Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czy taki wentylator nada sie do rekuperatora

Ebm papst 12V 120W ebmpapst Wentylator promieniowy R1G175-AF33-11

 

Mam takie same wentylatory, tylko w wersji na 48V. Potrzebny jest do niego dodatkowy transformator do zasilania. Zależy jaki chcesz mieć reku i jaki masz dom. Ja mam niecałe 300m3 kubatury i z wyliczeń te wentylatory wystarczają z lekkim naddatkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@blachaxxx Wentylatory różnią się napięciem zasilania ze względu na przeznaczenie, gdyż stosuje się je często w różnych szafach sterowniczych w przemyśle itd. i zależy jakie napięcie akurat jest dostępne. To akurat nie problem bo zawsze można dokupić odpowiedni zasilacz. Ale teraz patrzę, że te wentylatory o które pytasz mają 120W mocy - trochę dużo jak na rekuperator, odczujesz to na rachunkach za prąd:) Dla porównania moje mają 34W.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do wymienników to dobry pomysł, może uda się zebrać kilka chętnych osób i coś wymyślić w związku z tym że Klingenburg nie chce już produkować wymienników przeciwprądowych. Ja jestem chętny, bo również zaczynam się rozglądać za wymiennikiem.

 

@ _vviktor_ Jak masz możliwość to rób reku w garażu, wyjdzie Ci nieco więcej kanałów, ale zminimalizujesz ryzyko zamarzania i będziesz miał łatwiejszy dostęp przy wymianie filtrów. Hałas zawsze można stłumić. Nie stosujesz trójników, tylko skrzynki rozdzielcze, natomiast skrzynki rozprężne instalujesz przy anemostatach i to jedynie wtedy gdy do jednego anemostatu doprowadzasz więcej kanałów. Przy jednym kanale można połączyć go z anemostatem jakimś kolankiem i będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 4 weeks później...

Rozpocząłem wstępne prace nad poskładaniem rekuperatora, wyciąłem formatki z blach ocynkowanych, ale założenia odnośnie lokalizacji się zmieniły (strych -> pomieszczenie techniczne na poddaszu) i okazało się, że obecny układ króćców nie pasuje mi za bardzo do pomieszczenia technicznego.

 

Chciałem w prosty sposób zmodyfikować układ krócców, ale boje się, że pogorszy to nieco parametry rekuperatora.

Poniżej parę szkiców ilustrujących jak chcę zmodyfikować obudowę reku (szkice niestety nie zawierają wszystkich detali, brakuje gdzieniegdzie kątowników itp.).

 

Na początku było tak (ale nie wykręcę rurami przy takim układzie, dodatkowo potrzebuję parę średnic prostki przed pomiarem przepływu):

 

hOb7ZcD.png

 

Ale chcę zmodyfikować obudowę, żeby było tak:

 

kTKdOB4.png

 

Czy rekuperator ze zmodyfikowaną obudową ma szansę działać w miarę poprawnie bez większych strat parametrów pracy?

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpocząłem wstępne prace nad poskładaniem rekuperatora, wyciąłem formatki z blach ocynkowanych, ale założenia odnośnie lokalizacji się zmieniły (strych -> pomieszczenie techniczne na poddaszu) i okazało się, że obecny układ króćców nie pasuje mi za bardzo do pomieszczenia technicznego.

 

Chciałem w prosty sposób zmodyfikować układ krócców, ale boje się, że pogorszy to nieco parametry rekuperatora.

Poniżej parę szkiców ilustrujących jak chcę zmodyfikować obudowę reku (szkice niestety nie zawierają wszystkich detali, brakuje gdzieniegdzie kątowników itp.).

 

Na początku było tak (ale nie wykręcę rurami przy takim układzie, dodatkowo potrzebuję parę średnic prostki przed pomiarem przepływu):

 

hOb7ZcD.png

 

Ale chcę zmodyfikować obudowę, żeby było tak:

 

kTKdOB4.png

 

Czy rekuperator ze zmodyfikowaną obudową ma szansę działać w miarę poprawnie bez większych strat parametrów pracy?

A czemu wspolpradowo a nie przeciwpradowo ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak po czym ? Strzałka czerpnia i strzałka wywiew wpadają w wymiennik i są w przeciwnych kierunkach?

 

Przepraszam, ale nie rozumiem Twojego wyjaśnienia.

 

Poniżej zrzut ekranu z katalogu mojego wymiennika. Przepraszam za język, ale niestety w innej wersji nie umiałem nic znaleźć dla ERV366 firmy Paul (teraz jest chyba sprzedawany pod marką Core).

 

owk8aIk.png

 

Powietrze z czerpni ogrzewa się od powietrza wywiewanego krzyżowo-przeciwprądowo, chyba, że się mylę (dopuszczam taką możliwość).

 

Moja główna wątpliwość w kwestii zmodyfikowanego układu, to czy nie tracę za dużo na parametrach reku dając nawiew od góry wymiennika (na chłopski rozum wydaje mi się, że lepiej jakby nawiew wpadał od dołu - wtedy wykorzystałbym naturalny ruch konwekcyjny ogrzewającego się powietrza z czerpni oraz ochładzającego się powietrza z wywiewu), ale niestety muszę pokombinować, bo inaczej nie wykręce z rurami.

Edytowane przez Regius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry ale zmylilo mnie to ze u mnie wymiennik jest obrocony o 180stopni i wtedy po obroceniu zmienia się na przeciw lub wspolpradowo.

 

Obejrzałem sobie ten niemiecki wymiennik prawie identyczny jak mój holenderski recair i stwierdzam ze prezentowane przez producenta położenie wymiennika jest błędne może u nich nie ma znaczenia bo są inne temperatury ale mniej więcej poniżej 5stopni zaczynają się skropliny pojawiać i zalegają w kanalikach które są w poziomie dodam jeszcze ze przeważnie w zimie wentylacja jest ustawiana na min aby nie było za sucho i tym bardziej skropliny zalegają obracając o 180stopni odplyw skroplin jest wspomagany grawitacją.

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry ale zmylilo mnie to ze u mnie wymiennik jest obrocony o 180stopni i wtedy po obroceniu zmienia się na przeciw lub wspolpradowo.

 

Obejrzałem sobie ten niemiecki wymiennik prawie identyczny jak mój holenderski recair i stwierdzam ze prezentowane przez producenta położenie wymiennika jest błędne może u nich nie ma znaczenia bo są inne temperatury ale mniej więcej poniżej 5stopni zaczynają się skropliny pojawiać i zalegają w kanalikach które są w poziomie dodam jeszcze ze przeważnie w zimie wentylacja jest ustawiana na min aby nie było za sucho i tym bardziej skropliny zalegają obracając o 180stopni odplyw skroplin jest wspomagany grawitacją.

 

Dzięki za analizę, ale w tym przypadku akurat skroplin się boję do - 5 st. C, ponieważ jest to wymiennik entalpiczny (poniżej -5 muszę niestety włączyć nagrzewnicę wstępną, bo wg. przedstawiciela producenta od tej temperatury może szronić).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...