Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam,

 

Panie Andrzeju mam pilną prośbę - z tego co widziałam mamy deskę czołową wykonaną podobnie jak w poście 1579. Pisze Pan, że jest to nieprawidłowe rozwiązanie - czy mógłby Pan pokazać jak ma być prawidłowo przybita ta deska czołowa lub podesłać jakiegoś linka. Dach deskowanie plus papa, dachówka ceramiczna.

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Nie musi być ale warto ją zrobić. jak nie będzie stelażu to nie ma do czego zamocować czapy blaszanej. Powyżej dachu wyłącznie styropian. Wełna możliwa gdy wykonujemy stelaż i deskowanie no i wówczas czapa betonowa zbyteczna. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam!

 

Czy może dojść do zablokowania wentylacji dachu, gdy śnieg zasypie i dach i rynnę, w przypadku zastosowania pasa nadrynnowego?

Czy zablokowane skropliny nie będą tworzyły lodu, który może uszkodzić membranę?

Proszę o rozwianie moich wątpliwości, bo właśnie stoję przed dylematem co zamontować: pas nad- czy podrynnowy.

 

Z góry dziękuję za wyjaśnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montuje się oba pasy i nie mają one żadnego wpływu na to co dziej się zimą pod pokryciem. Zimą pod pokryciem może znajdować się wyłącznie nawiany śnieg a nie skropliny. Skropliny powstaną w czasie odwilży (wiosną) ale najpierw stopi się śnieg na pokryciu. Zablokowanie skroplin na folii jest możliwe tylko teoretycznie. Zamarznięte skropliny nie uszkodzą folii chyba, że lód będzie od niej odrywany mechanicznie. Śnieg, który pokryje dach i wypełni rynnę zablokuje okresowo wentylację poszycia dachu ale zimą nie przyniesie to praktycznie żadnej szkody. W przypadku gdy krycie wstępne jest wykonane folią wysokoparoprzepuszczalną zablokowana będzie również wentylacja warstwy izolacji cieplnej. Taka blokada nie wystąpi gdy krycie wstępne wykonamy papą. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Chciałbym prosić o radę: czy dla łat 40x60 na kontłacie 25x50 i na deskowaniu 25 mm powinno się stosować gwóżdż karbowany 150 mm ( fi 5 mm) bity młotkiem? niestety nie mam gwożdziarki więc mogę nawiercić np. fi 4 na głębokość ok 60 mm by ułatwić wbijanie i nie pogiąć gwożdzia , można tak? Będzie dobrze?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

150 to za dużo. Jak karbowany to teoretycznie wystarczyłby 100. Optymalny to 125. Bez wiercenia a jak już to tylko w łacie czyli 4 cm. Gdyby gwoździe trudno wchodziły można je przed wbijaniem zanurzyć w oleju. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Dziękuję za odpowiedż. Jaka szkoda że nie mieszka Pan bliżej mnie i mój budżet nie przewiduje zatrudnienia prawdziwego fachowca. Położę dachówkę sam , zresztą jak sam ,poza więżbą, zrobiłem stan surowy, takie moje hobby, będzie co opowiadać wnukom. pozdrawiam.

ps. pod wpływem Pana rad zdecydowałem się na deskowanie, papę, okap ze spływem skroplin do rynny , komin ze stelarzem kryty struktonitem.

Edytowane przez tomraider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Proszę o radę. W 40 * deskowanym z papą dachu zamierzam zastosować dla dachówki harmonie neu aluminiową taśmę kalenicową micro roll ivt . Kłopot polega na tym że 300 mm szerokości taśma paskiem butylu sięga w środek zamka i w tym miejscu , chropowatym i z wypukłym napisem, średnio dobrze daje się przykleić ( zdjęcie A) . Czy lepiej dać vent –roll 390 mm lecz taśma będzie wystawać poza gąsior ( zdjęcie B) (estetyka dla mnie jest bez znaczenia) ile może/powinna wystawać poza gąsior(zdjęcieC)? Czy wszyta w środkowej części taśmy went roll włóknina to dobry i trwały dobrze wentylujący produkt? Może użyć dodatkowo uszczelniacza dekarskiego ( czy kleju butylowego ) by pewnie przykleić butyl taśmy ( 10 mm pasek kleju wygląda licho) A może poleci Pan inną taśmę? Czy położenie gąsiora na zdjęciu D z luzem ok. 5 mm ( dół gąsiora trafia w zamek dachówki) jest prawidłowe ? Czym pomalować krawędzie ciętych dachówek i gąsiorów? Montował Pan TRIVENTA - kominek wentylacyjny Ø125 mm ? trwały to produkt?

pozdrawiam.

ps. Po tym jak położyłem ,we dwóch, papę pasami poziomo ( rolka 36 kG) na 40* dachu przekonałem się jak trudno zarobić na chleb w tej branży ,jak papa parzy w tyłek na słońcu, pokonałem swój lęk wysokości i zrozumiałem dlaczego tyle praca dekarza kosztuje.

kalenica.jpg

Edytowane przez tomraider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatni rząd dachówek powinien być przykręcony (dachówka ma miejsce na wkręta) i taśma powinna zakryć łby wkrętów czyli rozwiązanie "B". Gąsior powinien sięgać też za zamek. Producenci dachówek podają w swoich instrukcjach montażu posadowienie ostatniej łaty od osi kalenicy. Taśma nie musi wystawać z pod gąsiora (można ją złożyć na łacie kalenicowej). Gąsior powinien być jak najbliżej górnej fali dachówki ale nie dotykać do niej. Rolkę papy można ciąć na mniejsze kawałki wówczas jest łatwiej. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gąsior powinien sięgać też za zamek.

 

Dziękuję za odpowiedż. Dotąd myślałem że gąsior powinien wchodzić w zamek by szczelina między jego dolną krawędzią a dołem fali holenderki była jak najmniejsza. Oczywiście położenie dachówek zmieni się , łaty ,,pójdą w górę'' i taśma 300 mm starczy. Zatem gąsior ustawię tak jak na rysunku. Instrukcja Creatona nie jest precyzyjna, podaje wielkości dla kalenicowych dachówek wentylacyjnych ( 20 razy droższych od połaciowych).

pozdrawiam.

Rysunek1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Panie Andrzeju, mam pytanie dotyczące możliwości rezygnacji ze słupów w konstrukcji więźby. W projekcie jest 6 słupów, natomiast cieśla który robił zestawienie drewna na więźbę w ogóle ich nie uwzględnił. Fakt, że jętki zostały obniżone i podwojona ich liczba (przekrój 5x16). Ale czy to możliwe, żeby nie było słupów? (pokrycie-dachówka ceramiczna)

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie możliwe! Bez konsultacji z konstruktorem nie można tego zrobić. Jętek nie można dowolnie obniżać. Muszą być w miejscu gdzie zostały zaprojektowane. Najczęściej są one umiejscowione w odległości 2/3 od murłaty. Oczywiście można je podwoić i pogubić bez konsultacji z projektantem (konstruktorem). Można również pozbyć się słupów ale należałoby przeprojektować więźbę i zastosować ramę stalową. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie możliwe! Bez konsultacji z konstruktorem nie można tego zrobić. Jętek nie można dowolnie obniżać. Muszą być w miejscu gdzie zostały zaprojektowane. Najczęściej są one umiejscowione w odległości 2/3 od murłaty. Oczywiście można je podwoić i pogubić bez konsultacji z projektantem (konstruktorem). Można również pozbyć się słupów ale należałoby przeprojektować więźbę i zastosować ramę stalową. Pozdrawiam.

 

Ok, dziękuje za szybką odpowiedź. Tak też myślałem, więc dałem cieśli jeszcze raz projekt do przeanalizowania, może po prostu zapomniał uwzglednić w zestawieniu więźby tychże słupów. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem podnieść ścianę kolankową o 1 bloczek. Czy z tego tytułu wynikają jakieś komplikacje dla więźby po za tym iż muszę wydłużyć słupki o 20 cm. Ponadto zastanawiam się też nad przedłużeniem krokwi o 15-20cm aby zachować jakby formę budynku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Zamierzam przykryć dach 268 m2 blachą na rąbek czarny mat. Mam pytanie czy dobrym pomysłem jest zastąpienie łat drewnianych panelami ze sklejki o wymiarach szerokości 15 cm, długość 3 metry i grubości 12 mm. Podoba mi się dach przykryty rąbkiem ale obawiam się falowania blach, w ofercie pruszyńskiego pojawił się panel z falistym przetłoczeniem na całej szerokości, czy może ktoś już położył na swoim dachu taki panel i mógłby udostępnić fotki.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Dziś została u mnie skończona więźba dachowa. (zdjęcie jest jeszcze sprzed zamocowania jętek oraz nie poobcinanych krokwi).

 

1. Dach będzie kryty dachówką zakładkową robena, z racji tego chcę zadeskować i papować tylko połacie z wolimi oczkami, czy można tak zrobić?

2. Jeśli mogę zadeskować tylko częściowo, w jaki sposób połączyć sąsiadujące ze sobą połacie (papa/folia)

3. Czy deski w kalenicy mam ze sobą połączyć czy zostawić jakąs szczelinę, jeśli tak to jakiej wielkości?

4. Wymiary moich kontrłat oraz łat to odpowiednio 2,5x4cm oraz 4x5cm. Mam dostęp do gwoździarki ale tylko do gwoździ 50-90mm ...czy gwoździe 90mm będą wystarczające czy muszę machać młotkiem? :p

5. W połaciach płaskich cieśle przybili łatę zaraz za deską czołową na kawałkach kontrłat, łata licuje się z zewnętrzną górną krawędzią owej deski. Cieśla podpowiedział mi, abym na połaciach deskowanych, pierwszą deskę przy desce czołowej zlicował podobnie podkładając kliny. Czy aby nie powstanie za duża różnica poziomów?

 

..na razie nie przychodzi mi więcej pytan do głowy ale zapewne będzie ich więcej w trakcie krycia dachu. Z góry dziękuję za odpowiedzi. :)

IMG_3355.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...