Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witaj

Podrzucę kilka spostrzeżeń, które może pomogą...

 

Jeżeli pod trawnikiem JEST woda, jeżeli jest stale i jest płytko, to jest tam wielki ocean niskotemperaturowego CIEPŁA. To ciepło ma temperaturę średnią 7-10stC.

Tyle doczytałeś.

Latem - jest to ZIMNO.

Zimą jest to CIEPŁO.

 

Im bardziej potrzeba, tym bardziej rośnie sprawność, skuteczność takiego (każdego, zresztą) GWC, bo rozwierają się widełki temperatur : optymalnej (20stC) i istniejącej (+33 lub -30stC). Rośnie gradient temperatur, który jest napędem przepływu ciepła.

 

Zakopanie czegokolwiek w warstwach ziemi mocno nawodnionych jest upierdliwe. Zakopanie głęboko (ze 2, 3, 4mppt) nawet niebezpieczne w wykonaniu. (było o tym nawet na tym forum!).

Zakopanie na głębokości 1,5 do 1,8mppt jest wykonalne i nawet proste, ale maszynowo. Koparką z wąską łychą. Koszt? - Tyle ile się wynegocjuje z "koparkowym".

 

Chłodnica samochodowa to pewien dobrze znany większości chłopców model!!!

Była liczona dla cieczy 82-86stC i temperatury otoczenia do 35stC.

TU MOŻE SIĘ NIE SPRAWDZIĆ!!!

Mała powierzchnia, krótki czas wymiany...

Potrzebny wymiennik SPECJALIZOWANY!!! (Dospel, jak czytam, ma z tym spory problem).

Juwent (na przykład) to robi i nawet nie kosztuje to tyle co nowy "merc" :lol:

 

pomiary?

 

Można mierzyć. Można optymalizować. Wiele można, ale prawdopodobieństwo, że "złapie nas emerytura" w trakcie prac jest spore... :cry:

 

Ja odwołałem się do producenta posiadającego i praktykę wieloletnią, i zaplecze techniczne i OBR.

 

Zamówiłem przedmiot o zadanych parametrach pracy - i otrzymałem.

 

Pozdrawiam Adam M.

  • Odpowiedzi 8,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

jestem witam

 

tak tak z chłodnicą samochodową to adam m. masz rację !

to za mała powierzchnia na grubości ma przecież ok 4 cm. jak by była grubsza kilka razy to kto wie ?

 

apropo pomiarów to pytałem bo interesuje mnie sens tej inwestycji (chcę uzyskać temp po przejściu powietrza przynajmniej w okolicy 0 ) by powietrze wpadające do rekuperatora nie powodowało szronienia , zamarzania itp. (by mi to działało przy -20 na zewnątrz) i nie rozwaliło niczego.

mam rekuperator dospela ale podzielam zdanie że to kiepska firma !!!!!!!!!

Chłodnica samochodowa to pewien dobrze znany większości chłopców model!!!

Była liczona dla cieczy 82-86stC i temperatury otoczenia do 35stC.

TU MOŻE SIĘ NIE SPRAWDZIĆ!!!

Mała powierzchnia, krótki czas wymiany...

Potrzebny wymiennik SPECJALIZOWANY!!! (Dospel, jak czytam, ma z tym spory problem).

Juwent (na przykład) to robi i nawet nie kosztuje to tyle co nowy "merc" :lol:

 

Witam,

 

A gdyby tak uzyc kilka chlodnic polaczonych szeregowo (np: 3-5 szt) - nowa chlodnica to ok 80-90zl/szt (no chyba ze ktos preferuje lepsze marki - np: Audi to wtedy musi wybulic co najmniej 120zl/szt - wtedy od razu mozna powiedziec ze wymiennik jest markowy :lol: ). Oczywiscie chlodnice trzeba by umiescic w jakiejs obudowie (pewnie ocieplonej i uszczelnionej).

Zakladam ze calosc instalacji jest podlaczona na zasadzie przeciwpradu tj. chlodnica w ktorej jest plyn o najnizszej temperaturze (ta na koncu lancucha) jest od strony czerpni, natomiast ta z plynem o najwyzszej temperaturze (pierwsza do ktorej wplywa plyn z kolektora poziomego) jest na wylocie powietrza do rekuperatora. Dodatkowo dodam ze preferowane sa chlodnice od samochodow z duzymi silnikami (taka chlodnica ma wieksza powierzchnie)

Co wy na to?

 

Pozdrawiam,

ppiszc

Star A25 ?

Tylko skąd?

 

Kupno dedykowanej nagrzewnicy nie zabija cenowo...

 

Jak dla mnie - szkoda zdrowia.

Adam M.

Witam

 

Czy rury które są w żwirowcu są w jakiś sposób zasklepione?!

 

Chodzi mi o te końcówki które znajdują się w złożu.

 

Wiem że mają one liczne otwory do przepływu powietrza ale nie wiem czy końcówki są zamknięte. :oops:

 

Pozdrawiam Tomek

Witam

 

Czy rury które są w żwirowcu są w jakiś sposób zasklepione?!

 

Chodzi mi o te końcówki które znajdują się w złożu.

 

Wiem że mają one liczne otwory do przepływu powietrza ale nie wiem czy końcówki są zamknięte. :oops:

 

Pozdrawiam Tomek

Czymś trzeba je zabezpieczyć, żeby kamienie nie wpadły do środka. Poza tym, żeby powietrze wychodziło na boki otworami a nie na wprost też raczej warto zabezpieczyć.

Dzięki Mice

 

Powiedz jak się sprawdza twój żwirowiec, czy coś byś zmienił

Niestety wszystkie instalacje robię sam więc idzie woooolno i system jeszcze nie działa :-? Ale póki co nic bym nie zmienił :lol:

Dzięki Mice

 

Powiedz jak się sprawdza twój żwirowiec, czy coś byś zmienił

 

Tomku, gdzie w naszych okolicach kupić stosowne otoczaki, interesowałeś się tematem?

 

Pozdrawiam

Adam

Jak masz gdzie zakopać - to zrównoleglij 2 (kilka) fi 25.

Spadają opory przepływu, prędkość, rośnie czas wymiany ciepła - jest lepiej.

Jak już nic się nie da - to kładź fi 32. Tyle ile się da.

 

To się liczy!

Potrzebujesz tak z 6000W lub lepiej (bo lepiej nie zaszkodzi a latem pomaga). Przyjmij 30W na 1mb, podziel i zobacz ile masz miejsca, kasy i rób lub nie!

 

Rura najtańsza, niebieska, wodociągówa z metra.

Pozdrawiam Adam M.

Witam,

 

Macie pomysl jak zrobic przepust tej sztywnej niebieskiej rury przez chudziak (i dalej przez nastepne warstwy podlogi)?

Chodzi mi o to czy jakos izolowac rure, albo zrobic jakas mala studzienke? - jakos nie mam pomyslu.

 

Pzdr,

ppiszc

Witam,

 

Macie pomysl jak zrobic przepust tej sztywnej niebieskiej rury przez chudziak (i dalej przez nastepne warstwy podlogi)?

Chodzi mi o to czy jakos izolowac rure, albo zrobic jakas mala studzienke? - jakos nie mam pomyslu.

 

Pzdr,

ppiszc

Identycznie jak przyłącze wody :lol: można nic nie robić, można zrobić tuleję z PCV, peszla czy czegoś innego.

Prosze o podpowiedź. Po wysłaniu zapytań, otrzymałem kilka ofert na rekuperator m in Bartosz, Brink, Storkair. Na co, na jakie parametry (lub inne)

zwracać uwagę przy decyzji o wyborze rekuperatora. Jako uzupełnienie bedzie GWC. Prosze o rady

Zrobić wywiad - który sąsiad "to" ma i za ile.

Jak tylko jeden - to wybrać tańszą ofertę, niż sąsiad zapłacił! :lol:

Niech mu wątroba gnije!

Jak kilku - to NIE NAJTAŃSZĄ! :lol: :lol:

Wtedy zgnije wątroba kilku ludziom! :lol:

 

A jakby tak jeszcze pracowało to z "małymi decybelami..."

Jakby miało tak z 1 wymianę (kubaturę) na godzinę....

Jakby się prosto sterowało, bez robienia doktoratów z oprogramowania sterowników przemysłowych....

Jakby tak gwarantowali i serwisowali pogwarancyjnie...

 

Adam M.

:lol:

A gdybyś mógł tak wskazac - nie biorac pod uwage wyłacznie cene - ten jedyny, własciwy to który to byłby ( z lektury wiem ze sam zrobiłeś )

Bartosz Vena 3

Storkair G91-350

Renowent HR M

 

A moze coć innego

 

Z góry dziekuję

Jak to zrobię - to mnie stąd wykopią! :lol: :lol: :lol:

(ja je stale robię)

:lol:

 

Wiesz już? :lol:

 

A rzeczowo.

Nieco się różnią konstrukcją, oporami przepływu...

Mała walizka to mała powierzchnia i krótki czas wymiany.

Długa rura i dość ciasna, to spore opory i wentylator prądożerny.

Wydajność?

Dobrze by było połączyć ją z ciszą w możliwie szerokim zakresie pracy, a to oznacza wloty/wyloty o średnicach około fi200 (dla 500-600m3/godz).

Mniejsze wloty to głośniejsza praca przy takich wydajnościach...

 

Coś trzeba wybrać. Ciszej, taniej czy sprawniej...

Adam M.

Witam.

Przeczytałem, przemyślałem - i zdaje się, że teraz moja kolej. Planuję wykonanie GWC żwirowego w obrębie fundametów budynku.

Buduję dom z poddaszem użytkowym, kubatura ok. 580mł. Grunt ilasto-gliniasty, woda gruntowa głęboko, w okolicy 10m. W fundamentach mam komorę o wymiarach mniej więcej 6,7x7,9 m, co przy warstwie 0,7m daje ok. 37mł kamienia. W przeliczeniu na tony, to jakieś 55-59t w zależności od frakcji.

Powierzchnia domu to 225m˛, czyli absolutne minimum to 23mł GWC. Fajnie, będzie zapas. Da radę pracować ciągle, bez regeneracji?

Poszukiwania otoczaków poszły tak sobie, mogę mieć albo frakcję 16-32 po 45zł/t (nie widziałem) albo 16-60 za 55zł/t (widziałem, czyściutkie).

I teraz kilka pytań.

Która frakcja będzie lepsza? Druga sprawa - buduję z silikatów, więc nie chcę sobie zafundować potężnego mostka ściana/fundament. Do jego zlikwidowania mogę wykorzystać patent z zasypywaniem bloczków perlitem, ale czy nie byłoby sensowne ocieplenie fundamentów od wewnątrz komory GWC? Tyle, że z tego co widziałem na zdjęciach, to chyba nikt tak nie robił...

I tu docieramy do trzeciej sprawy: nie obawiacie się przemrażania fundametów przynajmniej na pierwszych metrach GWC? Przecież tam będzie trafiać masa zimnego powietrza. :-?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...