Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

DGP nie planuję więc i strug z nad kominka wpuszczać nie będę :wink:

Zastanawiam się tylko czy można by użyć zamiast mosiężnych np. blachy stalowej powlekanej. Wiem że Ty Adamie używasz mosiężnych ze względu na możliwości lutowania, ale skoro ten element odpada (przy zastosowaniu styroduru) to może byłoby to rozwiązanie tańsze i wcale nie gorsze????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wloty, co cóż… muszę tu przypomnieć, iż moje rozważania są czysto teoretyczne, nigdy nie budowałem żadnego reku, a jedyna wiedza jaką posiadam pochodzi z tegoż forum. Ale tak sobie czytam wszystkie posty i kombinuję jak coś takiego sklecić w miarę tanio i prosto – wszystkie opinie na temat rozważań mile widziane, krytykujcie, proponujcie i kombinujcie, bo o to chyba chodzi w tym wątku.

Widziałem Adamie Twoje konstrukcje na zdjęciach, które od czasu do czasu załączysz i chylę czoła. Ja niestety nie posiadam odpowiednich narzędzi, a co ważniejsze umiejętności (wprawy) żeby bawić się w lutowanie. Dlatego wymyśliłem sobie ten styrodur i moja koncepcja jest taka:

 

Arkusze blachy zagłębiam w styrodurze tak jak pokazałem na szkicu. W miejscu gdzie będą wloty robię:

a) otwory w styrodurze co drugą przekładkę – wiem że to będzie dość męcząca dłubanina ale ostry nożyk (może rozgrzany) albo jakiś szablonie z blachy powinien sobie z tym jakoś poradzić. Dodatkowo mam pytanie czy zwiększenie odległości pomiędzy arkuszami blachy np. do 5-6 mm będzie miało wpływ na wydajność lub opory?? A co by było gdybym zrobił arkusze co 1 cm?? Wiem że wyjdzie wtedy wielkie pudło, ale miejsca to mi akurat nie będzie brakowało.

b) Wycinam dużą dziurę a co drugą przekładką wkładam jakiś izolator np. pasek gumy odpowiedniej grubości – całość oczywiście mocuję w kilku miejscach np. drutem na wylot przez całość.

No i teraz same wloty/wyloty do podłączenia kanałów. Moja nieśmiała koncepcja jest taka, żeby zagnieździć je w tym styrodurze. Zrobić odpowiednie nacięcia, dodać jakiegoś kleju który przytrzyma i przy okazji uszczelni całość. Ścianki reku można zrobić ze styroduru 10 cm więc miejsca by było chyba dosyć. Wiem, że taka konstrukcja byłaby daleka pod względem wytrzymałości od „potworów” Adama, ale ja z tym biegać po domu nie będę. Zmontuję, postawię i co najwyżej usiądę sobie od czasu do czasu z piwkiem i popatrzę jaki kawał dobrej roboty odwaliłem :wink: .

Ponadto, przez chwilę zakołatała mi w głowie myśl, że skoro ten mój styrodur, na który się tak uparłem, da się łatwo formować w różne kształty, to może przy wylotach/wlotach poskładać od razu takie pudełka do zamontowania wentylatorków/filtrów – zamiast np. takiej oddzielnej skrzynki, którą Adamie robiłeś???

Ok., rozpisałem się trochę ale jak już wspomniałem doświadczenia nie mam, więc liczę na opinię innych forumowiczów.

 

Ok. znalazłem właśnie małe wytłumaczenie na część pytań, no i oczywiście kto ich udzielił..... Adam, ten facio jest WIELKI :wink:

Adam w swej mądrości rzekł:Trudno mówić o przeciwprądowym jak długość=szerokość. Zwiększenie długości poprawi jego wydajność. Zależność jednak nie jest liniowa. Jest granica gdzie znacznemu przyrostowi długości (pola wymiany, czasu wymiany) toważyszy nieznaczny wzrost skuteczności (np. z 90 do 93%). Robienie dwumetrowca to trochę przesada. Metrowiec byłby bardzo dobry.

Powietrze kiepsko przewodzi ciepło. źle się grzeje. Idealne byłyby więc szczeliny 1mm. Nierealne są jednak ze względów warsztatowych. Przy wymaganym sumarycznym prześwicie, blachy wyszłoby całe ary. To też przesada. Ja zdobyłem przekładki, dystanse o grubości 4mm i to okazało się dobrym kompromisem. Myślę, że przekraczanie jakichś 6mm to też przesada."

 

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

oświećcie mnie jak wygląda odbiór kominiarski w domu, który ma wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła?

 

Co kominarz sprawdza?

Jeżeli nie masz innych kominów (spalinowych, dymowych), to możesz kominiarza w ogóle nie zapraszać :).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wystarczy wpis kierownika budowy o zmianie wentylacji ???

 

Jeśli gazu nie ma to OK!

A jeśli jest ?

Wpis kierownika budowy nie wystarczy. Zgodnie z ustawą Prawo budowlane :

Art. 57. (237) 1. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć:

1) oryginał dziennika budowy;

2) oświadczenie kierownika budowy:

a) o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami,

....

4) protokoły badań i sprawdzeń;

...

2. W razie zmian nieodstępujących w sposób istotny od zatwierdzonego projektu lub warunków pozwolenia na budowę, dokonanych podczas wykonywania robót, do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć kopie rysunków wchodzących w skład zatwierdzonego projektu budowlanego, z naniesionymi zmianami, a w razie potrzeby także uzupełniający opis. W takim przypadku oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, powinno być potwierdzone przez projektanta i inspektora nadzoru inwestorskiego, jeżeli został ustanowiony.

Przedstawione dokumenty powinny być spójne, tj. zmiany powinny być odnotowane w dzienniku budowy (zmiany w dokumentacji projektowej powinny poprzedzać ich wykonanie na budowie, inaczej może to być uznane za samowolę budowlaną), protokoły odbioru powinny obejmować także wentylację mechaniczną.

Nawet w przypadku wentylacji grwaitacyjnej i kominów spalinowych lub dymowych kominiarza można pominąć zastępując go przez "osoby posiadające uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności - w odniesieniu do przewodów kominowych, o których mowa w pkt 1, oraz do kominów przemysłowych, kominów wolno stojących oraz kominów lub przewodów kominowych, w których ciąg kominowy jest wymuszony pracą urządzeń mechanicznych. " (Art. 62 ust. 6 pkt 2 ustawy Prawo budowlane)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłbym tak:

Wezwał kominiarza (po uprzednim ustaleniu że wie co to wentylacja mechaniczna). Sprawdziłbym czy wentylacja jest sprawna. Spisał odpowiednią notatkę i załączył do dokumentów.

Nie ważne jest czy trzeba czy nie. Ważne, że wszyscy przyzwyczaili się do określonego kompletu dokumentów. W tym do odbioru kominiarskiego.

Sprawdzają ilość kartek i klepią pieczęć. Po co mają mieć stresa i czytać ze zrozumieniem jakoweś trudne przepisy?

Kominiarz może czegoś nie znać lub nie wiedzieć. Spotykam się z tym. Mistrz kominiarski, żeby zostać mistrzem, MUSI złożyć egzamin także z wentylacji mechanicznej. TAKI kominiarz wie i często rozumie co i jak!

Znaleźć mistrza kominiarskiego nie kłopot.

Wydatek nie porażający, komplet dokumentów będzie, a że jakiś dokument będzie nadmiarowy (a pozytywny) to nic nam nie szkodzi.

Idzie o sprawne załatwienie sprawy.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,

Sporo czasu mnie nie bylo, byly inne sprawy...

Reku byl i czekal, braklo instalacji.

Dzis jest, wlasnie dzis, swiezo podlaczona.

Na razie reku jeszcze nie ocieplony, stoi na nieogrzewanym poddaszu, ale pierwsze wyniki juz sa.

Wyglada to tak

http://foto0.m.onet.pl/_m/38e15393df6d120d4ec467d8ff133248,10,19,0.jpg

Zdjecie od strony rogu, gdzie jest zasys z domu (od gory) i nawiew do domu.

Z drugiej strony od gory do wyrzutni, zasysu nie widac, jest na tylnej scianie. Widac okienka, przez ktore mozna obserwowac temperature na termometrach.

Dzis bylo tak:

Temp zewnetrzna: 10 stopni

Temp wewnetrzna (w domu): 20 stopni

Temp nawiewu: 18 stopni

Jesli przyjmiemy do obliczania wzor Siwickiego:

http://www.siwicki.pl/menu.php?q=sprawnosc

to sprawnosc wynosi 80%, przy ok. 40% max mocy, nie zauwazylem aby zachodzily zmiany przy innych nastawach, ale jeszcze za wczesnie na szczegolowe wnioski.

Wieczorem bylo troszke zimniej:

Temp zewn: 9 stopni

Temp wewn: 19.5 (to, co w srodku reku, w domu caly czas bylo 20, widac strate 0.5 stopnia podczas przejscia przez nieocieplone poddasze).

Temp nawiewu: 17.5%

Sprawnosc: 81%, takze przy ok. 40% mocy

Przyszedl wieczor, skrecilem na ok. 25% mocy, te same wartosci (81%)

Wrazenia:

40% to wedlug zalozen ok. 200m3/h (reku celowany na 500m3/h),

niedlugo zrobie pomiary anemometrem - bede regulowal

Halas: do 40% slychac jedynie lekki pomruk wentylatorow, ale jak sie stoi tuz przy reku, anemostaty odkrecone dosc sporo (tak na 80% pow przekroju rur doprowadzajacych powietrze). Z anemostatow nie slychac nic.

Powietrze w domu:

Poczatkowa wilgotnosc w domu: 70% (odczuwalny brak wentylacji), po ok. 2 godzinach spadlo do 60%, na razie tak stoi (zmniejszylem do ok. 25% mocy).

Daje sie wyraznie odczuc lepsze powietrze w domu, jest tak, jak tuz po intensywnym wietrzeniu (w domu z tradycyjna wentylacja).

To na razie tyle wrazen, jutro bede rozkrecal na max'a, podam wrazenia.

Mysle ze jeszcze wycisne troche sprawnosci jak ocieple reku, zobaczymy.

Pozdrawiam

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Newsy:

Przy 100% mocy: sprawnosc 77%

Przy ok. 25-30% mocy: sprawnosc 86% (dzisiejsza noc: 20 stopni z domu, 9 na zewnatrz, 18.5 nawiewane)

Tak wiec widac wyrazny spadek sprawnosci przy zwiekszaniu wydatku.

Licze na polepszenie wynikow po ociepleniu obudowy.

Woda sie leje!, pare ladnych litrow wykroplone, wymiennik caly w rosie (ten od zimnej strony).

Ciekawe jak bedzie ponizej zera, czy moj uklad anty zamrozeniowy da rade.

Zobaczymy.

Pozdrawiam

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

 

Adam_mk

Konstrukcja wielokrotnie sprawdzona, którą stale już teraz powielam, to tylko płaska rurka (dystans) i blacha mosiężna. Całość spajają szpilki przechodzące przez cały pakiet.

Paskudnie żmudna robota. Benedyktynka. Pakiet to około 100 blach składanych ręcznie (dla 500m3) lub i więcej (dla 700-900).

Wloty lutowane Sn97Cu3 (taka cyna do instalacji, bez ołowiu).

Jakby nie patrzał to blisko pół setki kilogramów kolorówki, ale parametry są nadspodziewanie dobre!

Całość usztywnia rama z kątownika i płaskownika stalowego, za którą zawiesza się pakiet na ścianie.

Adam M.

 

Do Adama_mk, czy dystans z rurki i szpilki mogą byc miedziane czy muszą byc z mosiądzu. Jaki wymiar rurki stosujesz?

Pozdrawiam Dj_.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogą być i złote/złocone...

Tylko ta cena... :roll:

Z 'lutowajnych" metali to mosiądz najtańszy jest. Trwały, odporny....

Każdy miedziowiec czy jego stop jest dobry...

 

Stosuję taką płaską rurkę o wymiarach 17 x 3,2mm.

Stan półtwardy/twardy jest najlepszy. (są też miękkie, plastyczne).

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzwoniłem, mają 17x3,5x0,25 i widze, że na reku Adama to wyjdzie gdzieś z 230mb a to wyjdzie spora suma samych przekładek, w sklepie nie potrafił mi jeszcze okreslić jaka jest waga przy 1mb, żebym sobie obliczył.

Czy zastanawiał się może ktoś, żeby zamiast tych przekładek użyć rurek o średnicy 3mm, lutowało by się je na samym obrzeżu, troche więcej kombinowania ale wychodzi o wiele taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...