Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Oczywiście papa! Najlepiej podkładowa termozgrzewalna. Wykonawcy pokrycia docelowego powinni doradzić bo to oni muszą dać gwarancję na dach.

Proponuję zapoznać się ostanimi postami "dachówka czy blachodachówka?? doradźcie proszę" http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?p=2364388#2364388

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyszek_sk napisał:

cytuję:

"Oczywiście trzeba pamietać o skutecznej wentylacji dachu (2 szczeliny)."

 

I moje pytania. Co poeta miał na myśli?

Czy to znaczy, że pomiędzy każdą deską muszę zostawiać przynajmniej kilka mm szczeliny?

A drugie pytanie to jaką szczelinę(ile cm) muszę zostawić przy kalenicy, żeby mieć dobrą wentylację? Gdzieś wyczytałem że trzeba zostawić 2-3cm na całej kalenicy. Czy to wystarczy?

Proszę o odp.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyszek_sk napisał:

cytuję:

"Oczywiście trzeba pamietać o skutecznej wentylacji dachu (2 szczeliny)."

 

I moje pytania. Co poeta miał na myśli?

Czy to znaczy, że pomiędzy każdą deską muszę zostawiać przynajmniej kilka mm szczeliny?

A drugie pytanie to jaką szczelinę(ile cm) muszę zostawić przy kalenicy, żeby mieć dobrą wentylację? Gdzieś wyczytałem że trzeba zostawić 2-3cm na całej kalenicy. Czy to wystarczy?

Proszę o odp.

Pozdrawiam

2 szczeliny wentylacyjne trzeba stosować w przypadku pełnego deskowania i papy lub równie mało "oddychajacego" pokrycia wstepnego (folii).

Pierwsza szczelina miedzy dachówką a pokryciem wstepnym (np.dechy+papa) jest utworzona przez kontrłaty - zapewnia to wentylację dachówek od spodu,szybsze wysychanie oraz suszenie łat i kontrłat.

Druga szczelinia między pokryciem wstepnym a ociepleniem - zapewnia skuteczne wentylację warstwy wełny mineralnej, jej brak może spowodować zawilgacanie termoizolacji, mimo zastosowania paroizolacji.

Drugie pytanie to ci odpowie Andrzej Wilhelmi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku takich pokryć jak strzecha, wiór osikowy czy gont drewniany to dość skomplikowana sprawa. Należy pamiętać, iż w czasach ich powszechnego stosowania poddasza były nieużytkowe a więc pokrycie dachu było doskonale wentylowane do spodu! Dzisiaj poddasze użytkowe to normalność. Sugerowałbym więc następujące wykonanie dachu:

- na krokwiach pełne deskowanie lub nawet cienka płyta OSB i papa,

- druga wersja to dobra folia budowlana (paroizolacyjna) grubości 0,2 mm,

- kontrłata 5x5 cm,

- pełne deskowanie,

- wiór osikowy.

Otwarcie kalenicy (obu warstw) to minimum 3 cm na stronę. Technicznie można to zrealizować wykonując dodatkowy daszek na kalenicy.

Takie wykonanie dachu pozwoli na wentylowanie pokrycia od spodu przy jednoczesnym niedopuszczeniu pary wodnej z użytkowego poddasza. Należy pamiętać aby zarówno w jednym jak i w drugim rozwiązaniu pozostawić szczelinę wentylacyjną pomiędzy izolacją cieplną a deskami lub folią budowlaną. Oczywiście kąt nachylenia dachu powinien być taki aby zapewniał szczelność przy kryciu wiórem osikowym (np. dla strzechy jest to kąt 45*). Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli otwór przy kalenicy to ok. 6cm. A daszek nad kalenicą oczywiście będzie z wióra na wysokości ok. 3-5cm. Tylko jeszcze nie wiem jakiej szerokości

Dach mam pod kątem 53*(będą 2 poddasza użytkowe). Wymiary belek to 18x14cm, dł 9,5m i oczywiście postaram się zachować te 2 szczeliny. Następnie pełne deskowanie(deski na powierzchni prostej, natomiast płyta OSB(cięta w paski 20x90cm) na 2 falach i 2 bawolich okach, izolacja(pewnie papa Zdunbit tak jak radzicie), łaty 5cm, kontrłaty 2,5cm no i na to wiór.

 

Przyznam się p. Andrzeju, że kolejność drugiej wersji jest dla mnie trochę dziwne i niezrozumiałe? Po foli i kontrłatach pełne deskowanie i wiór?

P.s.

Bardzo dziękuję za odpowiedź panowie!!!!!!!!!!

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem znawcą montażu wióra osikowego. Byłem przekonany, że montuje się go na pełnym deskowaniu. W przypadku gdy na łatach to moja rada jest nieaktualna. Nie wiem tylko po co płyta OSB i do tego cięta na paski skoro można fale i wole oczka wydeskować. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam doskonale ten projekt i bardzo mi się podoba. Wole oczka powinny być wykonane na krążynach (wręgach) i deskowane prostopadle do łuku. Płyta OSB cięta na paski pracuje jak deska (to źle) powinna być montowana w całości aby pracowała jak płyta. Najwęższy pasek powinien mieć 50~60 cm. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Panie Andrzeju!

Mam do Pana takie pytanie-ponieważ z żoną planujemy budowę małego domu- i problem tkwi w tym- nasz dach będzie miał ok 170 mkw,dwu spadzisty o kącie nach. od 22 do 30 st.(jeszcze nie mamy projektu).teraz chciałem go kryć gontem bitumicznym (ze względów ekonomicznych)ale ostatnio chodzi mi po głowie blachodachówka. Dach nie musi być ocieplany bo poddasze będzie nie użytkowe i ocieplony będzie strop nad parterem.Teraz biorąc pod uwagę ekonomię,prostotę wykonania,co by Pan jako fachowiec poradził-blachodachówka czy gont? Serdecznie pozdrawiam! Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żywotność obu pokryć porównywalna. Radzę wykonać dach z prefabrykowanych wiązarów dachowych i zaprojektować go pod ciężkie pokrycie. Wykonać pełne deskowanie lub płyta OSB i pokryć papą. Docelowy materiał pokryciowy dowolny i w dowolnym czasie będzie go można wymienić bez żadnego ryzyka. Radzę rozważyć pokrycie dachu dachówką cementową. Bez zastosowania dachówek szczytowych cena może być rewelacyjna. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam doskonale ten projekt i bardzo mi się podoba. Wole oczka powinny być wykonane na krążynach (wręgach) i deskowane prostopadle do łuku. Płyta OSB cięta na paski pracuje jak deska (to źle) powinna być montowana w całości aby pracowała jak płyta. Najwęższy pasek powinien mieć 50~60 cm. Pozdrawiam.

 

 

Panie Andrzeju czy może mi pan napisać jakich błędów należy nie popełnić przy deskowaniu tego dachu? Czego nie przeoczyć, czego unikać, o czym pamiętać i czego nie zapomnieć? Jeżeli może mi pan pomóc i udzelić jeszcze paru cennych wskazówek to bardzo proszę!

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to bardzo pracochłonny dach i trudno opisać to w kilku słowach. Najlepiej by było aby dach od więźby po pokrycie był w jednych rękach (choć nie jest to warunek konieczny). Najważniejszy jest ostateczny efekt. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat wentylacji dachu - poruszany kilkakrotnie - pozostała mi jednak jedna wątpliwosc

 

Ponizszy rysunek przedstawia jak mniemam zasadę poprawnie zrobionej wentylacji, czyli wentylujemy pod deskami i nad deskami.

Kalenice zostawiamy otwartą.

 

Pyt1)

Czy przy tak zrobionej konstrukcji zastosowanie folii paroprzepuszczalnej na deski zamiast papy jest w czymkolwiek lepsze?

Papa na chlopski rozum wydaje się pewniejsza niż folia - a deski od dolu i tak będą suszone.

 

Pyt2)

Przerwanie wentylacji czyli np.. Okno polaciowe. Jeśli okno zajmuje cala przestrzen miedzy krokwiami to mamy calkowicie przerwaną wentylację w tym miejscu. Montuję więc 2 dachowki wentylacyjne: 1 pod oknem, 2 nad oknem. Dzieki temu wentylacja nad deskami jest zapewniona. Ale wentylacji pod deskami nijak to nie poprawia - tu mamy caly czas przerwe. Czy jakos ten problem się rozwiązuje ? Czy rozwiazanie z dachowkami wentylacyjnymi jest poprawne - rzadko się widzi by nad i pod oknem były dachowki wentylacyjne.

 

Pyt3)

Czy otwarta kalenice można zastąpic otworami w scianach szczytowych, czy jest to lepsze czy gorsze rozwiazanie.

 

Z gory dziekuje za odpowiedz

http://www.amabalex.pl/upfiles/skladow/r8.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Panie Andrzeju,

 

Jestesmy na etapie kladzenia dachowki ale w naszym projekcie jet taki smieszny polokragly lukarn.

 

http://www.lipinscy.pl/upload_module/project3d_big/p075a_fr.jpg

 

Caly dach mamy kryty Rupp Ceramika Cirius 13 w kolorze miedzianym a sam lukarn chcemy pokryc blacha miedziana. Ostanio slyszelismy, ze swietnym rozwiazaniem moglaby byc blacha aluminiowa malowana na kolor dachu. Co Pan o tym sadzi? Moze zasugerowalby Pan lepsze rozwiazanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...