Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam Panie Andrzeju

Proszę o odcowiedż, czy w przypadku gdy dom jest zaprojektowany aby pokrycie dachu stanowiła dachówka ceramiczna lub cementowa to więźba jest obliczona tak aby można było najpierw wykonać deskowanie i papowanie a dopiero później pokryć dachówką. Czy też obliczenie przewidują jedynie foliowanie i pokrycie dachówką a w przypadku deskowania trzeba wzmocnić nieco więźbę.

W moim odczuciu poza kwestią fiansową deskowanie ma same plusy gdyż poprawia stabilność więźby (usztywnia ją) oraz jest to dodatkowa izolacja termiczna i akustyczna.

Proszę podać szacunkowo o ile wzrasta koszt wykonania dachu przy wykonaniu deskowania. :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podzielam prezentowany pogląd za wyjątkiem izolacyjności cieplnej gdyż pod deskami musi funkcjonować drożna szczelina wentylacyjna a więc z zimnym powietrzem.

Materiał ~25,- a robocizna ~15,- za 1 m2. Ciężar 1 m2 desek to ~15 kg. W przypadku przyjęcia pokrycia z dachówki z reguły przyjmowana jest obciążenie około 60~70 kg na 1 m2 (przy rzeczywistym ~40 kg na 1 m2) + współczynnik bezpieczeństwa. Nie powinno być więc żadnych problemów. Dla pewności należałoby się skontaktować z konstruktorem (projektantem). Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... czy dach bez deskowania a ofoliowany ma ogrzniczony czas swojego uzytkowania (około 10 lat).

 

Z całą pewnością dużo więcej minimum 30~40 lat a pewnie i dłużej. Trudno to jednak wyrokować gdyż takich doświadczeń nie mamy a są to nowe technologie. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki dach na nasz domek (Vis-a-vis)?

 

Swoją prośbę o poradę kierujemy zarówno do Pana Andrzeja jak i również do pozostałych użytkowników tego forum. Otóż od dwóch miesięcy budujemy nasz domek Murator C126 (Vis-a-vis - http://projekty.muratordom.pl/projekt?IdProjektu=347&IdKolekcji=36

) i jesteśmy obecnie na etapie przed wylaniem stropów. Przyszła więc pora poważnie zastanowić się nad konstrukcją dachu.

W projekcie autor proponuje dach z blachodachówki. Sam dom jest parterowy, a poddasze jest tylko strychem gospodarczym. Dom budujemy z Ytonga o grubości 24 cm. Powierzchnia dachu to ok. 280 m2.

Prosimy o poradę czy blachodachówka to najbardziej odpowiedni dach dla takiego budynku? Jeśli tak, to jaką blachodachówlę polecacie (dach ma kąt nachylenia równy 22°)? Jacy producenci są godni polecenia? Jeśli inną technologię to też piszcie co jest najbardziej odpowiednie na taki dom/dach?

 

Dodamy jeszcze że nasz domek powstaje na terenie gdzie jest w pobliżu dożo wysokich drzew liściastych (prawe jak w lesie), a więc można się spodziewać sporej ilości liści w okresie jesiennym.

 

Pozdrawiamy

Agnieszka i Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro jesteście przed wylaniem stropu to należy rozważyć wykonanie dachu z prefabrykowanych wiązarów i nie wylewać stropu. Dolny pas wiązara będzie nośnikiem dla izolacji cieplnej i sufitu. Najekonomiczniejszym pokryciem będzie dachówka cementowa np. firmy BRAAS. Blachodachówka wielkoformatowa będzie skutkowała dużymi odpadami. Osobiście wyznaję zasadę, że na nowym domu pokrycie oryginalne a nie imitacja jaką jest blachodachówka (co nie oznacza, że jest ona złym pokryciem). Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro jesteście przed wylaniem stropu to należy rozważyć wykonanie dachu z prefabrykowanych wiązarów i nie wylewać stropu.

 

Bo tak, ale "stracimy" wtedy strych na którym nam bardzo zależy, nawet mamy w projekcie jego podwyższenie (mamy zgodę na podniesienie ścianki kolankowej o 50-70 cm).

 

Pozdrawiamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie zmienicie kąta pochylenia dachu to dom straci proporcje. Myślę, że warto się nad tym poważnie zastanowić bo po co Wam taki duży strych? Pozdrawiam.

 

Ponieważ, w normalnej wersji ten dom jest dość mocno płaski - podniesienie dachu o np. 0,5m nie psuje jego bryły (a chyba nawet przeciwnie). Taką zmianę zaproponował zresztą sam autor projektu, a my na wszelki wypadek zrobiliśmy sobie jeszcze makietę z papieru i wygląda całkiem ok.

 

A strych staje się o wiele bardziej ustawny i wygodniejszy do trzymania rożnych zbytecznych w codziennym życiu gratów, których zawsze jest tyle że nie wiadomo co z nimi zrobić. Oryginalny strych jest naszym zdaniem ciutkę za niski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wasz dom Wasz wybór! Pozdrawiam.

 

Gwoli ścisłości, dach podnosimy tylko nad częścią mieszkalną, a nad garażem w zasadzie pozostaję na obecnej wysokości. Piszemy w "zasadzie", bo chyba też go troszkę podniesiemy - inaczej przecięcie obu dachów wypadnie dokładnie w komin, co nie jest najszczęśliwsze i chcemy tego uniknąć.

 

Dzięki większej różnicy w wysokościach dachów niż w pierwotnym projekcie domek wygląda ciekawiej.

 

Panie Andrzeju, trochę o naszym dachu dyskutowaliśmy się też tu: http://forum.muratordom.pl/jaki-dach-na-nasz-domek-vis-a-vis,t118413.htm , czy mógłby się Pan odnieść również do uwag zawartych w tamtym wątku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Panie Andrzeju,

 

Mam dwa pytanka :

 

1. W rynnie stoi woda (tak ze 2 cm) ... no bo spadek wyszedl nie w ta strone. Dekarz twierdzi ze spadki robil wedlug deski czolowej (ktora sam przybijal) i widocznie deska czolowa nie jest idealnie pozioma bo pewnie wiezba nie byla idealnie pozioma. Twierdzi ze gdyby zaczal lapac poziom to wyszloby nieestetycznie. Tak wiec stoi woda.

 

Czy to jest dopuszczalne aby w rynnie stalal woda? I czy faktycznie tlumaczenie dekarza ma sens ? Dla mnie nie ma najmniejszego, ale chcialbym poznac opinie fachowca.

 

2. Obrobka koszy. Dekarz wylorzyl kosze dachowkami ktore pozostaly po przycinaniu dachowek na szczyty. Takze sa cale poszarpane. Teraz chce dociac dachowki bezposrednio na w koszu - przeciagnac sznurek, wziac malego flexa i ciac. Ja jako tego nie widze, bo przeciez te wszystkie dachowki sie ruszaja.

 

Co Pan o tym sadzi ? Czy taka jest praktyka ? Czy ta operacja ma szanse powodzenia bez jakis szkod czy tez sutkow ubocznych ?

 

Dachowka - karpiowka.

 

z gory dziekuje i pozdrawiam

saper

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki dylemat - dach z pełnym kryciem deskami i papą. Czy w kalenicy należy pozostawić szczelinę wentylacyjną w deskowaniu? Czy jedynie wystarczy nie dawać papy? W deskach są szczeliny, ale mi się wydaje, że na tyle małe, że będzie to nieefektywne. Jeśli należy zostawić szczelinę to jakiej szerokości?

Na dach przyjdzie pokrycie z dachówki betonowej Nelskamp podwójna S.

Dach jest dwuspadowy prosty.

I jescze jedno, przy efektywnej długości połaci dachowych 7 m jest konieczność zakładania dachówek wentylacyjnych? Czy wystarczy zastosowanie wróblówki na dole i w kalenicy taśmy kalenicowej ażurowej pod gąsiory?

Zdjęcie domu można zobaczyć tutaj

domek

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. W rynnie stoi woda (tak ze 2 cm) ...

Czy to jest dopuszczalne aby w rynnie stalal woda?

2.... Dekarz chce dociac dachowki bezposrednio w koszu...

 

To, że w jakimś miejscu rynny stoi minimalna ilość wody jest dopuszczalne (wróble też się muszą z czegoś napić :D ). Natomiast gdy głębokość zastoiny wynosi 2 cm to jest to niedopuszczalne a tłumaczenie dekarza śmieszne! Taka zastoina spowoduje zaleganie pyłu spłukanego z dachu i zarastanie rynny.

Osobiście nie tnę dachówek w koszu. Nie wiem czym były cięte dachówki na naroże skoro są poszarpane? Cięcie bibermaksem jest bezpyłowe i praktycznie bardzo dokładne. Cięcie flexem w koszu jest dość powszechnie stosowaną praktyką gdyż jest to metoda bardzo szybka. Skutkuje tylko dużym zapyleniem uszczelki w koszu natomiast przy mniejszej wprawie może doprowadzić do uszkodzenia blachy koszowej. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Jeśli należy zostawić szczelinę to jakiej szerokości?

... przy efektywnej długości połaci dachowych 7 m jest konieczność zakładania dachówek wentylacyjnych?

 

Oczywiście w kalenicy należy pozostawić szczelinę wentylacyjną po 5 cm na stronę. Można ją osłonić paskiem folii wysokoparoprzepuszczalnej.

Przy połaci dłuższej niż 6 m należy wstawić dachówki wentylacyjne (wspomagające) w każdym polu (pomiędzy krokwiami) po jednej sztuce w czwartym rzędzie od góry. A do tego kontrłata powinna mieć grubość minimum 3 cm. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam dylemat jak rozwiązać problem zasłonienia dziur w okapie:

układ jest następujący:

dachówka

pas nadrynnowy

rynhaki (w zacięciach w łatach)

łata

kontrłata

papa

deskowanie (boazeria - nadbitka)

 

I teraz tak:

dekarz proponuje taśmę "muchówkę" (nie wiem czy to jest fachowa nazwa) - nie wiem czy to się nada?

W sklepach widziałem tylko takie czarne taśmy, natomiast dachówka jest niebieska, nadbitka również. Czy jest może chociaż do dostania taka taśma w kolorze grafitowym, jeśli nie ma jej w niebieskim?

Jakie rozwiązanie Pan by tutaj zastosował?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...