrzymywać temperaturę plus 1. Niektórzy tu piszą że reku nie zamarza przy niższych temperaturach - myślę ze to indywidualna sprawa każdego reku - do organoleptycznego obmacania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To grzałka i jej sterowanie wydaje się rozgryziona.

Teraz chodzi mi po głowie zrównoważenie instalacji celem podniesienia wydajności. Można ja wyregulować, ale na dana chwilę. To ulega rozregulowaniu poprzez:

1.Różnica oporów przepływu powietrza przez filtr – filtr zabrudzony

2.Różnica oporów przepływu powietrza przez wymiennik ciepła – kondensacja wilgoci w wymienniku ciepła

3.Różnica gęstości powietrza wynikająca z różnic temperatury – niskie temperatury

4.Różnica ciśnień spowodowana przez wiatr napierający na budynek – silny wiatr

I tu potrzeba "czujnik różnicy ciśnień" ale taki elektroniczny który by nie działał on of jak taki podstawowy przy różnicy ciśnień, lecz dawał by informacje cyfrowe w postaci liczby o wielkości ciśnienia i dalej to by można wyregulować mocą wentyli. Przy okazji można by założyć sobie alarm brudnych filtrów na podstawie ograniczonego przepływu.

Wiec poszukuję presostatu z wyjściem elektronicznym cyfrowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To grzałka i jej sterowanie wydaje się rozgryziona.

Teraz chodzi mi po głowie zrównoważenie instalacji celem podniesienia wydajności. Można ja wyregulować, ale na dana chwilę. To ulega rozregulowaniu poprzez:

1.Różnica oporów przepływu powietrza przez filtr – filtr zabrudzony

2.Różnica oporów przepływu powietrza przez wymiennik ciepła – kondensacja wilgoci w wymienniku ciepła

3.Różnica gęstości powietrza wynikająca z różnic temperatury – niskie temperatury

4.Różnica ciśnień spowodowana przez wiatr napierający na budynek – silny wiatr

I tu potrzeba "czujnik różnicy ciśnień" ale taki elektroniczny który by nie działał on of jak taki podstawowy przy różnicy ciśnień, lecz dawał by informacje cyfrowe w postaci liczby o wielkości ciśnienia i dalej to by można wyregulować mocą wentyli. Przy okazji można by założyć sobie alarm brudnych filtrów na podstawie ograniczonego przepływu.

Wiec poszukuję presostatu z wyjściem elektronicznym cyfrowym.

 

Ja zrobiłem taki

Czujnik podciśnienia.jpg

wprawdzie nie elektroniczny ale wizualny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To też działa bez prądu i wody

[ATTACH=CONFIG]408851[/ATTACH]

ale to inna inszość :)

 

chyba potrzebne cos takiego na początek to przetworzy ciśnienie na cyfry:

[ATTACH=CONFIG]408855[/ATTACH]

 

https://pl.aliexpress.com/item/1Pc-MPX5010DP-MPX5010D-MPX5010-0-10KPa-Pressure-Transmitter-Sensor/32800508690.html?spm=a2g17.search0104.3.8.2a14208f9VuCfN&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10618_10304_10307_10301_10313_10059_10534_100031_10103_10627_10626_10624_10623_10622_10621_10620,searchweb201603_1,ppcSwitch_7&algo_expid=bdd2e6b1-3bec-435f-a688-3d2b07374834-1&algo_pvid=bdd2e6b1-3bec-435f-a688-3d2b07374834&transAbTest=ae803_3&priceBeautifyAB=0

 

lub jak ktoś może pomóc to obaczcie jaki trzeba kupić - jakie ciśnienie panuje w układzie?

https://mselektronik.pl/automatyka/czujniki/cisnienia

 

Najmniejszy ma zakres do 10kPa czyli 10000 Pa a nas interesują wielkości 100 razy mniejsze, czyli 100 Pa, no może 500 Pa. Nie wiem jak dokładne można odczytać tak małe wskazania tymi czujnikami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja już mam w szufladzie: http://pl.farnell.com/sensirion/sdp510/pressure-transducer-lin-0-500pa/dp/2085055

Udało mi się wysępić darmowe próbki ale nie było łatwo. Akurat profil mojej firmy wzbudził zaufanie.

 

edit: cholera mogłem celować w serię 6xx. Można zrobić przepływomierz.

Edytowane przez idaredy2017
6xx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko znalazłem:

OMRON D6F-PH0025AD1 Czujnik: ciśnienia; Zakres:0÷250Pa za 87 zł

https://www.tme.eu/pl/details/d6f-ph0025ad1/czujniki-cisnienia/omron/

 

Trochę pogrzebię w sieci i pewnie znajdę inne. Przynajmniej już wiem co mam szukać - różnicowy do 500pa

 

THESSLAGREEN na w swoich Airpackach takie coś:

22.jpg

2.jpg

 

Tylko nie wiem czemu są dwa czujniki i 4 rurki?

Edytowane przez kudlaty69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...