roslena 19.06.2006 12:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2006 Witam, chciałbym podzielić się swoją koncepcją na co i cwu. I proszę Was o radę , wnioski i opinie . Tam gdzie się będę budował nie ma jeszcze gazu, a nawet jakbybył to chyba nie chciałbym mieć go w domu . Chcę wybudować domek bardzo ciepły (energooszczędny) o małym zapotrzebowaniu na energię cieplną. (silka 18 + 20 lub 22 cm wełny). Załóżenia mam takie: 1. żonka pragnie mieć ogrzewanie podłogowe, a więc odpadaja piece akumulacyjne i konwektory. 2. W domku będzie mieszkać 5 os. Do CO chcę zastosować piec elektryczny kospel-a. Ogrzewanie będzie podłogowego w całym domu (niskotemperaturowe - wodne) ok 170 m2 pow. grzewczej. Do tego myślę podpiąć zbiornik buforowy ok 500l. aby piec załączał się wyłącznie w II taryfie. CWU chciałbym uzyskać z paneli solarnych + zbiornik płaszczowy ACV z wężownicą do solarów. CWU w zimie wspomagana byłaby przez kocioł kospela - ten od podłogówki. Kospel ma taki fajny kocioł z możliwością przłączania się z co na cwu. Również cwu grzana byłaby w nocy i między 13-15 (II taryfa). Do tego wszystkiego chciałbym połączyć, sprzężyć oba te systemy ze sobą aby w momencie osiągnięcia zadanej temperatury w zbiorniku CWU solary przełączałyby się na zbiornik buforowy od podłogówki ten 500l. Dzięki temu nadwyżki energetyczne z kolektorów latem i w okresach przejściowych (wiosna, jesień) - zasilałyby ten zbiornik buforowy i mógłbym mieć np. ciepłą podłogę w łazience przez cały rok i nie miałbym problemów z nadprodukcją ciepła przez kolektory latem. W zimie kolektory te wspomagałyby dodatkowo co (w słoneczne dni). Czy jest to rozsądne? I czy będzie to system energooszczędny, myślę, że tak . Wieczorkami zamierzam oczywiście dodatkowo palić w kominku (raczej dekoracyjnie ale rozprowadzenie grawitacyjne zrobię zawsze to odciąży mój piecyk . Będę miał centralkę wentylacyjna z rekuperatorek - to też pozwoli trochę zaoszczędzić a i świeże powietrze zawsze będzie . Napiszcie proszę czy ma to ręce i nogi i czy nie bedzie to za bardzo skomplikowane to połączenie solarów i tego zbiornika buforowego Dzieki za opinie. Pa, pa Arek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BOLEK MAŁY 20.06.2006 21:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2006 Dobra koncepcja.Wykonaj dokładny bilans cieplny.nadwyżki energetyczne z kolektorów przez wymiennik płytowy wpięty w powrót .Podaj ilość kolektorów i rodzaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
roslena 21.06.2006 07:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2006 Jeśli chodzi o kolektory to chciałbym albo SUNERGY PK02 lub PK03 (3szt) http://www.sunergy.pl/index2.html Ewentualnie myślę jeszcze o Heliostar H400 V - kolektorpłaski próżniowy lub H300 też (3szt). Jeśli ich sprawność zimą i w okresach jesienno-wiosennych będzie znacząca to może pokuszę się o rozbudowe, ale to wyjdzie już w praktyce. A z tym wymiennikiem płytowym to nie wiem czy jest to dobry pomysł. Dlaczego sugerujesz wymiennik płytowy na powrocie zamiast weżownicy w zbiorniku buforowym? A co jeśli siłowniki w podłogówce zamkną wszystkie petle grzejne i powrotu nie będzie , zwłaszcza latem. Czy nie lepiej magazynować nadwyżki w buforze? Mam tylko dylemat do jakiej temp. podgrzewać wodę w tym buforze w nocy aby wystarczyło na cały dzień do zasilania podłogówki o temp 35 st. Ale to juz chyba muszę sam określić empirycznie i ustalić odpowiednią krzywą grzewczą w zależności od temp. na zewnątrz. Wszystko zależy od zapotrzebowania ciplnego domku. Nie chciałbym za mocno nagrzewać bo to strata prądu i pieniażków a i za słabo też nie dobrze bo kociołbedziemusiał się włączać w I taryfie. Chociaż z drugiej strony przy podłogówce i jej akumulacyjności to jak porzez 2-3 godz. będzie tem mniejsza niż 35 st. to i tak się nie wyziębi. Pozdrawiam Arek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
roslena 21.06.2006 09:54 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2006 Myślę o takim układzie: http://www.solarenergy.ch/include/scf/anlage.php?lang=en&typ=3 tylko oczywiście plus jeszcze wpięty bufor.Tak myślałem, że może ewentualnie bez bufora, ale ilość wody grzewczej w takim zbiorniku może być chyba za mała. Np. Zbiornik cwu-300/grzewcza-200, lub cwu-450/grzewcza-250, chyba trochę mało?.Chyba jednak lepiej byłoby wpiąć bufor.Arek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 21.06.2006 18:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2006 .... Mam tylko dylemat do jakiej temp. podgrzewać wodę w tym buforze w nocy aby wystarczyło na cały dzień do zasilania podłogówki o temp 35 st. Ale to juz chyba muszę sam określić empirycznie i ustalić odpowiednią krzywą grzewczą w zależności od temp. na zewnątrz. Wszystko zależy od zapotrzebowania ciplnego domku. Nie chciałbym za mocno nagrzewać bo to strata prądu i pieniażków a i za słabo też nie dobrze bo kociołbedziemusiał się włączać w I taryfie. ... Przy ogrzewaniu elektrycznym nie ma tak wielkiego znaczenia podgrzanie bufora do wyższej temperatury. Sprawność kotła elektrycznego dochodzi do 100%. Cała energia cieplana, którą zgromadzisz w buforze pójdzie na ogrzewanie domu - jak nie zużyjesz jej w tej dobie to zrobisz to w następnej. Jeżeli bufor jest wewnątrz ogrzewanego budynku, to nawet ciepło stracone przez izolację ogrzewa budynek. Przy innych typach ogrzewania nie jest już tak prosto, np. przy gazowym kotle kondensacyjnym wyższa temperatura oznacza mniejszą sprawność. Jeszcze gorzej jest z pompą ciepła - tutaj trzeba się wręcz zastanowić, czy warto zagrzać bufor dowyższej temperatury przy mniejszej sprawności pompy ciepła, czy utrzymywać cały czas tę samą (niższą) temperaturę w instalacji podłogowej, zyskując na sprawności pompy ciepła (zależy ona od róznicy temperatur pomiędzy górnym i dolnym źródłem ciepła). Wielkość bufora można obliczyć, znając zapotrzebowanie na ciepło: Q=1.163 x V x dT Q - ilość zgromadzonej energi w kWh, V - pojemność bufora w m3, dT - różnica temperatur w buforze naładowanym i opróżnionym. np. bufor 500 l (0,5m3), tempertura początkowa 90 st. C, temp. końcowa 40 st. C zgromadzi : 1,163 x 0,5 x (90-40) = 29 kWh Jeżeli chcesz go w pełni naładować przez 2 godziny (od 13:00 do 15:00), to musiałbyś mieć nadwyżkę mocy (ponad to co potrzebuje podogówka) 29/2 = 14,5 kW. Łatwo też policzyć, że aby bufor zgromadził energię na okres I taryfy, tj. 7 godzin (od 15:00 do 22:00 jest 7 godzin, podobnie jak od 6:00 do 13:00) musiałby mieć zgromadzone 7 x P energi (P - obliczeniowe zapotrzebowanie na energię dla Twojego domu). Bufor z w/w przykładu mogłby przez okres I taryfy dostarczyć stałą moc równą 29/7 = 4,1 kW. Aby utrzymać stałą temperaturę i korzystać tylko z II taryfy musiałbyś mieć grzałkę o mocy 14,5 + 4,1 = 18,6 kW. Do tego dochodzi sprawa przygotowania c.w.u., która wcale nie jest marginalna w bilansie cieplnym domu. Np. dla zuzycia c.w.u. dla 4 osób, przy zużyciu 50 l / osobę przy założeniu wody o temp. 50 st. C podgrzanej od 10 st. C potrzeba 1,163 x 0,05 x 4 x (50-10) = 9,3 kWh. Zakładając, że chcemy podgrzać taką ilość c.w. w czasie 2 godzin (np. od godz. 13:00 do 15:00) potrzeba dodatkowo 9,3/2 = 4,6 kW mocy. Razem wychodzi więc zapotrzebowanie na moc 23,2 kW. Do tego musisz jeszcze dodać normalne zapotzrebowanie na moc do innych celów (nie będziesz przecież w II taryfie rezygonował z używania pozostałych odbiorników energi. Razem wychodzi potężne zapotrzebowanie na moc, przy niewielkim (4,1 kW) zapotrzebowaniu na energię do ogrzewania domu - takie zapotrzebowanie wychodzi np. dla domku o powierzchni 120 m2 zużywającym ok. 34 W/m2. Lepszym rozwiązaniem byłby większy bufor np. 1000 l. Mógłby on zgromadzić energię w okresie nocy np. przy parametrach j.w. 58 kWh. Do zgromadzenia tej energii w okresie od 22:00 do 6:00 (8 godzin) potrzeba nadwyżki mocy równej 58/8 = 7,25 kW. Zakładając podobne jak wyżej zapotrzebowanie na ciepło moc potrzebna do ogrzewania wyniesie : 7,25 + 4,14 + 4,6 = 16 kW. Można ją jeszcze ograniczyć, zakładając priorytet c.w. - wyłączenie podgrzewania bufora w II taryfie przy podgrzewaniu c.w. Dwukrotnie większy bufor to oczywiście większy koszt. Jednak większe zapotrzebowanie na moc to również dodatkowe pieniądze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 21.06.2006 19:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2006 .... Mam tylko dylemat do jakiej temp. podgrzewać wodę w tym buforze w nocy aby wystarczyło na cały dzień do zasilania podłogówki o temp 35 st. Ale to juz chyba muszę sam określić empirycznie i ustalić odpowiednią krzywą grzewczą w zależności od temp. na zewnątrz. Wszystko zależy od zapotrzebowania ciplnego domku. Nie chciałbym za mocno nagrzewać bo to strata prądu i pieniażków a i za słabo też nie dobrze bo kociołbedziemusiał się włączać w I taryfie. ... Przy ogrzewaniu elektrycznym nie ma tak wielkiego znaczenia podgrzanie bufora do wyższej temperatury. Sprawność kotła elektrycznego dochodzi do 100%. Cała energia cieplana, którą zgromadzisz w buforze pójdzie na ogrzewanie domu - jak nie zużyjesz jej w tej dobie to zrobisz to w następnej. Jeżeli bufor jest wewnątrz ogrzewanego budynku, to nawet ciepło stracone przez izolację ogrzewa budynek. Przy innych typach ogrzewania nie jest już tak prosto, np. przy gazowym kotle kondensacyjnym wyższa temperatura oznacza mniejszą sprawność. Jeszcze gorzej jest z pompą ciepła - tutaj trzeba się wręcz zastanowić, czy warto zagrzać bufor dowyższej temperatury przy mniejszej sprawności pompy ciepła, czy utrzymywać cały czas tę samą (niższą) temperaturę w instalacji podłogowej, zyskując na sprawności pompy ciepła (zależy ona od róznicy temperatur pomiędzy górnym i dolnym źródłem ciepła). Wielkość bufora można obliczyć, znając zapotrzebowanie na ciepło: Q=1.163 x V x dT Q - ilość zgromadzonej energi w kWh, V - pojemność bufora w m3, dT - różnica temperatur w buforze naładowanym i opróżnionym. np. bufor 500 l (0,5m3), tempertura początkowa 90 st. C, temp. końcowa 40 st. C zgromadzi : 1,163 x 0,5 x (90-40) = 29 kWh Jeżeli chcesz go w pełni naładować przez 2 godziny (od 13:00 do 15:00), to musiałbyś mieć nadwyżkę mocy (ponad to co potrzebuje podogówka) 29/2 = 14,5 kW. Łatwo też policzyć, że aby bufor zgromadził energię na okres I taryfy, tj. 7 godzin (od 15:00 do 22:00 jest 7 godzin, podobnie jak od 6:00 do 13:00) musiałby mieć zgromadzone 7 x P energi (P - obliczeniowe zapotrzebowanie na energię dla Twojego domu). Bufor z w/w przykładu mogłby przez okres I taryfy dostarczyć stałą moc równą 29/7 = 4,1 kW. Aby utrzymać stałą temperaturę i korzystać tylko z II taryfy musiałbyś mieć grzałkę o mocy 14,5 + 4,1 = 18,6 kW. Do tego dochodzi sprawa przygotowania c.w.u., która wcale nie jest marginalna w bilansie cieplnym domu. Np. dla zuzycia c.w.u. dla 4 osób, przy zużyciu 50 l / osobę przy założeniu wody o temp. 50 st. C podgrzanej od 10 st. C potrzeba 1,163 x 0,05 x 4 x (50-10) = 9,3 kWh. Zakładając, że chcemy podgrzać taką ilość c.w. w czasie 2 godzin (np. od godz. 13:00 do 15:00) potrzeba dodatkowo 9,3/2 = 4,6 kW mocy. Razem wychodzi więc zapotrzebowanie na moc 23,2 kW. Do tego musisz jeszcze dodać normalne zapotzrebowanie na moc do innych celów (nie będziesz przecież w II taryfie rezygonował z używania pozostałych odbiorników energi. Razem wychodzi potężne zapotrzebowanie na moc, przy niewielkim (4,1 kW) zapotrzebowaniu na energię do ogrzewania domu - takie zapotrzebowanie wychodzi np. dla domku o powierzchni 120 m2 zużywającym ok. 34 W/m2. Lepszym rozwiązaniem byłby większy bufor np. 1000 l. Mógłby on zgromadzić energię w okresie nocy np. przy parametrach j.w. 58 kWh. Do zgromadzenia tej energii w okresie od 22:00 do 6:00 (8 godzin) potrzeba nadwyżki mocy równej 58/8 = 7,25 kW. Zakładając podobne jak wyżej zapotrzebowanie na ciepło moc potrzebna do ogrzewania wyniesie : 7,25 + 4,14 + 4,6 = 16 kW. Można ją jeszcze ograniczyć, zakładając priorytet c.w. - wyłączenie podgrzewania bufora w II taryfie przy podgrzewaniu c.w. Dwukrotnie większy bufor to oczywiście większy koszt. Jednak większe zapotrzebowanie na moc to również dodatkowe pieniądze. HenoK powiem tak: jestem pod wrażeniem, wyrazy uznania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 21.06.2006 21:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2006 HenoK powiem tak: jestem pod wrażeniem, wyrazy uznania Czasami trzeba uzmysłowić innym, że rzeczy o które pytają nie są wcale takie proste. Nie wystarczy sama koncepcja - musi być ona poparta gruntowną wiedzą, doświadczeniem i często obliczeniami. Dopiero to wszystko razem daje właściwy efekt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wari 21.06.2006 22:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2006 Pod Wrocławiem na jednym osiedlu zamontowali kolektory i po większym gradzie wszystkie "poszły". Teraz tylko nieliczni mają. Niestety nie wiem jakiej marki były te potłuczone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
roslena 22.06.2006 07:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2006 ...Jeżeli chcesz go w pełni naładować przez 2 godziny (od 13:00 do 15:00), to musiałbyś mieć nadwyżkę mocy (ponad to co potrzebuje podogówka) 29/2 = 14,5 kW. Łatwo też policzyć, że aby bufor zgromadził energię na okres I taryfy, tj. 7 godzin (od 15:00 do 22:00 jest 7 godzin, podobnie jak od 6:00 do 13:00) musiałby mieć zgromadzone 7 x P energi (P - obliczeniowe zapotrzebowanie na energię dla Twojego domu). Bufor z w/w przykładu mogłby przez okres I taryfy dostarczyć stałą moc równą 29/7 = 4,1 kW. Aby utrzymać stałą temperaturę i korzystać tylko z II taryfy musiałbyś mieć grzałkę o mocy 14,5 + 4,1 = 18,6 kW. Nie ma potrzeby ładowania bufora w pełni między 13:00 - 15:00, gdyż będzie on ładowany w pełni w nocy do godz 6:00. a od godz 8 do 16 większosć pomieszczeń w domu (sypialnie, itp.) będzie mogło mieć niższą temp. gdyż nie będzie domowników. Dopiero popołudniu trzeba będzie zapewnić wyższy komfort cieplny, no i ewentualnie nad ranem. A więc między 13:00 a 15:00 zajdzie potrzeba ewentualnie dogrzania bufora o kilka stopni aby starczyło do 22:00. Pozatym podłogówka ma dużą bezwładność więc jeśli o 20:00 temp w buforze będzie już niższa to i tak domek sie nie wyziębi a w nocy i tak lepiej mieć temp. niższą o 1-3 stopnie. . Do tego dochodzi sprawa przygotowania c.w.u., która wcale nie jest marginalna w bilansie cieplnym domu. Np. dla zuzycia c.w.u. dla 4 osób, przy zużyciu 50 l / osobę przy założeniu wody o temp. 50 st. C podgrzanej od 10 st. C potrzeba 1,163 x 0,05 x 4 x (50-10) = 9,3 kWh. Zakładając, że chcemy podgrzać taką ilość c.w. w czasie 2 godzin (np. od godz. 13:00 do 15:00) potrzeba dodatkowo 9,3/2 = 4,6 kW mocy. Tutaj też zakładasz, że cała woda w zbirniku na ciepłą wodę będzie miała temp 10 st. Obecnie mam zużycie cwu na poziomie 50l/dobe a nie na godz. poranne i to większość tej wody zużywane jest w godzinach wieczornych. A więc po porannej toalecie zajdzie co najwyżej potrzeba podniesienia temp wody o kilka stopni, aby na wieczór wystarczyło bez potrzeby włączania kociołka elektrycznego. Można ją jeszcze ograniczyć, zakładając priorytet c.w. - wyłączenie podgrzewania bufora w II taryfie przy podgrzewaniu c.w. Tak też będzie. Kocioł będzie podgrzewał, albo cwu albo bufor nigdy razem obu rzeczy. Ale bufor może i tak należy zrobić większy Poza tym mam jeszcze jedną kwestię do przemyslenia. Które z rozwiazań byłoby lepsze - sprawniejsze: czy zastosowanie zbiornika na cwu podłączonego do solarów i do kociołka elektrycznego i bufora 800l czy może zastosowanie zbirnika combi (dwa w jednym) np. SISS 800/200? Wydaje mi się że zastosowanie dwóch oddzielnych zbiorników byłoby bardziej sprawne, zwłaszcza latem (mniej słoneczne dni) i w okresach przejściowych (wiosna - jesień). Solary nie musiały by ogrzewć 800l. wody aby otrzywać cwu o żądanej temp. Bufor zasilany by był tylko nadwyżkami energii. Zimą chyba nie byłoby większego znaczenia, które rozwiązanie? Chociaż z drugiej strony SISS uprościłby instalację. Nie trzeba byłoby przełączać się z solarami między zbiornikami. No i piec elektryczny nie musiałby przełączać się raz na bufor a raz zbiornik cwu w zimie. Sam nie wiem. Może coś doradzicie. Pozdrawiam Arek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Heimnar 22.06.2006 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2006 Czy zastanawiałeś się, czy kolektory słoneczne mają sens?Ja powątpiewam. Co prawda jak rodzina jest spora (5 osób) to może być potrzebne dużo ciepłej CWU. Z tego co słyszałem - bywają latem problemy z odbiorem ciepła z kolektorów, ludzie instalują dodatkowe grzejniki gdzieś na strychu, by się tego ciepła pozbyć (ma negatywny wpływ na żywotność kolektorów). Chyba, że planujesz podgrzewany basen. Rozważałeć PC jako alternatywę, czy nie wchodzi w rachubę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
roslena 22.06.2006 10:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2006 Czy zastanawiałeś się, czy kolektory słoneczne mają sens? Ja powątpiewam. Co prawda jak rodzina jest spora (5 osób) to może być potrzebne dużo ciepłej CWU. Z tego co słyszałem - bywają latem problemy z odbiorem ciepła z kolektorów, ludzie instalują dodatkowe grzejniki gdzieś na strychu, by się tego ciepła pozbyć (ma negatywny wpływ na żywotność kolektorów). Chyba, że planujesz podgrzewany basen. Rozważałeć PC jako alternatywę, czy nie wchodzi w rachubę? Co do kolektorów to tak, zastanawiałem się nad ich sensem. Jest tu kwestia czym alternatywnie tą wodę chcemy podgrzewać. Jeśli ktoś ma gaz ziemny to pewnie zastosowanie kolektorów jako alternatywy lub uzupełnienie instalacji nie byłoby uzasadnione ekonomicznie. Ale ja będę miał tylko prąd. Wydaje mi się, że grzanie wody dla 5 osów tylko prądem może byc dość kosztowne i zastosowanie kolektorów wydaje się być sensowne i opłacalne. A prze dobrze ocieplonym domku, można nawet wspomóc ogrzewanie niskotemperaturowe w okresach wiosenno - jesiennych kiedy słońce jeszcze świeci a zapotrzebowanie na ciepło jest bardzo małe. w słoneczne zimowe dni również może nam trochę odciążyć kieszeń . A pompa ciepła - tak jestem zdecydowanie za. Ale ta cena!!!!!! Przecież to koszmar ok. 50 tys. wydać na kocił + zbiornik cwu - zdecydowanie za dużo, pozatym nie znamy do końca jak trwałe są to urządzenia. Czy wytrzymają 12, 20 czy 30 lat. Jeśli po 10 - 20 latach trzeba będzie wymieniać to zdecydowanie jest to nieopłacalne. Zbiorniki na cwu też nie są wieczne. A wymiana takiego zbiornika w PC pewnie jest zdecydoanie duuuuużo kosztowniejsze niż wymiana zewnętrznego zbiornika. Chociaż sama PC jest urządzeniem fajnym, bezobsługowym i ekonomicznym, pod warunkiem prawidłowej instalacji dolnego źródła. Jeśli tylko kiedyś stanieją, albo my w Polsce będziemy zarabiać tyle co w krajach UE to się skuszę . Dlatego też robię podłogówkę w całym domku i kociołek elektryczny za 2 tys. Nie będzie problemu później odpiąć kociołek i podpiąć PC. A wydać 2 tys czy 40 tys.za kociołek to jest duża różnica. A jak tak liczę koszty ogrzania dobrze ocieplonego domku prądem w II taryfie i sensownie to zautomatyzować to te koszty nie są na tyle większe abym było sensowne ekonomicznie instalować PC. A jak jeszcze jest kominek i trochę się w nim pali ( nie mówię że codziennie:-)) to już w ogóle nie jest tak strasznie z tymi kosztami. Pozdrawiam Arek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 22.06.2006 11:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2006 Czy zastanawiałeś się, czy kolektory słoneczne mają sens? Ja powątpiewam. Co prawda jak rodzina jest spora (5 osób) to może być potrzebne dużo ciepłej CWU. Z tego co słyszałem - bywają latem problemy z odbiorem ciepła z kolektorów, ludzie instalują dodatkowe grzejniki gdzieś na strychu, by się tego ciepła pozbyć (ma negatywny wpływ na żywotność kolektorów). Chyba, że planujesz podgrzewany basen. Rozważałeć PC jako alternatywę, czy nie wchodzi w rachubę? nie na żywotność kolektorów tylko na proces starzenia się płynu, w tym wypadku gdy ma bufor nic się nie będzie działo, kolektory nie będą przechodziły w stan stagnacji[/b] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BOLEK MAŁY 22.06.2006 11:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2006 Wszystkie rozwiązania są dobre.Wydaje mi się że zaczynasz od środka.Podstawa do prawidłowego doboru takiej instalacji i poprawnej eksploatacji jest bilans energetyczny.Roczne zapotrzebowanie energii budynku na cele grzewcze:w kWh lub GJ z rozbiciem na sezonowe zapotrzebowanie (np. miesięczne miesiąc wrzesień=2000 MJ ,pażdziernik =3500 MJ...... ma to znaczenie przy planowanym wspoarciu ogrzewania przez nadwyżki ciepła solarnego ).Roczne zapotrzebowanie energii na cele c.w.u. z podaniem przebiegu zużycia np.godz 6-8 =15%/dobowego,godz 13-15 =30%/dobowego,godz 20-22=55%/dobowego przy wspomaganiu c.w.u kolektorami ma to znaczenie przy doborze wielkości zasobnika .(mam na myśli zyski solarne z tej samej pow.kolektorów w zalężności od doboru wielkości i rodzaju ladowania zasobnika na c.w.u. lub buforu stopień pokrycia c.w.u. może być np.30% a nie 60%.Odnośnie wymiennika plytowego na powrocie uklad taki zwiększa przeciętny roczny zysk kolektora.W układzie z buforem zasilanym z II taryfy wskazane wydzielenie tego układu jako akumulatora ciepła i zgromadzić energie=dobowego zapotrzebowania w danym okresie a następnie pobierać w dowolny czasie .Wyślij prywatną wiadomość i podaj e-mail to podam pare schematów i wytyczne do obliczania buforowych zbiorników oraz namiary na lidera w dziedzinie akumulacji ciepł solarnego i budowy zbiorników.Ps.Układ ten http://www.solarenergy.ch/include/scf/anlage.php?lang=en&typ=3 tak tylko role kotła powinien pełnić wydzielony bufor zasilany tylko z II taryfy .Układ ten to plansza z programu POLYSUN 3.3 do symulacji ukladów słonecznych.Policzyłem przegrode 0,18 silka +0,22 wełna+0,005 tynkKo =0,210 W(m2K)Dla 140 m2 przegrody I strefa klimatycza Gdańsk daje to okolo 5815 kWhrocznego zapotrzebowania + straty okna + straty stropodach +straty do gruntu +straty wentylacji -zyski energii od slońca przez okna -zyski energii wewnętrznej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BOLEK MAŁY 22.06.2006 13:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2006 Kilka fotek z fabryki zasobników http://www.jenni.ch/picture/Speicher/Wärmetauscher5.jpghttp://www.jenni.ch/picture/Speicher/Wärmetauscher4.jpghttp://www.jenni.ch/picture/galerie_pix/bild_19_gr.jpgPjemnośc 2 m3http://www.jenni.ch/picture/galerie_pix/bild_08_gr.jpgPjemnośc 10 m3http://www.jenni.ch/picture/galerie_pix/bild_65_gr.jpgPjemnośc 3*7m3http://www.sonnenhaus-institut.de/images/querschnitt.jpgPrzykład zamontowania zasobników1 Kolektory plaskie2 Okna od południa zyski energii od słońsa3 Ogrzewanie w przegrodzie pionowej -parter poziomej (podłogówka)4 Zasobnik 10 m3 http://www.sonnenhaus-institut.de/images/sonnenhaus-diagramm.gif przy 35 m2 kolektorów 70% pokrycia, przy 85 m2 kolektorów 90% pokryciaDom dla jednej rodziny 140 m2 powierzchnia mieszkalna , zapotrzebowanie 5kW, 4-osobowe gospodarstwo domowe , ścienne ogrzewanie (VL 40°C) i podlogowePosterunek Monachium, pochyłość kolektora 45° (południe) Y-stopień pokrycia w % ,100% oznacza calkowite pokrycie c.o. i c.w.u. ,X-pow.kolektorów w m2,kolorem zaznaczone pojemnośći zasobnika w m3.Z wykresu można odczytać czy zwiększyć pojemność zasobnika cz pow.kolektorów.(Program POLYSUN automatycznie wylicza )5 Kocioł na pelety6 Skład peletuhttp://www.sonnenhaus-institut.de/images/shi-diagramm-kollneigung.gif Słoneczny stopień pokrycia w zależności od pochyłości (wykres dla szerokości 48,1,długość 11,6 i wysokość 485 m)Koniec o 16 00 mecz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Heimnar 22.06.2006 15:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2006 Czy zastanawiałeś się, czy kolektory słoneczne mają sens? Ja powątpiewam. Co prawda jak rodzina jest spora (5 osób) to może być potrzebne dużo ciepłej CWU. Z tego co słyszałem - bywają latem problemy z odbiorem ciepła z kolektorów, ludzie instalują dodatkowe grzejniki gdzieś na strychu, by się tego ciepła pozbyć (ma negatywny wpływ na żywotność kolektorów). Chyba, że planujesz podgrzewany basen. Rozważałeć PC jako alternatywę, czy nie wchodzi w rachubę? nie na żywotność kolektorów tylko na proces starzenia się płynu, w tym wypadku gdy ma bufor nic się nie będzie działo, kolektory nie będą przechodziły w stan stagnacji[/b] Kwestia jak duży ten bufor i ile energii będzie musiał zgromadzić. Tak czy siak - w gorący letni dzień może się zdażać (wcale nie tak rzadko), że będzie się uruchamiał zawór bezpieczeństwa. Płyn "stary" trzeba zdaje się wymienić. Prawda? A za darmo to nie jest. Ja póki co w kolektory nie wchodzę - poczekam aż stanieją. Co najwyżej przygotuję sobie rury. Ale i to nie wiem, bo chyba mam za dużo drzew na działce. A nie wytnę bo ładne =). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 22.06.2006 20:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2006 ...Jeżeli chcesz go w pełni naładować przez 2 godziny (od 13:00 do 15:00), to musiałbyś mieć nadwyżkę mocy (ponad to co potrzebuje podogówka) 29/2 = 14,5 kW. Łatwo też policzyć, że aby bufor zgromadził energię na okres I taryfy, tj. 7 godzin (od 15:00 do 22:00 jest 7 godzin, podobnie jak od 6:00 do 13:00) musiałby mieć zgromadzone 7 x P energi (P - obliczeniowe zapotrzebowanie na energię dla Twojego domu). Bufor z w/w przykładu mogłby przez okres I taryfy dostarczyć stałą moc równą 29/7 = 4,1 kW. Aby utrzymać stałą temperaturę i korzystać tylko z II taryfy musiałbyś mieć grzałkę o mocy 14,5 + 4,1 = 18,6 kW. Nie ma potrzeby ładowania bufora w pełni między 13:00 - 15:00, gdyż będzie on ładowany w pełni w nocy do godz 6:00. a od godz 8 do 16 większosć pomieszczeń w domu (sypialnie, itp.) będzie mogło mieć niższą temp. gdyż nie będzie domowników. Dopiero popołudniu trzeba będzie zapewnić wyższy komfort cieplny, no i ewentualnie nad ranem. A więc między 13:00 a 15:00 zajdzie potrzeba ewentualnie dogrzania bufora o kilka stopni aby starczyło do 22:00. Pozatym podłogówka ma dużą bezwładność więc jeśli o 20:00 temp w buforze będzie już niższa to i tak domek sie nie wyziębi a w nocy i tak lepiej mieć temp. niższą o 1-3 stopnie. . Nie do końca masz rację, gdyż przy buforze "na miarę" konieczne jest zgromadzenie energii cieplnej na okres I taryfy i dlatego jeżeli zostanie on rozładowany w okresie od 6:00 do 13:00, to musisz go ponownie naładować do pełna w okresie od 13:00 do 15:00. Nic nie da obniżenie temperatury do południa, gdyż to co zyskasz przez ten czas musisz uzupełnić popołudniu (zakładając, że chcesz mieć w domu ciepło), czyli jeżeli będziesz korzytał z bufora, to będzie on musiał być w pełni naładowany. Do tego dochodzi sprawa przygotowania c.w.u., która wcale nie jest marginalna w bilansie cieplnym domu. Np. dla zuzycia c.w.u. dla 4 osób, przy zużyciu 50 l / osobę przy założeniu wody o temp. 50 st. C podgrzanej od 10 st. C potrzeba 1,163 x 0,05 x 4 x (50-10) = 9,3 kWh. Zakładając, że chcemy podgrzać taką ilość c.w. w czasie 2 godzin (np. od godz. 13:00 do 15:00) potrzeba dodatkowo 9,3/2 = 4,6 kW mocy. Tutaj też zakładasz, że cała woda w zbirniku na ciepłą wodę będzie miała temp 10 st. Obecnie mam zużycie cwu na poziomie 50l/dobe a nie na godz. poranne i to większość tej wody zużywane jest w godzinach wieczornych. A więc po porannej toalecie zajdzie co najwyżej potrzeba podniesienia temp wody o kilka stopni, aby na wieczór wystarczyło bez potrzeby włączania kociołka elektrycznego. Oczywiście jeżeli założysz mniejsze zużycie c.w. na osobę to zużyjesz mniej energii na jej podgrzanie. Jednak jeżeli do południa zyżyjesz całą c.w.u. i nie podgrzejesz ją w pełni w czasie II taryfy, to bedziesz miał wieczorem wodę zimną (przed 22:00) albo będziesz ją podgrzewał w I taryfie - czego chyba chcesz uniknąć. Można ją jeszcze ograniczyć, zakładając priorytet c.w. - wyłączenie podgrzewania bufora w II taryfie przy podgrzewaniu c.w. Tak też będzie. Kocioł będzie podgrzewał, albo cwu albo bufor nigdy razem obu rzeczy. Ale bufor może i tak należy zrobić większy [/quoe] Priorytet cwu będziesz mógł zastosować jedynie przy odpowiednio dużym buforze, oczywiście zakładając korzystanie tylko z II taryfy do ogrzewania i przygotowania cwu. Wielkość bufora oczywiście należałoby policzyć robiąc sensowne założenia. Jednym z nich może być dobór bufora na zapotrzebowanie instalacji c.o. przy temperaturze zewnętrznej o kilka stopni wyższekj od obliczeniowej (zależnej od strefy klimatyczne od -20 st. C do - 16 st. C). Wtedy w największe mrozy będziesz cześciej korzystał z kominka lub kocioł elektryczny będzie pracował również w I taryfie. Poza tym mam jeszcze jedną kwestię do przemyslenia. Które z rozwiazań byłoby lepsze - sprawniejsze: czy zastosowanie zbiornika na cwu podłączonego do solarów i do kociołka elektrycznego i bufora 800l czy może zastosowanie zbirnika combi (dwa w jednym) np. SISS 800/200? Wydaje mi się że zastosowanie dwóch oddzielnych zbiorników byłoby bardziej sprawne, zwłaszcza latem (mniej słoneczne dni) i w okresach przejściowych (wiosna - jesień). Solary nie musiały by ogrzewć 800l. wody aby otrzywać cwu o żądanej temp. Bufor zasilany by był tylko nadwyżkami energii. Zimą chyba nie byłoby większego znaczenia, które rozwiązanie? Chociaż z drugiej strony SISS uprościłby instalację. Nie trzeba byłoby przełączać się z solarami między zbiornikami. No i piec elektryczny nie musiałby przełączać się raz na bufor a raz zbiornik cwu w zimie. Sam nie wiem. Rozwiazanie z SiSS jest chyba jednak prostsze i łatwiejsze do sterowania. Sprawności bym się nie obawiał - jeżeli chcesz mieć zawsze odpowiedni zapac c.w.u. to to rozwiązanie ten temat załatwia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.