manieq82 07.10.2008 07:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Października 2008 Witaj,Reku z dwóch wymienników krzyżowych robi zdaje się Mistral i chyba nie tylko. Takie ułożenie wymienników nie wiem czy jest najlepsze. W mistralach są one ułożone "rogami" do siebie i to jest chyba najlepsze rozwiązanie.Dlaczego? w obszarach zaznaczonych wymiennik będzie w mniejszym stopniu opływany przez strugę powietrza wychodzącego (poszuka najprostszej drogi) A jeśli chodzi o oddzielenie jednostki od wentyli to jak najbardziej. http://images25.fotosik.pl/281/e9162b1751627577med.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robdk 07.10.2008 10:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Października 2008 Myślę, że tą niedogodność można by zredukować kształtem i wielkością tego dekla po prawej stronie. Z praktyki wiem, że i tak całość nawet w przepływie na wprost nie jest w pełni wykorzystywana (dopiero całość działa w momencie przesycenia strumienia tj. więcej pchamy niż może przejść przez wymiennik ale to już duże opory przepływu). Jak napisałem to tylko rysunek poglądowy a celem takiego ułożenia miało być zmniejszenie oporów (wymiennik w linii) na obiegu "zimnym" bo sa dodatkowe opory GWC i całej instalacji, a na obiegu "ciepłym" jest mniej oporów od samej instalacji. W tym układzie chciałem uzyskać taki niby przeciwprądowy przepływ powietrza.Jak widać na rysunku najcieplejsze zużyte powietrze ogrzewa już podgrzane częściowo w pierwszym wymienniku powietrze zasysane, co ma dać lepsze wykorzystanie całej strugi bo zawsze jest różnica temperatur. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pitt 07.10.2008 20:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Października 2008 Szczegóły są na zdjęciu poniżej i proszę o komentarzę tego rozwiązania (napewno wiem, że będa spore opory na wywiewie..., ale chyba ten wentylator jest mniej obciążany...) Ciekawy pomysł Moje uwagi: 1. W takim ustawieniu (na pionowo) będzie problem z odprowadzeniem kondensatu. Sugeruje ustawienie poziome i zrobienie odpływu w okolicy kanału łączącego dwa wymienniki. 2. Ograniczenie oporów na nawiewie nie jest aż tak istotne, bo w zimie wentylujemy na najniższym biegu (przesuszenie), a w lecie omijamy wymiennik bypassem pzdr Piotrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 08.10.2008 10:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 Mam parę R3G220AD11-02 na zbyciu jakby ktoś chciał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
danielsq 08.10.2008 11:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 Mi potrzebne takie wentyle w jakiej są cenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 08.10.2008 11:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 Oj to się spóźniłeś - ten mesydż był do kolegów, co już zamówili Może przy następnej dostawie byś się dołączył... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
manieq82 08.10.2008 11:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 To ja sie zapytam fachowców czy taki EBM -papst strona produktu wystarczyłby do mojego domku - kubatura ok. 450m3 plus GWC żwirowy sie planuje Ma spręż do 250 Pa i 490 m3/s- Bartosz Vena3 ma 390 m3/s i ma 290 spręź- jakie tam wentyle siedzą szczerze mówiąc nie potrzebuję aż tak mocnych jak wy montujecie, zależy mi na małym poborze mocy ale i względnej wydajności Aha jak z tym sterownikiem -@Depi pisałeś że Bartosz chce 2900 za sterowanie? to co to za sterownie Szczerze mówiąc nie widziałem na ich stronie nic takiego... A ni ma jakiś prostych sterowników które dawkowały by - no włąsnie co? Nie jestem elektrykiem tylko informatykiem Ale jak wytłumaczycie to powinienem skumać: Są jakieś gotowe sterowniki do tego czy trzeba by samemu to posklecać i lutować - jak wy to realizujecie? Jeśli chodzi o moc to chciałbym to zrobić na płynnym podkręcaniu mocy wentyli - jakaś gałka- a reszta: Baypass, Wyłączenie wywiewu przy otwarciu kominka, to w automacie ale z możliwością i ręcznego przełączenia. Żućcie mnie jakimiś linkami to sobie wyczytam, nawet nie wiem jak google zapytać Dziękuję za pomoc z góry Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 08.10.2008 12:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 Po pierwsze primo to oblicz sobie spadek ciśnienia w instalacji - to zależy od ilości mb, kolan, trójników itp. Będziesz wiedział, jako potrzebny jest spręż. Potem odnieś to do kubatury i wyjdzie Ci, jaki wentyl da radę przepompować tyle m3 z takim sprężem. Bartosz daje wentylatory Venture Industries. Działają. Zużywają dużo prądu. Ostatecznie okazują się niewiele tańsze, niż EBM Sterownik - chyba mamy coś innego na myśli. Ja myślę o czymś, co automatycznie przełączy mi między GWC a czerpnią scienną oraz automatycznie otworzy bypass, kiedy zajdą zadane warunki. PRZY OKAZJI sterować może także prędkością obrotową wentylatorów - np. obniżając ją w zadanym czasie (np. po załączeniu czuwania centrali alarmowej). Mógłby też wysyłac dane z czujników temp do logów, coby potem mógł się podniecać, jak to uratowałem planetę Samo sterowanie prędkością obrotową wentylatorów kosztuje kilka zł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 08.10.2008 12:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 PS. właśnie spojrzałem na ten link i odradzam - to jest seria R2G bez wbudowanej elektroniki sterującej i ogólnie słabsza. Prawdziwi macho kupują tylko R3G Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrmw 08.10.2008 12:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 Witam wszystkich budujących "tymi ręcami". Śledzę Wasze poczynania już od dawna, ale powoli przychodzi czas żeby samemu zacząć kompletować wyposażenie techniczne domu. Na początek mam w planie reku. Depi Będziesz realizował zamówienie na 190-ki? Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
manieq82 08.10.2008 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 Po pierwsze primo to oblicz sobie spadek ciśnienia w instalacji - to zależy od ilości mb, kolan, trójników itp. Będziesz wiedział, jako potrzebny jest spręż. Potem odnieś to do kubatury i wyjdzie Ci, jaki wentyl da radę przepompować tyle m3 z takim sprężem. Hmm nie wiem jak policzyć - pewnie było juz opisane - zobaczę i policzę Bartosz daje wentylatory Venture Industries. Działają. Zużywają dużo prądu. Ostatecznie okazują się niewiele tańsze, niż EBM Właśnie niskie zużycie prądu to jedna z ważniejszych cech jakimi mają sie charakteryzować te moje wentyle Sterownik - chyba mamy coś innego na myśli. Ja myślę o czymś, co automatycznie przełączy mi między GWC a czerpnią scienną oraz automatycznie otworzy bypass, kiedy zajdą zadane warunki. PRZY OKAZJI sterować może także prędkością obrotową wentylatorów - np. obniżając ją w zadanym czasie (np. po załączeniu czuwania centrali alarmowej). Mógłby też wysyłac dane z czujników temp do logów, coby potem mógł się podniecać, jak to uratowałem planetę Chyba jednak tak, prawie Chcę sterownik coby sam automatycznie przełączył czerpnia/gwc wg. jakiegoś czujnika temp. zaś prędkość obrotową sam mogę regulować. Nic więcej mi nie trza Samo sterowanie prędkością obrotową wentylatorów kosztuje kilka zł No wieć to plus jakiś przełącznik przepustnicy z czujnikiem temp i jestem w domu PS. właśnie spojrzałem na ten link i odradzam - to jest seria R2G bez wbudowanej elektroniki sterującej i ogólnie słabsza. Prawdziwi macho kupują tylko R3G macho to ja poproszę cztery razy nie mogłem tego twojego znaleźć - wyklikać - i tak klikając jechałem po wartościach i kierowałem się wydajnością znalazłem powyższy - a co to za elektronika i czemu ma służyć - czytaj "co nam daje" a tak nawiasem to o jakich kosztach wentyli mówimy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 08.10.2008 15:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 Hmm nie wiem jak policzyć - pewnie było juz opisane - zobaczę i policzę Było. Nie mam niestety tego wszystkiego w głowie, więc musisz poszukać. Właśnie niskie zużycie prądu to jedna z ważniejszych cech jakimi mają sie charakteryzować te moje wentyle No to raczej EBM, niż Venture. Szczególnie, że można wynegocjować nieco lepsze ceny, niż te oficjalnie podane. Przynajmnie mnie się udało Chyba jednak tak, prawie Chcę sterownik coby sam automatycznie przełączył czerpnia/gwc wg. jakiegoś czujnika temp. zaś prędkość obrotową sam mogę regulować. Nic więcej mi nie trza No wieć to plus jakiś przełącznik przepustnicy z czujnikiem temp i jestem w domu No to za takie bajery to już firmy każą sobie słono płacić. Jeden termostat ("z przełącznikiem przepustnicy") nie załatwia sprawy, bo, przynajmniej w mojej wersji, są dwie przepustnice i kilka kombinacji. Można zrobić termostaty i polutowac samemy jakiś układ TTL, ale prościej i nie tak drogo jest kupić sterownik typu PLC (używany). Jest z tym kilka problemów związanych, ale z odrobina samozaparcia można parę groszy zachować i mieć zdecydowanie bardziej elastyczny produkt. Gwoli przykładu "skomplikowania" logiki: GWC powinno działać jak Tzewn < 15st. ale także wtedy, gdy Tzewn jest wyższe, niż 25 st (przykładowe wartosci). Właśnie przemyslałem sprawę i chyba można to rozwiązać równolegle wpinając w obwód dwa termostaty z nastawami jak wyżej. Hmm... Mało eleganckie i bez Bayer Factor, ale powinno działać... macho to ja poproszę cztery razy nie mogłem tego twojego znaleźć - wyklikać - i tak klikając jechałem po wartościach i kierowałem się wydajnością znalazłem powyższy - a co to za elektronika i czemu ma służyć - czytaj "co nam daje" a tak nawiasem to o jakich kosztach wentyli mówimy? Cztery? Wystarczą Ci dwa Elektronika "sama steruje" prędkościami wentyla - nie potrzeba zewnętrznego np. falownika. Przyjmuję albo napięcie 0-10V, albo sygnał PWM np. ze sterownika programowalnego. Cośtam też kompensuje itp. Generalnie jest fajna - adam_mk zna więcej szczegółów, ja to jestem lajkonik i amator Koszt moich to na gotowo ponad 400zł/szt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
blekota 08.10.2008 17:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października 2008 Witam pasjonatów rekuperacji! Również zdecydowałem się na wariant "tymi rencyma". System będzie montowany w starym domu o kubaturze ok.280m3, układ rur zupełnie prosty, więc pozwalam sobie na trochę improwizacji. Oszacowałem mniej więcej jakie mam potrzeby i wyszło mi, że wykorzystam szeregowo 2 Heatexy H0300/1.8/A szer.300mm , a wentylatory R3G220-AD11-02 jak na macho przystało (już mam, cena niestety katalogowa ). Z charakterystyki wynika, że w takich warunkach wentylatory będą pracować z niewielkim obciążeniem, cicho i oszczędnie, ale jakby co, to jest spory zapas wydajności. Nawet jeżeli się znacząco pomylę, to dadzą radę. Aktualnie czekam na wymienniki (będą dopiero w listopadzie) i rozmyślam nad wykonaniem odpowiedniej skrzyni. A, no i najważniejsze - kupiłem dzisiaj potencjometr stereo 2x10k do sterowania papstami Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jobberwalker 10.10.2008 19:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2008 Witam fanow rekuperacji, sam planuje zbudowac instalacje w oparciu o reku Bartosza... poszukujac roznych elementow znalazlem dosyc ciekawe przepustnice wraz z silowkiem. Ich najwiekszym atutem jest cena. Czy ktos z Was uzywa tego? Planuje zakupic wersje fi200 do przelaczania GWC, oraz moze jako sterowanie bypass'em. http://www.sklep.insbud.net/product_info.php/products_id/42 Z gory dziekiJobberwalker Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 10.10.2008 19:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2008 Natrafiłem na nie dawno temu, ta firma zresztą w paru wątkach się przewija. Są tani - to fakt, ale nikt chyba jeszcze ich nie przetestował. W porównaniu z Belimo dużo tańsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jobberwalker 19.10.2008 21:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2008 Witam, Mam pytanie do forumowiczow nt. efektywnego laczenia rur spiro. W jaki sposob je najlepiej polaczyc, nitowac? nastepnie zaizolowac tasma alu?Jak je ocieplic "domowymi" sposobami aby nie wydac fortuny na welny techniczne? 5cm zwyklej welny, nastepnie okrecic folia alu? np. taka paroizolacja? Z gory dzieki za porady,Jobberwalker Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DeeM 21.10.2008 06:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2008 Jobberwalker, rury spiro łączysz tak zwanymi "pchełkami" czyli wkrętami samogwintującymi. Więcej szczegółów - czekaj na Adama. Właśnie otrzymałem ofertę na wymiennik przeciwprądowy z http://www.klingenburg.pl/ tutaj opis http://www.klingenburg.pl/pdf/PWT_K01P.pdf z którego wynika że GS45 ( szerokość 400mm) przy wydatku 300m3/h ma opór 35Pa efektywność 85 do 93%(z kondensacją). Jego cena wg oferty to 404euro netto czyli ok 1200zł.Ma ktoś jakieś doświadczenia z tą firmą, oferta wydaje się dość atrakcyjna... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 21.10.2008 07:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2008 Ja łączyłem je na "tulipanka" i oklejałem tylko taśmą, a wełnę okręcałem folią stretch. Trzyma dobrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DeeM 21.10.2008 07:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2008 Ja też zrobiłem pare tulipanków , choć powinno się używiać raczej nypli. Zrobiłem też parę kolanek, bo nie miałem ochoty czekać na gotowe. Wkęty kosztują grosze a znacznie polepszają solidność konstrukcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jobberwalker 21.10.2008 09:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2008 Witam, dzieki za informacje. Mam pytanie do msobanie nt. jego obudowy. Na zdjeciu widac ze jest wykonana na zewnatrz z jakis plyt OSB lub cos podobnego. Co jest w srodku? Jak sobie radzisz z kondensatem, jakas wew. izolacja przeciw-wilgociowa aby woda nie wsiakala w plyty? Z gory dziekiJr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.