Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

profesjonalna kotlownia gazowa


Gość

Recommended Posts

prosze o porady

budynek ocieplony z piwnica i poddaszem, kubatura ok. 200+300+160=660m3

zadania dla kotlowni:

- ogrzewamy trzy poziomy (piwnica 100m2, parter 100m2, poddasze 80m2) niezaleznie tzn czeste wylaczanie z ogrzewania calego poziomu

- cwu z obiegiem - 3 lazienki (kociol w lazience w piwnicy) + kuchnia przy jednej z lazienek

 

jakie sa wasze wytyczne:

- kociol 1/2 funk.?

- kociol modulo?

- zasobnik?

- ... itd

 

 

Na razie nie zalezy mi na konkretnych produktach bo o tym w innych watkach jest sporo. Chodzi o technologie i tzw "podejscie" do tematu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

...

jakie sa wasze wytyczne:

- kociol 1/2 funk.?

- kociol modulo?

- zasobnik?

- ... itd

 

Zdecydowanie jednofunkcyjny.

Skoro ma stac w piwnicy (sporo miejsca, komin) najlepiej stojący, żeliwny z otwartą komora spalania z dwustopniowym palnikiem - np.: Vaillant VK6-Premium, z dużym zasobnikiem cwu (200-300L), ze sterowaniem pogodowym na dwa obiegi (do kotła VK6 - VRC-Set MF)

 

Tyle, że to wyjdzie drogo - około 15 tys.

 

Zupełnie odrębną kategorią są kotły kondensacyjne. Kompletna kotłownia będzie kosztować 10-15 tys (np.: Vaillant VSC ecoCOMPACT).

 

Najtaniej jeśli zastosujesz kocioł jednostopniowy, lub wiszący jednofunkcyjny z modulowaną moca palnika z zasobnikiem cwu (poniżej 10 tys.)

 

W zasadzie w każdym z tych przypadków uzyskasz podobną funkcjonalność i zbliżone koszty eksploatacji (+/- 10%). Tyle że będziesz miał różne poziomy "profesjonalności" :wink:

 

PS. Dałem przykłady Vaillanta - ale każdy większy producent ma różne modele kotłów w ofercie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o to mi jasiu chodzilo - dzieki.

 

czy to, ze czesto bede wylaczal z ogrzewania np piwnice albo poddasze (np na 2-3 tygodnie) ma wplyw na rodzaj zastosowanego palnika (1st, 2st, modulo)?

czy musi to byc instalacja rozdzielaczowa czy np 2 obiegi z mieszaczami i jeden staly na parter?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to, że kotły jednostopniowe bez modulacji mocy palnika pracują z określoną mocą. Jeśli Twoje zapotrzebowanie na ciepło będzie mniejsze wówczas kocioł będzie robił przerwy (będzie się załączał i wyłączał i załączał i wyłączał...).

A zapotrzebowanie na ciepło zależy od:

1. Temperatury na zewnątrz

2. Od ilosci włączonych obwodów grzewczych

3. Od tego czy napaliłeś w kominku itd...

 

Taka sytuacja spowoduje:

1. Większe zużycie gazu

2. Szybsze zużycie się kotła

 

Wyjściem z tego są kotły dwustopniowe, które pracuja pełną mocą przez około 15% sezonu grzewczego, a w pozostałym czasie "na pół gwizdka". Dzięki temu zużycie gazu jest mniejsze i żywotność kotła większa.

 

To dotyczy kotłów żeliwnych, ze względu na mase przeważnie stojących, a więc zajmujących dużo miejsca (bo obok zasobnik).

 

Kotły nieżeliwne (z wymiennikami stalowymi, miedzianymi i co tam jeszze) mogą mieć tzw.: modulacje. Polega to na tym, że kocoł może modulować własną moc (nie pytaj mnie jak bo nie wiem :smile:) w zakresie od 30%-100% dzięki temu kocioł grzeje tyle ile potrzeba w sposób cągły (bez przerw). Kotły nie żeliwne przeważnie są wiszące - bo są lżejsze (nie jest to regułą).

 

Co ważne: kotły są fabrycznie przystosowane (lub nie) do współpracy z zasobnikiem cwu, do sterowania cyrkulacją, do sterowania pogodowego, do sterowania dwoma obiegami, itp... Niektóre mają to wbudowane, do innych trzeba dokupić (opcja), a jeszcze inne oficjalnie czegoś tam nie obsługują (dobry instalator wszystko zrobi, ale to będzie dorabiane).

 

Musisz sobie spisać wymagania:

1. Moc kotła: min-max:

a) grzewcza

b) cwu

2. Warunki pracy: wydzielona kotłownia, komin, paliwo - określi to czy potrzebujesz zmaknięta komorę spalania, czy nie, czy masz miejsce na zasobnik i kocioł, itp,...

3. Ilość obwodów grzewczych:

a) jeden - grzejnikowy lub pogodowy

b) dwa - grzejnikowo/podłogowe, z mieszaczem lub bez

4. Sterowanie (dzienne/tygodniowe):

a) pokojowe

b) pogodowe

c) pogodowo/pokojowe (z priorytetem) - b.ważne w przypadku ogrzewania kombinowanego, np.: kocioł+kominek

 

...i szukać kotłowni (nie kotła - kotłowni z całym majdanem zasobników, zbiorników, zaworów, pomp, itd...), która spełnia twoje wymagania.

 

PS. Na początku będziesz miał metlik w głowie, ale po jakimś czasie sprawy zaczną się klarować i (co najważniejsze) przekonasz się, że masz mniejsze (tańsze) potrzeby niż ci się pierwotnie wydawało.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A te "dwa obiegi" to chodzi głównie o osobne sterowanie pogodowe przy różnych systemach ogrzewania. Podłogówka i grzejniki mają różną charakterystykę pracy (bezwładność).

 

Natomiast jeśli chodzi o podział domu na sekcje, to możesz tym "sterować" poza automatyką kotła - na rozdzielaczu. Na pewno możesz ręcznie przykręcać zawór. Być może są też jakieś automatyczne zawory, ale nie wiem czy to byłoby sensowne.

 

Zaczep gdzieś na forum VPS'a lub ADAMOS'a - oni sie na tym znają :smile:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tom soyer

Zakładam że masz ogrzewanie wszędzie grzejnikowe. Mażna za pomocą pewnych rozwiązań sterować niezależnie każdym poziomem.

Najlepiej jest w tym wypadku instalację wykonać w systemie rozdzielaczowym. Na kazdym poziomie rozdzielacz.

Przykład

- PIWNICA 100m/2 szafka z rozdzielaczem na poszczególne grzejniki. Natomiast w szafce zamontowany zawór strefowy z siłownikiem. Do siłownika podłaczony regulator temperatury pomieszczenia z zagarem sterujacym i programem tygodniowym (np. zestaw Danfossa HP2(zawór) + TP5E(regulator temperatury)

- PARTER 100m/2 szafka z rozdzielaczem na poszczególne grzejniki.

Sterowanie poprzez regulator np. Vaillanta 410s regulator temperatury pomieszczenia z zagarem sterujacym i programem tygodniowym + pogodówka.

- poddasze 80 m/2 jak piwnica wyżej.

W ten sposób masz możliwość sterowania poszczególnymi poziomami bez inwestowania w automatykę kotłową sterującą trzema niezależnymi obiegami.

Przyłaczam się do postu Jasia. Ja zastosowałbym zasobnik 300 litrów. Natomiast ecoCOMPACT będzie miał prawdopodobnie za małą wydajność ciepłej wody na trzy łazienki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli:

- kociol 1Funk, 2stop,

- zasobnik 200..300l

- system rozdzielaczowy

 

przy okazji - automatyke robie sam.

 

nasuwaja mi sie kolejne pytania:

- czy do poki nie mam instalacji i grzejnikow poszczegolne "poziomy" nalezy zakonczyc rozdzielaczem czy wystarczy zaworem

- jakiego materialu uzyc na instalacje jesli nie moge instalacji prowadzic w posadzkach (dom jest tylko remontowany) a instal. dla piwnicy i parteru planuje powierzchniowo puscic w piwnicy a dla poddasza nie mam jeszcze koncepcji

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie możesz prowadzić rur w posadzkach system rozdzielaczowy odpdda. Pozostaje system trójnikowy. Poin od piwnicy od poddasza. Odejście od pionu poprzez zawór odcinajacy. Jaśli w piwnicy rury bedą na wierzchu proponuję instalację miedzieną.

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: VPS dnia 2003-03-04 17:13 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

VPS, napisz proszę coś więcej o sterowaniu rozdzielaczami. Ja mam dwie kondygnacje, na każdej będzie szafka rozdzielaczowa, ale jak to sensownie okablować żeby sterować każdym rozdzielaczem oddzielnie? Kable (także do sterowania c.o.) kładę teraz, instalację c.o. będę robił po tynkach i może być za póxno na jakieś modyfikacje.

PS. Może przy okazji poradzisz jakie kable kłaść do sterowania pokojowego, czujników pogodowych itp., aby były uniwersalne niezależnie jakiej firmy piec później wybiorę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

VPS, ktore rozwiazanie bedzie lepsze. Sterowanie czujnikiem pokojowym w jednym pokoju na parterze (sterowanie calym kotlem, stosowane temp dzienne i nocne). Czy sterowanie kazdym rozdzielaczem (automatyka na rozdzielaczu). W domu mam jeszcze podlogowke. I drugie pytanie, jaka role pelni pogodowka skoro jesli stosujemy zawory na rozdzielaczach a na dworze jest np -30 to piec zgodnie z pogodowka grzeje ile sie da a zawory odcinaja doplyw ciepla bo w domu jest goraco. Czy piec sie nie zapetla i ciagle grzeje?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafek

kociol pracuje na parametr zadany na kotle. Parametr ten korygowany jest (krzywa grzania) przez temperature zewnetrzna. Termostat pokojowy (wszytstko jedno gdzie go umiescisz ale to ma rozne konsekwencje) sluzy do blokowania pracy kotla (zadko do dalszej korekcji zadanego parametru). Kociol wiec bedzie tak dlugo grzal az osiagnie np 50° wynikajace z krzywej grzania (czyli temp zew). Jesli nie ma tzw odbioru tego ciepla wiec szybko osiagnie swoja temperature i sie wylaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...