rkowal79 10.08.2012 20:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 (edytowane) Witam Panie Andrzeju. Mam kilka pytań odnośnie deskowania i papowania dachu ponieważ zdecydowaliśmy się wykonać tak krycie wstępne papą W400/1200 papą marki izolmat Gdańsk.Papa jest na b.grubej tekturze i z dwustronną posypką. Nie ma co jej porównywać do Villasa lub jarocina do tamte są wyraźnie ciensze i lżejsze. 15mb rolka izolmatu W400/1200 na średnicę 30cm i swoje waży (na palecie jest tylko 15szt). Wykonujemy też nadbitkę na całej połaci i w wiatach. - Wentylacja pod kryciem wstępnym papą:wiadomo jest, że wentylacja od spodu desek krytych papą musi być. W naszym przypadku nie wykańczamy poddasza i temat zotaje odsunięty na później, jednak pytania zadam. 1) Jak i czy koniecznie wykonać otwory (zabezpieczone np siatką itp) przy styku ściany kolankowej (i jej izolacji termicznej ze styropianu 20cm) z deskowaniem w celu umożliwienia konwekcji powietrza pomiędzy deskowaniem a wełną mineralną (szczelina wentylacyjna w połaci będzie w wymiarze 2,5-3cm). Długość połaci od ściany kolankowej do kalenicy to około 7mb. 2) Na razie nie kładę dachówek więc kalenica jest zadeskowana szczelnie i pokryta papą. Czy przy wykonywaniu krycia głównego dachówkami odciąć po 10cm papy w obu połaciach przy kalenicy i oderwać deski oraz uzupełnić membraną wysokoparoprzepuszczalną? Specjalnie przybiłem tam takie weższe 10cm deski aby wykonać wylot wentylacyjny w kalenicy. 3) Czy w kalenicy należy przykleić dodatkowo do krawędzi dachówek krańcowych pas uszczelniająco-wentylacyjny z perforowanej taśmy pod gąsiory? -Obróbki blacharskie4) W jaki sposób zrobić mocowanie pasa nadrynnowego i podrynnowego. Czy muszą być 2 pasy: podrynnowy przybijany pod papę do deskowania a nadrynnowy na łatach pod dachówkę? Czy wystarczy, że pas podrynnowy pod papę będzie wyprowadzony pod rynnę na deskę czołową (15cm) i krokiew (24cm a ścięta krawędź czołowa 30cm) będzie cześciowo odkryta? Czy pas nadrynnowy przybijamy do ostatniej łaty (tej dodatkowej) pod samą dachówkę przybijamy do ostatniej łaty czy do obu łat bo widziałem rysunki z 2 łatami przy pasie nadrynnowym dla pewniejszego mocowania tego pasa. 5) W jaki sposób wykonać analogicznie kosz z blachy w łączeniu się połaci głównej z połacią lukarny? Czy należy go przybijać na łaty dopiero przy docelowym kryciu dachówką? 6) Czy okap tego kosza wyprowadzić na następna z kolei dachówkę poniżej w celu odprowadzenia wody deszczowej do rynien? 7) W jaki sposób najskuteczniej odprowadzić wodę z lukarn na połać główną lub bezpośrednio do rynien połaci głównej. Połać lukarn ma 3,3mb więc trochę wody będzie po niej spływać podczas burz i chcę uniknąć problemu zaciekania pod dachówki lub rozbryzgów na sciankę lukarny (0,5m od okapu połaci lukarny). Wiaty i szczyty połaci oraz krycie papą.8)Zdecydowaliśmy się wykańczać na gotowo wystające elementy konstrukcji dachu i deskowania (malowanie impregnatem i lakierowanie)Pomysł jest dla jednych nie trafiony (możliwe uszkodzenia przy wykonaniu elewacji z ociepleniem) a dla jednych dobry (nadbitka zabezpieczona przed degradacją UV i deszczem) Jak oceniasz ten pomysł? 9) Wszystkie kosze w łączeniu połaci głównej z lukarnami papujemy podwójnie czyli najpierw pas w koszu częściowo przybijany (po 30cm od brzegu) do deskowania a w samym koszu klejony aby nie robić dziur i umozliwić pracę pod wpływem zmiany temp. Na pas koszowy są przybijane oraz na wszystkich krawędziach klejone do niego w sposób ciągły a nie punktowy pasy papy połaci głównej (wstawię w dziennik fotki). Pasy połaci głównej i lukarn są zakładane na pas koszowy naprzemiennie aby nie było krawędzi umozliwiających wnikanie wody pod papę w jakimkolwiek miejscu (coś a-la jodełka). Pasy główne są przybijane do deskowania tylko w górnej części i pod kontrłatami. Stosuję tylko papiaki bite w zygzak co 6-8cm w górnej części pasa (w takim 10cm pasku bez posypki) który jest następnie smarowany lepikiem i zakryty następnym pasem, który w dolnej części już nie jest dziurawiony a tylko przyklejony. Pod łatami biję papiaki co 10-15cm, następnie smaruję lepikiem w celu uszczelnienia i przybijam na to kontrłatę.Planuję jeszcze dodatkowo smarować boki kontrłat lepikiem na zimno aby uszczelnić i zabezpieczyć przed wnikaniem wody pod kontrłaty podczas obfitych opadów.Szacuję że na 270m2 dachu zuzyję 80-100l lepiku na zimno.Czy postępowanie w 9 punkcie jest prawidłowe? Proszę o odpowiedzi w miarę możliwości. Z góry dziękuję.Radek Edytowane 10 Sierpnia 2012 przez rkowal79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 13.08.2012 23:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2012 (edytowane) ad. 1. Koniecznie! Najlepiej w trakcie wykonywania ścian i elewacji a jak później to trzeba wykuwać . Tak dokładnie nie chodzi tu o konwekcję a o przepływ powietrza o różnym stężeniu pary wodnej właśnie celem osuszenia izolacji cieplnej. A ta konwekcja to tak przy okazji bo to w tym przypadku zjawisko niekorzystne.ad. 2. Wystarczy po 5 cm na stronę ale może być 10 cm. Po usunięciu desek na krokwie należy nabić łatę grubości 25 mm.ad. 3. Tak, taśmę pod gąsiory.ad. 4. Pas podrynnowy to obróbka osłaniająca deskę okapową natomiast pas nadrynnowy to obróbka schodząca z połaci do rynny. Przy braku deski okapowej pas podrynnowy zbyteczny a pas nadrynnowy niekonieczny. Ten pas, o którym piszesz należałoby nazwać zarynnowym bo jest za rynną a nie pod nią. Zastosowanie tego rodzaju obróbki to kwestia rozwiązania okapu. Ja zawsze odprowadzam skropliny do rynny a nie na pas podrynnowy (deskę czołową- okapową). Tylko przy bardzo wypłaszczonych dachach stosuję dwa pasy nadrynnowe i oba wprowadzam do rynny pierwszy spod krycia wstępnego a drugi spod pokrycia w celu osłonięcia przestrzeni wywołanej grubościami kontrłaty i łaty. Te dwie łaty, o których piszesz to zapewne po to aby do nich mocować haki nakrokwiowe bo do samego pasa nadrynnowego nie ma to uzasadnienia.ad. 5. Nie ma tu analogii do okapu gdyż kosz jest tylko pod pokryciem docelowym natomiast pod kryciem wstępnym schodzą się obróbki okapów. Kosz montujemy w trakcie wykonywania krycia docelowego. Nie przybijamy go a mocujemy blaszkami do łat lub mocujemy bezpośrednio do łat wkrętami farmeskimi.ad. 6. W przypadku gdy okapy nie są na jednym poziomie blachę koszową wykłada się na dachówki będące niżej. Wykonanie tego przejścia wymaga dużej staranności w celu uzyskania odpowiedniej szczelności i estetyki połączenia.ad. 7. Rynną na połać lub z rynny rurą spustową na połać.ad. 8. Bardzo dobra kolejność. Natomiast wykonawca elewacji musi tak zabezpieczyć te elementy aby ich nie pobrudzić (taśmy malarskie i folia malarska).ad. 9. Tak. Natomiast nie ma potrzeby przybijania papy pod kontrłatą bo kontrłata przybita gwoździami co 20~25 cm doskonale trzyma papę. Poziome i pionowe zakłady zamiast podlepiać na zimno można zgrzać. Idealnym rozwiązaniem jest natomiast smarowanie lepikiem na zimno kontrłat przed przybiciem. Wypływający lepik po przybiciu kontrłaty zgarnia się specjalną szpachelką tworząc naturalną spoinę taką jaka jest np. pomiędzy szybą a ramą okna.Pozdrawiam. Edytowane 13 Sierpnia 2012 przez Andrzej Wilhelmi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 13.08.2012 23:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2012 ... Wróblówka ma kratkę wentylacyjną. Są dwa rodzaje grzebienia okapu potocznie zwanego wróblówką. Jeden to grzebień z kratką wentylacynjną a drugi to sam grzebień i taki należy zamontować pod blachodachówkę. Występuje również kratka wentylacyjna okapu bez grzebienia stosowana pod płaskie pokrycia (karpiówka, płaska dachówka). Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 13.08.2012 23:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2012 ... czy dobrym pomysłem jest zastąpienie łat drewnianych panelami ze sklejki o wymiarach szerokości 15 cm, długość 3 metry i grubości 12 mm. Bardzo złym. Sklejka pocięta na paski nie pracuje jak płyta, jest wiotka. Będzie się uginać nie nie spełni swojego zadania a do tego jest materiałem drogim. Jedynym dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie łat 4x6 cm w rozstawie co 30~35 cm. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 14.08.2012 00:27 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Sierpnia 2012 No ładnie! Jakiej odpowiedzi się po tym spodziewasz? ad. 1. Można. Radziłbym jednak zadeskować i pokryć papą cały dach. ad. 2. Na narożu bezproblemowo folię wykładamy na papę. ad. 3. Jak pozostałe połacie będą foliowane deski mogą być na styk choć lepiej pozostawić szczelinę po 5 cm na stronę. Szczelinę zakryć folią. ad. 4. Kontrłatę 2,5x4 należy mocować gwoździami długości 75~80 mm więc ta gwoździarka będzie dobra. Natomiast łaty 4x5 cm powinny być mocowane gwoździami długości 120 mm typowe to 125 mm (w gwoździarce typowe to 130 mm). W ostateczności można zastosować gwoździe skrętne lub karbowane długości 100mm czyli pozostaje młotek. ad. 5. Cieśle dobrze kombinują ale nie do końca. Okap powinien wyglądać trochę inaczej. Deska czołowa powinna być przybita 2,5 cm niżej ale skoro już tak przybili to trzeba zrobić tak: tam gdzie jest sama deska wzdłuż niej nabić łatę 4x5 cm i na niej deskę szerokości 18 cm i dalej kolejne deski a tam gdzie już nabili oderwać i zrobić tak samo tylko w miejscu każdej krokwi trochę podebrać w desce aby było łagodne przejście z powierzchni krokwi na powierzchnię deski wówczas folia się wyłoży bez konieczności naciągania. Jedna uwaga powiedz cieślom aby obcięli wystające płatwie podtrzymujące krokwie pod wolim oczkiem. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rkowal79 15.08.2012 06:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Sierpnia 2012 Dzięki serdeczne Andrzeju za odpowiedzi na moje pytania.PozdrawiamRadek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
WiruSSS 18.08.2012 06:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2012 Witam Panie Andrzeju. Serdecznie dziękuję za odpowiedź. Oczywiście zastosuję się do rad. A ten język to miał być raczej do młotka a nie do Pana W każdym razie przepraszam jeśli został odebrany inaczej. Pozdrawiam Alek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_szymen_ 20.08.2012 11:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2012 Witam. Mocno zastanawiam się nad blachą z posypką Ahi Roofing. Być może jest tutaj na forum jakiś specjalista który mógłby mi doradzić czy pakować się w ten typ dachówek czy raczej nie. Może też znajdzie się ktoś kto posiada wykonawcę który ma doświadczenie w kładzeniu tego typu dachówki...? Dach 200m2, małopolska. pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 20.08.2012 15:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2012 Materiał bardzo dobry ale relatywnie bardzo drogi. Dość popularny na Podhalu. Idealny do renowacji starego dachu. Brak trochę uzasadnienia dla nowego dachu, który taniej można pokryć dachówką. Kłopotliwy gdy budynek jest zlokalizowany w lesie. Ma tendencje do porastania. Mogę się podjąć wykonania dachu w dowolnej technologi. W przypadku zainteresowania proszę o kontakt. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Saturn1b 22.08.2012 00:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2012 Witam Ostatnio zastanawiam się jak zabezpieczyć przestrzeń między folią a łatą przy okapie przed szkodnikami, orientuje się pan czy istnieją zabezpieczenia tej przestrzeni tzn grzebień okapu z tego co się orientuje zabezpiecza tylko przestrzeń miedzy pasem nadrynnowym a blachą.A po drugie to ciężko było by go zamocować między kontrłatami z powodu braku deskowania na krokwiach.Jak ocenia pan możliwość zastosowania desek wierzbowych jako kontrłat, czy jest to materjał nadający się do takiego zastosowania. Pytam bo posiadam takie deski i zastanawiam się czy sens jest kupować na składzie jeśli by się nadawały. Pozdrawiam Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 22.08.2012 14:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2012 Nie mam żadnego doświadczenia w stosowaniu drewna liściastego na elementy więźby czy dachu trudno mi zatem coś doradzić w tej kwestii. Grzebień okapu zabezpiecza przed ptakami i montuje się go na pierwszej łacie. Osobną kwestią jest rozwiązanie okapu. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirras 03.09.2012 08:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2012 (edytowane) Witam Panie Andrzeju proszę o poradę.Mam taką sytuację: planuję rozbudować parterowy domek z dwuspadowym dachem o kącie nachylenia ok 10st. po obu stronach. Nowo dobudowane pomieszczenia będą kontynuować połać dachową.Na istniejącej części dachu jest pełne deskowanie i papa, natomiast od spodu wełna mineralna bez szczeliny wentylacyjnej (dopchnięta do desek) ułożona rok temu. Martwi mnie że za jakiś czas ta wełna w starej części zawilgotnieje i nie bedzie spełniać swojego zadania.Co powinienem zrobić?1. Czy zdjąć starą papę z istniejącej cześći dachu, na nowej części zrobić deskowanie i na cały dach położyć membranę paroprzepuszczalną?2. Czy na nowej części zrobić deskowanie z papą (plus oczywiście odpowiednia wentylacja i odległość od wełny jak to Pan tu wielokrotnie opisywał) a w starej tylko zrobić szczeliny między krokwiami i w kalenicy? Poza tym pytanie czy pod membrany dachowe nadaje się płyta OSB, tzn czy zapewnia ona odpowiednią wentylację? Cały dach planuje potem pokryć blachą trapezową. Pozdrawiam. Edytowane 3 Września 2012 przez mirras Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 11.09.2012 19:55 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2012 ad. 1. Nie.ad. 2. Nowy dach tak a na starym opuścić wełnę wywołując szczelinę, zapewnić wlot i wylot powietrza. Folia na deskowanie czy na płytę OSB nie ma merytorycznego uzasadnienia. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wieczoor 12.09.2012 20:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Witam,mam pytanie dot. miejsca przymocowania murłaty. Czy mocuje się ją w osi wieńca (wieniec 24 cm, murłata 14 cm), czy tak aby zlicowana była z wieńcem od strony zewnętrznej?Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 12.09.2012 20:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Najlepiej w osi. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirras 13.09.2012 09:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2012 Dziękuję. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirras 13.09.2012 20:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2012 ad. 1. Nie. ad. 2. Nowy dach tak a na starym opuścić wełnę wywołując szczelinę, zapewnić wlot i wylot powietrza. Folia na deskowanie czy na płytę OSB nie ma merytorycznego uzasadnienia. Pozdrawiam. Jeszcze jedno pytanie: Jak przy tak małym spadku dachu (10 stopni) zrobić wentylacyjny wylot powietrza w kalenicy żeby mieć pewność że śnieg i deszcz nie będzie nawiewany pod deski? Taśma kalenicowa, czy jakieś inne rozwiązanie dla tak małego spadku Pan poleca? Dla przypomnienia, na dachu mam deski pokryte papą termozgrzewalną, a dach będę krył blachą trapezową. Pozdrawiam Mirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 14.09.2012 20:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2012 Najlepiej na całej długości kalenicy coś na kształt komina. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MartaK 21.09.2012 11:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Września 2012 Witam Pani Andrzeju,znalazłam taką papę: http://www.umbrella-construction.pl/Papa_podkladowa_modyfikowana_SBS_Scalabit_500_rolka_30m-215.htmlJest bardzo tania i kryta dwustronnie włókniną - pierwszy raz taką widzę. Czy nadaje się na pełne deskowanie pod panele blacha na rąbek? Dom będzie stał do wiosny w stanie surowym z opapowanym dachem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SebastianiJustyna 22.09.2012 20:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Września 2012 Witam serdecznie, Jesteśmy na etapie dachu, tzn. ekipa cieśli kończy nam dach. I związku z powyższym mam pytanie: Dom z35 - paretrowy z użytkowym poddaszem, chociaż narazie poddasza nie chcemy adaptować - wątpie czy kiedykolwiek będziemy.Chodzi nam o docieplenie, w tej chwil to wygląda tak, jest położona folia (membrama) a na folie idzie dachówka i........ no właśnie i co dalej? Napewno jakaś wełna mineralna, potem ewentulanie moża podbić daską pliśniową.Chociaż nasz wykonawca sugeruje żeby docieplić u góry podłogę (strop teriva) styropianem i to powinno załatwić sprawę. Nie znam się na tym, ale na foli będzie leżeć tylko dachówka, czy to nie zamało? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.