Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zastanawiam się nad charakterystyką tych wentylatorów papsta:

 

http://www.ebmpapst.com/images/public/content/dynamic/poductdataimg_C7E5C9C537E5DB33_x251_y251.jpg

 

Czy dobrze rozumiem, że jeżeli opory mojej instalacji to przykładowo 200Pa i chciałbym osiągnąć wymianę 150m3/h to nic z tego?

Z charakterystyki wynika, że aby pokonać taki opór to wentylator musi dmuchać około 300m3/h?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy moge prosic o pomoc, jak ulozyc kanaly prostokątne na stropie pod wylewka?? Mam strop tradycyjny (wylewany), kanały bylyby o wysokosci 6cm. W projekcie jest przewidziany styropian 6cm i wylewka 7cm. Jezeli kladlabym kanaly poziome na stropie, to musialabym zrezygnowac ze styropianu w miejscu przebiegania kanalu i wowczas kanal bylby tylko ocieplony po bokach, a z gory i z dolu stykalby sie bezposrednio z betonem. Czy takie rowiazanie jest mozliwe?? I co powoduje nieocieplenie kanalu, czy wplywa to na hasal, skraplanie itp??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy moge prosic o pomoc, jak ulozyc kanaly prostokątne na stropie pod wylewka?? Mam strop tradycyjny (wylewany), kanały bylyby o wysokosci 6cm. W projekcie jest przewidziany styropian 6cm i wylewka 7cm. Jezeli kladlabym kanaly poziome na stropie, to musialabym zrezygnowac ze styropianu w miejscu przebiegania kanalu i wowczas kanal bylby tylko ocieplony po bokach, a z gory i z dolu stykalby sie bezposrednio z betonem. Czy takie rowiazanie jest mozliwe?? I co powoduje nieocieplenie kanalu, czy wplywa to na hasal, skraplanie itp??

 

Połóż styropian w dwóch warstwach po 3 cm. Na pierwszej warstwie połóż kanały, obłóż drugą warstą styropianu i zalej betonem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

 

Brak zadania domowego!

Wpadłeś w koniec wątku. Warto zacząć od początku, bo znakomita większość problemów była bogato dyskutowana i nie wiem ile razy jeszcze dyskutanci wytrzymają powtarzanie tych samych wniosków.

 

Jest tak: Bryła domu (jak masz zamiar w nim mieszkać i utrzymywać znośne warunki) ma temperaturę bardzo bliską tej, jaką ma powietrze wewnątrz. Napędem wszelkich przemian termicznych, wykraplania, ruchu grawitacyjnego itp jest różnica temperatur, a tu jej NIE MA!

To jest powód, dla którego wcale nie trzeba izolować tych kanałów. Powinny być takie, żeby MECHANICZNIE spełniały potrzeby podpierania podłogi. Styrop[ian spełnia - więc te kanały też i to z naddatkiem. Otulone, zalane, betonem (podłogowego czy zwykłej wylewki) wcale nie będą brzęczeć, bo będą usztywnione. Zresztą - polecam system "Pruszyński i syn" o grubości 5cm. Zupełnie się mieszczą w styropianie podłogi piętra i dają dowolność kierunku prowadzenia. Koszt dla ludzi (bo to plastik).

Kanały o zwiększonym przekroju uzyskuję łącząc równolegle dwa lub więcej identycznych kanałów o mniejszym przekroju. Mechanicznie jest sztywne z odpowiednim zapasem. Byle tylko złączek nie rozpiąć przy zalewaniu. Polecam ich taśmowanie taśmą do wentylacji.

 

Robota nawet dość przyjemna i mało kłopotliwa.

 

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie odnośnie budowy wymiennika ciepła do reku (mam na myśli wymiennik przeciwprądowy).

Czy możecie mi doradzić jak podzielić 20 m2 blachy aluminiowej 0,3 mm grubości, arkusze 100 x 200 cm? Czy paski 100 x 40 cm, czy może 100 x 25 cm, a może krótsze tzn. 50 cm długości? Jak szerokie dać szczeliny?

A może 20 m2 to za dużo lub za mało, albo lepsza byłaby inna grubość blachy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam zdecyduj, ale...

Powierzchnia rury głównej powinna być nieco mniejsza od sumy powierzchni otwartych szczelin pomiędzy blachami!

Chodzi o opory. Powietrze kiepsko się grzeje. Dlatego im mniejsze odległości pomiędzy płytami - tym lepiej. Wtedy rośnie ilość warstw. Rośnie nadmiar powierzchni i skuteczność kosztem masy i nakładów.

 

W mojej konstrukcji jest około 3 do 3,5mm.

 

Szczelina wynika z zastosowanych przekładek. Zobacz co się da zdobyć i zadecyduj. 4mm też dobry kompromis.

Powodzenia!

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszym poście na tej stronie Okto64 pisał, że na przekładki dał spienione PVC. Jeśli chodzi o grubość to można wybrać dowolną w ofercie tuplex, albo na allegro ( nieco drożej ale można mniejszą ilość kupić ).

Okto64 czy mógłbyś napisać czy to pvc dobrze się spisuje i czym kleiłeś. Czy to jest sztywne czy miękkie? Bo w rękach tego nie miałem dotychczas...

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja kleiłem tylko na wylotach , wzdłuż boków całość jest sciągnięta śrubami m3 z drutu miedzianego, otwory powiercone przez szablon co 10 cm i w przekładkach i w blachach.Użyłem kleju dekarskiego do blach i rynien (powlekanych).To nie jest klej bitumiczny, jest jasnoszary i rozpuszcza się w benzynie.Obiecałem opomiarować układ , ale zabrakło solidnego mrozu i czasu.Od momentu uruchomienia mam zainstalowany tylko termometr min. max. Minimalne wskazanie to 13 st.Tylko licho wie kiedy i przy jakich temp. i wydajnościach.Układ działa i daje odczuwalną poprawę atmosfery domowej :D nawet przy 1/5mocy nominalnej wentylatorów(100w)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...