mna 03.07.2006 09:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 Zatem prawidłowy układ połaci dachowej winien być następujący: - dachówka bitumiczna, - podkład, - odeskowanie, - szczelina wentylacyjna - min. 30 mm, - izolacja cieplna, np. 150 mm między krowiami, - folia paroizolacyjna, - ruszt drewniany, np. grub. 50 mm, - dodatkowa warstwa izolacji cieplnej - 50 mm, - płyty gipsowo-kartowowe. A gdzie tu jet wspomianne wczesniej 25 cm wełny mineralnej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Funia28 03.07.2006 10:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 Mam domek drewniany, na poddaszu płyta kg, folia paroizol, wełna 25 cm, szczelina pełne deskowanie, papa, blachodachówka - jest przyjemnie, nie za gorąco i nie za zimno. A dom drewniany szybko się nagrzewa więc w upały lepiej zamykać okna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 03.07.2006 10:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 Nie zgadzam się w pełni z wypowidzią kolegi. Chodzi mi o kolejnść wykonania kolejnych warstw ocieplenia dachu. Pierwsze 5 punktów jaknajbardziej prawidłowa kolejność, natomiast zmieniłbym kolejność następnych punktów: ruszt drewniany - dodatkowa izolacja cieplna - folia izolacyna - płyty g-k Zmiana wynika ze względu na to, że wilgoci wnikająca w izolacje zatrzyma się na foli i izolacja będzie mokra i mogą zawilgotnieć płyty g-k Oczywiście możesz się nie zgadzać, nawet jeżeli nie masz racji. Po pierwsze - folia paroizolacyjna mimo wszystko, ale w minimalmym stopniu przepuszcza parę wodną, stąd w innych krajach używa się nazwy "opóźniacz pary wodnej". Po drugie - jest zasada, której jak widać nie znasz, a która już kilka razy wspominana była na Forum - folię paroizolacyjną (opóźniacz pary wodnej) można stosować między dwiema warstwami izolacji cieplnej - warunek - wewnętrzna warstwa izolacji cieplnej nie może być grubasza niż 1/2 grubości warstwy zewnętrznej. Masz dalsze pytania? - pytaj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 03.07.2006 10:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 A gdzie tu jet wspomianne wczesniej 25 cm wełny mineralnej? A ja wspominałem o 25 cm izolacji cieplnej? Podając zasadę j/w przyjąłem 15 plus 5 cm. Gdybym zaproponował 15 plus 10 cm - nie zostały by zachowane zasady proporcji, o których piszę wyżej. Można oczywiście założyć 20 plus 5 cm, ale czy "niktspecjalny" zapewni że w omawianym przykładzie są krokwie o wysokości 20 (na izolację cieplną) plus 3 cm (na szczelinę) co razem daje min. 23 cm? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wilcza75 03.07.2006 11:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 ... folię paroizolacyjną (opóźniacz pary wodnej) można stosować między dwiema warstwami izolacji cieplnej - warunek - wewnętrzna warstwa izolacji cieplnej nie może być grubasza niż 1/2 grubości warstwy zewnętrznej. Masz dalsze pytania? - pytaj. pierwsze słyszę że i tak można. jak więc będzie lepiej z punktu widzenia niezawilgacania wełny, przy warstwach wełny 12cm między krokwiami i 5 cm poniżej - czy lepiej folię paroizolacyjną na spodzie czy pomiędzy warstwami wełny? I jeszcze jedno - krokwie mają 15cm, tak więc szczelina wentylacyjna ma 3cm. ,ale brygada ocieplająca sciany, dosunęła styropian na styk do folii paroprzepuszczalnej(przenikalność 1300). Oczywiście nierówności w ciętym styropianie powodują , że ten styk jest symboliczny - czy jednak przed ociepleniem poddasza nie lepiej odciąć 1-3cm styropianu przy tej folii - dla lepszej wentylacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
3241mirek 03.07.2006 11:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 Nie zgadzam się w pełni z wypowidzią kolegi. Chodzi mi o kolejnść wykonania kolejnych warstw ocieplenia dachu. Pierwsze 5 punktów jaknajbardziej prawidłowa kolejność, natomiast zmieniłbym kolejność następnych punktów: ruszt drewniany - dodatkowa izolacja cieplna - folia izolacyna - płyty g-k Zmiana wynika ze względu na to, że wilgoci wnikająca w izolacje zatrzyma się na foli i izolacja będzie mokra i mogą zawilgotnieć płyty g-k Oczywiście możesz się nie zgadzać, nawet jeżeli nie masz racji. Po pierwsze - folia paroizolacyjna mimo wszystko, ale w minimalmym stopniu przepuszcza parę wodną, stąd w innych krajach używa się nazwy "opóźniacz pary wodnej". Po drugie - jest zasada, której jak widać nie znasz, a która już kilka razy wspominana była na Forum - folię paroizolacyjną (opóźniacz pary wodnej) można stosować między dwiema warstwami izolacji cieplnej - warunek - wewnętrzna warstwa izolacji cieplnej nie może być grubasza niż 1/2 grubości warstwy zewnętrznej. Masz dalsze pytania? - pytaj. Moje informacje oparte są na dyskusjach w tym i innych "Forach" ale tak na zdrowy rozum. Jeśli dasz folię paraizolacyjną o niskiej paraprzepuszczlaności (<1000) to para wodna będzie zatrzymywała sie na niej i nie będzie w pełni wypuszczana na zewnątrz. tzn zostanie w warstwie izolacji przed folią. Natomiast jeśli dasz folię wysokoparaprzepuszczalną to istnieje szansa że wilgoć wyparowana przejdzie przez folie i watę i wyparuję do atmosfery. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 03.07.2006 11:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 jak więc będzie lepiej z punktu widzenia niezawilgacania wełny, przy warstwach wełny 12cm między krokwiami i 5 cm poniżej - czy lepiej folię paroizolacyjną na spodzie czy pomiędzy warstwami wełny? I jeszcze jedno - krokwie mają 15cm, tak więc szczelina wentylacyjna ma 3cm. ,ale brygada ocieplająca sciany, dosunęła styropian na styk do folii paroprzepuszczalnej(przenikalność 1300). Oczywiście nierówności w ciętym styropianie powodują , że ten styk jest symboliczny - czy jednak przed ociepleniem poddasza nie lepiej odciąć 1-3cm styropianu przy tej folii - dla lepszej wentylacji? W tym przypadku (stosując odpowiednią folię paroizolacyjną (opóźniacz pary wodnej) możesz być spokojny o zawilgocenie wełny. Para spokojnie przejdzie prze folię i w żadnym stopniu nie zagrozi grozi izolacji cieplnej. System ten szczególnie jest ważny dla tych, co położyli izolację między krokwiami, założyli folię paroizolacyjną, a potem namyślili się by dodać jeszcze trochę wełny. Tak więc chcąc dołożyć dodatkową warstwę izolacji nie muszą zrywać folii. Muszą jednak pamiętać o zasadzie - wewnętrzna warstwa izolacji cieplnej nie może być grubasza niż 1/2 warstwy zwenętrznej. Oczywiście, proponuję obciąć warstwę styropianu dla zachowanie odpowiedniej grubości szczeliny wentylacyjnej. Czy grozi brak szczeliny - zapewne czytałeś wyżej. Szczelina jednak winna być zabezpieczona drobną siateczką (np. moskietierą) dla ochrony połaci dachu przed owadami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
3241mirek 03.07.2006 11:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 nawiązując jeszcze do mojej wypowiedzi. układ który zaproponowałem jest przedstawiany jako prawidłowy przez wszystkich wykonawców ociepleń poddaszy a także przez firmy dostarczjące systemy ociepleń: Rockwool, Ursa , Rigips i jeszcze wiele innych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 03.07.2006 11:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 ale tak na zdrowy rozum. Jeśli dasz folię paraizolacyjną o niskiej paraprzepuszczlaności (<1000) to para wodna będzie zatrzymywała sie na niej i nie będzie w pełni wypuszczana na zewnątrz. tzn zostanie w warstwie izolacji przed folią. Natomiast jeśli dasz folię wysokoparaprzepuszczalną to istnieje szansa że wilgoć wyparowana przejdzie przez folie i watę i wyparuję do atmosfery. Tu nie ma nic na zdrowy rozum. Tu obowiązują jakieś zasady, które wymyślili lepsi od nas. Po pierwsze - paroprzepuszczalność foli paroizolacyjnej (powtrzam - prawidłowo nazywanej opóxniaczem pary wodnej) winna wynosić w granicach 2 - 6 g/m2/24h, a nie 1000. Tylko wówczas spełni swoje zadanie - będzie dozować powolny przepływ pary wodnej, która w zasadzie nie będzie miała możliwości skroplenia się, a jeżeli już to w bardzo małych ilościach, które nie zaszkodzą ani izolacji ani konstrukcji dachu. wpuścisz Kiedy dasz folię o paroprzepuszczalności ok. 1000 g/m2/24 - wpuścisz nagle dużo pary do izolacji, która skraplając się może w poważnym stopniu zaszkodzić i izolacji cieplnej i konstrukcji dachu. Proponuję - http://www.szkielet.com.pl/wymagania.php?show=14 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
3241mirek 03.07.2006 11:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 dlatego stosowanie foli o wysokiej paraprzepuszczalności nie jest wskazane. Tutaj oczywiście zgadzam się z kolegą. Natomiast stosuje sie jak kolega wspomina opóżniacz pary czyli folie paraizolacyjną. Cytat ze strony producęta foli dachowych. "Paroizolacja jest niezbędnym składnikiem izolacji dachu. Jej rola polega na blokowaniu pary wodnej stale napierającej na izolacje termiczne z wnętrza pomieszczeń."Dlatego danie jej pod warstwę izolecji cieplnej spowoduje wykroplenie sie wody w izolacji.!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aru 03.07.2006 12:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 właśnie z tymi proporcjami chodzi chyba o to, że się nie wykropli tylko pozostanie w postaci gazowej, dopiero w styku z niższą temperaturą się wykropli (punkt rosy?) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
3241mirek 03.07.2006 12:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 NAstępny cytat z instrukcji: "Folie polietylenowe działające jako paroizolacje , służą do osłony konstrukcji i termoizolacji przegród budowlanych przed napływem pary wodnej , która po kondensacji jest powodem zawilgocenia przegrody . Przegrodą tą może być dach, ściana lub strop. Szczelne ułożenie paroizolacji jest bardzo ważnym warunkiem jej prawidłowego działania ze względu na duże zdolności penetracyjne pary wodnej. Pozostawienie nie zaklejonych kolejnych warstw folii paro-izolacyjnej znacznie zwiększa niebezpieczeństwo dopływu i pozostania pary wodnej w termoizolacji . W dachach spadzistych , głównym zadaniem folii paroizolacyjnych układanych na krokwiach od strony poddasza jest zabezpieczenie termoizolacji przed parą wodną przenikającą z pomieszczeń użytkowych , z wnętrza domu . Drugą funkcją jest zapobieganie ucieczce ciepła przez przewiewanie . Nawet bardzo małą szparą w dachu może uciec bardzo dużo ciepła , ponieważ różnica temperatur w sezonie grzewczym powoduje duże różnice ciśnień i powstawanie gwałtownych przepływów powietrza . " Wszystko poparte jest odpowiednimi rysunkami ale nie mogłem ich skopiować do postu. jak kolega ustosunkuje się do tych argumentów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aru 03.07.2006 12:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 optuję za wypowiedzią kolegi Wojciech Nitka chodzi o to, że para POZOSTAJE parą nawet przy takim układzie, problem jest gdy się wykropli i GDZIE (w przekroju) to nastąpi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojciech Nitka 03.07.2006 12:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 3241mirek, Zanim będziesz pisał o zasadach montażu (w tym wypadku zresztą bardzo slusznych - folie paroizolacyjne winne być układane bardzo szczelnie - http://www.szkielet.com.pl/forum/viewtopic.php?t=925&sid=03c1d9200b795250bb5e39056c2b6879) wróć do tematu właściwości folii paroizolacyjnych - współczynnik Sd lub jak wolisz paroprzepuszczalność. Bo to jest omawiany temat. O zasadach montażu porozmawiamy jak ustalimy - co i po co jest folia paroizolacyjna, potem - dlaczego i jak należy ją montować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
3241mirek 03.07.2006 12:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 Zgadzam sie z kolegą w związku z zasadami mozntażu nie dyskutuję. Natomiast o właściowściach i zastosowaniu możemy poduskutować. Zgodnie z zaleceniami folie paraizolacyjną stosuje sie po to żeby para wodna nie wnikła do izolacji termicznej. Czy sie myle? Jeśli tak to prosze o sprostowanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
3241mirek 03.07.2006 13:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 Artukuł w muratorze: jako poparcie moich wypowiedzi:http://www.muratordom.pl/6652_5015.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaczorek. 03.07.2006 13:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 zła izolacja (za mała) i spora ilośc okien polaciowych to głowny powód wysokiej temperatury na poddaszch.izolacja 20-25 to minimum, wiele zalezy rowniez od samego pokrycia czy jest to dachowka blacha czy gont papowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zbigniew Rudnicki 03.07.2006 13:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2006 Wojciech Nitka ma rację.Wykraplanie wody nie wystąpi w warstwie izolacji o grubości 1/3 grubości całkowitej.Jeżeli temperatura wewnętrzna będzie +20 stopni (i wilgotnośc 50%), zaś na zewnątrz - 15 stopni, to w izolacji na głębokości 1/3 będzie panowała temperatura + 8stopni. (Przy założeniu liniowego gradientu temperatury). W tej temperaturze para nie osiągnie jeszcze nasycenia (100% wilgotności) i woda nie będzie się wykraplała. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
3241mirek 04.07.2006 05:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2006 Witam. Podszkoliłem się i zasięgnołem opnii znajomych inżynierów. Jestem skłanny przyznać rację panu Wojciechowi. Miło się rozmawiało Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aru 04.07.2006 07:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2006 tyle tylko, że ma to uzasadnione stosowanie w DOCIEPLANIU już istniejącego ocieplenia, a nie od podstaw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.