Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Nie mogłam oprzeć się i skopiowałam z dziennika Irmy. Będzie jak znalazł,gdy wreszcie znajdę czas na naukę :wink:

Marekmarian napisał:

Jak wspomniałem jednym z prostych (wbrew pozorom) sposobów na zachowanie w fotografii tego co widzi oko, a czego nie 'nadąża' aparat jest technika zwana HDR (High Dynamic Range, czyli zwiększenie dynamiki fotografii).

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

 

W P R O W A D Z E N I E

 

Pod nazwą 'technika' nie kryje sie nic więcej jak:

1. Wykonanie 2-3 fotografii w jednym ustawieniu sztywno-pozycyjnym (statyw) w kilku różniących się od siebie stopniach naświetlenia zdjęcia

2. Skompilowanie ich w jeden miły obrazek za pomocą softu

 

Ad1.

Te trzy fotki to:

 

- nieoświetlone czyli ciemnawe

- dobrze naświetlone

- prześwietlone czyli z początkami białych przepaleń.

 

Bardzo dobrze widać to tu:

(cały manual cz.1 + 2 +3 tu : http://www.fotal.pl/hdr-driczyli-techniki-zwiekszania-zakresu-tonalnegocz-1/ ) Artykuł i fotka pochodzą ze zbiorów Macieja Duczyńskiego.

takie trzy fotki zrobione z skokowym (różnym od siebie) naświetleniem w większości aparatów fotograficznych mają nazwę 'bracketing'. Na tańszych aparatach będzie możliwa tylko korekta EV (oznaczona jako + / - )

Poszukajcie tego na swoich aparaciuniach. Jeśli chodzi o rodzaj plików/fotek to pomińmy pracochłonne wywoływanie RAW - na tym etapie JPG wystarczą.

 

Ad2. Skompilowanie ich w jeden obraz w odpowiednim sofcie (programie) ściągniętym przez Was dziewczęta z internetu.

 

Nie będę sie rozpisywał o tym 'co i jak' bo zrobiło to kilka osób w sposób doskonały na stronach które Wam wskażę. Tak naprawdę te opisy tam sprowadzają sie do realizacji dwóch powyższych punktów w takiej ich kolejności. Ja zrobię to w skrócie. Jeśli niejasno - odsyłam do tych artykułów które umieszczę na końcu. Szczególnie polecam artykuł Lonely Wolf'a, choć mówi o zaawansowanych RAW'ach i ich 'wywoływaniu' ale jest dośc przystępnie napsiany. Autor tego artykułu jest wyjadaczem w kwestii HDR i jednym z niewielu którzy nie przeginają z tą techniką ( http://www.lonelywolf.pl )

 

P O K O L E I

 

1. pstrykanie 3 fotek

 

pstrykamy 3 fotki używając opcji 'bracketing' w naszym aparacie. Wybieramy tam dla ustawienia +/- wartość 1,3 (max 1,6). Co w praktyce oznacza że:

 

- pierwsza fotka bedzie niedoświetlona o prawie 2 wartosci przysłony (widoczne będą szczegóły w przepalanych zazwyczaj światłach - np. lampki Irmy)

- druga będzie 'spoko' (jak zazwyczaj)

- trzecia będzie prześwietlona o 1-2 wartości przesłony ( przepalona, ale widoczne będą szczegóły w cieniach)

 

Odpowiednią wartość przesunięcia widełek bracketing'u poznasz Irmo po tym, że na fotce nr 2 z sypialni

- na 'ciemnawym' zdjęciu dostrzeżesz w światłach wyraźniejsze żarówki w lampkach na ścianie.

- na 'za jasnym' zobaczysz jakie masz fajne podkolanówki

 

 

Włączenie opcji 'bracketing spowoduje w Waszych aparatach rożne reakcje (zależnie od zaawansowania sprzętu i jego w tej kwestii możliwości)

Będzie to samodzielne pstrykanie przez aparat trzech fotek pod rząd (seria) lub aparat da Wam po prostu możliwość trzech pojedynczych pstryknięć (a sam już zastosuje nadane im ustawienia - czyli wykona pierwsze-cacy, drugie-prze i trzecie-niedoświetlenie). Trzeba wtedy liczyć ile fotek się pstryka

Niestety w prostszych aparatach, kompaktach konieczne jest właśnie trzykrotne naciśniecie spustu. Popróbujcie jak to jest u Was. Lustrzanki pokroju Nikon d300 czy canon 30D i lepsze - robią to serią za jednym przytrzymaniem spustu migawki (dźwięk łup, łup, łup ).

 

Co ważne - w jakimkolwiek scenariuszu - aparat musi być nieporuszony. Jak potem będziecie łączyć programem te fotki, muszą byc to te same kadry (tylko niektóry soft pozwala na przesuwania i spasowanie nierównych fotek przed ich kompilacją, no i działa to różnie).

 

Dlatego jeśli Wasz aparat nie posiada funkcji 'bracketing' (odsyłam do podręcznika aparaciku) to wymagana jest duża precyzja w podejściu do pstrykania (zablokowania fizycznie aparatu).

W prostszych aparatach musicie więc do każdego zdjęcia w ustawieniach '+/-' (tak to się zazwyczaj zaznacza na aparacie) lub w ostateczności w (M)anual (ręczne ustawienia naświetlenia) spowodować niedoświetlenie jednej i prześwietlenie drugiej z 3 klatek. Jeśli macie podgląd na LCD to będziecie widzieć skutek tych ustawień na bieżąco (ściemnienie, rozjaśnienie). Chodzi o parametr EV. Tutaj więcej o tym jak go znaleźć i zrealizować

http://fotoblogia.pl/2008/10/01/dla-poczatkujacych-po-co-jest-korekta-ekspozycji/

 

Wracamy do pstrykania bez opcji 'bracketingu' w aparaciuniu.

a/ Ustawiacie sobie kadr i pstrykacie zdjecie DOBRE (czyli optymalne, takie jakie doradza aparaciunio).

b/ nie poruszając aparatem (statyw, a nie śliska książka) w ustawieniach EV (lub w '+/-') dajecie + 1,3 (lub +1,6) po czym naciskacie spust (bez poruszenia aparatem).

c/ Nie poruszajac aparatem przesuwacie EV do wartosci do przeciwnej na skali czyli -1,3 (lub -1,6) i pstrykacie fotkę.

To skomplikowane ale po kilku próbach zobaczycie o co chodzi.

 

2. Produkcja obrazka w HDR

 

Wybieracie któryś z programów z części 'SOFT' na dole tego tekstu.

Każdy z nich pozwala na pobranie do niego z dysku kilku fotek w celu stworzenia jednej wynikowej. W linkach na dole są filmowe tutoriale jak to się robi i jakie opcje dają te programy.

 

Przy jego pomocy:

- pobierzecie na raz 3 wykonane fotografie

- ustawicie stopień ich'zespolenia' oraz poziom wydobycia poszczególnych informacji w skrajnych klatkach.

Tutaj nie ma za bardzo co pisać wszystko jest na tutorialach i dużo lepiej niż w słowie pisanym.

 

P O D S U M O W A N I E

 

Ta technika nie jest trudna i bardzo pracochłonna. Opis jest przydługawy, ale w praktyce to tylko kwestia

- wprawy w zabawie w danym programie (i myślenia/obserwacji sceny na etapie pstrykania, co przeswietlamy, co potrzebujemy w cieniach)

- decyzji, które fotki chcemy podrasować w ten sposób (nie ma sensu robić tak wszystkiego)

 

 

S O F T

 

Świat dzieli się na użytkowników Photoshopa i resztę. Jeśli nie używacie Photoshopa - korzystajcie z następujących programów (płatne w wiekszosci, choć niedrogie. Odnajdywane także w sieci - także jako wersje testowe np. 30 dniowe jak Photomatix):

 

- Photomatix Pro http://www.hdrsoft.com/download.html

rozwlekły ale dokładny manual do tego:

http://www.youtube.com/watch?v=wsd6183HjZg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yq_db44Yfck&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=SkXyJOnRsx4&feature=related (są tam tez inne)

 

- EasyHDR Pro (polski) - http://www.easyhdr.com/download.php

tutaj opis jak go używać i robic HDR:

http://www.frazpc.pl/artykuly/607/Poszerzamy/horyzonty/HDR/w/praktyce Pokazuje też przykłady 'przesadyzmu'.

 

Jest jeszcze kilka innych, ale nei znam ich już kompletnie wiec nie chce polecać.

 

Dodatkowe teksty o HDR (+ rady i opisy działania) napisane przez bardziej uporządkowanych ode mnie

 

http://www.cyberfoto.pl/edycja-zdjec-ksiazka-on-line/69112-hdr-krotki-poradnik-v-2-a.htm

http://wiecek.biz/technika_hdr_-_high_dynamic_range.html

 

 

R A D Y:

Nie przesadzajcie z HDR. Jego możliwości skłaniają to 'przesterowania' w tej zabawie ( http://wiecek.biz/58a436cb32d97505296e/technika_hdr/hdr3.jpg )

Moim zdaniem prawdziwy dobry HDR to taki, gdzie nie widzisz, iż użyto tej techniki, bo fotka wygląda jak to, co widzisz swoim okiem lub tylko nieco 'piękniej'.. Naturalność sceny jest wg mnie kluczem do sukcesu. Czasami jednak nie da się tego uratować bo pokazanie tego co wewnątrz Salonu i w oknie (zaśnieżony ogród) nie pozwoli na zachowanie delikatnej naturalności. Przesterowanie będzie skutkiem ubocznym.

 

Przykład HDR 'naturalnego';

http://www.archdaily.com/42143/fiscavaig-rural-design/interior-4/(widać jednocześnie szczegóły w słońcu na ścianie + za oknem, kadr nadal plastycznie naturalny)

 

Przykład HDR przyjemnego, na granicy realności (odczuwalna manipulacja, ale dzięki temu jest 'miodzio', (moje ulubione studio )

http://www.archdaily.com/40046/aherton-residence-turnbull-griffin-haesloop/

http://www.archdaily.com/40060/sebastopol-residence-turnbull-griffin-haesloop/wakely609213/ (jasne belki szprosów i ciemna zawartość ogrodu - to już lekka nienaturalność - choć miła dla oka. Efekt HDR widać dobrze po cieniach szprosów na ciemnej i tak podłodze)

http://www.archdaily.com/34686/sea-ranch-residence-turnbull-griffin-haesloop/1252513042-11/ 'podbicie' HDR widać na dolnej rozświetlonej krawędzi siedziska przy oknie. Słońce smaży na czystym niebie, ale jego światło jak widzicie nie 'zakleiło' podłogi bielą, wyraźnie widać klepkę (dobry przykład użycia HDR).

 

 

 

[/b]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Radosnych, szczęśliwych, rodzinnych,

pełnych miłości, uśmiechu, odpoczynku, Świąt

- życzy tola

 

http://www.powiat-piaseczynski.info/zdjecia_aktualnosci/kartka-boze-narodzenie-2008.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim bardzo serdecznie za życzenia. Ja również życzę was bardzo udanego i szczęśliwego roku 2010!!!

 

 

Rafale - super zdjęcia. Jestem w szoku , jak szybko uporałeś się z wykończeniówką. Jeszcze niedawno stan surowy zamknięty, a teraz ... :o

 

 

Boratom - co za odmiana :wink: :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...