fileminion 14.03.2008 22:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2008 Dzięki serdeczne okto64 za odpowiedź. Aluminium vs mosiądz to według mnie jednak lepsze aluminium bo: Aluminium: gęstość 2,7 g/cm3, przewodnictwo cieplne ok. 230 W/mK, ciepło właściwe w przeliczeniu na objętość tzn. dm3 to ok. 2430 J/dm3K Mosiądz: gęstość ok. 8,6 g/cm3, przewodnictwo cieplne 110 W/mK,ciepło właściwe w przeliczeniu na objętość 3440 J/dm3 K Wnioski są dla mnie takie : dla tej samej grubości blachy mosiądz jest > 3 razy cięższy, przewodzi cieplo o połowę gorzej, ma większe ciepło właściwe czyli większą bezwładność cieplną. Nawet przyjęcie blachy 0,15 mm dla mosiądzu da większą masę wymiennika niż taka sama powierzchnia blachy aluminiowej 0,3 mm.Pozostałe zalety aluminium: jest znacznie tańsze cena okolo 18 zł/kg bruttomosiadz brutto 30-40 zl/kg.Wydaje mi się że w warunkach domowych odporność chemiczna aluminium jest zupełnie wystarczająca. Mosiądz z czasem śniedzieje - czy ze skroplinami popłyną po powierzchni wymiennika zielonkawe smugi? Ja osobiście nie lubię charakterystycznego gorzkawego zapachu i posmaku miedzi i jej stopów.Do zalet mosiądzu zaliczyłbym 2 fakty:- jony miedzi przechodzące do roztworu skroplin będą miały wpływ hamujący na rozój bakterii-jak ktoś chce to łatwo go polutować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fileminion 14.03.2008 22:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2008 I może taka symulacja: a) Wymiennik 20 m2 blachy aluminiowej 0,3 mm . Współczynnik przenikania ciepła = 230 W/mK : 0,0003m= 766 666 W/m2 K czyli dla 20 m2 =15 333 333 W/K masa 0,03 cm x 200 000 cm2 x 2,7 g/cm3=16,2 kg, cena do 300 pln b) Mosiądz 0,15 mm, też 20 m2 Współczynnik przenikania ciepła =110 W/mK : 0,00015 m= 733 333 W/m2 K co dla 20 m2= 14 666 666 W/K masa 0,015 cm x 200 000 cm2 x 8,6 g/cm3= 25,8 kg cena (przyjąłem 35zł/kg) 903 pln. Nikogo do niczego nie próbuję przekonywać, każdy ma swój rozum i może mieć inne zdanie. Jeśli ktoś znajdzie błąd w wyliczeniach to niech mnie poprawi. I jeszcze odnośnie lutowania - jeśli powierzchnie poszczególnych płyt są ze sobą polutowane to przez te luty zachodzi znacznie intensywniejsze przechodzenie ciepła pomiędzy płytami niż w sytuacji kiedy są one oddzielone izolatorem ( plastik, pvc spienione). To przechodzenie ciepła z płyty na płytę według mnie prowadzi do niepotrzebnych strat w wydajności wymiennika bo szczególnie na wlocie i wylocie wymiennika będzie zachodziło niepotrzebne zmniejeszanie różnicy temperatur płyt i tym samym strug powietrza. Pozdro dla wszystkich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek_St 15.03.2008 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2008 Jaki rodzaj blachy aluminiowej powienie być użyty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fileminion 15.03.2008 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Marca 2008 Jaki powienien być to ciężko mi powiedzieć, a w praktyce ciężko kupić. Z tego co się orientowałem to 0,3 mm jest tylko czyste aluminium. Trzeba zwrócić tylko uwagę na stan utwardzenia - żeby była blacha najsztywniejsza z produkowanych. No i nie wiem czy 0,3 mm nie będzie zbyt wiotka, czy nie kupić grubszej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 25.03.2008 19:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2008 Uwaga, w nowszej wersji program Heataxa pokazuje inne wyniki! Być może urealnili te obliczenia, bo z tego co widzę, wskazuje niższe sprawności niż wcześniej: http://lh3.google.pl/jajozaza/R-lU8TV8SYI/AAAAAAAAB08/jJY-di1L_oA/s800/heatexnv4.jpgWersja 4.4.0 http://lh5.google.pl/jajozaza/R-lU8zV8SZI/AAAAAAAAB1E/BJA-zfPir2U/s800/heatex2.jpgWersja 4.5.0 Ale w zmianach do programu nic nie jest w tym temacie wymienione... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 25.03.2008 23:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2008 ciekawe z tą zmianą ???Może zapytać dostawcę o co chodzi ? a propos, czy nie uważasz, że 90% wilgotności przy -18C, to mało realne ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 26.03.2008 05:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2008 a propos, czy nie uważasz, że 90% wilgotności przy -18C, to mało realne ? A to tylko tak przepisałem, nie zastanawiając się głębiej. Ale tak - to właśnie przy zimnym powietrzu wilgotność względna jest zwykle wyższa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
basiabrz 29.03.2008 22:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2008 Czy może ktoś wie jakie należy przyjąć maksymalne wydatki dla kanałów prostokątnych??? Jak wyliczyć potrzebny ich wymiar??? Bo wszędzie podaje się wydatki dla rur okrągłych, a nigdzie nie spotkałam się z prostokątnymi. Proszę o pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 30.03.2008 07:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2008 Wydaje mi się, że w tym wątku masz gdzieś link do kalkulatora, który między innymi przelicza kanały prostokątne na okrągłe i na odwrót. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 30.03.2008 09:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2008 Baśka - nie crosspostuj. Czy ktos mi wytłumaczy, co to sa te "wydatki dla kanałów"? frykow skoro odpowiadasz to pewnie wiesz A przeliczanie to sie klania matematyka za szkoły podstawowej - wzory na pole powierzchni prostokąta i koła. Jeśli to o to chodzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 30.03.2008 10:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2008 Było... Tu: http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?p=2427640#2427640 Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 30.03.2008 14:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2008 E tam było - tam tez odpowiedziałes nie na temat Wiem, wiem, czepiam się, ale potrójny crosspost to proszenie się o kłopoty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Libunia 01.04.2008 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Kwietnia 2008 Witam wszystkich. Jestem na etapie adaptacji projektu i zdecydowalam sie na wentylacje mechaniczna z reku. Moj architekt usunal zbedne kominy z projektu pozostawil tylko jeden pod kominek, natomiast poprosil mnie o dostarczenie projektu wentylacji aby umiescil go na gotowym projekcie .W zwiazku z tym mam pytanie gdzie mozna wykonac takowy projekt i ewentulanie o czym nalezy pamietac decydujac sie na ta instalacje?Czy kanaly mozna zalac w stropie, bo moj architekt pierwszy raz o tym slyszal. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msobanie 01.04.2008 20:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Kwietnia 2008 Witam, Witam wszystkich. ... bo moj architekt pierwszy raz o tym slyszal. Na dobry poczatek zmien architekta. Pozdrawiam Mirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
thinking 07.04.2008 12:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2008 Adam mk mam do Ciebie pytanie - bo dla mnie jesteś guru w temacie wentylacji Nie wiem czy to dobre miejsce na mój problem ale tu bywasz... Przymierzam się do rekuperatora EkoZefir RK, mój dom ma około 137 m2 i 360 m3 - i właśnie... - nabyć reku o wydajności 350 m3 czy przewymiarować i wziąść 500m3. Jedni mówią, że rzadko wykorzystuje się pełną moc inni, że przewymiarowana ma wyższą wydajność. Co Ty o tym sądzisz, co lepsze Różnica w cenie 1100,00 netto Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 07.04.2008 16:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2008 o tej EkoZefir to znalazłem takie coś:* Wydajność: 200 m3/h* Sprawność odzysku ciepła: 69-85%* Spręż dyspozycyjny: 161 Pa* Pobór mocy bez nagrzewnicy (max): 120W* Moc nagrzewnicy elektrycznej: 800W* Wymiary (szerokość/wysokość/ głębokość): 660/610/310 mm* Wymiary króćców: Ř 125 mm* Grubość izolacji: 30 mm* Masa bez opakowania: 29 kg* Zasilanie: 230 V / 50 Hz* Pozycja pracy: pionowa* Automatyka i sterowanie w cenie centrali Może tak:Zakładając wymianę porównywalną do kubatury domu celujemy w luksus i wygodę.Zazwyczaj na codzień, gdy nie występują ekstra specjalne potrzeby, wystarcza praca takiej centrali na 1/4 do 1/3 możliwości.Ale...Tak naprawdę, to jest ona potrzebna, i to bardzo, wtedy gdy nam "nalezie palaczy" czy przypalimy solidnie garnek. WTEDY otwierać okna? Niezależnie od pogody na zewnątrz?Kupno rekuperatora o wydajności sporo ponad kubaturę to już trochę rozrzutność.Tylko, że wentylacja powinna być cicha... Bezgłośna...Przyłącze, króciec fi 125 przy prędkości strugi do 5m/sek (ta cisza) przepuści około 221m3 przy tych swoich 123cm2 przekroju...Jak ma być więcej, to trzeba by fi 150... Lub z szumem większe prędkości strugi...Rekuperator krzyżowy o skuteczności takiej sobie... Tym lepszej im mniejszy przepływ.No i ta nagrzewnica prawie kilowatowa... Nie wiem.Jak Ci się podoba, to weź tę nieco przewymiarowaną, bo przy potrzebnym wydatku będzie miała nieco lepsze parametry. Pewnie też będzie cichsza. Ta mniejsza zrobi co trzeba, ale luksusu nie będzie...Ta większa nieco za duża i droższa, ale w każdej sytuacji sobie poradzi... Zdecyduj sam. Zadaj sobie pytanie, które parametry systemu uważasz za bardziej istotne.Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
thinking 07.04.2008 19:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2008 OK już wiem jak patrzeć na zagadnienie Najistotniejsze dla mnie jest by było cicho i ekonomicznie (jeśli idzie o zużycie prądu). Powiedz proszę jaką centralę byś polecił - wiem, że sam zrobiłeś rekuperator ale ja nie dam rady więc muszę kupić - pytanie co? No i żeby mnie nie zrujnowało Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Libunia 13.04.2008 19:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2008 Witam Właśnie otrzymałam projekt wentylacji mechanicznej z rekuperatorem i w związku z tym mam prośbę, czy ktoś z tu obecnych forumowiczów mógłby rzucić na to okiem i ewentualnie podpowiedz co nieco. Średnice kanałów podane na rysunku to średnice hydrauliczne w których płynie powietrze. Średnica zewnętrzna kanału to wymiar podany na rysunku plus 60mm izolacji kanału (tak napisał nasz spec ) http://img370.imageshack.us/img370/5933/partervz3.jpg http://img370.imageshack.us/img370/5659/poddaszett8.jpg Chcieliśmy zabetonować przewody w stropie żeby nie robić podwieszanego sufitu ale architekt i projektant instalacji nie zalecają. Nie wiem czy tak nie można czy co, no ale niech będzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Libunia 13.04.2008 19:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2008 Ach zapomnialam dodac zestawienie pomieszczen wentylowanych http://img72.imageshack.us/img72/2844/zestawienieon7.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 13.04.2008 19:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2008 Witam Właśnie otrzymałam projekt wentylacji mechanicznej z rekuperatorem i w związku z tym mam prośbę, czy ktoś z tu obecnych forumowiczów mógłby rzucić na to okiem i ewentualnie podpowiedz co nieco. Przy tym rekuperatorze z obu stron powinien być zapewniony swobodny dostęp - przy wymianie filtrów konieczne jest zdjęcie pokrywy. Pokrywa z drugiej strony służy głównie serwisowi, ale dostęp do niej też musi być. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.